Lapsi paheksuu kohtuullista alkoholin käyttöä
Onko jollain kokemusta siitä että isompi lapsi, joka jo vähän tietää alkoholin vaikutuksista alkaa tarkkailla vanhempien juomista? Meillä on aina käytetty alkoholia kohtuudella (korkeintaan pari annosta lapsen läsnä ollessa enkä muulloinkiaan muutamaa enempää) mutta nyt 11-vuotias suuttuu tästä meille. Viikonloppuisinolen tuon verran juonut (mies myös) eikä asia kuulemma haittaa perheen toista lasta,13 vuotiasta. Ollaan keskusteltu mikä on kohtuullista ja ettei humalassa saa olla jne. Mutta hän silti haluaa ettei ollenkaan juoda. Miten selitän kohtuukäytön, tuntuu että puolustelee? Pitääkö lopettaa vai käyttää kuten ennenkin ja näyttää , että käyttö on kohtuullista kuten aina ollut? Entä kun käydään vaikka tuttavilla ja sielläkin aikuiset juo kohtuudella? En voi ehkä kieltää sukulaisilta ja tuttavilta normaalia käyttöä vaikka viikon pituisella yhteisellä reissulla. Lapsi on herkkä ja miettii monia asioita. Hyvä kun kertoo meille asiasta mutta mitä tekisitte?
Kommentit (395)
Vieläkään kukaan ei ole vastannut miksi pitää ottaa ne pari? Mikä siinä on niin ihanaa että ei voi luopua tästä tavasta varsinkin kun tiedetään että terveydelle haitallista?
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään kukaan ei ole vastannut miksi pitää ottaa ne pari? Mikä siinä on niin ihanaa että ei voi luopua tästä tavasta varsinkin kun tiedetään että terveydelle haitallista?
alkoholiriippuvuus on varmaan suurin syy.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinun paheesi on, se josta et halua luopua vaikkei se ehkä ole hyväksi sinulle ja läheisillesi?
Suklaa/karkki/limu/jäätelö, punainen liha, pallokala, pitkään valvominen, av-koukku, huumeet ...?
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tutkijat-suomessa-meneilla…
Tutkijat: Suomessa meneillään alkoholikatastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on varmaan kuullut pelottavia asioita alkoholismista ja pelkää, että kohtuukäyttökin voi johtaa siihen.
Jokainen alkoholisti on ollut joskus ns. kohtuukäyttäjä.
Ei välttämättä. Monet hyvin nuorena aloittaneet ovat ensimmäisestä kerrasta lähtien vetäneet ns perseet olalle, eikä alkoholia ole koskaan tullut juotua kohtuudella.
Kohtuukäyttäjästä voi sen sijaan harjoituksella tulla liikakäyttäjä, sillä toleranssi kasvaa, vaikka geenit olisivatkin ns aasialaiset.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena inhosin sitä kun aikuiset joivat. Vaikka määrät olivat kohtuullisia, niin kyllä käytöksessä oli selkeä ero ja hajuherkkänä alkoholin haju teki (ja edelleen tekee) pahaa. Silloinkin kun muutos aikuisten käytöksessä oli ns. positiivinen eli he olivat rennompia ja iloisemman oloisia, niin siinä oli jotain pelottavaa koska käytös oli erilaista normaaliin verrattuna, se tuntui luonnottomalta.
Nykyään olen 35 vuotias, enkä tähän ikään mennessä ole itse edes maistanut alkoholia, enkä aio koskaan maistaakkaan. Kartan myös parhaani mukaan työpaikan "virkistyspäiviä" ja juhlia, alkoholi kun pitää olla mukana kaikessa.
Minulla on samanlaisia lapsuudenkokemuksia ja voin samaistua siihen ahdistukseen, joskin itse olen jälkikäteen tajunnut ettei minun vanhemmillani ne määrät olleet niin kohtuullisia. Esimerkiksi isäni äänekkäämpi nauru ja äidin tarve hilpailla minun hiuksia kuvottavat edelleen.
Mutta tuota mietin, että se rennompi ja iloisempi käytös on pelottavaa. Itsestäni tulee helposti hyvässä seurassa iltaa viettäessä rennompi ja iloisempi ihan ilman sitä alkoholiakin, saatan nauraa vapautuneemmin tai heittäytyä leikkisämmäksi, kun on mukavat vieraat (ja alkukankeudesta päästy), juhlan aihetta ja kaikilla tuntuu olevan kivaa. Illan istuminen tarkoittaa meidän mittapuulla esim. vappuaattona naapuriperheen kanssa klo 21-22 asti eli emme remua lasten kanssa aamuyöhön. Sama ilmiö on havaittavissa jos olen muusta syystä erityisen hyvällä tuulella, esim. lomareissulla tai silloin kun luonto aiheuttaa minussa hykerryttävää hyvää oloa tai jos puolison kanssa on "rakastunut olo". Mietinkin, että onko se yhden siiderin juoneen vanhemman naurun pelottavuus pikemminkin Palvovin koirien tapainen ehdollistuminen (luvassa voi olla pahempaa, aiempia kokemuksia siitä että vuorovaikutus on muuttunut alkoholin myötä) kuin sitä, että se yksi siideri todella aiheuttaisi itsessään lasta pelottavaa ennakoimattomuutta aikuisen käytöksessä. Jos se on aina vain se yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinun paheesi on, se josta et halua luopua vaikkei se ehkä ole hyväksi sinulle ja läheisillesi?
Suklaa/karkki/limu/jäätelö, punainen liha, pallokala, pitkään valvominen, av-koukku, huumeet ...?
Ei minulla ole sellaista. Osaatko vastata kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Missä on muka todistettu, että 1-2 viikkoannosta on terveydelle haitallista? Linkki tutkimukseen, kiitos.
Lapset paheksuvat ja tai pelkäävät mitä ihmeellisempiä asioita, joita omat vanhempansa tekevät. Jotkut lapset eivät pidä siitä, että vanhempansa ajavat yksityisautolla, koska maailmanloppu, toiset ovat oppineet, että yhdestä viinilasista seuraa alkoholismi.
Tärkeintä on varmaan keskustella, mistä pelko tai ahdistus johtuu ja mitä seurauksia viinilasillisella on. Lapset eivät myöskään voi oppia vastuullisen alkoholinkäytön malleja, jos jokainen viinitippa demonisoidaan ja piilotetaan.
Lapsi on väsynyt ainaiseen tissutteluun😕 ihmekös tuo!!
Paha tähän on oikeasti sanoa mitään, kun ei tiedä minkälaista se alkoholinkäyttö todellisuudessa on. Itse olen jo selvästi päissäni parista lasillisesta viiniä, ja jos olisi lapsia, varmasti he huomaisivat sen. Isäni on kovasti huolissaan minun alkoholinkäytöstäni, vaikka juon vain hyvin satunnaisesti, ja silloinkin yleensä vain sen verran, etten tule humalaan. Saatan mennä helposti puolikin vuotta täysin tipattomasti. En vain pidä humalassa olemisesta, ja olenkin miettinyt että lopettaisi ihan suosista kokonaan. Kesällä vaan se yksittäinen siideri tms. maistuu joskus niiiin hyvältä, enkä varsinaisesti näe, että minulla olisi syytä sitä itseltäni kieltää.
Toisen sukulaisen mielestä taas hän käyttää alkoholia kohtuudella, vaikka tosiasia on, että joka päivä juodaan sen verran, ettei seuraavana päivänä muisteta edellisen illan tapahtumia. On myös sammunut kesken puhelun, kaatuillut kännipäissään naamansa auki yms. Ja aina natisee siitä kuinka minä paheksun hänen alkonkäyttöään, vaikka aina ottaa vain kohtuudella.
Tuo kohtuullinen käyttö kun on jokaisen mielestä erilaista. Muut näkevät helposti käytön määrän todellista suurempana, ja itse taas tahtoo vähätellä sitä. Lapsen kanssa varmaan olisi aiheellista keskustella siitä, mikä asiassa ahdistaa, ja sen perusteella sitten miettiä, mitä asialle tekee.
Siihen miksi ottaa ne pari ei ole kuin yksi vastaus: riippuvuus. Ja sitä on vaikea myöntää itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi, ettei useimpien keskustelijoiden mitenkään "pidä" ottaa niitä paria, vaan he ihan itse haluavat? Vähän samalla tavalla kuin joku tykkää silloin tällöin syödä suklaapatukan tai viinerin. Ei nekään alvariinsa mussutettuna terveellisiä ole, mutta harvakseltaan nautittuna ihan ok.
Miksi lapsen ollessa läsnä pitää saada juoda? Siihen on aivan varmasti ihan oikeat syyt, miksi juominen lasta häiritsee. Lapset ovat hyvin herkkiä tekemään havaintoja. Jo pienikin määrä alkoholia muuttaa ihmistä, vaikkei nyt puhtaan negatiivisesti (esim. ei aggressiiviseksi vaan raukeaksi). Lisäksi alkoholille ei ole olemassa turvallista käyttömäärää, miksi lapselle pitää opettaa, että vaarallisen aineen käyttö on ok? Isänikin joi muka ihan kohtuudella, mutta muuttui, ja se oli todella ahdistavaa... Voisi vähän ajatella lasten hyvinvointia eikä tieten tahtoen aiheuttaa stressiä ja ahdistusta.
https://www.is.fi/terveys/art-2000001263872.html
Kaikki alkoholi on pahasta – professori: ”Myrkkyä joka solulle”
Vierailija kirjoitti:
Se on kivaa ja moni alkoholijuoma maistuu hyvältä. Itse tykkään erityisesti punkusta ruoan kanssa. Juon sitä kuitenkin tosi harvoin, parista syystä. Minulla on paino-ongelmia ja periaatteesta en halua juoda liian usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nähtävästi paljon alkoholistien lapsia jotka pelkäävät myös kohtuukäyttöä.
Tai ihmisiä jotka eivät tajua mikä on kohtuukäyttö. Vaihtoehdot kun eivät ole juoppo ja absolutisti.
Itse ole koko aikuisikäni juonut silloin tällöin alkoholia ja en ole juopoksi tullut enkä tule. Ei ole sellaista himoa juoda tai vaikeuksia lopettaa tai juoda kaapit tyhjäksi.
Minun tapani on rentoutua perjantaina tv:n ääressä lasissa punaviiniä ja suklaata lisäksi ja näin pimeällä vielä kynttilän valossa ja tulet takkaan. Tästä en luovu. Niin ja vielä suihkun raikkaana ja pyjamassa :)
Hermo lepää ja lapset eivät ole traumatisoituneet vaan ovat ihan normaaleja teinejä.
Kyse ei ollut siitä mikä on tai ei ole kohtuukäyttöä, vaan perheen jäsenten huomioimisesta. Jos miehesi pyytäisi ettet suihkuttaisi lakkaa keskellä olohuonetta kun hänellä tulee siitä paha olo, varmasti ottaisit tämån huomioon ja siirtyisit vessaan? Miksi lapsen toiveet ovat eriasia?
Entä jos mies toivoisi ettet käytä mitään aerosolituotteita kotona koskaan yhtään koska häntä ahdistaa jokin oletettu negatiivinen seuraus (myrkytys tai muu), lopettaisitko? Vai yrittäisitkö ensin vähän järkeillä asiaa puolisosi kanssa?
Esim miehellä olisi paha astma ja hän ei saisi henkeä kun suihkuttelen kotona jotain hiuslakkoja, tottakai lopettaisin. Silloin kun mies olisi kotona menisin ulos suihkuttamaan jos on pakko käyttää. Sinä suihkuttaisit kiusallasi miehesi naamaan se on jo ymmärretty..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi, ettei useimpien keskustelijoiden mitenkään "pidä" ottaa niitä paria, vaan he ihan itse haluavat? Vähän samalla tavalla kuin joku tykkää silloin tällöin syödä suklaapatukan tai viinerin. Ei nekään alvariinsa mussutettuna terveellisiä ole, mutta harvakseltaan nautittuna ihan ok.
Minun mielestäni mikä tahansa päihde on ok, jos sitä käyttää oikein ja silloin tällöin tai harvoin. Mutta aloituksessakin puhuttiin joka viikonloppuna ottamisesta. Jolloin käyttö on enemmän tai vähemmän säännöllistä ja osa omaa arkielämää. Eikö ole tapoja rentoutua tai rauhoittua muutoin kuin alkoholin tai ruoan avulla?
Alkoholistin lapsena kasvaneena olen itse absolutisti. Humalainen, vähänkin ottanut aikuinen on erilainen. silmistä heti näkee jos on yhdenkin juonut! lapsena se ahdisti. alkoholin nimi on "spirit", henki, englanniksi. koska pullon henki vaikuttaa ihmisessä. Tuloksena Suomessa satoja tuhansia tappoja, tappeluita, yliajamisia ym hirveyttä! Äidin kohtuukäyttö muuttui vuosien saatossa alkoholismiksi, mutta vieläkään ei myönnä. Hoiti kyllä kodin, ruoat, pyykit ym. Sitten tissutteli. Vain narsistille pullo menee lapsen edelle.
Sitä on eläinten rehuissa,maitotuotteet ja kananmunat auttavat asiaa.Suomessa jopa kauralannoitteissa.