Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheessä itkettiin raivosta, kun leirikoulu oli lapselle liian kallis – Onko tämä oikea opetus nuorelle?

Vierailija
28.08.2018 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005805857.html

Mitä mieltä? Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (234)

Vierailija
101/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea?? Se on ihan prioriteeteista kiinni mihin rahansa sitten pistää. Putoa myös ettei ole isovanhempia / kummeja jne jotka olisivat muutaman kympin voineet pistää lapsen leirikoulukassaan.

Syvää halveksunnnan tunnetta herättävä kommentti. 

Mitä hyötyä sinusta on siitä, että lapsi oppii jo pienestä että minkään eteen ei tarvitse itse tehdä mitään, kun vähän itkee niin aina joku muu maksaa ja hoitaa?

Vierailija
102/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh, itse olin tällainen köyhän yksinhuoltajan lapsi, joka käytti sukulaisten vanhoja vaatteita ja koulun retkille (leirikouluja ei meillä ollut) sain mukaan vain pätkän lenkkimakkaraa, kun muilla oli kaikkea hyvää. Kun äiti oli töissä, söin kotona vain samoin lenkkiä tai muroja. Jääkaapissa oli tavallisesti vain maitoa, margariinia ja ketsuppia.

Jostain syystä äidillä kuitenkin riitti rahaa jokaviikonloppuiseen juopotteluun ja ahkeraan tupakoimiseen. En tiedä, minne isän elatusmaksut menivät.

Tai tiedän ehkä sittenkin. Äiti jäi kymmenisen vuotta sitten varhaiseläkkeelle ja osti saman tien käteisellä omistusasunnon ja auton.

En yllättäen ole ollut hänen kanssaan puheväleissä enää vuosikausiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opettajana en lähde enää mihinkään leirikouluun. Onneksi ne ovat vapaaehtoisia myös opettajille!

Vierailija
104/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle tuli leirikoulutieto ihan yllättäen. Olen istunut jokaisessa vanhempainillassa yms. Onneksi ei maksanut kuin parikymppisiä. Nyt lapsi on maininnut luokkaretkestä ulkomaille. Oletan, että se on keväällä, ennen kuin 9 luokka loppuu. Mitään muuta tietoa ei asiasta ole tullut. Hinnasta ei ole tietoa eikä siitä, että onko se edes käytännössä mahdollista.

Saan brutto alle 2000 pakkaa, joten tiukoilla mennään. Maksan myös lapsen 400/kk harrastuksen joten kaikesta muusta säästetään jo muutenkin.ijan turha tulla puhumaan kampaamokäynneistä tai kaljasta. Niihin ei todellakaan ole varaa.

Miten se voi tulla yllätyksenä?

Minä tiesin jo 15 vuotta sitten että niitä leirikouluja on. Yksi alakoulussa, vähintään yksi yläkoulussa ja yksi tai kaksi lukiossa.

Ai ihan jokaisessa koulussa? Mun lapsilla oli 1 alakoulussa ja 0 yläkoulussa ja lukiossa, nyt nuorin on ysillä ja ihan sama systeemi ollut kaikilla. Olis todellakin tullut yllätyksenä, jos olis nyt joutunut vaihtamaan koulua ja siellä olisikin ollut leirikoulu. Ei todellakaan oltais osattu varautua. Olis varaa, mutta kyllä vituttais sellainen kiva pikku ylläri kuin maksa pari sataa tai lapsi jää kotiin, kun muut on keränneet rahaa pari vuotta osissa.

Vierailija
105/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten ne muut vanhemmat ovat siellä jo vuosia suunnitelleet ja keränneet rahaa,antamalla työpanostaan tapahtumien,leipomisten ym muodossa.Tuo 170 on tosiaan varmasti vain pieni osa,yleensä summa on juurikin se 300-500/nokka. Jos ja kun aktiivinen ydinporukka rahojen keruussa on ollut pieni,on sitten jäänyt vielä lisäksi maksettavaa.Tästä kehtaa vielä joku joka ei ole tikkua ristiin laittanut valittaa.Niin ja leirikoulua ja niiden rahoitusta aletaan suunnitella 1-3luokilla,jos 6lk:lla mennään.Rahojen keruu on hidasta puuhaa.Itse leirikoulupaikka,kuljetukset ym varataan vuosi etukäteen.Ikinä en ole kuullut että mikään leirikoulu tulisi viikon varoitusajalla.Se lienee mahdotonta jo opettajankin omien suunnitelmien/vapaa-ajan vuoksi+jos opettja opettaa lisäksi jotain aineita,täytyy hankkia sijainen ajoissa.Sitäpaitsi reissuun tarvitaan toinekin opettaja+mahdollisesti huoltajavalvoja.Ei tälläinen onnistu viikon varoitusajalla kovinkaan monelta työssäkäyvältä aikuiselta. T.kolme leirikoulua järjestänyt

Vierailija
106/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei MITÄÄN leirikoulua ilmoiteta viikkoa ennen.

Eli valhetta koko juttu, tarkoitushakuisesti.

Vierailija
107/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea??

Sama. Minä en lapsena päässyt mihinkään harrastuksiin mihin kaverit pääsi. En rahanpuutteen takia, vaan koska asuttiin syrjäkylällä, kaikki harrastukset oli kirkonkylässä, ei julkista liikennettä, eikä vanhemmat ehtineet kuljettaa, koska olivat iltanavetalla aina siihen aikaan. Jäin siis aika paljosta syrjään, mutta koskaan ei meillä kukaan sen takia itkenyt raivosta. Muut pääsi, mutta minä en päässyt, koska olosuhteet nyt vain olivat sellaiset ja se hyväksyttiin.

Äitinä olisin yrittänyt kaikkeni, että olisit päässyt harrastuksiin. Ja vähintäänkin kompensoinut sitä jollain. Mielestäni lapsen pitää saada tuntea olevansa lapsi ja pyrkiä mahdollistamaan lapselle tärkeimmät asiat.

En ole tuon kirjoittanut, mutta aika monen mielestä maalla ja varsinkin maatilalla kasvaminen on yksi parhaista asioista joita lapsella voi olla. Vaikea kuvitella, että siinä jää mistään paitsi, ei todellakaan.

Ihan pienenä lapsena ehkä, mutta varsinkin isompana ja teininä kun haluais olla porukassa ja nähdä kavereita niin ei ne maat ja mannut paljon lohduta

Vierailija
108/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan että noin 16-vuotiaan yläkoululaisen joka lähtee leirikouluun vanhemmat ovat minimissään noin nelikymppisiä suurimmaksi osaksi. Niin Täytyypä ihmetellä että miten voi sen ikäisen ihmisen talous olla niin huono ettei siitä tuollaista summaa tarvittaessa löydy. Toki on työttömiä jne mutta kyllä suurimmalla osalla on siinä iässä jo sen verran säästöjä että leirikoulun pystyy maksamaan.

Vierailija
109/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

170e on todella iso raha monelle, varsinkin jos tuollainen maksu tulee ns. puskista yhtäkkiä maksettavaksi. On ihan eri asia kerätä luokan kanssa useampi vuosi rahoja leirikoulua varten tai perheen säästää tuo summa pidemmällä aikavälillä. Ymmärrän kyllä harmituksen ja peruskoulussa jonka pitäisi olla ilmainen, tälläisiin koko luokan juttuihin pitäisi kaikilla olla mahdollisuus osallistua rahatilanteesta riippumatta.

Millähän lailla se tuli puskista?

Itse tiesin leirikoulujen tulevak kun esikoinen oli vuoden.

Aika valistunut olit, tiesitkö summankin, mikä piti pulittaa.

Meillä kaksi lukiolaista, eikä tähän mennessä olla yhdestäkään leirikoulusta mitään maksettu. Ei tosin ole mitään meiltä pyydettykään.

En mutta lapsille säästettiin vauvasta asti, myös tällaisia varten. Kutosluokan leirikoulun hinnan kuulin ekassa vanhempainillassa esikoulussa. Ekalta luokalta asti sitä kerättiin.

Yläkoulun leirikoulu otettiin esille seiskan ekassa vanhempainillassa elokuussa ja se toteutettiin ysin syksyllä lokakuussa.

Toisen lapsen kutosluokan kevään leirikoulusta tuli tarkempi tieto ekalla.

Nyt esikoinen on lukiossa. Tiedossa on jo ainakin yksi Ranskan-matka ja sen hinta.

Kuopuksen yläkoulussa mennään kahdelle ulkomaan leirille, toisesta löytyy tieto koulun kotisivuilta. Toisesta infottiin ekassa vanhempainillassa.

Mutta eihän mitään tietoa saa, jos ei käy vanhempainilloissa, lue Wilmaa tai kotisivuja, ole meiliringissä tai whatsapp-ryhmässä. Eikä ikinä juttele kenenkään samaa koulua käyvän lapsen vanhemman kanssa.

Vierailija
110/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle tuli leirikoulutieto ihan yllättäen. Olen istunut jokaisessa vanhempainillassa yms. Onneksi ei maksanut kuin parikymppisiä. Nyt lapsi on maininnut luokkaretkestä ulkomaille. Oletan, että se on keväällä, ennen kuin 9 luokka loppuu. Mitään muuta tietoa ei asiasta ole tullut. Hinnasta ei ole tietoa eikä siitä, että onko se edes käytännössä mahdollista.

Saan brutto alle 2000 pakkaa, joten tiukoilla mennään. Maksan myös lapsen 400/kk harrastuksen joten kaikesta muusta säästetään jo muutenkin.ijan turha tulla puhumaan kampaamokäynneistä tai kaljasta. Niihin ei todellakaan ole varaa.

Minä tiesin jo 15 vuotta sitten että niitä leirikouluja on. Yksi alakoulussa, vähintään yksi yläkoulussa ja yksi tai kaksi lukiossa.

Meillä ei ole leirikouluja tullut.

Vierailija
111/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole leirikouluja tullut.

No sitten kaikissa kouluissa ei ole. Mutta tämäkään ei estä varautumasta ja säästämästä. Voihan ne 170 euroa käyttää sitten vaikka lapsen 2 asteen kirjoihin.

Meillä tulee kummallekin varmaankin viisi leirikoulua kun lasketaan peruskoulu ja lukio.

Vierailija
112/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koulussa eräs oppilas, joka ei päässyt leirikouluun "ideologisten syiden" (ja oli ihan kantasuomalaisesta kyse) ja toinen, joka ei päässyt rahanpuutteen vuoksi. Sääliksi kävi tuota ongelmaisesta perheestä olevaa, joka onnistui omalla lehdenjakotyöllään ja keksien myynnillä keräämään lähes koko matkasumman ja jolle kaverit olisivat lahjoittaneet puuttuvat rahat. Kävi sitten kuitenkin niin, että oppilaan vanhemmat takavarikoivat vaivalla kerätyt rahat ja ryyppäsivät ne. Sitten vanhemmat vain tyynesti ilmoittivat, että oppilas on estynyt lähtemään leirikouluun. Hyvä, että yhdenvertainen perusopetus takaa nykyisin retket kaikille. 

Vierailija
113/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkotuksellisesti, ettei white trash pääse pilaa idioottikakaroiden muodossa leiriä.

Ja hyvä näin.

Vierailija
114/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan valmis kustantamaan sinne reissuun myös köyhemmänkin lapsen, jos hän ja vanhempansa kuitenkin asennoituvat oikein. Osallistuvat yhteiseen varainkeruuseen ja ovat asiallisesti mukana.

Mutta kyllä työssäkäyvänä äitinä oikeasti kypsyttää nämä vanhemmat, jotka asuu siinä koulun vieressä (meiltä on tunnin matka), eivät käy töissä, pienemmät ilmaisessa päivähoidossa ja sitten he eivät koskaan, siis koskaan, pane tikkua ristiin missään. Ja ei, osallistuminen ei vaadi rahaa. Ihan esim jo discon siivoamiseen voisi tulla, järjestelemään myyjäisiä, ylläpitää meilirinkiä. Ihan mitä tahansa. Jotain.

Ja tarina siitä että leirikoulu olisi selvinnyt edellisellä viikolla on ihan paskapuhetta. Jo ihan se paikkakin pitää buukata vuotta aiemmin ja kutosluokan leirikouluun kerätään varoja ihan se koko alakoulu.

Vierailija
115/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni viikon leirikoulu maksoi kaikkine huvenneen 270€. Se päätettiin kolmannen luokan aikana ja rahaa kerättiin kaikenlaisilla myyjäisillä, arpajaisilla jne. Tämän lisäksi kerättiin pikku summia aina silloin tällöin. Retki tehtiin kuudennen luokan syksyllä ja leirikoulu oli pitänyt varata lähes vuotta aiemmin. En usko tulleen yllätyksenä lehtijutun perheelle.

Vierailija
116/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan valmis kustantamaan sinne reissuun myös köyhemmänkin lapsen, jos hän ja vanhempansa kuitenkin asennoituvat oikein. Osallistuvat yhteiseen varainkeruuseen ja ovat asiallisesti mukana.

Mutta kyllä työssäkäyvänä äitinä oikeasti kypsyttää nämä vanhemmat, jotka asuu siinä koulun vieressä (meiltä on tunnin matka), eivät käy töissä, pienemmät ilmaisessa päivähoidossa ja sitten he eivät koskaan, siis koskaan, pane tikkua ristiin missään. Ja ei, osallistuminen ei vaadi rahaa. Ihan esim jo discon siivoamiseen voisi tulla, järjestelemään myyjäisiä, ylläpitää meilirinkiä. Ihan mitä tahansa. Jotain.

Ja tarina siitä että leirikoulu olisi selvinnyt edellisellä viikolla on ihan paskapuhetta. Jo ihan se paikkakin pitää buukata vuotta aiemmin ja kutosluokan leirikouluun kerätään varoja ihan se koko alakoulu.

Juuri näin!

Vierailija
117/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nämä leirikoulu maksut on noussut näin ihmeelliisiin hintoihin?

Itse 90 luvun lopulla ala-asteen käyneenä. Sain itse kokea 4 leirikoulua kuuden vuoden aikana. Osa rahoista saatiin keksi myynnistä yms. Hyvin pieni osa maksettiin itse tai jos mitään. Kaikki pääsi aina mukaan ilman, että olisi rahasta jäänyt kiinni. Omalla luokalla oli monta lasta vähävaraisesta perheestä. Saiko Luokat enemmän tukea kaupungilta vai oliko kaikki vaan niin paljon halvempaa? Meillä oli myös tosi aktiivinen opettaja joka jaksoi nähdä vaivaa leirien järjestämiseen.

Tämä siis Helsingissä.

Vierailija
118/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tulla noin yllättäen. Vuosikausia on tiedossa ja siihen voi säästää.

Tämä.

Summan saa kokoon säästämällä 10 euroa kuukaudessa puolitoista vuotta. Tuo ei voi olla kenellekään ylivoimaista. Sillä ei ole voinut tulla yllätyksenä.

Helppoa! Samalla kun säästää tulevaan jouluun (10€ kuussa, siihen riittää kenen tahansa rahat!), lapsen synttärijuhliin (10€ kuussa löytyy kaikilta!), kesälomaretkeen (10€ kuussa ei ole hei mikään iso summa!)

T. Ihan hyvin toimeentuleva köyhän lapsuuden elänyt, joka edelleen hermoilee rahojen loppumista.

Vierailija
119/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tulla noin yllättäen. Vuosikausia on tiedossa ja siihen voi säästää.

Tämä.

Summan saa kokoon säästämällä 10 euroa kuukaudessa puolitoista vuotta. Tuo ei voi olla kenellekään ylivoimaista. Sillä ei ole voinut tulla yllätyksenä.

Helppoa! Samalla kun säästää tulevaan jouluun (10€ kuussa, siihen riittää kenen tahansa rahat!), lapsen synttärijuhliin (10€ kuussa löytyy kaikilta!), kesälomaretkeen (10€ kuussa ei ole hei mikään iso summa!)

T. Ihan hyvin toimeentuleva köyhän lapsuuden elänyt, joka edelleen hermoilee rahojen loppumista.

Kutosluokan leirikouluun kerätään varoja ekalta luokalta lähtien. 170 jaettuna viidellä on 36 euroa vuodessa eli 3 euroa kuussa.

Vierailija
120/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten täällä joku tiesi, että samat perheet osallistuvat ja maksavat. Mistä näet minkä verran kukin maksaa tilille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme