Perheessä itkettiin raivosta, kun leirikoulu oli lapselle liian kallis – Onko tämä oikea opetus nuorelle?
https://www.hs.fi/elama/art-2000005805857.html
Mitä mieltä? Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsille pitää opettaa, ettei aina ole rahaa ja silloin ei pääse". Ihan fiksu toteamus, mutta mites te hyvätuloiset, opetatteko itse lapsillenne tämän? Jätättekö joskus maksamatta leirikoulun tmv:n jotta lapsenne oppisi, ettei aina välttämättä ole rahaa? Vaikka itse olisitte rikkaita, ei lapsenne välttämättä aikuisena ole. Ei, vaikka saisi teiltä miljoonan pesämunan kotoa muuttaessa. Voi aika nopeasti kuluttaa elämällä liian leveästi, ja noinkohan eivät raivo itke sitä, kun ei saa sitä uusinta iPhonea kun pitäisikin tienata rahaa ensin ja säästää?
Kyllä minulle ainakin suht hyvätuloiset vanhempani tämän opettivat ja opettivatkin niin hyvin, ettei ole ikinä tarvinnut raivoitkeä sitä, että rahat pitää itse tienata ja säästää. Olen tienannut ja säästänyt.
Hyvä juttu. Kysymykseni olikin lähinnä heille, joiden mielestä köyhien vain pitää opettaa lapsilleen, että kaikkea ei saa (niinkuin eivät sitä pienen ikänsä aikana olisi jo huomanneet), että koskeeko heistä sama rikkaiden lapsia.
Itsellänikään ei tarvetta olisi rähjätä, pystyn kyllä maksaman 170 euroa lyhyellä varoitusajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsille pitää opettaa, ettei aina ole rahaa ja silloin ei pääse". Ihan fiksu toteamus, mutta mites te hyvätuloiset, opetatteko itse lapsillenne tämän? Jätättekö joskus maksamatta leirikoulun tmv:n jotta lapsenne oppisi, ettei aina välttämättä ole rahaa? Vaikka itse olisitte rikkaita, ei lapsenne välttämättä aikuisena ole. Ei, vaikka saisi teiltä miljoonan pesämunan kotoa muuttaessa. Voi aika nopeasti kuluttaa elämällä liian leveästi, ja noinkohan eivät raivo itke sitä, kun ei saa sitä uusinta iPhonea kun pitäisikin tienata rahaa ensin ja säästää?
Ei mun lapsillani ole koskaan ollut uusinta puhelinmallia.
Leirikoulurahoihin ovat itse keränneet suurimman osan. Ja me olemme myös jokaikisen leirikoulun yhteydessä majoittaneet sen vastavierailun oppilaita.
Ja molemmat ovat hankkineet tetinsä ja kesätyönsä itse.
Menestyvät koulussa, kouluttautuvat hyvin ja osaavat tehdä töitä, kuten me, yrittäjävanhempansa.
Kaikki nämä asioita, joita ei opeteta sillä ettei huolehdita vanhemmuudesta vaan raivotaan kun rahaa ei tullutkaan taivaasta.
Ok. Tarkoitin lähinnä tilannetta, että teille tulisi ilmoitus, että viikko aikaa maksaa 170e tai lapsi joutuu kouluun järjestelemään kirjoja (ei sillä että jutussa olevilla ei olisi ollut ennakointi varaa), niin maksatteko heti, jotta lapsi pääsee, jättäisitkö maksamatta jotta lapsi oppii ettei kaikkea saa vai ottaisko ihan vaan päähän?
En minäkään itkisi asian vuoksi, vaan kykenisin kyllä maksamaan sen 170 euroa vaikka päivän varoituksella/maksuajalla.
Ei meille tulisi tuollaista tilannetta. Tuohan johtuu siitä että vanhemmat eivät ole viitsineet seurata lapsensa kouluasioita lainkaan.
Etkö osaa vastata kysymykseen, vai onko vain kivempaa leuhkia? Ei tee vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulot on alle 700 e / kk. En pysty ostamaan läheskään kaikkea, mitä tarvitsisi ja tingin monesta asiasta. Säästäminen on mahdotonta.
On täysin mahdotonta että tulot ovat noin pienet ellet sitten ole kieltäytynyt työvoimatoimiston toimenpiteistä ja saa alennettua toimeentulotukea ja silloin se on ihan oma syysi.
Onneksi olkoon tynnyrissä kasvanut kaikkien alojen asiantuntija.
No minäpä olen työtön ja tiedän että puhut paskaa. Vuokran jälkeen tulee jäädä käteen 480€
Tuo sinun 700€ on siis ennen vuokranmaksua? Saa olla aika pikku vuokra jos jää yli 480€ maksun jälkeen.
Laki on kaikille sama. 480€ pitää jäädä käteen. Jos jää vähemmän, olet kieltäytynyt työkkärin toimesta ja toimeentulotukea on alennettu sen vuoksi.
Laskennallisesti noin. Meitä on monia, jotka ovat käytännössä alle tuon. Itse saan tuloina juuri yli kahden hengen laskennallisen minimitoimeentulon. Jos on kotivakuutusmaksu tai terveydenhoitokuluja, niin menen paljonkin alle minimin. Mutta tukea ei saa, koska se joka kuukauden ylimenevä kymppi pitää säästää noita kuluja varten. Jos katsotaan vuositasolla, niin pelkällä toimeentulotuella saisin leveämmän leivän. Tiedän henkilön, joka maksaa velkoja, niin hänelle jää huomattavasti vähemmän kuin laskennallinen minimi. Hänen pitäisi olla maksamatta velkoja, niin saisi toimeentulotukea. Velat voi olla toisten aiheuttamia tai niin kuin siskolleni firman linjasta, joka johtui hänen omasta sairastumisestaan. Eli huonoa onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leirikoulurahoihin ovat itse keränneet suurimman osan. Ja me olemme myös jokaikisen leirikoulun yhteydessä majoittaneet sen vastavierailun oppilaita.
Menestyvät koulussa, kouluttautuvat hyvin ja osaavat tehdä töitä, kuten me, yrittäjävanhempansa.
Kaikki nämä asioita, joita ei opeteta sillä ettei huolehdita vanhemmuudesta vaan raivotaan kun rahaa ei tullutkaan taivaasta.
Ok. Tarkoitin lähinnä tilannetta, että teille tulisi ilmoitus, että viikko aikaa maksaa 170e tai lapsi joutuu kouluun järjestelemään kirjoja (ei sillä että jutussa olevilla ei olisi ollut ennakointi varaa), niin maksatteko heti, jotta lapsi pääsee, jättäisitkö maksamatta jotta lapsi oppii ettei kaikkea saa vai ottaisko ihan vaan päähän?
En minäkään itkisi asian vuoksi, vaan kykenisin kyllä maksamaan sen 170 euroa vaikka päivän varoituksella/maksuajalla.
Ei meille tulisi tuollaista tilannetta. Tuohan johtuu siitä että vanhemmat eivät ole viitsineet seurata lapsensa kouluasioita lainkaan.
Etkö osaa vastata kysymykseen, vai onko vain kivempaa leuhkia? Ei tee vaikutusta.
Ei meille tulisi tuollaista tilannetta. Piste. Juuri siitähän tässä on kyse. Huonosta vanhemmuudesta. Meillä ei sitä harrasteta.
https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamise…
Tuossahan se lukee.
Koulun opintokäyntejä ja -retkiä, leirikouluja sekä opetukseen liittyviä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Varojen keruun tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista. Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimet ostetaan torista käytettyinä, vanhoja lumioita, eivät saa viikkorahaa, vaan kotitöistä palkkaa, käytetään vanhoja vaatteita ja kierreätetään tuttujen kanssa, eivät ole koskaan olleet huvipuistossa jne. Tuo kirjoituksesi esimerkki ei sovi varakkaaseen perheeseen vaan johonkin lottovoitto tms nousukas näyttöhaluiseen perheeseen ja yleensä juuri tukia käyttävään oerheeseen, jossa edellä mainittuja kuvitelmia varakkaista
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meille tulisi tuollaista tilannetta. Piste. Juuri siitähän tässä on kyse. Huonosta vanhemmuudesta. Meillä ei sitä harrasteta.
Eli on kivempi leuhkia. Ok :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus.
Opetushallituksen sivulta:
"Suomen perustuslain (731/1999) 16 §:n mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Perusopetuksen maksuttomuudessa on kyse subjektiivisesta oikeudesta, ei periaatteesta. Maksuttomuus tarkoittaa sitä, että opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia. Perustuslaki sisältää myös säännökset yhdenvertaisuudesta ja kieltää ihmisten asettamisen eri asemaan ilman hyväksyttävää perustetta (6 §). Taloudellisesta asemasta riippumatta kaikilla lapsilla on oikeus perusopetuslaissa tarkoitettuun opetukseen. ---
Koulun opintokäyntejä ja -retkiä, leirikouluja sekä opetukseen liittyviä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Varojen keruun tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista. Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen."
Näin ollen jokaisella lapsella on oikeus päästä leirikouluun vaikka ei maksaisi penniäkään. Tämä on taivahan tosi, juuri tätä lapseni leirikouluinfossa kysyttiin ja rehtori sanoi että asia on näin. Kuinka moni sitten käytännössä tätä oikeutta käyttää. Käytännössähän sitten ei lähdettäisi mihinkään kun rahaa ei olisi. Mutta mukaan pääsevät kaikki halukkaat, oli rahaa tai ei.
Väärin tuo on. Leirikoulusta olisi pitänyt puhua jo vuosi aiemmin, ei enää ole ollenkaan tavatonta ettei sitä edes tehdä. Oman lapseni kohdalla oli näin, kävivät vai jäätelöllä kotikaupungissa.
Ja tuo kirjojen lajittelu tuntuu vielä pahemmalta, rangaistaan köyhien lapsia rahattomuudesta!??? Muut pitävät hauskaa ja toiset raasut raatavat vanhojen kirjojen kanssa. Pistää vihaksi.
Ihan hyvin heille olisi voinut kehittää muuta ilmaista kivaa; retkiä rannalle, metsään yms yms..
Vierailija kirjoitti:
Väärin tuo on. Leirikoulusta olisi pitänyt puhua jo vuosi aiemmin, ei enää ole ollenkaan tavatonta ettei sitä edes tehdä. Oman lapseni kohdalla oli näin, kävivät vai jäätelöllä kotikaupungissa.
Ja tuo kirjojen lajittelu tuntuu vielä pahemmalta, rangaistaan köyhien lapsia rahattomuudesta!??? Muut pitävät hauskaa ja toiset raasut raatavat vanhojen kirjojen kanssa. Pistää vihaksi.
Ihan hyvin heille olisi voinut kehittää muuta ilmaista kivaa; retkiä rannalle, metsään yms yms..
Leirikoulusta on takuulla puhuttu aiemmin. Vanhemmat ei vaan ole olleet paikalla tai lukeneet Wilmaa tai sähköpostejaan tai whatsappia...
Lastensuojeluun pitäisi heidät saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus.
Niin? Totuus on tuo, mitä tykkäät tuoda usein esille, ja sama koskee minua/meitäkin: ei tulisi tuollaista tilannetta eteemme. Mutta jos joku kysyy minulta hypoteettisen kysymyksen, osaan kyllä vastata siihen. Kysymykseni vastausvaihtoehdot olivat
A) maksaisin 170e jotta lapseni pääsisi retkelle
B) en maksaisi, sillä lapsen pitää oppia ettei kaikkea saa
C) en maksaisi, mutta raivoaisin asiasta jotta lapsi pääsisi mukaan ilman, että minun tarvitsee maksaa penniäkään.
Itse vastaan A, koska tuo tilanne ei ole mielestäni oikea hetki opettaa lapselle pettymyksien kestämistä.
Ei ole sitten vastausta D) tuollaista ei tapahtuisi meille :D
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja on vihreä feministi, eli kirjoittaa tarkoitushakuisesti väärin ja lavastaa itselle sopivaksi
Göbbelsiä lainaten "valhetta toistetaan niin kauan että siitä tulee totuus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea??
Sama. Minä en lapsena päässyt mihinkään harrastuksiin mihin kaverit pääsi. En rahanpuutteen takia, vaan koska asuttiin syrjäkylällä, kaikki harrastukset oli kirkonkylässä, ei julkista liikennettä, eikä vanhemmat ehtineet kuljettaa, koska olivat iltanavetalla aina siihen aikaan. Jäin siis aika paljosta syrjään, mutta koskaan ei meillä kukaan sen takia itkenyt raivosta. Muut pääsi, mutta minä en päässyt, koska olosuhteet nyt vain olivat sellaiset ja se hyväksyttiin.
Äitinä olisin yrittänyt kaikkeni, että olisit päässyt harrastuksiin. Ja vähintäänkin kompensoinut sitä jollain. Mielestäni lapsen pitää saada tuntea olevansa lapsi ja pyrkiä mahdollistamaan lapselle tärkeimmät asiat.
Onneksi ei tule olemaan meidän perheessä rahasta kiinni leirikoulut tms. Aika kallis tuo leirikoulu lasta kohti. Luulisi koulun panostavan sen verran että kaikki, vähän vähävaraisemman perheenkin lapset pääsee mukaan 😐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaksosten luokka teki kuudennella luokalla leirikoulureissun - Lontooseen. Toisella heistä on Asperger, ja koska hän jäi koulussakin lähes aina yksin toisten syrjimänä, en voinut kuvitellakaan etten olisi lähtenyt itsekin mukaan. Vanhempia, kummeja jne. siis aivan pyydettiinkin mukaan lisävalvojiksi. Mutta matka oli yhdellekin jo kallis, ja se kertaa kolme plus minun palkaton vapaa töistä viikoksi oli kerta kaikkiaan meidän perheelle liikaa.
Vastustan leirikouluja, jos kaikkien mukaanpääsy ei ole yhteinen asia. Ihan persiöstä.
"Vastustan leirikouluja, jos kaikkien mukaanpääsy ei ole yhteinen asia. Ihan persiöstä"
Minä taas vastustan sitä, että yhden lapsen takia pitäisi muidenkin lasten menettää jotain. Se ei ole minun tai lapseni vika jos sinulla ei ole varaa tulla leirille. Minun lapsellani on oikeus saada ihana leirikokemus.
Tasa-arvo on viety liian pitkälle, kun odotetaan että yhden lapsen vuoksi muutkin lapset menettävät jotain.
Peruskoulun tulee olla maksuton lain mukaan. Jos varakkaat vanhemmat haluavat järjestää lapsilleen kalliita matkoja ja elämyksiä, se tulee tehdä vapaa-ajalla, ei kouluaikana, jollei luokan kaikkia lapsia kustanneta mukaan.
Se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tule olemaan meidän perheessä rahasta kiinni leirikoulut tms. Aika kallis tuo leirikoulu lasta kohti. Luulisi koulun panostavan sen verran että kaikki, vähän vähävaraisemman perheenkin lapset pääsee mukaan 😐
Tuo 170 euroa ei takuulla ollut koko osuus, vaan ensin on kerätty ja tuo jäi.
Normaalisti kotimaan leirikoulu maksaa 400-500 per lärvi, ulkomaan 1200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle tuli leirikoulutieto ihan yllättäen. Olen istunut jokaisessa vanhempainillassa yms. Onneksi ei maksanut kuin parikymppisiä. Nyt lapsi on maininnut luokkaretkestä ulkomaille. Oletan, että se on keväällä, ennen kuin 9 luokka loppuu. Mitään muuta tietoa ei asiasta ole tullut. Hinnasta ei ole tietoa eikä siitä, että onko se edes käytännössä mahdollista.
Saan brutto alle 2000 pakkaa, joten tiukoilla mennään. Maksan myös lapsen 400/kk harrastuksen joten kaikesta muusta säästetään jo muutenkin.ijan turha tulla puhumaan kampaamokäynneistä tai kaljasta. Niihin ei todellakaan ole varaa.Miten se voi tulla yllätyksenä?
Minä tiesin jo 15 vuotta sitten että niitä leirikouluja on. Yksi alakoulussa, vähintään yksi yläkoulussa ja yksi tai kaksi lukiossa.
Meillä ei ollut mitään leirikouluja. Olen kuullut niistä, mutta en tiennyt että niitä tehdään monissa kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 170 euroa ei takuulla ollut koko osuus, vaan ensin on kerätty ja tuo jäi.
Normaalisti kotimaan leirikoulu maksaa 400-500 per lärvi, ulkomaan 1200.
No jopas 😊 ei ihme jos ei kaikilla ole varaa.