Perheessä itkettiin raivosta, kun leirikoulu oli lapselle liian kallis – Onko tämä oikea opetus nuorelle?
https://www.hs.fi/elama/art-2000005805857.html
Mitä mieltä? Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (234)
Miksi pitäisi olla jotain mihin kaikilla ei ole varaa? Eiköhän päivä Linnanmäellä riittä ja kaikilla hyvä mieli...
Itse sain lähteä yo kirjoitusten jälkeen kotoa.
Nukuin parvisängyllä ja sänky purettiin.
Kuuluimme köyhiin. Lähialueen mummot keräsivät meille köyhäinapuna vanhoja vaatteita.
Isäpuoleni otti vastaan ja heitti kaappiin.
Minä vein nämä vintille. Kun muutin pois kotoa, ystäväni isä kävi välillä työmatkalla Helsingissä.
Otti pakettiauton ja pakettiauto oli täynnä saatuja huonekaluja ja vanhoja vaatteita.
Huuto.net oli just tullut ja tein vuoden ilmoituksia.
Kävin vkonloput töissä ja iltaisin myin vanhoja rojuja.
Ei puhettakaan olisi ollut netti puhelimessa tai muuta hienoisuuksia.
Oli onnenpäivä, kun kotiavustaja sai kovalla työllään äidilleni paikan vanhainkodista. Äitini oli joutunut onnettomuuteen ollessani 4 v.
Äiti ei saanut päättää isoista asioita ja isäpuoli ei ollutkaan isäpuoli vaan mies, joka asui meillä.
Menin lapsuutenkotiin, lukkoseppä kävi vaihtamassa lukot ja isännöitsijä oli tyytyväinen, kun taloyhtiön juoppo ei enää rähjännyt siinä taloyhtiössä.
Maailma on täynnä vanhempia, jotka eivät välitä
https://www.kp24.fi/lehti/keskipohjanmaa/547195/paaseeko-lapsi-leirikou…
Näin toimitaan kun on järkevät ihmiset asialla jotka noudattavat lakeja ja sääntöjä, ja ajattelevat lasten parasta!
Itse toimin aikoinani rahastonhoitajana lapsen luokan leirikouluun liittyen.
Kaksi perhettä ei osallistunut lainkaan rahoituksen keräämiseen. Toinen perhe ilmoitti, että heillä ei ole rahaa, mutta toinen perhe ei ilmoittanut mitään.
Perheillä olisi ollut mahdollisuus osallistua talkootyöhön ja kerätä rahaa näin, mutta kummastakaan perheestä ei ollut mukana koskaan ketään, kun jotakin toimintaa oli.
Käytännössä meni sitten niin, että yhteisesti kerätyistä rahoista maksettiin myös näiden kahden oppilaan leirikoulut. Muuten leirikoulu olisi pitänyt perua, koska kaikkien pitää päästä osallistumaan, jos kouluAikaa tähän käytetään.
Kurjaa tietty meille muille vanhemmille, jotka keräsimme rahaa ja maksoimme luokan tilille.//
Vierailija kirjoitti:
Muistan lapsena kun keräsimme koko yläasteen ysiluokan luokkaretkeä varten rahaa. Äitini oli työtön, joten hän oli teki eniten sen eteen. Leipoi ja piti kahvilaa viikottain useita tunteja, jopa kymmeniä. Järjesti tapahtumia. Ei vaatinut muita, oli vain iloisesti mukana mahdollistamassa minulle retkeä. Sitten ysillä viimein katsottiin paljonko oli rahaa ja päätettiin sen perusteella kohde, eikä ollut mikään halpa, mutta olimme keränneet paljon rahaa. Matkat varattiin. Sitten tuli joku päätös, että oli epäreilua muille luokille että pääsimme hienolle retkelle ja rahat pitäisi jakaa tasaisesti. Näin ollen alkuperäinen suunnitelma pysyi, mutta rahat jaettiin neljän luokan kesken. Lasten piti maksaa loput puuttuvat rahat. En päässyt mukaan, ei ollut sellaista summaa. Särkee vieläkin äidin monen päivän itkeminen, otti vielä pahemmin kuin minä.
Ei oo pitkään aikaan mikään pistäny näin paljon vihaks. Siis muut luokat pääsi teidän siivellä reissuun vaikka TE olitte keränny ne rahat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viattomien lasten lapsuuden pilaavat surkeat luuserivanhemmat, jotka sitten vielä raivoaa, kun itse ensin mokaavat.
Aika moni asiasta pöyristynyt on kaikkea muuta kuin luuserivanhempi. Mutta jos jollakulla on ollut itsellään niin epäonninen lapsuus, ettei ole ole pystynyt kehittää edes alkeellista empatiakykyä, niin ei sille enää paljoa mahda vaikka tuhat kiloa käyttäisi rautalankaa. Loppujen lopuksi tunnen enemmän sääliä näitä heikomman perheen lasta haukkuvia kohtaan. Täytyy olla todella rumaa jälkeä sisimmässään, että kykenee viesti toisensa perään lyttäämään ala-asteikäistä lasta hänen vanhempiensa mokista tai "mokista".
Saisikos jonkun oikean tilastotieodn tähän tueksi?
Koska minusta vanhempi joka ei kykene säästämään kolmea euroa kuussa lapselleen tai seuraa tiedotusta on yksiselitteisesti LUUSERI.
Mikä tää kolme euroa nyt on? Vuodessa 36€ ei sillä paljon leirikouluja makseta.
170 euroa jaettua viidellä kouluvuodella tekee 36 euroa vuodessa. Eli kolme euroa kuussa. Kysehän oli kutosen leiristä.
170 euroa oli se summa jota muut vanhemmat ei olleet jo keränneet tollekin lapselle. Tod näk siellä on ollut tarjolla kolmisen sataa muiden panosta jo.
Meinaat ett se 3 euroa kuussa on AINOA asia mihin pitää viiden vuoden aikana säästää? Voi äly ja väläys tälläisiä ihmisiä.
Suurimman osan saa sossusta. Eipä tarvitse itse yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viattomien lasten lapsuuden pilaavat surkeat luuserivanhemmat, jotka sitten vielä raivoaa, kun itse ensin mokaavat.
Aika moni asiasta pöyristynyt on kaikkea muuta kuin luuserivanhempi. Mutta jos jollakulla on ollut itsellään niin epäonninen lapsuus, ettei ole ole pystynyt kehittää edes alkeellista empatiakykyä, niin ei sille enää paljoa mahda vaikka tuhat kiloa käyttäisi rautalankaa. Loppujen lopuksi tunnen enemmän sääliä näitä heikomman perheen lasta haukkuvia kohtaan. Täytyy olla todella rumaa jälkeä sisimmässään, että kykenee viesti toisensa perään lyttäämään ala-asteikäistä lasta hänen vanhempiensa mokista tai "mokista".
Koska minusta vanhempi joka ei kykene säästämään kolmea euroa kuussa lapselleen tai seuraa tiedotusta on yksiselitteisesti LUUSERI.
170 euroa jaettua viidellä kouluvuodella tekee 36 euroa vuodessa. Eli kolme euroa kuussa. Kysehän oli kutosen leiristä.
170 euroa oli se summa jota muut vanhemmat ei olleet jo keränneet tollekin lapselle. Tod näk siellä on ollut tarjolla kolmisen sataa muiden panosta jo.
Meinaat ett se 3 euroa kuussa on AINOA asia mihin pitää viiden vuoden aikana säästää? Voi äly ja väläys tälläisiä ihmisiä.
Täh? Sossusta? Ai sieltä saa kaikki rahaa tosta noin vaan niin paljon että saa laitettua säästöönkin satasia. Just just ja lehmät lentää
Minä olen hyvätuloinen, en suostu maksamaan leirikouluista enkä keräämään talkoilla yms rahaa niihin. Miksi? Siksi, kun perusopetuksen kuuluu olla ilmaista. Ja kaikkien pitää päästä jos kouluaikana mennään. Vaan taivas on rajana noille matkoille ja niiden kalleudelle, lopulta niihin sitten kuitenkin vaan pääsee rikkaiden lapset, sitten ajan myötä. En halua tukea sellaista kulttuuria.
Ne karkin ja vessapaperin myynnit on huijausta, niistä hyötyy eniten se firma joka tarjoaa tuon mahdollisuuden. Eikä niitä lapset myy, aikuiset niitä toisilleen kauppaa. Minä pystyn tarjoamaan lapsilleni mallin ahkeruudesta ja työnteon merkityksestä menestymisessä, en tarvitse siihen leirikoulua. Samoin lapseni reissaa niin paljon, että sillä leirikoululla ei ole merkitystä.
Jos kouluaikana on reissu, lapseni lähtee maksamatta tai tulee oikeusjuttu. Ja jos opetus on järjestetty jotenkin puolivillaisesti, otan lapsen ja lähden siksi aikaa pikku reissulle ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Sossusta? Ai sieltä saa kaikki rahaa tosta noin vaan niin paljon että saa laitettua säästöönkin satasia. Just just ja lehmät lentää
Ne ns köyhät saa sieltä mm lapsilleen harrastukset jne joista työssäkäyvät saa vain haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvätuloinen, en suostu maksamaan leirikouluista enkä keräämään talkoilla yms rahaa niihin. Miksi? Siksi, kun perusopetuksen kuuluu olla ilmaista. Ja kaikkien pitää päästä jos kouluaikana mennään. Vaan taivas on rajana noille matkoille ja niiden kalleudelle, lopulta niihin sitten kuitenkin vaan pääsee rikkaiden lapset, sitten ajan myötä. En halua tukea sellaista kulttuuria.
Ne karkin ja vessapaperin myynnit on huijausta, niistä hyötyy eniten se firma joka tarjoaa tuon mahdollisuuden. Eikä niitä lapset myy, aikuiset niitä toisilleen kauppaa. Minä pystyn tarjoamaan lapsilleni mallin ahkeruudesta ja työnteon merkityksestä menestymisessä, en tarvitse siihen leirikoulua. Samoin lapseni reissaa niin paljon, että sillä leirikoululla ei ole merkitystä.
Jos kouluaikana on reissu, lapseni lähtee maksamatta tai tulee oikeusjuttu. Ja jos opetus on järjestetty jotenkin puolivillaisesti, otan lapsen ja lähden siksi aikaa pikku reissulle ulkomaille.
Annat lapsellesi erinomaisen mallin siitä, miltä tuntuu olla porukan mulkvistin lapsi. No, jonkunhan sekin pitää olla. Tai ei edes pidä.
Me taas ilmoitettiin ettei lapsi lähde koska on ollut luokalla 2 vuotta kiusattuna eikä halua käyttää vapaa-aikaansa siihen ja mahdollisesti olla leirikoulussa 4 päivää myös kiusattuna. Luokan mammat keksivät laverrella reksille, joka päätti, että kukaan ei lähde jos meidän lapsi ei lähde. Seurasi yhä enemmän kiusaamista, ja ilmoitin, että voivat kerätä rahat meidän osuuteen. Sitten ilmoitettiin, että lapsi on sairaana sen leirikouluajan.
Ihan kauheaa säätöä ja draamaa. Puhumattakaan siitä, jos lapsi haluaisi lähteä muttei ole rahaa. Ei sen lähtemisen pitäisi olla kiinni talkootöistä tms, ei se lapsi ole sitä luokkaretkikohdetta keksinyt. Jos rahat ei riitä, keksitään halvempi leirikoulu jonne kaikki halukkaat pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos lapsi haluaakin matkalle koulukavereidensa eikä sun kanssa? Haastatko pennun oikeuteen?
Vierailija kirjoitti:
Me taas ilmoitettiin ettei lapsi lähde koska on ollut luokalla 2 vuotta kiusattuna eikä halua käyttää vapaa-aikaansa siihen ja mahdollisesti olla leirikoulussa 4 päivää myös kiusattuna. Luokan mammat keksivät laverrella reksille, joka päätti, että kukaan ei lähde jos meidän lapsi ei lähde. Seurasi yhä enemmän kiusaamista, ja ilmoitin, että voivat kerätä rahat meidän osuuteen. Sitten ilmoitettiin, että lapsi on sairaana sen leirikouluajan.
Ihan kauheaa säätöä ja draamaa. Puhumattakaan siitä, jos lapsi haluaisi lähteä muttei ole rahaa. Ei sen lähtemisen pitäisi olla kiinni talkootöistä tms, ei se lapsi ole sitä luokkaretkikohdetta keksinyt. Jos rahat ei riitä, keksitään halvempi leirikoulu jonne kaikki halukkaat pääsevät.
Koitin korjata järjestystä näköjään poistin oleellisen: Luokan äidit siis valittivat reksille siitä ettemme keränneet rahaa leirikouluun. Reksi sanoi ettei tarvitse, mutta lähdettävä on, kaikkien on oltava listoilla ellei ole muu syy poissaoloon esim. oma matka.
No mieti Helsingin kouluja. Ei ole vaikea arvata.