Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheessä itkettiin raivosta, kun leirikoulu oli lapselle liian kallis – Onko tämä oikea opetus nuorelle?

Vierailija
28.08.2018 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005805857.html

Mitä mieltä? Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (234)

Vierailija
81/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ihmeellistä kädestä suuhun elämistä kun yllätys menoihinkin menee jo helposti 500 euroa kun jotka pitää samantien löytyä.

Vierailija
82/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset maksulliset koulujutut pitää lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea??

Sama. Minä en lapsena päässyt mihinkään harrastuksiin mihin kaverit pääsi. En rahanpuutteen takia, vaan koska asuttiin syrjäkylällä, kaikki harrastukset oli kirkonkylässä, ei julkista liikennettä, eikä vanhemmat ehtineet kuljettaa, koska olivat iltanavetalla aina siihen aikaan. Jäin siis aika paljosta syrjään, mutta koskaan ei meillä kukaan sen takia itkenyt raivosta. Muut pääsi, mutta minä en päässyt, koska olosuhteet nyt vain olivat sellaiset ja se hyväksyttiin.

Äitinä olisin yrittänyt kaikkeni, että olisit päässyt harrastuksiin. Ja vähintäänkin kompensoinut sitä jollain. Mielestäni lapsen pitää saada tuntea olevansa lapsi ja pyrkiä mahdollistamaan lapselle tärkeimmät asiat.

En ole tuon kirjoittanut, mutta aika monen mielestä maalla ja varsinkin maatilalla kasvaminen on yksi parhaista asioista joita lapsella voi olla. Vaikea kuvitella, että siinä jää mistään paitsi, ei todellakaan.

Vierailija
84/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle tuli leirikoulutieto ihan yllättäen. Olen istunut jokaisessa vanhempainillassa yms. Onneksi ei maksanut kuin parikymppisiä. Nyt lapsi on maininnut luokkaretkestä ulkomaille. Oletan, että se on keväällä, ennen kuin 9 luokka loppuu. Mitään muuta tietoa ei asiasta ole tullut. Hinnasta ei ole tietoa eikä siitä, että onko se edes käytännössä mahdollista.

Saan brutto alle 2000 pakkaa, joten tiukoilla mennään. Maksan myös lapsen 400/kk harrastuksen joten kaikesta muusta säästetään jo muutenkin.ijan turha tulla puhumaan kampaamokäynneistä tai kaljasta. Niihin ei todellakaan ole varaa.

Miten se voi tulla yllätyksenä?

Minä tiesin jo 15 vuotta sitten että niitä leirikouluja on. Yksi alakoulussa, vähintään yksi yläkoulussa ja yksi tai kaksi lukiossa.

Meillä ei ollut mitään leirikouluja. Olen kuullut niistä, mutta en tiennyt että niitä tehdään monissa kouluissa.

Jos on epävarma, ainahan voi itse olla oma-aloitteinen ja itse kysyä.

Vierailija
85/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikea opetus. Epäoikeudenmukaisuutta vastaan on taisteltava.

Vierailija
86/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea??

Sama. Minä en lapsena päässyt mihinkään harrastuksiin mihin kaverit pääsi. En rahanpuutteen takia, vaan koska asuttiin syrjäkylällä, kaikki harrastukset oli kirkonkylässä, ei julkista liikennettä, eikä vanhemmat ehtineet kuljettaa, koska olivat iltanavetalla aina siihen aikaan. Jäin siis aika paljosta syrjään, mutta koskaan ei meillä kukaan sen takia itkenyt raivosta. Muut pääsi, mutta minä en päässyt, koska olosuhteet nyt vain olivat sellaiset ja se hyväksyttiin.

Äitinä olisin yrittänyt kaikkeni, että olisit päässyt harrastuksiin. Ja vähintäänkin kompensoinut sitä jollain. Mielestäni lapsen pitää saada tuntea olevansa lapsi ja pyrkiä mahdollistamaan lapselle tärkeimmät asiat.

En ole tuon kirjoittanut, mutta aika monen mielestä maalla ja varsinkin maatilalla kasvaminen on yksi parhaista asioista joita lapsella voi olla. Vaikea kuvitella, että siinä jää mistään paitsi, ei todellakaan.

Mitä hyvää siinä on?

Vierailija
87/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä lapsia rankaistiin vanhempien köyhyydestä, vai löytyykö täältä ketään, jonka lapsi olisi mielissään siitä, että pääsee lajittelemaan vanhoja kirjoja? Erittäin huonosti hoidettu tilanne koulun puolelta.

Se on rangaistiin eikä rankaistiin.

Vierailija
88/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetushallituksen sivulta:

"Suomen perustuslain (731/1999) 16 §:n mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Perusopetuksen maksuttomuudessa on kyse subjektiivisesta oikeudesta, ei periaatteesta. Maksuttomuus tarkoittaa sitä, että opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia. Perustuslaki sisältää myös säännökset yhdenvertaisuudesta ja kieltää ihmisten asettamisen eri asemaan ilman hyväksyttävää perustetta (6 §). Taloudellisesta asemasta riippumatta kaikilla lapsilla on oikeus perusopetuslaissa tarkoitettuun opetukseen. ---

Koulun opintokäyntejä ja -retkiä, leirikouluja sekä opetukseen liittyviä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Varojen keruun tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista. Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen."

Näin ollen jokaisella lapsella on oikeus päästä leirikouluun vaikka ei maksaisi penniäkään. Tämä on taivahan tosi, juuri tätä lapseni leirikouluinfossa kysyttiin ja rehtori sanoi että asia on näin. Kuinka moni sitten käytännössä tätä oikeutta käyttää. Käytännössähän sitten ei lähdettäisi mihinkään kun rahaa ei olisi. Mutta mukaan pääsevät kaikki halukkaat, oli rahaa tai ei.

No on tuo hölmöä että toine lapsi maksaa leiristä ja toinen pääsee loisimaan ilmaiseksi.. tuolla periaatteella jotkut perheet jättävät tahalteen maksamatta...

minusta kaikki tuollaiset leirit ja retket pitäs lopettaa kokonaan niin loppus kitinä. Ehkä retkiä lähipuistoon tms voisi olla minne pääsee kävellen. Tai sitten keksisivät kouluun kivaa tekemistä niille jotka eivät pääse mukaan.. vaikka leffaan tms. Jos siihenkää vara raukoilla.

Vierailija
89/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaksosten luokka teki kuudennella luokalla leirikoulureissun - Lontooseen. Toisella heistä on Asperger, ja koska hän jäi koulussakin lähes aina yksin toisten syrjimänä, en voinut kuvitellakaan etten olisi lähtenyt itsekin mukaan. Vanhempia, kummeja jne. siis aivan pyydettiinkin mukaan lisävalvojiksi. Mutta matka oli yhdellekin jo kallis, ja se kertaa kolme plus minun palkaton vapaa töistä viikoksi oli kerta kaikkiaan meidän perheelle liikaa.

Vastustan leirikouluja, jos kaikkien mukaanpääsy ei ole yhteinen asia. Ihan persiöstä.

"Vastustan leirikouluja, jos kaikkien mukaanpääsy ei ole yhteinen asia. Ihan persiöstä"

Minä taas vastustan sitä, että yhden lapsen takia pitäisi muidenkin lasten menettää jotain. Se ei ole minun tai lapseni vika jos sinulla ei ole varaa tulla leirille. Minun lapsellani on oikeus saada ihana leirikokemus.

Tasa-arvo on viety liian pitkälle, kun odotetaan että yhden lapsen vuoksi muutkin lapset menettävät jotain.

Peruskoulun tulee olla maksuton lain mukaan. Jos varakkaat vanhemmat haluavat järjestää lapsilleen kalliita matkoja ja elämyksiä, se tulee tehdä vapaa-ajalla, ei kouluaikana, jollei luokan kaikkia lapsia kustanneta mukaan.

Se on fakta.

TÄMÄ!

Vierailija
90/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkään ei lähde, jos ei maksa osuuttaan. Ei voi tulla yllätyksenä.

Vierailija
91/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvoin 90-luvun lamaperheessä ja rahat todellakin oli tiukilla. Ylimääräistä rahaa ei koskaan jäänyt säästöön ja välillä laskettiin kolikoita paria päivää ennen palkkapäivää. Olen kiitollinen, että vanhemmat saivat asiat järkättyä niin, että me lapset saimme silti harrastaa. Siinä nähden 170 euroa on iso summa eikä se hetkessä tämmösissä tapauksissa tule kasaan. 

Meidän onneksi omasta leirikoulusta puhuttiin jo kolmannella luokalla. Opettaja oli koko ala-asteen sama ja se mahdollisti sen, että aloimme keräämään 10€ kuussa vajaa 3 vuoden ajan. Lisäksi kaikki myyjäisten tuotto meni leirikoulun hyväksi. Tämä mahdollisti viikon matkan Lappiin ja kivoja aktiviteetteja. Ainoastaan matkamuistoja jne varten tarvitsi omaa rahaa. 

Vierailija
92/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaksosten luokka teki kuudennella luokalla leirikoulureissun - Lontooseen. Toisella heistä on Asperger, ja koska hän jäi koulussakin lähes aina yksin toisten syrjimänä, en voinut kuvitellakaan etten olisi lähtenyt itsekin mukaan. Vanhempia, kummeja jne. siis aivan pyydettiinkin mukaan lisävalvojiksi. Mutta matka oli yhdellekin jo kallis, ja se kertaa kolme plus minun palkaton vapaa töistä viikoksi oli kerta kaikkiaan meidän perheelle liikaa.

Vastustan leirikouluja, jos kaikkien mukaanpääsy ei ole yhteinen asia. Ihan persiöstä.

"Vastustan leirikouluja, jos kaikkien mukaanpääsy ei ole yhteinen asia. Ihan persiöstä"

Minä taas vastustan sitä, että yhden lapsen takia pitäisi muidenkin lasten menettää jotain. Se ei ole minun tai lapseni vika jos sinulla ei ole varaa tulla leirille. Minun lapsellani on oikeus saada ihana leirikokemus.

Tasa-arvo on viety liian pitkälle, kun odotetaan että yhden lapsen vuoksi muutkin lapset menettävät jotain.

Peruskoulun tulee olla maksuton lain mukaan. Jos varakkaat vanhemmat haluavat järjestää lapsilleen kalliita matkoja ja elämyksiä, se tulee tehdä vapaa-ajalla, ei kouluaikana, jollei luokan kaikkia lapsia kustanneta mukaan.

Se on fakta.

Kohta varmaan sosialistit ehdottavat lakia, jonka mukaan joka kerta kun lapsiperhe lentää pois Suomesta, mukaan on otettava jonkun pienituloisen perheen lapsi vähän maailmaa näkemään ja tapoja oppimaan? Lapsiperhe tietysti maksaa, kukapa muukaan.

Vierailija
93/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea?? Se on ihan prioriteeteista kiinni mihin rahansa sitten pistää. Putoa myös ettei ole isovanhempia / kummeja jne jotka olisivat muutaman kympin voineet pistää lapsen leirikoulukassaan.

Syvää halveksunnnan tunnetta herättävä kommentti. 

Vierailija
94/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole lapsi jos ei harrasta jotain?

Itse en ole ikinä harrastanut mitään tai edes hengailut koulun jälkeen kaverien kanssa kun asuttiin niin kaukana koulusta ja muista eikä vanhemmat vieneet minnekään (aikuisena kävin ekan kerran huvipuistossa ja isommassa kaupungissa). Silti en koe että olisin menettäny mitään, olin iloinen leikkisä lapsi :)

Vierailija
95/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetushallituksen sivulta:

"Suomen perustuslain (731/1999) 16 §:n mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Perusopetuksen maksuttomuudessa on kyse subjektiivisesta oikeudesta, ei periaatteesta. Maksuttomuus tarkoittaa sitä, että opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia. Perustuslaki sisältää myös säännökset yhdenvertaisuudesta ja kieltää ihmisten asettamisen eri asemaan ilman hyväksyttävää perustetta (6 §). Taloudellisesta asemasta riippumatta kaikilla lapsilla on oikeus perusopetuslaissa tarkoitettuun opetukseen. ---

Koulun opintokäyntejä ja -retkiä, leirikouluja sekä opetukseen liittyviä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Varojen keruun tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista. Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen."

Näin ollen jokaisella lapsella on oikeus päästä leirikouluun vaikka ei maksaisi penniäkään. Tämä on taivahan tosi, juuri tätä lapseni leirikouluinfossa kysyttiin ja rehtori sanoi että asia on näin. Kuinka moni sitten käytännössä tätä oikeutta käyttää. Käytännössähän sitten ei lähdettäisi mihinkään kun rahaa ei olisi. Mutta mukaan pääsevät kaikki halukkaat, oli rahaa tai ei.

No on tuo hölmöä että toine lapsi maksaa leiristä ja toinen pääsee loisimaan ilmaiseksi.. tuolla periaatteella jotkut perheet jättävät tahalteen maksamatta...

minusta kaikki tuollaiset leirit ja retket pitäs lopettaa kokonaan niin loppus kitinä. Ehkä retkiä lähipuistoon tms voisi olla minne pääsee kävellen. Tai sitten keksisivät kouluun kivaa tekemistä niille jotka eivät pääse mukaan.. vaikka leffaan tms. Jos siihenkää vara raukoilla.

Se on maantapa tuo loisiminen nykyään. Lapsille opetetaan jo pienestä että ”sun kuuluu saada kaikki minkä naapurin lapsetkin saavat. Vanhemmillasi ei ole varaa (tai pikemminkin halua maksaa), mutta kyllä jossain on joku joka maksaa. Kato sinulle kuuluu ja sinulla on oikeus, muista se, nih”.

Vierailija
96/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

170e on todella iso raha monelle, varsinkin jos tuollainen maksu tulee ns. puskista yhtäkkiä maksettavaksi. On ihan eri asia kerätä luokan kanssa useampi vuosi rahoja leirikoulua varten tai perheen säästää tuo summa pidemmällä aikavälillä. Ymmärrän kyllä harmituksen ja peruskoulussa jonka pitäisi olla ilmainen, tälläisiin koko luokan juttuihin pitäisi kaikilla olla mahdollisuus osallistua rahatilanteesta riippumatta.

Millähän lailla se tuli puskista?

Itse tiesin leirikoulujen tulevak kun esikoinen oli vuoden.

Aika valistunut olit, tiesitkö summankin, mikä piti pulittaa.

Meillä kaksi lukiolaista, eikä tähän mennessä olla yhdestäkään leirikoulusta mitään maksettu. Ei tosin ole mitään meiltä pyydettykään.

Vierailija
97/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni on kaksostytöt, ja on yksinhuoltaja. Koulussa oli keksitty vanhempien toimikunnassa hulppeasta Lapin matkasta. Noin puoli vuotta aikaisemmin yhden vanhemman henkilökohtaiselle tilille olisi pitänyt laittaa rahat yhteensä 750 euroa. Asiaa selvitettiin opetushallituksesta. Sieltä selvisi seuraavaa: peruskoulu on maksuton. Opetusta on annettava kaikkina koulupäivinä. Koulu ei saa kerätä rahaa. Vanhemmat voivat kerätä. Heikossa asemassa olevat esim. Yksinhuoltajan lapset voi koulu kustantaa matkalle. Oppilasta voidaan velvoittaa tekemään rahan edestä jotakin palvelua. 750 euroa on liian paljon. Olisin isoäitinä maksanut lastenlasten leirikoulun. Asiasta tuli periaatekysymys ja lapset halusivat käyttää rahan kesälomamatkaan ja jäivät pois leirikoulut. Koulu järjesti päiville lapsille opetusta. He eivät kärsineet millään tavalla järjestelystä. Päinvastoin, olivat itse mukana päätöksenteossa. Tämä oli myös heille hyvä opetus siitä, ettei kaikki ole miltä näyttää, vaan itse pitää. Tehdä päätöksiä.

Vierailija
98/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole lapsi jos ei harrasta jotain?

Itse en ole ikinä harrastanut mitään tai edes hengailut koulun jälkeen kaverien kanssa kun asuttiin niin kaukana koulusta ja muista eikä vanhemmat vieneet minnekään (aikuisena kävin ekan kerran huvipuistossa ja isommassa kaupungissa). Silti en koe että olisin menettäny mitään, olin iloinen leikkisä lapsi :)

Se oli silloin se. Minullekin lapsena riitti, kun pääsin pari kertaa Linnanmäelle ja kerran Särkänniemeen. Joitakin ulkomaanmatkoja tehtiin lisäksi.

Nykyisin päiväkodissa jo 3-4-vuotiaat kailottaa, että mepä oltiin hotellissa. Ja Viking-laivalla. Ja Dubaissa on hyvät uima-altaat ja ostoskeskukset. Siinä voi tuntea aika ulkopuoliseksi olonsa, jos lapsi ei ole koskaan ollut esim. hotellissa.

Vierailija
99/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea?? Se on ihan prioriteeteista kiinni mihin rahansa sitten pistää. Putoa myös ettei ole isovanhempia / kummeja jne jotka olisivat muutaman kympin voineet pistää lapsen leirikoulukassaan.

Syvää halveksunnnan tunnetta herättävä kommentti. 

Mitä hyötyä sinusta on siitä, että lapset oppivat pienestä saakka että saavat elämässä kaiken kun vähän itkevät?

Vierailija
100/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkat lomilla, ei kouluaikana. Ihan pelleilyksi mennyt koko koulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi