Kertoisitteko työnantajalle raskaudesta tässä tilanteessa?
Minulla on määräaikainen työsopimus. Jatkosta keskustellaan muutaman kuukauden päästä, ja seuraavan sopimuksen tulisi olla vakituinen. Jatkokeskustelun aikoihin olen 4. kuulla raskaana. Olemme pieni organisaatio, helppo siis aina perustella asioita taloudellisesta näkökulmasta, vaikka tiedän kyllä, että rahatilanne organisaatiossa on tällä hetkellä erittäin hyvä.
Olen yleensä rehellinen ja rehti, ja tuntuisi oikealta sanoa raskaudesta jo hyvissä ajoin. Mutta toisaalta en haluaisi, että he alkaisivat etsimällä etsiä syitä, miksi eivät jatka sopimustani. Pelkään, että he potkaisivat minut pihalle taloudellisista syistä, mutta keksisivät jonkun laillisemman ja paremman kuuloisen verukkeen asialle. Työni olen aina tehnyt erinomaisesti enkä usko, että tilalleni löytyisi nopeasti yhtä hyvää tai parempaa tekijää.
Kannattaisko mun sanoa asiasta keskustelussa tai sitä ennen ollakseni rehellinen? Jos en sano raskaudesta ja jatko luvataan suullisesti, sopimusta ei silti varmasti allekirjoiteta heti, vaan vasta ensi vuoden puolella, kun raskaus jo varmasti näkyy. Jos en kerro raskaudesta, kannattaako mun pyytää, että voitaisko heti allekirjoittaa se sopimus? Mutta olis myöskin tosi noloa heti sen jälkeen paljastaa ns. vilunkipeli ja kertoa uutiset...
Kamppailen tässä rehellisyyden ja omien etujeni edelle laittamisen välillä :/ äitiysrahani olisi hieman parempi, jos saisin jatkosopimuksen. Mutten olen raskauden viimeiset 2kk työttömänä.
P.s. en ole edes aivan varma, haluanko oikeasti jatkaa kyseisessä työpaikassa pitkällä tähtäimellä. Pomot on sen verran kusipäitä välillä.
Mitä mieltä? Itse kallistun rehellisyyden puolelle - jos mua ei enää haluta pitää, niin niin sen sitten kuuluu olla. Mutta kaverini, joiden kanssa olen asiat jutellut, ovat sitä mieltä, ettei todellakaan kannata kertoa.
Kiitos jo etukäteen vinkeistänne :)
Kommentit (157)
MikaK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työnantaja ja arvostan rehellisyyttä.
Meillä työntekijä oli samassa tilanteessa ja kertoi. En antanut hänelle sitä työtä mitä aluksi suunnittelin vaan toisen ja kerroin että hänellä on paikka firmassamme jos haluaa palata.
Raskaudesta ei tarvitse kertoa työnantajalle, sillä ei ole mitään tekemistä työntekijän palkkaamisen kanssa. Niinpä siitä kertomatta jättäminen ei ole epärehellisyyttä, vaan normaalia ja suotavaakin, ettei kaltaisesi ihmisperseet toimi lain vastaisesti.
On sillä se merkitys et jos valehtelee ja salaa raskauksia niin mitä muuta sitten salaa. Voiko tommoseen työntekijään ikinä luottaa isoissa asioissa. Kaverini on isossa pohjoismaisessa pankissa esimiesasemassa. He irtisanoivat nuoren miehen joka tuli koeajan lopulla sössöttämään isyyslomistaan. Syynä luottamuspula ja irtisanominen täysin laillinen.
Raskaus ei ole työnantajan asia ennen kuin siitä on lain mukaan kerrottava, eli 2 kk ennen äitiysvapaan alkua. Se ei ole salaamista, aivan kuin ei ole salaamista jos ei kerro työnantajalle puolisostaan tai siitä, että harrastaa kalastusta. Ihmisillä on oikeus suojella itseään, joillain saattaa olla taustalla vaikka monta keskenmenoa, eikä jaksa sitä, että joutuisi uutta keskenmenoa käsittelemään työpaikalla, ja siksi kertoo vasta kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
MikaK kirjoitti:
Kaverini kaveri ei kertonut vaan valehteli mutta asia tuli myöhemmin ilmi. Sai potkut luottamuspulan takia koeajan viimeisellä.viikolla. Et rehellisyys voi kannattaa.
Työnantaja toimi kaverisi tapauksessa väärin ja laittomasti.
Raskaana olevan voi irtisanoa, jos irtisanomisen syy ei ole raskaus. Ei raskaana oleva saa mitään suojatyöpaikkaa ja käyttäytyä miten sattuu.
Näistä ongelmista päästäisiin eroon, jos äitiysloman palkka menis verovaroista, eikä sitoisi työnantajaa mitenkään.
Tuntuus luonnolliselta, sillä uusia veronmaksajiahan siinä tuetaan.
TA:"me haluttais sut tähän hommaan vakituiseksi"
TT:"kiinnostaa, mutta olen kolmannella kuulla raskaana"
TA:"eli voisit aloittaa nyt ja jatkaa äitiysloman jälkeen?"
TT:"kyllä"
TA:"hyvä ja eikun nimi paperiin"
Vierailija kirjoitti:
Meillä työntekijä oli samassa tilanteessa ja kertoi. En antanut hänelle sitä työtä mitä aluksi suunnittelin vaan toisen ja kerroin että hänellä on paikka firmassamme jos haluaa palata.
Eli syrjit raskauden perusteella, joka on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on täysin absurdia, että jotkut edes harkitsevat kertovansa raskaudesta. Asia on yksiselitteinen: raskaus ei saa vaikuttaa palkkaamiseen eikä se kuulu asiaan pätkääkään, eikä siitä kertominen ole mitään epärehellisyyttä. Ja sitten vielä jotkut miettivät, pitäisikö heidän oma-aloitteisesti altistaa itsensä syrjinnälle 🙄
Eikä todellakaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa jos ei kerro, lainsäädäntö on tehty nimenomaan suojaamaan sinua tällaisessa tilanteessa.
Kiitos
Ap
Vierailija kirjoitti:
Katson kristallipallostani ja näen, että aloittajalla on sellainen poikkeuksellinen raskaus, mitä luulee ensimmäiset kuukaudet ärtyneeksi suoleksi. Et siis vielä tiedä raskaudestasi mitään.
Kiitos tästä ennustuksesta, ihana olet
Ap
Olihan se tietty kaverin kaverilta hölmö veto kertoa esimiehelleen koeajalla aikovansa jäädä pian isyysvapaalle. Siihen meni se työpaikka isossa pankissa. Pohjoismassa ja alkaa N:llä. Muuten eivät olisi kuulemma irtisanoneet esimiehet sanoivat. Nyt virallisesti "luottamuspula" kun ei kertonut aiemmin eli olivat udelleet jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Näistä ongelmista päästäisiin eroon, jos äitiysloman palkka menis verovaroista, eikä sitoisi työnantajaa mitenkään.
Tuntuus luonnolliselta, sillä uusia veronmaksajiahan siinä tuetaan.
TA:"me haluttais sut tähän hommaan vakituiseksi"
TT:"kiinnostaa, mutta olen kolmannella kuulla raskaana"
TA:"eli voisit aloittaa nyt ja jatkaa äitiysloman jälkeen?"
TT:"kyllä"
TA:"hyvä ja eikun nimi paperiin"
Eihän nytkään työnantaja maksele äitiysloman palkkoja. Kustannuksia aiheuttaa muut tekijät.
Vierailija kirjoitti:
Olihan se tietty kaverin kaverilta hölmö veto kertoa esimiehelleen koeajalla aikovansa jäädä pian isyysvapaalle. Siihen meni se työpaikka isossa pankissa. Pohjoismassa ja alkaa N:llä. Muuten eivät olisi kuulemma irtisanoneet esimiehet sanoivat. Nyt virallisesti "luottamuspula" kun ei kertonut aiemmin eli olivat udelleet jotenkin.
Työnantajalta hölmö veto syrjiä työntekijää. Se on laitonta ja siinä voi tulla melkoinen imagohaitta, jos työntekijä vie asian oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oot ilmeisesti tainnut just plussata raskaustestin, kun kerrot, että jatkokeskustelu käydään 'muutaman kuukauden kuluttua' ja olisit silloin 4. kuukautta raskaana. Toivon, että raskaus jatkuu hyvin ja onnellisesti, mutta on myös hyvin mahdollista, että näin alkuvaiheessa menee kesken. Silloin sulla ei ole mitään ongelmaa jatkokeskustelussa. Jos nyt juuri plussattuasi menet kertomaan raskaudesta, niin eipä kuulosta viisaalta.
Kiitos viestiltäsi:) juuri näin on, mutta mietin jo etukäteen, miten valmistaudun jatkokeskusteluun. Aivan aikaisintaan siellä kertoisin. Mikäli siis niin onnellisesti käy, että vauva pysyy matkassa. Kerran jo meni kesken hyvin varhaisessa vaiheessa :( pahinta olisi tietysti, ettei tulisi vauvaa ja työpaikkakin menisi. Mutta toivotaan parasta :)
Ap
Itse olen valtiolla ja ex-pomoni kanssa puhutaan miten sielläkin kaikki naiset maha pystyssä heti kun saavat vakipaikat. Se on väärin työnantajaa kohtaan. Aiheuttaa kuluja ja päänvaivaa sijaisia kouluttaa. Onneksi naiset on toimihenkilöitä ym. palkanlaskijoita jotka korvattavissa. Meillä asiantuntijatiimissä ei naisia ole. Olisi mahdotonta jos joku ois kuukausia pois yhtäkkiä. Tässä on ammattisalaisuuksia ei niitä vois ees kertoa millekään sijaisille.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalta hölmö veto syrjiä työntekijää. Se on laitonta ja siinä voi tulla melkoinen imagohaitta, jos työntekijä vie asian oikeuteen.
Siinähän vie. Jos koeajalla syy luottamuspula niin jää oikeuskulut vielä maksettavaksi irtisanotulle. Näyttövastuu syrjintään on hänellä ja sitähän ei todista millään jos työnantaja ei ole hölmöillyt.
Täh, ei haluta kertoa raskaudesta? En voi uskoa todeksi moista vilunkipeliä.
Tietenkin kerrot raskaudesta! Jos paikka ei sen jälkeen enää ole sinun niin niin ei ollut sitten tarkoitettu.
PekkaKoo kirjoitti:
Itse olen valtiolla ja ex-pomoni kanssa puhutaan miten sielläkin kaikki naiset maha pystyssä heti kun saavat vakipaikat. Se on väärin työnantajaa kohtaan. Aiheuttaa kuluja ja päänvaivaa sijaisia kouluttaa. Onneksi naiset on toimihenkilöitä ym. palkanlaskijoita jotka korvattavissa. Meillä asiantuntijatiimissä ei naisia ole. Olisi mahdotonta jos joku ois kuukausia pois yhtäkkiä. Tässä on ammattisalaisuuksia ei niitä vois ees kertoa millekään sijaisille.
Täyttä tuubaa. Valtiolla on valtavasti määräaikaisia työntekijöitä asiantuntijatöissä. Mikä on työpaikkasi, jos siellä ei muka ole yhtään naista asiantuntijana? Kuulostaa todella epäuskottavalta. Lisäksi miehet pitävät myös perhevapaita.
Onhan laki, joka määrää kertomisen viimeisen ajankohdan, mutta monikin työpaikka hyötyy siitä, että kerrotaan ajoissa.
Minä toimisin oman omantuntoni mukaan, mikä tuntuu oikealta.
Jos teillä käytössä luottamusmies, juttele hänen kanssaan.
On myös olemassa sellainen epämääräinen asia kuin reiluus muita kohtaa. Vaikka toimittaisiin sääntöjen ja lakien mukaan, elämässä on muutakin.
Olisi helpompi sanoa jotakin, jos tietäisin, mitä työtä teet. Ja vaikuttaisiko se mihinkään, jos kerrot raskaudestasi, kun se näkyy ja ehkä kuitenkin saisit vakituisen paikan. (ennen kertomista)
Avaa tilannettasi vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän vie. Jos koeajalla syy luottamuspula niin jää oikeuskulut vielä maksettavaksi irtisanotulle. Näyttövastuu syrjintään on hänellä ja sitähän ei todista millään jos työnantaja ei ole hölmöillyt.
Työnantajan kohdalla syntyy syrjintäolettama, jos tämä päättää koeajalla raskaana olevan tai perhevapaalle jäävän työntekijän työsopimuksen. Silloin työnantajan on oikeudessa osoitettava, ettei raskaus/perhevapaa ole vaikuttanut ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on täysin absurdia, että jotkut edes harkitsevat kertovansa raskaudesta. Asia on yksiselitteinen: raskaus ei saa vaikuttaa palkkaamiseen eikä se kuulu asiaan pätkääkään, eikä siitä kertominen ole mitään epärehellisyyttä. Ja sitten vielä jotkut miettivät, pitäisikö heidän oma-aloitteisesti altistaa itsensä syrjinnälle 🙄
Eikä todellakaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa jos ei kerro, lainsäädäntö on tehty nimenomaan suojaamaan sinua tällaisessa tilanteessa.
Kiitos <3 Mielenkiintoinen näkökulma. Kenties ei pitäisi potea huonoa omaatuntoa. On vain hieman taipumusta siihen ja sellaiseen typerään uhrautuvaisuuteen, mutta kaiketi välillä kannattaa ajatella vain omaa parastaan.
Ap
Todellakin kannattaa koska kuten totesin, raskautesi ei tässä vaiheessa kuulu työnantajalle. Ja kuten täälläkin on vielä sanottu, niin ethän voi edes tietää, miten raskaus etenee. Tsemppiä, toivottavasti kaikki menee hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostat rehellisyyttä, mutta rankaiset siitä. Kannattaisko sun harjoitella sitä rehellisyyttä itsekin, edes itseäsi kohtaan?
Millä tavoin minö siitä rankaisin? Kerrohan nyt sitten?
Ihan avoimesti keskusteltiin, ja tiedoksesi että tässä tapauksessa molemmat voittivat!
Tallenna keskustelu salaa jossa sinulle luvataan vakipaikka. Älä kerro raskaudesta.
Miksi raskaana oleva edes hakee mitään projekteja tieten ettei voi edes loppuun hoitaa niitä. Tuo on molempien ajan tuhlausta. Sanahan joissain ammateissa liikkuu eteenpäin. Voi olla, että työt alalla menee minimiin kun jättää kertomatta työnantajalle oleellista tietoa.