Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertoisitteko työnantajalle raskaudesta tässä tilanteessa?

Vierailija
25.08.2018 |

Minulla on määräaikainen työsopimus. Jatkosta keskustellaan muutaman kuukauden päästä, ja seuraavan sopimuksen tulisi olla vakituinen. Jatkokeskustelun aikoihin olen 4. kuulla raskaana. Olemme pieni organisaatio, helppo siis aina perustella asioita taloudellisesta näkökulmasta, vaikka tiedän kyllä, että rahatilanne organisaatiossa on tällä hetkellä erittäin hyvä.

Olen yleensä rehellinen ja rehti, ja tuntuisi oikealta sanoa raskaudesta jo hyvissä ajoin. Mutta toisaalta en haluaisi, että he alkaisivat etsimällä etsiä syitä, miksi eivät jatka sopimustani. Pelkään, että he potkaisivat minut pihalle taloudellisista syistä, mutta keksisivät jonkun laillisemman ja paremman kuuloisen verukkeen asialle. Työni olen aina tehnyt erinomaisesti enkä usko, että tilalleni löytyisi nopeasti yhtä hyvää tai parempaa tekijää.

Kannattaisko mun sanoa asiasta keskustelussa tai sitä ennen ollakseni rehellinen? Jos en sano raskaudesta ja jatko luvataan suullisesti, sopimusta ei silti varmasti allekirjoiteta heti, vaan vasta ensi vuoden puolella, kun raskaus jo varmasti näkyy. Jos en kerro raskaudesta, kannattaako mun pyytää, että voitaisko heti allekirjoittaa se sopimus? Mutta olis myöskin tosi noloa heti sen jälkeen paljastaa ns. vilunkipeli ja kertoa uutiset...

Kamppailen tässä rehellisyyden ja omien etujeni edelle laittamisen välillä :/ äitiysrahani olisi hieman parempi, jos saisin jatkosopimuksen. Mutten olen raskauden viimeiset 2kk työttömänä.

P.s. en ole edes aivan varma, haluanko oikeasti jatkaa kyseisessä työpaikassa pitkällä tähtäimellä. Pomot on sen verran kusipäitä välillä.

Mitä mieltä? Itse kallistun rehellisyyden puolelle - jos mua ei enää haluta pitää, niin niin sen sitten kuuluu olla. Mutta kaverini, joiden kanssa olen asiat jutellut, ovat sitä mieltä, ettei todellakaan kannata kertoa.

Kiitos jo etukäteen vinkeistänne :)

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suullinen sopimus pätee vain silloin, kun sen pystyy todistamaan joku kolmas paikalla ollut.

Keskustelussa tulee olemaan paikalla lisäkseni pomoni (osaston johtaja, joka on btw organisaation johtajan kanssa parisuhteessa) sekä HR-päällikkömme, jonka kanssa olemme melko hyviä ystäviä. En tiedä, olisiko hän tilanteen vaatiessa puolellani suullisen sopimuksen todistajana, vai taipuisiko pomopariskunnan paineen alla...

Ap

Siis pieni organisaatio, jossa on HR-päällikkö?

Minä olen töissä pienessä organisaatiossa, meitä on 48 työntekijää eikä todellakaan ole erikseen HR-päällikköä. Pomoja on tasan 3 kpl ja heistäkin 2 tekee myös suorittavaa työtä tuotannossa.

En tiedä, mikä hänen tittelinsä olisi tarkalleen suomennettuna. Mutta pienen organisaation tyyliin hänkin on samanaikaisesti kolmen osaston "johtaja". Hänen tittelinsä on kutakuinkin "jäsenhuolto-, hallintotoimi- ja henkilöstöpäällikkö". Ehkä HR-päällikkö oli huono sanavalinta, pahoittelen sekaannusta. Meitä on alle 20 työntekijää. Kaipa eri organisaatiot rakentuvat hieman erilailla :)

Vierailija
42/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suullinen sopimus pätee vain silloin, kun sen pystyy todistamaan joku kolmas paikalla ollut.

Keskustelussa tulee olemaan paikalla lisäkseni pomoni (osaston johtaja, joka on btw organisaation johtajan kanssa parisuhteessa) sekä HR-päällikkömme, jonka kanssa olemme melko hyviä ystäviä. En tiedä, olisiko hän tilanteen vaatiessa puolellani suullisen sopimuksen todistajana, vai taipuisiko pomopariskunnan paineen alla...

Ap

Pomopariskunta kuulostaa pahalta, varmaan pitävät epärehellisestikin toistensa puolta. Tuskin kaveri uskaltaa puolustaa...

Ottaisin liittoon yhteyttä ja kysyisin neuvoa.

Kannatan rehellisyyttä, mutta jos pomot ovat itse kieroja...en tiedä.

Kiitos pohdinnoistasi! Pomopariskunta on todellakin huono lähtökohta tasa-arvoiselle kohtelulle (ainakin meidän organisaation tapauksessa...) ja organisaation pomo on todellakin kieroista kieroin, raha on aina ykkösprioriteetti ja siitä pidetään kiinni, vaikka kaikki muu murtuisi ympärillä. Siksi aloinkin ylipäätään pohtia, josko en kertoisikaan raskaudesta, vaikka yleensä minäkin kannatan rehellisyyttä. En ole varma, onko tämä pomopariskunta ansainnut rehellisyyttäni ja reilua kohtelua, jos he kohtelevat monia työntekijöitään huonosti...

Pitänee ottaa liittoon yhteyttä!

Ap

Entä jos pomopariskunnan ykkösprioriteetti ei olisi raha vaan vaikka viihtyminen töissä? Olisitko valmis tekemään töitä 1500 e/kk palkalla (vaikka muualla maksettaisiin samasta työstä 4500 e/kk), koska pomopariskunta panostaa nimenomaan siihen, että on mukavaa eikä siihen, että saadaan rahaa palkanmaksuun.

Työpaikkani on sellainen, että ajamamme asian täytyy olla sydämenasia, että sinne ylipäänsä päätyy. Unelmatyökseni olen sitä kutsunutkin, sitä se on vieläkin osittain. Kaikilla työntekijöillämme on palo työskennellä tämän tietyn asian puolesta. Pomoni tietää tämän ja siksi palkatkin ovat huomattavasti alemmat kuin muuten, hyväntahtoisille ihmisille on helppo maksaa vähemmän. Itse asiassa hintahaarukkasi vastaa suht täydellisesti todellisuutta työpaikallamme. Eli kyllä, olen valmis saamaan vähemmän palkkaa, jos muut asiat ovat kohdillaan. Paljon vähemmän palkkaa he eivät voisi maksaa, kun sillä ei kukaan eläisi, mutta voisivat nyt edes sitten hieman panostaa työilmapiiriin mielestäni!

Menee taas hieman offtopiciksi, sorry avautumisesta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa vanhempain kustannukset alettaisiin automaationa kustantaa kaikilta työnantajilta, miehiltä ja naisilta niin loppuisi naisia syrjivä systeemi..onhan ne isätkin lapset tehneet..Ja joo tiedän..nyt älähtää lapsettomat(

Täh, mitenniin älähtää? Tämähän olisi ihan huippu juttu lapsettomillekin, kun naisiin ei suhtauduttaisi enää epäilevästi rekrytoinnissa. Eihän ne työnantajat tiedä, kuka aikoo hankkia lapsia ja kuka ei. Minä ainakin kannatan tuota ajatusta kustannusten jakamisesta, vaikka olen nainen ja en halua lapsia :)

Miesvaltaisten alojen päättäjäthän tuota lähinnä vastustavat.

Vierailija
44/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse työnantaja ja arvostan rehellisyyttä.

Meillä työntekijä oli samassa tilanteessa ja kertoi. En antanut hänelle sitä työtä mitä aluksi suunnittelin vaan toisen ja kerroin että hänellä on paikka firmassamme jos haluaa palata.

Olet toiminut laittomasti.

Jaahas, kerro ihmeessä miten?

Olet syrjinyt työntekijää raskauden vuoksi.

No en ole.

Kirjoitit, että et antanut työntekijälle sitä työtä mitä aluksi suunnittelit. Jos päätöksesi johtui työntekijän raskaudesta, kyseessä on syrjintä.

Lujassa on usko, ettei raskaus saa lainkaan vaikuttaa rekrytointipäätöksiin. Kyllä saa projektiluontoisissa töissä! Esim on laillista kysyä työhaastattelussa onko nainen raskaana, jos haetaan esim 2 vuoden projektiin työntekijää. Miettikää nyt, miten epäreilua se olisi työnantajaa kohtaan, jos tuollaisessa projektissa oleva on 6 kk töissä ja jää sitten min 9 kk perhevapaalle?

Vierailija
45/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisyys ja avoimuus kannattaa loppupeleissä. 

Voi olla että saat pysyvän sopimuksen. Mutta pomosi ei unohda tapaa jolla sen sait, eikä enää luota sinuun. Työilmapiiri on pilalla. Ja jos ikinä firmassa on pienentäkään syytä henkilökuntaa vähentää niin tiedät kyllä kuka lähtee ensimmäisenä.

Tismalleen tätä mieltä olin itsekin, ennen kuin lähipiirini alkoi vakuutella, ettei kannattaisi kertoa.

Tosin voi olla, etten jatkaisi kovin kauan samassa paikassa, vaikka sopimuksen saisinkin. Siispä en kauan joutuisi kärsimään kyräilystäkään. Vakituinen sopimus toisi kuitenkin turvaa ja toimisi "hätävarana", jos en heti löytäisi uutta työpaikkaa. Joten kestäisin kyllä pienet vit tuilut, kun kuitenkin olisi mahdollisesti aikeena lähteä joskus lähitulevaisuudessa...

Vierailija
46/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työntekijä oli samassa tilanteessa ja kertoi. En antanut hänelle sitä työtä mitä aluksi suunnittelin vaan toisen ja kerroin että hänellä on paikka firmassamme jos haluaa palata.

Tällä mahdollistit ettei äitiyslomasta aiheutunut sinulle kustannnuksia.

Äläs nyt, hänhän arvostaa rehellisyyttä. Tosin hän ei itse ole rehellinen, mutta väliäkö tuolla.

Vierailija
47/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini kaveri ei kertonut vaan valehteli mutta asia tuli myöhemmin ilmi. Sai potkut luottamuspulan takia koeajan viimeisellä.viikolla. Et rehellisyys voi kannattaa.

Vierailija
48/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet toiminut laittomasti.

Jaahas, kerro ihmeessä miten?

Olet syrjinyt työntekijää raskauden vuoksi.

No en ole.

Kirjoitit, että et antanut työntekijälle sitä työtä mitä aluksi suunnittelit. Jos päätöksesi johtui työntekijän raskaudesta, kyseessä on syrjintä.

Lujassa on usko, ettei raskaus saa lainkaan vaikuttaa rekrytointipäätöksiin. Kyllä saa projektiluontoisissa töissä! Esim on laillista kysyä työhaastattelussa onko nainen raskaana, jos haetaan esim 2 vuoden projektiin työntekijää. Miettikää nyt, miten epäreilua se olisi työnantajaa kohtaan, jos tuollaisessa projektissa oleva on 6 kk töissä ja jää sitten min 9 kk perhevapaalle?

Valetta. Ei ole laillista määräaikaisessa työssä eikä projekteissa. Tämä on yksiselitteistä.

Vierailija
49/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MikaK kirjoitti:

Kaverini kaveri ei kertonut vaan valehteli mutta asia tuli myöhemmin ilmi. Sai potkut luottamuspulan takia koeajan viimeisellä.viikolla. Et rehellisyys voi kannattaa.

Työnantaja toimi kaverisi tapauksessa väärin ja laittomasti.

Vierailija
50/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MikaK kirjoitti:

Kyseessä ok suuri pankki ja rahoirusyhtiö eli ei toiminut väärin. Kyllä siellä lakimiehet tietää. Eivät voi ottaa riskiä. Kuulin että olivat sitä mieltä että jos valehteli isyydestään niin mistä muusta valehteli. Ei voida enää luottaa ja koeaikana saa irtisanoa vapaasti.

Vierailija
51/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MikaK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MikaK kirjoitti:

Kyseessä ok suuri pankki ja rahoirusyhtiö eli ei toiminut väärin. Kyllä siellä lakimiehet tietää. Eivät voi ottaa riskiä. Kuulin että olivat sitä mieltä että jos valehteli isyydestään niin mistä muusta valehteli. Ei voida enää luottaa ja koeaikana saa irtisanoa vapaasti.

Työnantajan koko ei vaikuta siihen, toimiiko se väärin vai ei. Koeaikanakaan ei työsuhdetta saa päättää epäasiallisin ja syrjivin perustein.

Vierailija
52/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on täysin absurdia, että jotkut edes harkitsevat kertovansa raskaudesta. Asia on yksiselitteinen: raskaus ei saa vaikuttaa palkkaamiseen eikä se kuulu asiaan pätkääkään, eikä siitä kertominen ole mitään epärehellisyyttä. Ja sitten vielä jotkut miettivät, pitäisikö heidän oma-aloitteisesti altistaa itsensä syrjinnälle 🙄

Eikä todellakaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa jos ei kerro, lainsäädäntö on tehty nimenomaan suojaamaan sinua tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
53/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaudesta ei tarvitse kertoa työnantajalle, sillä ei ole mitään tekemistä työntekijän palkkaamisen kanssa. Niinpä siitä kertomatta jättäminen ei ole epärehellisyyttä, vaan normaalia ja suotavaakin, ettei kaltaisesi ihmisperseet toimi lain vastaisesti.

Vierailija
54/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MikaK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MikaK kirjoitti:

Työnantajan koko ei vaikuta siihen, toimiiko se väärin vai ei. Koeaikanakaan ei työsuhdetta saa päättää epäasiallisin ja syrjivin perustein.

Jos koeaikana irtisanoo ja kertoo syyksi luottamuspulan niin se riittää. Sitä ei kukaan enää pysty todistamaan että se olisi joyrnkin laitonta. Suuri pankki kyllä toimii laillisesti ettei mene maine.

Vierailija
55/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaudesta ei tarvitse kertoa työnantajalle, sillä ei ole mitään tekemistä työntekijän palkkaamisen kanssa. Niinpä siitä kertomatta jättäminen ei ole epärehellisyyttä, vaan normaalia ja suotavaakin, ettei kaltaisesi ihmisperseet toimi lain vastaisesti.

On sillä se merkitys et jos valehtelee ja salaa raskauksia niin mitä muuta sitten salaa. Voiko tommoseen työntekijään ikinä luottaa isoissa asioissa. Kaverini on isossa pohjoismaisessa pankissa esimiesasemassa. He irtisanoivat nuoren miehen joka tuli koeajan lopulla sössöttämään isyyslomistaan. Syynä luottamuspula ja irtisanominen täysin laillinen.

Vierailija
56/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostat rehellisyyttä, mutta rankaiset siitä. Kannattaisko sun harjoitella sitä rehellisyyttä itsekin, edes itseäsi kohtaan?

Vierailija
57/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson kristallipallostani ja näen, että aloittajalla on sellainen poikkeuksellinen raskaus, mitä luulee ensimmäiset kuukaudet ärtyneeksi suoleksi. Et siis vielä tiedä raskaudestasi mitään.

Vierailija
58/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oot ilmeisesti tainnut just plussata raskaustestin, kun kerrot, että jatkokeskustelu käydään 'muutaman kuukauden kuluttua' ja olisit silloin 4. kuukautta raskaana. Toivon, että raskaus jatkuu hyvin ja onnellisesti, mutta on myös hyvin mahdollista, että näin alkuvaiheessa menee kesken. Silloin sulla ei ole mitään ongelmaa jatkokeskustelussa. Jos nyt juuri plussattuasi menet kertomaan raskaudesta, niin eipä kuulosta viisaalta.

Vierailija
59/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MikaK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sillä se merkitys et jos valehtelee ja salaa raskauksia niin mitä muuta sitten salaa. Voiko tommoseen työntekijään ikinä luottaa isoissa asioissa. Kaverini on isossa pohjoismaisessa pankissa esimiesasemassa. He irtisanoivat nuoren miehen joka tuli koeajan lopulla sössöttämään isyyslomistaan. Syynä luottamuspula ja irtisanominen täysin laillinen.

Perhevapaan perusteella irtisanominen on laitonta. Tämä koskee myös koeaikaa. Jos työntekijän työsuhde päättyy koeajalla sen jälkeen kun on käynyt ilmi, että tämä jää perhevapaalle, työnantajan on pystyttävä osoittamaan, ettei irtisanominen ole johtunut syrjivistä syistä. Syntyy ns. syrjintäolettama. Silloin todistustaakka on työnantajalla.

Vierailija
60/157 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MikaK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😅😅 Huono trolli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi