Heka asunnonvaihto
Onko täällä monikaan saanut vaihdettua Hekalla asuntoa muuten kuin etsimällä itse vaihtokumppanin? Me olemme olleet kohta jo vuoden erittäin kiireellisiä (Stadin asuntojen oman luokituksen mukaan) asunnonvaihtajia, mutta itse emme ole onnistuneet vaihtokumppania löytämään asuntomme tiettyjen puutteiden vuoksi, jotka ovat iso syy omaankin vaihtohalukkuuteemme. Mietin, onko se aivan rahan heittämistä roskikseen, jos hankkii uuden isännöitsijänlausunnon (sehän on tosiaan voimassa vain vuoden ja maksaa 45 e) ja jatkaa ilouutisten odottamista Stadin asunnoilta. Haemme siis laajalta alueelta eli siitäkään ei pitäisi olla kiinni.
Kokemuksia?
Kommentit (333)
Tilanne alkaa olla tosi hankala kun ei saa vaihtoa. Onko kellään oikeasti vinkkiä mitenkä saa huonokuntoisen asunnon vaihdettua? Tai mitenkä saa stadin asuntoja tarjoamaan toista?
Olen saanut vaihdettua kaksiosta yksiöön lähes samantien, kun eka vuosi asumista tuli täyteen. Halusin mahdollisimman pienet asumiskulut. En ollut nirso vaihtoasunnon sijainnin suhteen, sillä Hekalla sillä ei ole merkitystä. Ongelmanaapureita voi olla tai olla olematta kaikissa taloissa. Enemmänkin ajattelen niin, ettei huvita maksaa keskusta-asumisesta tuplahintaa jos naapurissa sattuukin asumaan öisin kolisteleva mamuperhe.
Saitko asunnonvaihdon silloin kun aluetoimistot vielä hoitivat niitä? En minäkään ole nirso paikan/asunnon suhteen, mutta muut ovat kun tämä ei kelpaa vaihtoon kellekään ja en vaihtokumppania löydä :(
Miten saa asunnonvaihdon? Jo pari vuotta odotettu ja keskinäistä vaihtoa myös yritetty.
Ihan itse etsin vaihtopörssin kautta. 123
Vierailija kirjoitti:
Osaisko joku vääntää mulle rautalangasta, että miksi on ok kun yksi asuu neliössä mutta minä
en voi kaksin vaihtaa kumppanin kanssa siihen ja tämä yksinäinen meidän yksiöön?
Stadin asunnot ei perustellut miksi näin on, vaikka kysyin.
Se on periaatteena ARA-asuntojen asukkaanvalinnassa. Asukkaita saa olla 1 enemmän tai vähemmän kuin mitä huoneita. Eli pariskunta voi saada 1-3 huonetta, muttei neliötä sääntöjen mukaan. Aiemmin kun vaihdot menivät aluetoimistojen kautta ei tästä säännöstä oltu yhtä tarkkoja, kun oli kyse keskinäisestä vaihdosta.
No ainakin minä asun yksin isossa kolmiossa enkä saa vaihtoa vaikka mitä tekisin. Kummallista ettei muka perheasunnoille olisi tarvetta Helsingissä.
Saako asunnonvaihtoja edes enää stadin asuntojen kautta?
Olen vaihtanut asuntoa kahdesti ja molemmilla kerroilla oli kyse keskinäisestä vaihdosta. Vaihtohakemus oli toki voimassa myös Stadin asunnoille. Ensimmäisellä kerralla halusin edullisempaan asuntoon ja jälkimmäisellä kerralla suurempaan, kun meitä oli kaksi henkeä yksiössä. Vaihtokumppanit ovat löytyneet Hekan sisäinen asunnonvaihto -FB-ryhmästä sekä Asunnonvaihtopörssistä.
Kertokaa kiltit mitenkä saan vaihdon isosta asunnosta pienempään?
Keskinäiset vaihdot eivät onnistu kun asuntoni on vanha ja huonolla alueella ja
koko talo pahasti peruskorjauksen tarpeessa mutta vuokra on kallis.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa kiltit mitenkä saan vaihdon isosta asunnosta pienempään?
Keskinäiset vaihdot eivät onnistu kun asuntoni on vanha ja huonolla alueella ja
koko talo pahasti peruskorjauksen tarpeessa mutta vuokra on kallis.
Onko peruskorjauksen aikataulu tiedossa? Jos se on tosiaan tulossa niin ei kai auta kuin sinnitellä siihen saakka ja muuttaa lopullisesti tarjottuun evakkoasuntoon. Tai yrität markkinoida asuntoa peruskorjauksella, että sen jälkeen pääsee uudenveroiseen asuntoon.
Ei ole tiedossa muuta kuin että piti jo tulla, mutta lykätään hamaan tulevaisuuteen. Mikäs tässä muuten olisi asustella isossa asunnossa, mutta en pysty maksamaan enää yksin vuokraa.
Stadin asuntojen palvelusihteeri tokaisi vain tylysti että muuta muualle, kun kysyin koska pääsen vaihtamaan.
Kukaan saanut vaihtoa stadin asuntojen kautta? Mistä voisi saada apua? Heka ei piittaa ollenkaan, että ihmiset asuvat sopimattomissa asunnoissa. Hissittömissä huonokuntoisissa asunnoissa liikunta ongelmaisia, mutta esteettömään asuntoon et saa vaihtoa.
Huonojalkainen on etsinyt ja pyytänyt vaihtoasuntoa ja lisäksi pienempään. Ei ole onnistunut.
Ihan kauheaa lukea tuolta vaihtopörssistä kuinka ihmiset asuvat yksin isoissa asunnoissa. Yli sadankin neliön neliöissä. Heita pitäisi ehdottomasti auttaa siirtymään pienempiin , niin perheasunnot saataisiin perheiden käyttöön.
Sitä minäkin ihmetten. Eikö perheasuntoja enää muka tarvita? Ja nämä kaikki on veronmaksajien rahoilla ylläpidettyjä niin asia kuuluu vähän kaikille.
Up