Omakannasta tietävät Apua! Kuka saa lukea kannan tietoja? Psykiatri meni kirjoittamaan
Kaikki henkilökohtaiset hänelle luottamuksella kertomani asiat kantaan. Saako työterveys lukea kantaa entä TE- viranomaiset? Miten voi olla mahdollista että kansalaisesta saa tallentaa tällaista tietoa rekistereihin ilman hänen suostumustaan.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siellä kannassa ole, älä huoli. Psyk.tietoja ei sinne tallenneta, kanta lupa vain mahdollistaa tiedon siirron.
Olet väärässä. Olen ihan eri alan lääkäri ja kun etsin Kannasta joitain tietoja, sieltä pompahtavat myös Psyk- tiedot. Ovat usein salattuja ja ohjelma kysyy, haluanko nähdä ne. En halua, koska eivät liity erikoisalaani.
Olin sairaalassa sappirakkoon liittyvässä toimenpiteessä. Ei siis mitenkään liittynyt mielen ongelmiin. Silti oli laitettu toiseksi diagnoosiksi käynnille 20 vuotta sitten saatu psykiatrinen diagnoosi, joka ei liittynyt osastokäyntiin mitenkään. Ihmettelin asiaa ja vastauksena tuli että tietokone antaa vanhat diagnoosit ja se oli kirjautunu tähän käyntiin. Poistivat kyllä tämän diagnoosin. Eli ei vanhoista diagnooseista ei pääse eroon, vaan ponnahtavat sieltä silmille, kun on kerran tallennettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siellä kannassa ole, älä huoli. Psyk.tietoja ei sinne tallenneta, kanta lupa vain mahdollistaa tiedon siirron.
Olet väärässä. Olen ihan eri alan lääkäri ja kun etsin Kannasta joitain tietoja, sieltä pompahtavat myös Psyk- tiedot. Ovat usein salattuja ja ohjelma kysyy, haluanko nähdä ne. En halua, koska eivät liity erikoisalaani.
Hölöhölö. Ei ne ole kannassa. Et sä käytä kantaa vaan potilastietojärjestelmää. Jos kantalupa, se näyttää ne sulle siellä potilastietojärjestelmässä, jollei ole salattu erikseen, mutta ei ne kannassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä työterveydessä kaikki hoitajat ja lääkärit ja psykologi näkevät toistensa kirjoitukset.
Paisti että ei ne hoitsut ja lääkärit kyllä niitä psyk.puolen tietoja saisi katsella, jos et ole sellaisen vaivan kanssa siellä käymässä...
Meilläpäin triagehoitaja kyllä katsoo psykiatriset tekstit, vaikka olisit tullut sormen haavan takia päivystykseen ja tieto kulkee lääkärillekin. Tämän jälkeen mahakivut ym voidaan selittää psyk oireilulla ja potilas laittaa kotiin.
Siitä vaan valitusta tekemään, potkut saatuaan osaa olla lueskelematta jatkossa.
Minua ei niinkään huoleta että joku lukee psykiatrisia tietojani, vaan se että minkälaista kohtelua tulee siltä henkilöltä, joka lukee tietoja. Onko suhtautuminen negatiivisempaa, kun on joku psykiatrinen diagnoosi. Minua on huonosti kohdeltu terveydenhoidossa ja se on jättänyt jälkensä. Aina olisi parempi kun ei olisi ennakkokäsitystä ihmisestä, joka tulee vastaanotolle. Kaikki lukema vaikuttaa siihen mitä toisesta ajattelee.
Vaikka kaikkiahan pitäisi kohdella tasavertasesti. En yhtään ihmettele miksi monet haluavat salata psykiatriset tiedonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölöhölö. Ei ne ole kannassa. Et sä käytä kantaa vaan potilastietojärjestelmää. Jos kantalupa, se näyttää ne sulle siellä potilastietojärjestelmässä, jollei ole salattu erikseen, mutta ei ne kannassa ole.
Selvennykseksi tämä siis apn huoleen siitä, että ne nyt siellä olisi ”kaikkien luettavana”. Tuskin hän nyt on huolissaan lääkäreiden tiedon saannista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin sairaalassa sappirakkoon liittyvässä toimenpiteessä. Ei siis mitenkään liittynyt mielen ongelmiin. Silti oli laitettu toiseksi diagnoosiksi käynnille 20 vuotta sitten saatu psykiatrinen diagnoosi, joka ei liittynyt osastokäyntiin mitenkään. Ihmettelin asiaa ja vastauksena tuli että tietokone antaa vanhat diagnoosit ja se oli kirjautunu tähän käyntiin. Poistivat kyllä tämän diagnoosin. Eli ei vanhoista diagnooseista ei pääse eroon, vaan ponnahtavat sieltä silmille, kun on kerran tallennettu.
Terveystiedot ei ole olleet sähköisinä noin kauan.
Esim. mulla on masennusdiagnoosi vuodelta miekka & kivi. Eipä näy mitään mt-juttuja Kannassa, kun en käytä lääkkeitä enkä käy muutenkaan masiksen takia missään kontrolleissa. Olen oikein tyytyväinen. Nyt minua kohdellaan asiallisesti, kun käyn fyysisen vaivan takia lääkärissä.
Sykiatriset tiedot pitäis levittää kaiken kansan nähtäville jotta me työnantajat voisimme olla palkkaamatta hulluja sekä naureskella niille sekopäille!!! :-D :-D :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä toinen diagnoosi oli varmaan otettu sairaalan omasta tietokannasta ja siirretty nykypäivään.
Miten joku voi luulla, että työkkärin virkailijat saavat lukea jonkun terveystietoja,?
Vierailija kirjoitti:
Käytännössö nuo tiedot on
myyty lääketehtaille eli tutkimustarkoituksiin tiedot saa kuka tahansa. Lisäksi valtiolla on runsaasti erilaisia hankkeita, joissa yhdistellään vaikka työkkärin tiedot kelan, verottajan ja kanta-järjestelmän tietoihin.Eli aika moni saa ne tiedot luettavakseen, esimerkiksi vakuutusyhtiöllä on pääsy kanta-järjestelmään.
Älä valehtele. Vakuutusyhtiöllä ei ole pääsyä Kanta-lehdille, nämä ovat vain hoitohenkilökuntaa varten. Eri asia on antaa oma suostumus tietojen luovuttamiseen, jos sitä pyydetään, eikä silloinkaan anneta koko sairaushistorian tietoja, vaan vain ne, jotka ovat hoidon suhteen akuutteja tietoja.
Vakuutusyhtiötä varten on lääkärinlausunnot liitteineen (esim. tiedot hoitosuunnitelmasta, lääkitykset tai vaikkapa magneettikuvat).
Potilastietoja voi myös kieltää itse antamasta. Kaikista tehdään kirjalliset luovutussopimukset allekirjoituksineen.
Mt-puolen välilehtiä ei pääse lukemaan kuin hoitavat henkilöt, esim. potilaan terapeutti ja psykologi.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi luulla, että työkkärin virkailijat saavat lukea jonkun terveystietoja,?
Minä jouduin vasten tahtoani puhumaan terveystietojani työkkärin virkailijalle aktivointipalaverissa, jossa oli mukana myös sosiaalityöntekijä. Oli todella nöyryyttävää. Kysymys oli kuntouttavasta työtoiminnasta, jossa vaaditaan asiakkaan terveystiedot virkailijoiden tietoon. Minusta terveystiedot ei kuuluisi muille kuin terveydenhoitoallalle työskenteleville ja sekin luvan kautta. Lopulta pistin stopin asialle vedoten asiakkaan oikeuksiin ja kielsin kirjallisesti sosiaalitoimistolle terveystietojen luovuttamisen heille ja työvoimaviranomaisille. Se palvelu jäi siihen. Ei jäänyt kuin paha mieli kaikille osapuolille. Kuka näitä palveluja keksii, pitäisi vähän miettiä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin vasten tahtoani puhumaan terveystietojani työkkärin virkailijalle aktivointipalaverissa, jossa oli mukana myös sosiaalityöntekijä. Oli todella nöyryyttävää. Kysymys oli kuntouttavasta työtoiminnasta, jossa vaaditaan asiakkaan terveystiedot virkailijoiden tietoon. Minusta terveystiedot ei kuuluisi muille kuin terveydenhoitoallalle työskenteleville ja sekin luvan kautta. Lopulta pistin stopin asialle vedoten asiakkaan oikeuksiin ja kielsin kirjallisesti sosiaalitoimistolle terveystietojen luovuttamisen heille ja työvoimaviranomaisille. Se palvelu jäi siihen. Ei jäänyt kuin paha mieli kaikille osapuolille. Kuka näitä palveluja keksii, pitäisi vähän miettiä tarkemmin.
Tottakai terveydentilaan liittyvät asiat kuuluu työkkärille, jos ne vaikuttaa työkykyyn. Niiden tietojen perusteella voidaan arvioida sulle sopivat työllistymistä edistävät palvelut. Ei sitä työttömyysetuutta saa ihan noin vaan tekemättä mitään.
Pikkujoulujen ohjelmistoahan se on vuosikaudet on jo ollut.... että luetaan ääneen näitä ja sitten piereskellään ja naureskellaan...onneksi ovat niin kännissä, etteivät muista mitään kuulemaansa...vai muistavatko sittenkin?
Vierailija kirjoitti:
Kantaa saa lukea vain terveydenhuolto, jos annat luvan.Hekään eivät saa, jos kiellät asetuksista.
Mun mielestä pääsee lukemaan, vaikka kieltäisit. Kielto estää vain tietojen luovuttamisen tiettyjen yksiköiden välillä. Kieltokaan ei estä esim. lasua saamasta kaikkia mahdollisia tietoja pelkästään pyytämällä, ja te-toimiston typ-väki voi saada tiedoista ainakin jonkinlaisen koosteen.
Korjatkaa joku, jos olen väärässä. Vaikea saada todellista selvyyttä, keillä tietoihin pääsy.
Vierailija kirjoitti:
Kantaa saa lukea vain terveydenhuolto, jos annat luvan.Hekään eivät saa, jos kiellät asetuksista.
Mun äiti ja sisarukset on TEHY alalla niillä on kaikilla pääsy omakannan tietoihin.
Mä olin kesätöissä sairaalan arkistossa ja luin luppoajat tuttujen potilaskertomuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössö nuo tiedot on
myyty lääketehtaille eli tutkimustarkoituksiin tiedot saa kuka tahansa. Lisäksi valtiolla on runsaasti erilaisia hankkeita, joissa yhdistellään vaikka työkkärin tiedot kelan, verottajan ja kanta-järjestelmän tietoihin.Eli aika moni saa ne tiedot luettavakseen, esimerkiksi vakuutusyhtiöllä on pääsy kanta-järjestelmään.
Älä valehtele. Vakuutusyhtiöllä ei ole pääsyä Kanta-lehdille, nämä ovat vain hoitohenkilökuntaa varten. Eri asia on antaa oma suostumus tietojen luovuttamiseen, jos sitä pyydetään, eikä silloinkaan anneta koko sairaushistorian tietoja, vaan vain ne, jotka ovat hoidon suhteen akuutteja tietoja.
Vakuutusyhtiötä varten on lääkärinlausunnot liitteineen (esim. tiedot hoitosuunnitelmasta, lääkitykset tai vaikkapa magneettikuvat).
Potilastietoja voi myös kieltää itse antamasta. Kaikista tehdään kirjalliset luovutussopimukset allekirjoituksineen.Mt-puolen välilehtiä ei pääse lukemaan kuin hoitavat henkilöt, esim. potilaan terapeutti ja psykologi.
Kyllä minun käsittääkseni myös vakuutusyhtiöllä on pääsy tietoihin. Yksi yleislääkärin kirjaus tiedoissa mahdollisesta masennuksesta esti sukulaistani saamasta vakuutusta. Kirjaus ei pitänyt edes paikkaansa. Tietoa ei suostuttu poistamaan, mutta siihen sai kirjoittaa vastineen. Paljon vaivaa aiheutui yhdestä lääkärin merkinnästä.
Miks sitten joka paikassa vanhalta sedältä kysytään, että mitä lääkkeitä sulla on käytössä? Ei oo kieltoo laitettu!
Ei sun pidä olla huolissaan AP. Eihän sulla ole mitään salattavaa?
Minulla tällainen kokemus:
Minulla on fyysisenä sairautena MS-tauti. Johtava teoria sen puhkeamisesta noin yleisesti on matala D-vitamiinitaso, vaikka varmuutta sairastumisen syystä ei ole. Eli D-vitamiinitasoa pidetään tärkeänä. Silti siitä ei määrätä verikokeita paitsi potilaan erikseen pyytäessä. Itse en jaksa joka hiivatin kerta kysellä sen perään, joten mittautan yksityisellä puoli vuosittain.
Silti aina julkisen puolen neurologi kaivaa ne omat julkisen puolen ikivanhat mittaustulokset ja kauhistelee miten matala D-vitamiinitaso minulla on. Aina pitää puhelinajalla tai vastaanottoajalla sitten selittää, että se oli silloin, ja viimeisin arvo oli se ja se.
En tiedä eivätkö ne näe niitä sieltä, tai näkisivät, jos osaisivat kaivaa oikeasta paikasta, mutta eivät huomaa sitä tehdä, tai mikä on. Mutta saattaa olla, että vaikka joku asia olisikin olennainen, niin ei se välttämättä mene Kannan kautta perille. Saati sitten sellaiset asiat, jotka eivät ole olennaisia...
Mutta tuo oli vain yksi kokemus, joten en tiedä miten hyvin tai huonosti Kanta toimii tiedonvälittäjänä. Ehkä paremmin, jos katselijalla on luppoaikaa lueskella ja oikein kaivella huvikseen potilastietoja. Kyllä niitä hulluja lääkäreissäkin riittää.