Omakannasta tietävät Apua! Kuka saa lukea kannan tietoja? Psykiatri meni kirjoittamaan
Kaikki henkilökohtaiset hänelle luottamuksella kertomani asiat kantaan. Saako työterveys lukea kantaa entä TE- viranomaiset? Miten voi olla mahdollista että kansalaisesta saa tallentaa tällaista tietoa rekistereihin ilman hänen suostumustaan.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantaa saa lukea vain terveydenhuolto, jos annat luvan.Hekään eivät saa, jos kiellät asetuksista.
Mun mielestä pääsee lukemaan, vaikka kieltäisit. Kielto estää vain tietojen luovuttamisen tiettyjen yksiköiden välillä. Kieltokaan ei estä esim. lasua saamasta kaikkia mahdollisia tietoja pelkästään pyytämällä, ja te-toimiston typ-väki voi saada tiedoista ainakin jonkinlaisen koosteen.
Korjatkaa joku, jos olen väärässä. Vaikea saada todellista selvyyttä, keillä tietoihin pääsy.
Lasu tai työkkäri ei saa yhtään mitään ilman lupaa. Oikeuskaan ei saa vaan tuomarin tulee niitä hoitohenkilökunnalta pyytää ja mikäli potilas tietojen annon kieltää, oikeuden on nimettävä asiantuntija todistajaksi. Ja tätähän ne ei tee kuin ihan pakollisessa tilanteessa. Yrittävät usein kyllä väittäen olevansa tiedonsaantiin oikeutettuja niitä kysellä. Jokainen ammattilainen kuitenkin tietää mikä on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siellä kannassa ole, älä huoli. Psyk.tietoja ei sinne tallenneta, kanta lupa vain mahdollistaa tiedon siirron.
Olet väärässä. Olen ihan eri alan lääkäri ja kun etsin Kannasta joitain tietoja, sieltä pompahtavat myös Psyk- tiedot. Ovat usein salattuja ja ohjelma kysyy, haluanko nähdä ne. En halua, koska eivät liity erikoisalaani.
Olin sairaalassa sappirakkoon liittyvässä toimenpiteessä. Ei siis mitenkään liittynyt mielen ongelmiin. Silti oli laitettu toiseksi diagnoosiksi käynnille 20 vuotta sitten saatu psykiatrinen diagnoosi, joka ei liittynyt osastokäyntiin mitenkään. Ihmettelin asiaa ja vastauksena tuli että tietokone antaa vanhat diagnoosit ja se oli kirjautunu tähän käyntiin. Poistivat kyllä tämän diagnoosin. Eli ei vanhoista diagnooseista ei pääse eroon, vaan ponnahtavat sieltä silmille, kun on kerran tallennettu.
Terveystiedot ei ole olleet sähköisinä noin kauan.
Esim. mulla on masennusdiagnoosi vuodelta miekka & kivi. Eipä näy mitään mt-juttuja Kannassa, kun en käytä lääkkeitä enkä käy muutenkaan masiksen takia missään kontrolleissa. Olen oikein tyytyväinen. Nyt minua kohdellaan asiallisesti, kun käyn fyysisen vaivan takia lääkärissä.
Lienee paikkakuntakohtaista, kuinka kaukaa tietoja on merkitty sähköiseen järjestelmään. Jossain kunnissa on voitu palkata väkeä kirjaamaan takautuvastikin papereista tietoja sähköiseen järjestelmään.
Eiköhän sinne kantaan ole kaikilla terveydenhuoltoalan ihmisillä ja viranomaisilla ja vakuutusyhtiöillä pääsy. Sitä varten se kanta potilastietojärjestelmissä juuri on olemassa jotta he pääsevät sieltä teidän tietoihinne.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinne kantaan ole kaikilla terveydenhuoltoalan ihmisillä ja viranomaisilla ja vakuutusyhtiöillä pääsy. Sitä varten se kanta potilastietojärjestelmissä juuri on olemassa jotta he pääsevät sieltä teidän tietoihinne.
Silloin kun karpaasi Mika Myllylä teki itsemurhan niin sen potilastiedot oli käynyt katsomassa ainakin sata poliisia. Ja ne oli vaan poliiseja entä muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun karpaasi Mika Myllylä teki itsemurhan niin sen potilastiedot oli käynyt katsomassa ainakin sata poliisia. Ja ne oli vaan poliiseja entä muut?
Harva meistä on niin kiinnostava että joku kävisi varta vasten katsomassa meidän tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantaa saa lukea vain terveydenhuolto, jos annat luvan.Hekään eivät saa, jos kiellät asetuksista.
Mun mielestä pääsee lukemaan, vaikka kieltäisit. Kielto estää vain tietojen luovuttamisen tiettyjen yksiköiden välillä. Kieltokaan ei estä esim. lasua saamasta kaikkia mahdollisia tietoja pelkästään pyytämällä, ja te-toimiston typ-väki voi saada tiedoista ainakin jonkinlaisen koosteen.
Korjatkaa joku, jos olen väärässä. Vaikea saada todellista selvyyttä, keillä tietoihin pääsy.
Lasu tai työkkäri ei saa yhtään mitään ilman lupaa. Oikeuskaan ei saa vaan tuomarin tulee niitä hoitohenkilökunnalta pyytää ja mikäli potilas tietojen annon kieltää, oikeuden on nimettävä asiantuntija todistajaksi. Ja tätähän ne ei tee kuin ihan pakollisessa tilanteessa. Yrittävät usein kyllä väittäen olevansa tiedonsaantiin oikeutettuja niitä kysellä. Jokainen ammattilainen kuitenkin tietää mikä on totuus.
Kyllä saavat molemmat ihan omin lupineen. Minulla on omakohtaista kokemusta molemmista. Ex-puoliso nosti huoltajuuskiistan ja otti lopulta lasun aseekseen. Luojan kiitos tiedoissa ei minun kohdallani ollut mitään mt-merkintöjä. Mitään lupia ei minulta kyselty, ja tiedot olivat pyytäneet koko elämäni ajalta eri paikoista, Kannasta, HYKS:stä, YTHS:stä jne. sellaisenaan, kuin ne ovat. Työkkäri (Typ) puolestaan kertoi saavansa jonkinlaisen koosteen.
Vierailija kirjoitti:
Onneks mulla ei ole mitään kannassa kun ei edes mitään lääkärikäyntejä ole ollut vuosiin."
Mistä vuodesta lähtien potilaiden tiedot on Kantaan kirjattu?
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi luulla, että työkkärin virkailijat saavat lukea jonkun terveystietoja,?
Typin väki (jossa mm. sossu mukana) saa kyllä.
Joo sossu ja lastensuojelu saa kaikki tiedot mitä tarvitsevat ja usein haluavatkin vain psykiatrian kertomukset.
Nythän halutaan myös ne psykoterapiakäynnit myös kantaan. Miettikää! Psykoterapia!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä työterveydessä kaikki hoitajat ja lääkärit ja psykologi näkevät toistensa kirjoitukset.
Paisti että ei ne hoitsut ja lääkärit kyllä niitä psyk.puolen tietoja saisi katsella, jos et ole sellaisen vaivan kanssa siellä käymässä...
Meilläpäin triagehoitaja kyllä katsoo psykiatriset tekstit, vaikka olisit tullut sormen haavan takia päivystykseen ja tieto kulkee lääkärillekin. Tämän jälkeen mahakivut ym voidaan selittää psyk oireilulla ja potilas laittaa kotiin.
Siitä vaan valitusta tekemään, potkut saatuaan osaa olla lueskelematta jatkossa.
Ei Psyk-lehden kirjaukset näy triagehoitajalle. Eikä mahakipua saa muutenkaan selittää psyk.oireilulla ilman että tutkitaan ja suljetaan pois fyysiset syyt. Psyk. kirjaukset näkyy lääkäreille, psykologeille ja psykiatrisille sairaanhoitajille. Kyllä ne tietää, mitä niillä voi selittää ja mitä ei. (Tosin kaikista tk-lääkäreistä en menisi takuuseen, ehkä tietävät mutta voivat luitenkin kuvitella itse tietävänsä vielä paremmin. Kaikenlaisia lääkäreitä on nähty.)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tällä alueella psykan puolen tekstien näkyvyyttä oli ennen jotenkin rajoitettu, ei sinne psykiatrin teksteihin noin vaan päässyt kuka tahansa hoitsu.
Kaikki lääkärit kuitenkin pääsevät. Eivät ne sillä tavalla ole rajattu.
Vierailija kirjoitti:
Joo sossu ja lastensuojelu saa kaikki tiedot mitä tarvitsevat ja usein haluavatkin vain psykiatrian kertomukset.
Meille riittää yleensä se, että jos jotain psykiatrian ongelmaa on, vanhammalla on siihen olemassa hoitosuhde ja asiaa seurataan jossain. Ei meidän tarvitse tietää mitä nappeja se vanhempi ottaa, kunhan ottaa jotain ja käy lääkärissä säännöllisesti. t: sossu
Vierailija kirjoitti:
Ei sossu ja lasu näe muita kuin Päi-lehden päihdekirjaukset. Ei niille näy muut terveystiedot, ja varsinkin Psy-kirjaukset näkee tosi harvat henkilöt, vain psykan porukka.
Vierailija kirjoitti:
Minun tietojani oli lukenut typ (työvoiman palvelukeskus). Sairasta.
Kaverini oli pitkään työttömänä ja tippui siihen 500 e kuussa ryhmään.Työttömyys johtui lähinnä siitä että asui pikku kunnassa jossa työpaikat kiven alla. Kunnan työlisyysviranomainen , joka oli kaverin naapurim haastattali ja vaati allekirjoittamaan suostumuksen että saa luvan katsoa kaikki terveystiedot ja kelan tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sossu ja lasu näe muita kuin Päi-lehden päihdekirjaukset. Ei niille näy muut terveystiedot, ja varsinkin Psy-kirjaukset näkee tosi harvat henkilöt, vain psykan porukka.
Näkee kannasta hoitohenkilökunta kaikki sun tiedot ellet ole piilottanut niitä.Pienellä paikkakunnalla voi ola hieman ahdistavaa.
Mutta Kanta.fi:sä sanotaan näin
Potilastiedon arkistoon tallennetut potilastiedot ovat sen terveydenhuollon toimintayksikön käytössä, joka on tiedot tallentanut. Potilastiedon arkistossa olevia potilastietoja voivat käyttää vain ne terveydenhuollon työntekijät, joilla on käyttöoikeudet Potilastiedon arkiston tietoihin.
Potilaan suostumus tarvitaan, kun potilastietoja haetaan Potilastiedon arkistosta toisen toimintayksikön potilasrekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saavat molemmat ihan omin lupineen. Minulla on omakohtaista kokemusta molemmista. Ex-puoliso nosti huoltajuuskiistan ja otti lopulta lasun aseekseen. Luojan kiitos tiedoissa ei minun kohdallani ollut mitään mt-merkintöjä. Mitään lupia ei minulta kyselty, ja tiedot olivat pyytäneet koko elämäni ajalta eri paikoista, Kannasta, HYKS:stä, YTHS:stä jne. sellaisenaan, kuin ne ovat. Työkkäri (Typ) puolestaan kertoi saavansa jonkinlaisen koosteen.
Ei saa, jos ovat saaneet, tee valitus.
Vierailija kirjoitti:
Juu, varovainen saapi olla jos virallisilla tahoilla suunsa avaa.
Sen takia juuri on vastuutonta joka elämään kuuluvan koölhun yhteydessä mainita, että "käy juttelemassa vielä ammattilaisen kanssa'