Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakannasta tietävät Apua! Kuka saa lukea kannan tietoja? Psykiatri meni kirjoittamaan

Ikuisesti leimattu?
15.08.2018 |

Kaikki henkilökohtaiset hänelle luottamuksella kertomani asiat kantaan. Saako työterveys lukea kantaa entä TE- viranomaiset? Miten voi olla mahdollista että kansalaisesta saa tallentaa tällaista tietoa rekistereihin ilman hänen suostumustaan.

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää mulle, miten työnantajat muka pääsevät työnhakijan terveystietoihin? Olen nyt melko monelta puolelta kuullut, ettei mielenterveydellisissä ongelmissa kannata hakea apua koska jää merkintä, joka vaikeuttaa työn saamista. Mutta mistä ihmeestä sen merkinnän joku satunnainen työnantaja muka saa tietoonsa? Suomen Asiakastiedostako?

Esimerkiksi työterveyshuollon kautta. 

Vierailija
62/156 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha lässyttää että "mielenterveysongelmissa ei ole mitään hävettävää", kun siitä ei edes ole kysymys. Esimerkiksi vakuutusyhtiöt ei myönnä matkavakuutusta masennusta sairastaneille, eikä pankit anna lainaturvaa. Moni muukin asia voi olla kiinni siitä mitä kannassa lukee.

Kerropa miksi minä olen saanut molemmat ja monia muitakin vakuutuksia ilman mitään ongelmaa. Psyk puolelta löytyy diagnoosia.

Järkevä ihminen hakee ongelmiinsa apua, eikä jää tuleen makaamaan. Yhtä lailla vakuutusyhtiö voi olla antamatta vapaa-ajan vakuutusta jos olet ryssinyt polvesi 3 kertaa vuoden sisään.

If ei käytännössä myönnä tapaturmavakuutusta, jos hakijan masennusjakson päättymisestä on alle 10 vuotta. Ei masennuslääkkeitä 10 vuoteen. Ei terapiaa 10 vuoteen. Ensikertalaisuus ei auta tuomion pituudessa, ja laskuri palaa takapakista nollaan.

If ei ole ainoa vakuutusyhtiö, joka vaatii terveysselvityksen tapaturmavakuutusta myöntäessään. Isoista Suomessa toimivista yhtiöistä niin tekee myös Fennia, joka ei kuitenkaan edellytä aivan kymmenen vuoden oireettomuutta vaikeampien masennusten jäljiltä.

https://www.savonsanomat.fi/paakirjoitukset/Vakuutusyhti%C3%B6t-%C3%84l…

Masentuneen on lähes mahdotonta saada hoitokuluvakuutusta

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/09/15/masentuneen-lahes-mahdotonta-s…

...ja paljon muuta kun kirjoittaa sanat "masennus" ja "vakuutus" hakukenttään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt työkykykartoituksen yhteydessä psykiatrilla, ja se oli kannassa. En tiedä olenko tyhmä, mutta psyki oli ammattitaitoinen, puolellani, ja koen hyvänä että siellä on diagnoosi, joka verottaa osaltaan työkykyäni. Kelalääkäriltä siis tullut bumerangina saikut takaisin mm. lauseella "sinulla ei ole psyykkistä sairautta joka rajoittaisi työkykyä". Psykologikin sitten "keksi sinne jotain" mutta sanoi: "Saisit olla tyytyväinen, meillä on aika harvoja joilla on näinkin terveen paperit kuin sinulla"...Tämä siis työkykyarviossa.

Ja ainahan he sanovat, että pitää kirjoittaa vähän rankemmin kuin tosi, että sairausloma irtoaisi. Minulla ei vielä irtoa. Sairauteni ovat etupäässä fyysisiä mutta se, että hermokipu aiheuttaa ahdistusta, pidän sitä itse enemmän kuin normaalina reaktiona kipuun.

En ihan tajua aloitusta, kun ihmisyyteen kuuluu mielestäni reagointi ( pahoihin) asioihin. Onko ap:lla tai muilla sellainen tilanne, että pitäisi olla täysin onnellinen ja tasapainossa, mikään ei saisi liikauttaa vaikka päätä irti leikattaisiin?

Vierailija
64/156 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

If ei käytännössä myönnä tapaturmavakuutusta, jos hakijan masennusjakson päättymisestä on alle 10 vuotta.

Tähän asiaan Kanta ei ole tuonut mitään muutosta ja tilanne on täsmälleen sama kuin ennen: vakuutusta ottaessasi ilmoitat ITSE terveystietosi vakuutusyhtiölle (ja voit ilmoittaa ne väärin jos haluat tehdä vilppiä). Vakuutusyhtiöillä ei ole tällaista pääsyä Kantaan.

Vierailija
65/156 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa joillain on ollut epäselvää, keillä on oikeus katsoa tietoja ja miten saa selville, kuka tietoja on katsonut.

Vastaukset näihin löytyvät tuolta, ei se niin vaikeaa ole:

https://www.kanta.fi/kuka-nakee-tietoni

En niitä nyt lähde sieltä tänne foorumille kopioimaan.

Vierailija
66/156 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä omakanta vähentää urkkimista, kun potilas näkee helpommin, kun joku on käynyt hänen tiedoissaan.

Vierailija
67/156 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää mulle, miten työnantajat muka pääsevät työnhakijan terveystietoihin? Olen nyt melko monelta puolelta kuullut, ettei mielenterveydellisissä ongelmissa kannata hakea apua koska jää merkintä, joka vaikeuttaa työn saamista. Mutta mistä ihmeestä sen merkinnän joku satunnainen työnantaja muka saa tietoonsa? Suomen Asiakastiedostako?

Esimerkiksi työterveyshuollon kautta. 

Niin MITEN se sen tiedon sieltä saa? Eihän lääkärikään saa katsoa mun aikaisempia tietoja ilman mun lupaa ja osa tiedoista saattaa olla kokonaan eri järjestelmässäkin. MISTÄ se saa sen tiedon?

Sitä paitsi: eihän mun työsuhteessakaan tarvitse kertoa esimerkiksi sairausloman syytä vaan voin lähettää todistuksen suoraan palkkikseen. Itse sairauden syy ei siinäkään tilanteessa kuulu esihenkilölle yms tipan tippaa. Niin miten se palkkausvaiheessa sen saman tiedon jostain automaattisesti käsiinsä saisi?

En usko näitä juttuja. Työhöntulotarkastuskin on rasti ruutuun ja menoks, ei se mikään sairaushistoriaselvitys ole.

Vierailija
68/156 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetuksista tietojen luovutus pois. Kaikki sua hoitavat tahot näkee tietosi muuten.

Vierailija
69/156 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanta on pelkkä potilastiedon arkisto. Sinne suoraan ei siis voi kukaan lääkäri tai hoitaja kirjoittaa. Oikaisua voi toki pyytää, mutta mikäli lääkäri tai hoitaja pysyy kannassaan, eli on sitä mieltä että kirjasi tiedon oikein, ei sitä kirjausta muuteta. Tämä ihan potilaiden turvallisuuden vuoksi.

Kanta-arkistoon ei ole pääsyä kuin muiden potilastietojärjestelmien kautta, ja toki ihminen itse omilla henkilökohtaisilla tunnuksillaan. Kukaan TE-toimistossa esim. ei siis sinne pääse.

Vierailija
70/156 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää antaa suostumus jos haluat että muut yksiköt näkevät tietosi. Ilman suostumusta toinen terv.huol.yksikkö ei näe tietojasi:

"Tietojen luovutus terveydenhuollon toimintayksiköiden välillä edellyttää aina hoitosuhdetta ja potilaan suostumusta.

Potilastietojen käsittelyn periaatteet

Potilastiedon arkistossa olevat potilastiedot ovat sen terveydenhuollon toimijan käytössä, joka on tallentanut tiedot.Tietojen luovuttamiseen muille terveydenhuollon toimijoille tarvitaan suostumus sinulta."

Vierailija
71/156 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä jotka pelkäävät tekstejänsä joutuvan Kansassa muitten lukemiksi, ovat niitä joidenka tiedot ei voisi vähempää ketään kiinnostaa. Kenties skitsoja?

Vierailija
72/156 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Terveystiedot näkyvät kaikil.le samassa sairaanhoitopiirissä työskenteleville, erikoisalasta riippumatta. Ja niitä saa myös lukea kaikki potilasta hoitavat. Psykiatrin tekstit ovat siis luettavissa kaikille muillekin, millä tahansa vastaanotolla. Omakannassa ei voi kieltää mitään oman alueen sairaanhoitopiirin sisällä, vain yksityisen voi kieltää ja muut sh-piirit. 

Vierailija
73/156 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aika moni saa ne tiedot luettavakseen, esimerkiksi vakuutusyhtiöllä on pääsy kanta-järjestelmään.[/quote]

No ei ole kun pyytävät lähettämään epikriisin joko kannan kautta tai paperisen version!

Vierailija
74/156 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa avaisi pääkoppaani terveydenhoidon ihmisille, koska se tieto kummittelee sitten mukana lopun elämän. Esim uutta työpaikkaa haettaessa työnantaja voi vaatia työterveyslääkärin lausunnon. Siellä ne sitten on kaikki kallonkiristykset ja unilääkkeet. Mitä vaan muuta pitää keksiä. Surujen ja huolien liuottaminen vaikka viinitilkkaan on parempi.

Vierailija
75/156 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne siellä kannassa ole, älä huoli. Psyk.tietoja ei sinne tallenneta, kanta lupa vain mahdollistaa tiedon siirron.

Vierailija
76/156 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tiedoissani oli yhdeltä käynnillä niin paljon virheitä Kannassa, että oli pakko pyytää oikaisua.  Oikaisuvaatimuksen jälkeen kaupungin julkisen terveydenhuollon ylilääkärin valtuutuksilla poistettiin virheellisiä tekstejä.  Pieni paperisota oli siis.  Mutta kannatti. Nyt jäljellä on ns. oikea tieto. Ei kaikki kirjoita niin  kuin asiat on.  

Toinen asia kun yritettiin saada luovuttamaan terveystietoja Kuntouttavaan työtoimintaa varten. Kieltäydyin antamasta kirjallisista suostumista oikeuksiin vedoten. Tätä palvelua ei enää minulle tarjottu.  Työkkärissä tietenkin suututtiin tästä ja vetosin taas asiakkaan oikeuksiin.

Mutta terveyskeskusksessa asioidessa kyllä hoitajat lukevat lääkäreiden ja muiden kirjoittamia tekstejä.  Mutta en haluaisi ulkopuolisten niitä lukevan

Vierailija
77/156 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit salata Kannassa esim psyk-tietosi.Tätä kaiken kirjausta Kantaan ovat mm. psykoterapeutit vastustaneet, koska pelkäävät se vaikuttavan negatiivisesti lääkäri/ terapeutti-potilas-suhteeseen Lääkärin kädet on sidottu: hänellä on velvollisuus kirjata Kantaan hoitoosi vaikuttavat asiat. Vain terveydenhuollossa nähdään tietosi ja vain sinun luvallasi. Voit kieltää Kanta- katselun vaikka joka kerta poistuessasi vastaanotolta.

Vierailija
78/156 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne siellä kannassa ole, älä huoli. Psyk.tietoja ei sinne tallenneta, kanta lupa vain mahdollistaa tiedon siirron.

Olet väärässä. Olen ihan eri alan lääkäri ja kun etsin Kannasta joitain tietoja, sieltä pompahtavat myös Psyk- tiedot. Ovat usein salattuja ja ohjelma kysyy, haluanko nähdä ne. En halua, koska eivät liity erikoisalaani.

Vierailija
79/156 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä työterveydessä kaikki hoitajat ja lääkärit ja psykologi näkevät toistensa kirjoitukset.

Paisti että ei ne hoitsut ja lääkärit kyllä niitä psyk.puolen tietoja saisi katsella, jos et ole sellaisen vaivan kanssa siellä käymässä...

Meilläpäin triagehoitaja kyllä katsoo psykiatriset tekstit, vaikka olisit tullut sormen haavan takia päivystykseen ja tieto kulkee lääkärillekin. Tämän jälkeen mahakivut ym voidaan selittää psyk oireilulla ja potilas laittaa kotiin.

Vierailija
80/156 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tässä sinulle lohdutuksen sana: ainakaan et Vastaamoon vuodattanut henkilökohtaisia asioitasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan