Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ateisti laittaa toivonsa kuoleman lähestyessä?

Vierailija
07.08.2018 |

Kun maailmankuvaan ei sovi ajatus sielun menemisestä taivaaseen.

Kommentit (675)

Vierailija
441/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko milloinkaan ollut niin paljon  rukousta Taivaan Isää avuksi pyydettäessä kuin sotiemme aikana. Silloin luotettiin .. Maa pääsi jaloilleen ja raskaissa oloissa ihmiset jaksoivat rukouksen voimalla ja uskolla jatkaa, että Jumala meidät plastaa

Nyt on maa hunningolla ja me joudumme avustamaan sopaa ja sotia, joissa on Jumalaan uskominen kaukana. Meille tulee pako laisia ylettömästi, jotka eivät rukoile meidän auttajien hyväksi, eivätkä itse kun saavat meiltä kaiken valmiina.

Ihan vaan tiedoksi, että uskonnollisemmissa maissa soditaan enemmän. Ja kansa on sitä ateistisempaa, mitä älykkäämpää. Jopa tieteellisiä tutkimustuloksia on siitä, miten aivojen osan kehitys jää jälkeen, jos on lapsesta asti uskovainen.

Siinäpä tutkimusrahat on hukkaan heitetty. Uskonnollisilla mailla tarkoittane

Mm. Ugandassa murhataan homoja Jeesuksen nimessä. Sellainen rakkauden uskonto.

Vierailija
442/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako ateistin edes kilvoitella elämässään. Miksi meillä on niin kaunis luonto, ihan vaan huvin vuoksiko?

Uskovaiset kilvoittelevat lähinnä järjen vähyydellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnoton kirjoitti:

En ole ateisti vaan uskonnoton. Sieluni vain lakkaa olemasta ja ruumiini tuhka muuttuu tulevan kasvillisuuden lannoitteeksi.

Minulla on sentään runsaasti toivoa eläessäni. Tuntuu vähän siltä, että uskovaisilla sitä on vasta kuoleman jälkeen.

Uskovaiset ovat vähän narsistisia

Tai yksikertaisia, kun yleensä uskovat olemattomaan

Perutko puheesi, jos kuoleman jälkeen asiat onkin toisin kuin ajattelet?

Aikamoista narsismia ajatella, että itse tietää Kaikesta Kaiken, Koko Totuuden, ja muut nyt vain ovat väärässä. Näin, oli kysessä sitten uskovainen tai vakaumuksellinen ateisti. Itse olen uskovainen, mutta en todellakaan ikinä väittäisi tietäväni kaikkea.

Vierailija
444/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnoton kirjoitti:

En ole ateisti vaan uskonnoton. Sieluni vain lakkaa olemasta ja ruumiini tuhka muuttuu tulevan kasvillisuuden lannoitteeksi.

Minulla on sentään runsaasti toivoa eläessäni. Tuntuu vähän siltä, että uskovaisilla sitä on vasta kuoleman jälkeen.

Uskovaiset ovat vähän narsistisia

Tai yksikertaisia, kun yleensä uskovat olemattomaan

Perutko puheesi, jos kuoleman jälkeen asiat onkin toisin kuin ajattelet?

Aikamoista narsismia ajatella, että itse tietää Kaikesta Kaiken, Koko Totuuden, ja muut nyt vain ovat väärässä. Näin, oli kysessä sitten uskovainen tai vakaumuksellinen ateisti. Itse olen uskovainen, mutta en todellakaan ikinä väittäisi tietävä

Mikä on vakaumuksellinen ateisti? 

Vierailija
445/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen että madoille ja rotille jää syötävää.

Vierailija
446/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuuuh ...huh huh ..uuh.uh ... Myönnän ateistit, että voititte. En jaksa väitellä enempää. Jätän teidän pimeyteenne. 

Vierailija
447/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse odotan mielenkiinnolla mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Pidän mahdollisena fysiikan lakien mukaista jälleensyntymää yhtenä mahdollisuutena. Käytännössä siis minun alkeishiukkasteni järjestäytymisen myöhemmin täsmälleen samoin kuin nyt ja täten tietoisuuteni palaamista. Harmillisesti tosin en usko, että meillä olisi koskaan keinoa saada informaatiota "aiemmista elämistämme". Eri uskontojen esittämät kuoleman jälkeiset elämät tuntuvat niin epätodennäköisiltä ja ristiriitaisilta, että niitä minun on hyvin vaikea hyväksyä.

Sinun on uskossa elettävä kunihmismieli ei kykene ymmärtämään eikä todistamaan asioita. Ajattele meitä täällä maan päällä. Ei sinin tuhkasi, eikä maan jäännökset kykene yhdistymään ihmiseksi jolla on sielu ja vielä palata maan päälle. Sielu on ihmisen ydin.

Sielusta ei ole mitään todisteita ja se vaikuttaa ihmisen keksimältä käsitteeltä, joten en voi siihen uskoa, mutta alkeishiukkaset ovat esitetty niin vakuuttavasti, että niihin voin uskoa.

Kysyessäni äsken Gemini tekoälyltä, se kertoi minulle juuri, että hedelmöityshetkellä ihmisen alkion koostuu noin 100-200 solusta, joista jokainen koostuu arviolta 10^14 alkeishiukkasesta. Tämä tarkoittaa, että alkiossa on yhteensä noin 10^16 - 10^17 alkeishiukkasta. Koska alkeishiukkasia on rajattu määrä, niin voivat järjestäytyä vain rajatuin määrin. Toki vaihtoehtoja on "valtava" määrä.

Jos ajattelemme, että universumimme käy ikuista sykliä, jossa se "syntyy" (Big Bang) ja "kuolee" (Big Crush) loputtomasti uudelleen ja aina uudelleen "syntynyt" universumi noudattaa samoja tunnistettuja fysiikan lakeja, niin myös omien kehojemme alkeishiukkaset järjestäytyvät aina yhä uudelleen loputtomasti niin, niin kuin ne ovat nyt järjestäytyneet ja meistä syntyy aina loputtomasti uusia klooneja.

Jos tietoisuutemme riippuu siitä, että miten alkeishiukkasemme ovat järjestäytyneet, niin "synnymme aina uudelleen". Väliaikaa siinä välissä ja eri variaatioita voi olla vaikkapa Googol Plexin verran, mutta silti, kun aikaa on loputtomasti, niin prosessi tapahtuu aina uudelleen ja loputtomasti. En tosin usko, että meillä on koskaan mahdollisuuksia saada mitään informaatiota "aiemmista elämistämme", mutta matemaattisesti tässä skenaariossa ei ehkä ole ongelmaa.

Vierailija
448/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko pilven päällä asuvaan ukkoon, kuolema on paluu samaan tilaan, jossa olin ennen syntymää, olemattomuuteen.

Aika tylsää sulla on odotettavissa

Miksi ajattelet että kenenkään usko vaikuttaisi yhtään mitään siihen mitä on, tai on olematta kuoleman jälkeen?

Ei mikään ole vain siksi että joku ajattelee niin tai se tuntuu hänestä hyvältä ajatukselta.

Ja toisena kysymyksenä: miksi ajattelet että jollakin joka on lakannut olemasta olisi "tylsää"?

Jos sinä saat julistaa, ettei Jumalaa ole, miksi minä en saa julistaa, että Jumala on?  - No se on vielä enemmän kuin tylsää; iankaikkinen ero omasta Luojasta, kadotettuna.

Yritä nyt alkuun vastata edellisen suoriin kysymyksiin ja toiseksi sitten vielä pinnistä vastauksiisi perustelut.

Se mitä on, on olemassa täysin riippumatta kenenkään uskosta, tunteista tai ajatuksista.

Vai onko väittämäsi nyt että tuonpuoleinen elämä ja Jumala lakkaavat olemasta kun kukaan ei niihin enää usko?

Vierailija
449/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse toivoa. Lakkaan olemasta ja se on samankaltainen tila, kuin ennen syntymää. Täydellinen olemattomuus.

Oletteko uskovat koskaan pohtineet, millaisen olennon luokse tahdotte päästä. Koska hän toki on kaikkivaltias, kuten sanotte, ja kaiken ennalta nähnyt, eikö lainkaan ihmetytä hänen aikaansaannoksensa? Ennen luomista tiesi jo valmiiksi, että maailmasta tulee paha paikka täynnä kärsimystä. Hän ei halunnut tehdä toisin. Kukaan ei voi kaikkivaltiasta ja ennalta kaiken näkevää rajoittaa, Jumala tahtoi luoda kärsimyksen. Jos ei olisi tahtonut, ei olisi luonut edes mahdollisuutta pahaan. Koska Jumala on luonut kaiken, hän loi Saatanan, jonka tiesi etukäteen vastustavan itseään ja kiusaavan ihmisiä. Saatana on Raamatun kertomusten mukaan huomattavan paljon ihmisiä vahvempi. Jumala antaa Saatanan vapaasti hyökätä ihmisten kimppuun ja jos ihminen ei pärjää, tuomitsee Jumala hävinneen ihmisen ikuiseen kidutukseen.

Jumala on oman sanansa mukaan viehättynyt uhreihin, sotaan ja kostoon. Koko maailma piti mieluummin tuskallisesti hukuttaa, kuin lempeästi vain häivyttää syntiset pois ilman kipua. Eläimillä ei ollut osaa eikä arpaa mihinkään, mutta hukuttaa piti nekin. Oma poikakin piti ristiinnaulita, vaikka kaikkivaltias olisi voinut sovittaa ihmiskunnan synnit vaikka syömällä litran banaanisuklaajäätelöä. Jeesuksen kärsimys tuotti Jumalalle niin suurta nautintoa, että antoi hyvän mielen puuskassaan pienen myönnytyksen ihmisille.

Jumalaa pitää jatkuvasti kiittää ja ylistää. Häntä ei saa kritisoida lainkaan mistään tai joutuu Helvettiin.

Uskovaiset laittavat kuitenkin toivonsa häneen. Minua hirvittäisi mennä tuollaisen olion luokse. Mutta, toiveensa itse kullakin.

Vierailija
450/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiinnaulitsemisen jälkeen Jumalaa kadutti, että tuli lupailtua syntien anteeksianto ihmisille. Hän nauttii kiduttamisesta ja sittenhän kukaan ei joutuisi Helvettiin. Siksi hän teki sellaisen takaportin, että ihmisten pitää uskoa oikealla tavalla välttääkseen kidutuksen. Jumalaa ihan kiherrytti, kun hän päätti jättää ilmoittaa tahtonsa niin epäselvästi, että ihmiset loisivat tuhansia erilaisia uskontoja, koska Jumalan tahto on niin vaikeasti tulkittavissa. Sillä tavalla Helvetissä riittää kärsijöitä. Jos hän olisi halunnut tehdä tahtonsa jokaiselle tiettäväksi ilman epäilyksiä, kaikkivaltiaalla olisi rajoittamaton valikoima keinoja sen toteuttamiseksi. Siitä tiedämme varmaksi, ettei Jumala suinkaan sellaista tahdo.

Vierailija
451/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovat eivät pääse mihinkään taivaaseen ennen kuin tuomiopäivä tulee eli Jeesus palaa maan pinnalle? Eikö ole Raamattu luettu? Mitään jatkobileitä ei ole tiedossa toistaiseksi kenellekään uskovalle. Sori. Viimeisenä päivänä herätetään. Sitä ennen maataan haudassa pää länteen päin, jotta ollaan valmiina ponkasemaan naama itäänpäin, kun Jeesus sieltä saapuu. 

Vierailija
452/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovat pelkää niin paljon kuolemaa, että takertuvat vanhoihin satuihin, eivät koskaan ole kasvaneet omilla aivoillaan ajatteleviksi ihmisiksi. Valitettavasti vaan he eivät tule koskaan ymmärtämään tätä, koska kun kuolo korjaa, ei ole enää ketään siinä tajuamassa, että no ei siellä sitten mitään ollutkaan vaan kaikki loppui - tosin tämä koskee myös kaikkia muitakin. Ei ihminen koskaan tule kokemaan, mitä tapahtuu kuolleena vaikka kuoleekin. Se on melkonen paradoksi, mutta parempi näin kyllä. Kuolemaa ei tartte pelätä tai miettiä, se tapahtuu väistämättä. Mitään toivoa muusta ei ole olemassa, ei ainakaan meille järki-ihmisille. Mutta ei se kiellettyä ole elää pää pensaassa, jos se helpottaa, niin mun puolesta siitä vaan.

Mites ne kaikki rajakokemukset mitä ihmisillä on? Miten selität ne, koska toki järki-ihmisenä osaat ne selittää?

Loogisin selitys on että ne liittyvät aivojen alasajoon ja koneen sekoiluun kun sen osaset eivät toimi normaalisti.

Meillä kaikilla on karkeasti katsoen samanlaiset aivot.

Vierailija
453/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistin paikka on helvetin ikuinen tuli. Ateisteja ei pitäisi haudata siunattuun maahan. Vaan jonnekin syrjäiselle joutomaalle. Joku kaayopailan viereinen metsä on  sopiva. Jos omaiset eivät jaksa kaivaa. Palkatkoon jonkun kaivurikuskin työjön saatramaan ateisti helvettiin.

Vierailija
454/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovat pelkää niin paljon kuolemaa, että takertuvat vanhoihin satuihin, eivät koskaan ole kasvaneet omilla aivoillaan ajatteleviksi ihmisiksi. Valitettavasti vaan he eivät tule koskaan ymmärtämään tätä, koska kun kuolo korjaa, ei ole enää ketään siinä tajuamassa, että no ei siellä sitten mitään ollutkaan vaan kaikki loppui - tosin tämä koskee myös kaikkia muitakin. Ei ihminen koskaan tule kokemaan, mitä tapahtuu kuolleena vaikka kuoleekin. Se on melkonen paradoksi, mutta parempi näin kyllä. Kuolemaa ei tartte pelätä tai miettiä, se tapahtuu väistämättä. Mitään toivoa muusta ei ole olemassa, ei ainakaan meille järki-ihmisille. Mutta ei se kiellettyä ole elää pää pensaassa, jos se helpottaa, niin mun puolesta siitä vaan.

Mites ne kaikki rajakokemukset mitä ihmisillä on? Miten selität ne, koska toki järki-ihmisen

Kokeileppa syödä taikasieniä. Niillä saat mielenkiintoisia keskusteluita Jumalan kanssa ja aivan kaikenlaisia kokemuksia. Minäkin olen jutellut sienissä Jumalan kanssa monia kertoja, hänellä on aina vähän erilaiset tarinat. Niitä ei suotta kutsuta tajunnanlaajentajiksi. Niiden avulla oppii, että aivot voivat tuottaa aivan ihmeellisiä kokemuksia ihan itsestään, kun serotoniinit stimuloivat sopivasti. Kaikki vastaavat kokemukset on helppo ymmärtää sen jälkeen aivojen luomaksi harhaksi.

Vierailija
455/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisti hyväksyy sen faktan, että elämä on rajallinen ja loppuu kuolemaan. Toivo on jälkipolvissa.

Jos tällaista väittää faktana, niin asia pitäisi pystyä todistamaan. Saisinko nähdä todisteet kiitos?

Vierailija
456/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovat eivät pääse mihinkään taivaaseen ennen kuin tuomiopäivä tulee eli Jeesus palaa maan pinnalle? Eikö ole Raamattu luettu? Mitään jatkobileitä ei ole tiedossa toistaiseksi kenellekään uskovalle. Sori. Viimeisenä päivänä herätetään. Sitä ennen maataan haudassa pää länteen päin, jotta ollaan valmiina ponkasemaan naama itäänpäin, kun Jeesus sieltä saapuu. 

Toi on kyllä harmi homma kun samaan monttuun laitetaan joidenkin vuosikymmenten välein uusi asiakas.

Ylösnoustessa on karsea ruuhka siinä hautakivellä ja valtaosa on hukannut luunsa ja osasensa bobcatin levittämänä ties minne.

Vierailija
457/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateistin paikka on helvetin ikuinen tuli. Ateisteja ei pitäisi haudata siunattuun maahan. Vaan jonnekin syrjäiselle joutomaalle. Joku kaayopailan viereinen metsä on  sopiva. Jos omaiset eivät jaksa kaivaa. Palkatkoon jonkun kaivurikuskin työjön saatramaan ateisti helvettiin.

Ei tarvitse sinunkaan kuvitella Taivaseen pääsyä, sillä nyt kirjoitit syntiä. Tuollaisilla ajatuksilla liityt meidän seuraamme. Miksi Jumalallinen rakkaus uskovaisissa ilmenee niin usein lainauksen kaltaisena kidutuksen toivomisella eri mieltä olevalle? Aivan sairaan epäempaattinen luonne sinulla.

Vierailija
458/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateisti hyväksyy sen faktan, että elämä on rajallinen ja loppuu kuolemaan. Toivo on jälkipolvissa.

Jos tällaista väittää faktana, niin asia pitäisi pystyä todistamaan. Saisinko nähdä todisteet kiitos?

Todistustaakka on aina sillä joka väittää että jotakin on. Aivan kuten lukion filosofian Logiikka 1 opetti.

Vierailija
459/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että yhdenkään ateistin ei pitäisi joutua haudatuksi minkään kultin palvonta-alueelle, eikä varsinkaan kultin taikurin taikamenoin.

Vierailija
460/675 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuo esitetty väite vaikuttaa todennäköisemmältä, kuin vaikkapa eri uskontojen esittämät väitteet kuolemanjälkeisestä elämästä. Siksi siihen on helpompi uskoa.

Jos itse esität väitteen, että kristinuskon Jumala on tosi, niin valmistaudu todistamaan väitteesi. Muutoin et voi olettaa muidenkaan uskovan sen. Asiaa esittää ns. Russels Teapot ajatusleikki, jossa maata kiertää teekuppi. Sitä on vaikea todistaa ja jos näin väitän, en voi olettaa kenenkään sitä uskovan ellen sitä voi todistaa. Sama pätee vaikkapa jumaliin.