Naisen luominen
Kommentit (20)
Ja maailma syntyi sotkan Ilmattaren polvelle munimista kuudesta kultaisesta ja yhdestä rautaisesta munasta.
Jokainen voi valita oman satukirjansa.
Ap, luepa se toinenkin luomiskertomus. Niin mies kuin nainen luotiin maan tomusta.
Vierailija kirjoitti:
Ja maailma syntyi sotkan Ilmattaren polvelle munimista kuudesta kultaisesta ja yhdestä rautaisesta munasta.
Jokainen voi valita oman satukirjansa.
Pidän tästä tarinasta enemmän kuin ap:n vääristelystä.
Miehelle annettiin valta hallita paksuperäsiä mammoja.
Okei, kristityt on takastu tälleen: (voit valita mieleisesi)
- Ensimmäisessä kertomuksessa (1. Moos. 1) Jumala luo ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi, luomistyönsä huipennuksena.
- Toisessa kertomuksessa (1. Moos. 2) Herra Jumala muovaa ihmisen (Aadamin) maan tomusta ja puhaltaa hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja myöhemmin tekee hänelle kumppanin (Eevan) Aadamin kylkiluusta.
Kristittyjä on 31-33 % maailman väestöstä. Nyt pitäs tietää miten homma on hoitunut loppujen kohdalla.
Mahdotonta, miehen kylkiluu on parikytä vuotta nuorempi 😄
Nyt loppu luominen sano jamppa tuominen
Vierailija kirjoitti:
Ap, luepa se toinenkin luomiskertomus. Niin mies kuin nainen luotiin maan tomusta.
Niin, se ensimmäinen nainen oli Lilith. Kabbalassa kerrotaan.
Voisitteko sittne keskittyä näihin kylkiluunaisiin ja luomaan heitä sen sijaan että jahtaatte eläviä?
(mä tykkään tästä)
.." jos hän olisi määrännyt naisen miehen orjaksi, hän olisi luonut miehen jalasta naisen,
mutta kun Hän määräsi hänet miehen seuraksi ja vertaiseksi,
Hän loi naisen miehen kyljestä."
- Augustinus -
Vierailija kirjoitti:
(mä tykkään tästä)
.." jos hän olisi määrännyt naisen miehen orjaksi, hän olisi luonut miehen jalasta naisen,
- Augustinus -
💗
Jumala loi miehen ensin. Katseli hetken. Kyllä mä parempaankin pystyn! Ja niin Jumala loi naisen.
Nainenhan luotiin paremmista ja laadukkaammista aineista kuin mies. Ei kohtua ja vaikka munasarjoja tai naisen aivoja mistään maan tomusta voi väkertää. Siihen tarvitaan extra-laadukkaat ja kalliit ainekset.
Miksei miehet korjaa syntyvyyskriisiä irrottamalla paria kylkiluuta? Niistä kuulemma syntyy kätsysti aikuinen nainen.
Mutta kummallisinta on, että joku kysyy tätä asiaa, miten naaras luotiin..
Mutta kuka loi Jumalan, eihän sekään voinut aineettomasta ja energiattomasta tilasta tupsahtaa?
Vierailija kirjoitti:
(mä tykkään tästä)
- Augustinus -
Augustinus on oikeilla jäljillä.
Kuvaillessaan naista ensimmäistä kertaa Raamattu sanoo näin:
VT1992: Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen.
Tai VT2025: Minä teen hänelle tueksi kumppanin, joka on hänen kaltaisensa. (Tämä on jo parempi käännös.)
Tässä ei kuitenkaan puhuta apulaisesta, niin kuin jotkut haluaa ajatella. Alkuteksteissä käytetään sanaa ezer. Oikeampi käännös olisi pelastaja/auttaja hädän hetkellä/liittolainen. Sitä sana ezer tarkoittaa.
Sanaa ezer käytetään VT:ssa 21 kertaa. Kaksi kertaa kun tarkoitetaan naista, 16 kertaa kun Jumala kuvaa itseään pelastaessaan Israelia. Sanan merkitys on siis enimmäkseen se, että Jumala kuvaa sillä itseään vahvana auttajana/pelastajana. Tätä sanaa käytetään siis naisesta. Kyse ei ole mistään pikku apulaisesta. Merkitys on aivan eri.
Tämä näkyy myös sanassa "sopiva", heprean kenegdo, eloonjäämisen kannalta elintärkeä kumppani, vahva liittolainen, tasa-arvoinen täydentävä osa, kuten saman asian vasen ja oikea puoli. Kuin kaksi pilaria, jotka kannattelee samaa painoa, mies ja nainen. Tarkoitettu kantamaan samaa vastuuta ja hallitsemaan yhdessä.
Ezer kenegdo, olemukseltaan ja tarkoitukseltaan samankaltainen kumppani, hengenpelastaja, väkevä liittolainen, soturi.
Niinhän sä luulet.