Miksi pyöräilijät eivät käytä pyöräteitä?
Tosi usein näkee pyöräilijöitä ajoväylällä vaikka vieressä kulkisi pyörätie. Esim. Saaristotiellä. Miksi pyöräilijät eivät käytä heille varattuja pyöräteitä?
Kommentit (103)
Minkähänlaiset liikennejärjestelyt oli tällä oletetulla kivikaudella?
Vierailija kirjoitti:
Samanlaiset kuin suomalaisten mielessä: pienemmät väistää isompia
Ne kelaajat on kattonu liikaa pyöräkisoja missä ajetaan keskellä ajoväyliä, joten pitäähän heidän leikkiä samanlaista rautaista kilpapyöräammattilaista. Ne luulee, että kaikki ihailee niitä tiukoissa trikoissaan keskellä tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaiset kuin suomalaisten mielessä: pienemmät väistää isompia
Olisko jotain faktaa tuon mutun todisteeksi?
Elämäni ainoa kolari tapahtui pyörätiellä: lähdin ohittamaan toista pyöräilijää joka kääntyikin yllättäen vasemmalle keskellä suoraa pyörätietä, ottaen siis yhtäkkiä suunnan kohti ojaa. En ehtinyt reagoida tähän äkkiliikkeeseen vaan törmäsin, lopputuloksena pahasti murtunut kyynärpää. Poliisit ja ambulanssi paikalle: tämä n. 50-vuotias mies oli liikkeellä 1,4 promillen humalassa! Eräs tuttavani ajoi fillarilla nokkakolarin alikulkutunnelista suhahtaneen yläkoululaisen kanssa, lääkärin mukaan kolarissa olisi voinut lähteä henki ilman kypärää koska sukulaiseni lensi tangon yli ja löi päänsä osittain asvalttiin, osittain alikulkutunnelissa olleeseen kanttikiveen. Kerran taas saavuin onnettomuuspaikalle, jossa alikulkutunnelista tullut kännykkää selannut teini oli myös törmännyt suoraan vastaantulijaa päin. Maassa (pieni) verilammikko, toinen pyöräilijä sekavana ja tärisevänä maassa odottamassa että jo paikalle soitettu ambulanssi ehtisi tulemaan.
Ja miten ihmeessä on tarkoitus ohittaa turvallisesti pyörätien laidasta toiseen vaappuva, sauvoja käyttävä rullaluistelija jolla on kuulokkeet korvissa?
Koiranulkoiluttajat ja lasten kanssa liikkeellä olevat ovat ihan tavallisia liikkujia joiden kanssa olen kyllä aina tullut toimeen. Kun kommunikaatio pelaa ja osapuolet näkevät toisensa, ei synny ongelmia. Ne ovat nämä kännykkää selaavat tai koko pyörätien vievät kamikazet jotka itseäni pelottavat.
N. 6000 km vuodessa pyöräilevänä olen päätynyt karsimaan arki- ja hyötypyöräilyä pyöräteiden ongelmien takia. Ajan pienillä syrjäteillä ja metsäpoluilla. Vähemmän kaaosta, vähemmän liikkuvia osia...
Vierailija kirjoitti:
Ja miten ihmeessä on tarkoitus ohittaa turvallisesti pyörätien laidasta toiseen vaappuva, sauvoja käyttävä rullaluistelija jolla on kuulokkeet korvissa?
Eiköhän se Darwin korjaa moiset jossain vaiheessa, tässä yksi päivä metsäistä syrjätietä ajellessani joku rullaluistelija kiskoi toisella kaistalla samaan suuntaan mäkeä ylös ja jos sieltä olisi auto sattunut tulemaan vastaan niin olisi takuulla ollut tyyppi liiskana kun ei autoilija olisi tätä mäen takaa nähnyt.
No kun siellä "pyörätiellä" joutuu holtittomasti poukkoilevien jalankulkijoiden tappamaksi.
Maantiepyöräilijänä voin vastata ap:n kysymykseen: pyörätiet ovat usein niin hiekkaisia ja roskaisia sekä rosoisia että kumit hajoaa. Siksi on pakko ajaa tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meno taas hetkeksi siistiytyy kun joku ajoradalla toikkaroiva polkupyöräilijä jää auton alle ja pääsee otsikkoihin. Itsekin oon ollut useita kertoja vähällä heitä nitistää kun yhtäkkiä ovatkin ajoradalla eivätkä pyörätiellä. Viime tipassa ehtinyt väistää.
Vinkattu nettipoliisille.
Mä voisin kuule ihan itse ryhtyä vinkkaamaan noita kamikazefillaristeja dashcam-kuvien kera.
Pääosin käyttävät, missä sellainen samaan kulkusuuntaan on. Muutenkin suomalaiset ovat hyvin kuuliaista kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vain tiukentaa rangaistuksia ja valvontaa. Tonnin sakko ja pyörä valtiolle joka kerta, kun ajetaan päin punaista tai pyörätien vieressä. Luulisi että muutaman kerran jälkeen kovapäisimmätkin oppisivat.
Toinen vaihtoehto tietenkin mopokortin edellyttäminen fillaroijilta. Ja sit kortti hyllylle jos häiriköi.
Paljonko autoilijoilta lähtee kortteja hyllylle kun hengenvaarallisesti ajavat suojatien eteen pysähtyneen kävelijän ohi?
Lähteehän niitä, ja niin pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meno taas hetkeksi siistiytyy kun joku ajoradalla toikkaroiva polkupyöräilijä jää auton alle ja pääsee otsikkoihin. Itsekin oon ollut useita kertoja vähällä heitä nitistää kun yhtäkkiä ovatkin ajoradalla eivätkä pyörätiellä. Viime tipassa ehtinyt väistää.
Mä voisin kuule ihan itse ryhtyä vinkkaamaan noita kamikazefillaristeja dashcam-kuvien kera.
Muista laittaa myös pyörätiellä pysäköityjen autojen kuvat myös.
Helpottais sitä pyörätien käyttö ellei olis täynnä väärinpysäköityä romua.
Mä oon miettinyt myös miks Helsinki-Espoo-Vantaa on ne toet jaettu kahtia pyöräilijöille ja kävelijöille kun ketään ei kiinnosta paskaakaan ne merknnät tiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä netistä fb-ryhmästä tuttua argumentaatiota. Sinnehän kuvataan kameralla rajoitunta vastaan ajavasta yhdistelmästä. Tuo väärin säädettyjen lampunmesimien pyhä veljeskunta.
(Tarkoitus on siis roiskuttaa pesunestettä maantiepyöräilijöiden päälle)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Miksi jotkut keski-ikäiset naiset taluttaessaan pyörää tien yli suojatien kohdalla pysähtyvät liikenteen jakajan päälle niin, että pyörän koko takarengas jää ajoradalle ja jäävät siihen odottamaan, että toisesta suunnasta tulevat autot ajavat ohi?Pyörä siis kyllä mahtuisi kokonaisuudessaan liikenteenjakajan päälle, niin ettei ensin ylitetyn kaistan liikennettä tarvitsisi tukkia.
Samat idiootit tukkivat ostoskärryillään kaupoissa käytävät.
Ei heillä ole minkäänlaista käsitystä mitä ympärillä tapahtuu.
Ja tämä on sinulle ongelma? Hyvä että tiedostat. Se on toipumisessa tärkeintä.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit keskittyä ennemmin vinkkaamaan poliisille noista jatkuvasti liikennesääntöjä rikkovista pyöräilijöistä, jospa poliisi vaikka ehtisi joskus ratsaamaan niitäkin. Toi kännykkä kädessä ajelu on muuten niin yleistä nykyään, että ihan hirvittää. Tyypit ajaa pyörällä ja somettaa uppoutuneena täysin omaan maailmaansa jossa ei nähdä ei kuulla mitään ympärillä tapahtuvaa.
Kännykkä kädessähän rahtaritkin kuvaavat fillaristeja.
Polkupyörää saa ajaa kännykkä kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä netistä fb-ryhmästä tuttua argumentaatiota. Sinnehän kuvataan kameralla rajoitunta vastaan ajavasta yhdistelmästä. Tuo väärin säädettyjen lampunmesimien pyhä veljeskunta.
Hihi, hauska ajatus :)
Hm, ”pesunestettä”... kai ”pissapojassa” tosiaankin voisi olla jotain muutakin kuin sitä ainaista lasolia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hihi, hauska ajatus :)
Hm, ”pesunestettä”... kai ”pissapojassa” tosiaankin voisi olla jotain muutakin kuin sitä ainaista lasolia :D
Ymmärsit heti mistä on kyse.
Kuulut kai jo fb-ryhmään?
Lasol on kauppanimi kuten Spandexkin.
Suomessa käytetään Lycraa.
Itse en pyöräile koska asun kaupungissa ja urbaanilla alueella ja siksi ymmärrän miksi pyöräilijät eivät aina käytä pyöräteitä. Monet jalankulkijat ja koirankusettajat haahuilee sinne pyörätien puolelle ihan varoittamatta, jotkut pitää torikokouksia ja seisovat pyörätien puolella. Ja sitten vielä on autoja ja rekkoja parkkeerattu pyöräteille niin eihän siitä ajamisesta tule mitään. Suomi on oikeasti aika kivikautinen kansa liikenteen suhteen kun täällä vallitsee sellainen ajattelu tapa että liikenteessä saa (mitä itse) tehdä mitä tahansa ja jos oma käytös jotakin häiritsee niin pysyköön kotonaan tai kiertäköön jostakin muualta. Kyllä minä voin vähän kävellä tässä Musti-koiran kanssa pyörätiellä, jos pyöräilijää häiritsee niin menköön kotiinsa häiriintymään.