Tunnetteko perheitä, joilla on hyvin erikoisia ruokavalioita/ ruokailutottumuksia?
Minä aloitan; ex-mieheni sukulaisperhe Keski-Suomessa söi joka päivä perunaa. Siis joka ikinen päivä 365 päivää vuodessa. Kerran kesävierailulla erehdyin sanomaan, että onhan se makaronilaatikkokin hyvä ruoka. Perheen isä (noin 50 v.) jyrähti, että se nyt on ylituotettua vehnää, joka ei maistu miltään ja jota ihminen ei tarvitse. Kun perheen äiti laittoi kesäkeittoa, se oli maitoliemessä perunaa, vähän porkkananpaloja ja muutama herne. Heidän perinneherkkunsa oli ”maitoperuja”. Juhlaruoka taas oli perunat ja sianlihakastike tai perunat ja possunkyljykset.
Kommentit (14)
Yksi tuttavaperhe juotti lapselleen vain raakamaitoa. Heillä myös aikuiset joivat sitä raakamaitoa ruokajuomana. Meillekin tyrkyttivät, kun se heidän mukaansa esti kaikki sairaudet mm. nuhakuumeen. Tämä lapsi sai EHEC-bakteerin raakamaidosta. Seurauksena veriripuli, muniaisten vajaatoiminta ja veren punasolujen määrän romahdus. Se lapsi oli sairaalassa monta viikkoa, sai verisiirtoja, ja munuaisiin jäi pysyvästi vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä perheessä ei syödä ollenkaan eläinperäisiä tuotteita.
Lasun paikka.
Alkaa vahvasti vaikuttaa sille, että suurella osalla suomalaisista on jonkin sortin syömishäiriö.
Jatkuvasti näitä aloituksia toisten ruokavalioista, vegetariaaneista ja vegaaneista, ruoka-allergisita jne. Syömishäiriöiden yksi keskeinen tunnusmerkki on sairaalloinen kiinnostus tai suhtautuminen ruokaan.
Syömishäiriöinen tarkkailee paitsi omaa syömistään ja on kieroonuneen kiinnostunut siitä, myös toisten syömistä. Turha varmaan kysyä minkä laatuinen häiriö suomalaisilla on......
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan; ex-mieheni sukulaisperhe Keski-Suomessa söi joka päivä perunaa. Siis joka ikinen päivä 365 päivää vuodessa. Kerran kesävierailulla erehdyin sanomaan, että onhan se makaronilaatikkokin hyvä ruoka. Perheen isä (noin 50 v.) jyrähti, että se nyt on ylituotettua vehnää, joka ei maistu miltään ja jota ihminen ei tarvitse. Kun perheen äiti laittoi kesäkeittoa, se oli maitoliemessä perunaa, vähän porkkananpaloja ja muutama herne. Heidän perinneherkkunsa oli ”maitoperuja”. Juhlaruoka taas oli perunat ja sianlihakastike tai perunat ja possunkyljykset.
Eikö kesäkeitto ole juuri tuota, vaikka yrität saaada sen kuulostamaan ankealta? Juhlaruoat kuulostavat herkullisilta, voi kun saisi vielä oikeaa läskisoosia, mutta kunnon siankylkeä ei tahdo saada kuin viipaleina ja läskit ovat siinä melko vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kesäkeitto ole juuri tuota, vaikka yrität saaada sen kuulostamaan ankealta? Juhlaruoat kuulostavat herkullisilta, voi kun saisi vielä oikeaa läskisoosia, mutta kunnon siankylkeä ei tahdo saada kuin viipaleina ja läskit ovat siinä melko vähissä.
Voihan se olla, että kesäkeittojakin tehdään eri tyylillä. Meillä kotona käytetään yhtä paljon porkkanaa, perunaa ja kukkakaalia, eikä niissä herneissäkään säästellä. Usein laitan makua lisäämään kevätsipulia tai ruohosipulia. Minun käsitystäni kesäkeitosta ei vastaa perunaa maitoliemessä ja siinä pari vaivaista porkkananpalaa ja hyvin niukalti herneitä. Mutta makuja on ilmeisesti monia.
Ap
En kiinnitä huomiota muiden ruokailutottumuksiin.
Mielestäni ei ole täysin normaalia olla niin kiinnostunut muiden aterioinneista.
Mun veljen perheessä syödään suomalaisittain vähän erikoisesti. Hänen vaimo on italialainen, ja niillä on ruokailujen rytmi suomalaisesta poikkeava. Aikuiset ei syö aamuisin mitään, kevyt lounas ja myös lapsille sitten tosi myöhään vasta päivän lämmin ruoka illalla. Eivät juo myöskään maitoa ollenkaan. Hyvin ovat pärjäilleet noin.
Noita pelkkää perunaa ihmisiä tiedän vanhemmissa ihmisissä. Mun vanhemmat on sellaisia. Käytännössä joka päivä ruoka on perunaa ja lihaa. Siihen pari kurkkuviipaletta ja tomaattia kylkeen. Ruisleipää ja maitoa. Eivät tykkää esim. riisistä ja pastastakaan, perunaa vaan. Kalakaan ei oikein maistu paitsi ihan uuden perunan kanssa silli purkista. Eikä kana. Se on sikaa tai nautaa lihapullina, pihveinä, kastikkeessa paloina tms ja sitä pottua. Yllättäen itse en voi sietää perunaa, yliannostus lapsuudessa.
Itse asiassa en tiedä, kuinka erikoista tämä on vai onko ollenkaan.
Vauva-aikana tutustuin naapuriin, joka oli samassa tilanteessa. Ystävystyimme ja kävimme usein yhdessä vaunulenkillä. Sen jälkeen menimme jommallekummalle vähän välipalalle ja kahvittelemaan.
Naapurilla oli pöydässä aina samat tuotteet... valehtelematta: sama leipämerkki, sama leikkelemerkki ja kurkku- ja tomaattiviipaleita.Kymmeniä ja kymmeniäå kertoja.
Itse vaihtelen paljonkin tuotteita, kokeilen uusia ja laitan tuollaisessa tilanteessa usein vaikka ruokaisan salaatin, jukurtteja, hedelmiä ym. pöytään, leivon suolaisia piirakoita. Kumpaakin yhdisti ainakin selvästi se, että makea ei maistunut.
Tämä ei siis ole mikään valitus. Kiva ihminen ja heidän tapansa noin. Minua ihmetytti.
Tunnen parikin kasvissyöjää, jotka eivät syö kasviksia... Ehkä satunnainen kurkunpala leivällä, mutta muuten ruoka on leipää, jugurttia, riisiä, perunaa, makaronia, eineksiä, keksejä, jne jne. Ei siis juuri mitään tuoretta, eikä mitään proteiininlähteitä sen sokerijugurtin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen parikin kasvissyöjää, jotka eivät syö kasviksia... Ehkä satunnainen kurkunpala leivällä, mutta muuten ruoka on leipää, jugurttia, riisiä, perunaa, makaronia, eineksiä, keksejä, jne jne. Ei siis juuri mitään tuoretta, eikä mitään proteiininlähteitä sen sokerijugurtin lisäksi.
No jo on erikoista väkeä, jos syö pelkkää riisiä. Yhtään sellaista syöjää en ole tavannut ja uskallan epäillä tätä tarinaasi. Pelkkää nuudelia olen nähnyt työkavereiden syövän, mutta että riisi yksistään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on erikoista väkeä, jos syö pelkkää riisiä. Yhtään sellaista syöjää en ole tavannut ja uskallan epäillä tätä tarinaasi. Pelkkää nuudelia olen nähnyt työkavereiden syövän, mutta että riisi yksistään...
Riisinmättäjiä muuten löytyy todella paljon varsinkin ulkomailta mutta samalla tavalla niitä on Suomessakin.
Mikä siinä riisissä nyt muuten niin alkoi ihmetyttämään? Riisihän on paljon parempi vaihtoehto kuin esim. makaroni joka on todellakin pelkkää hiilihydraattimössöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisinmättäjiä muuten löytyy todella paljon varsinkin ulkomailta mutta samalla tavalla niitä on Suomessakin.
Mikä siinä riisissä nyt muuten niin alkoi ihmetyttämään? Riisihän on paljon parempi vaihtoehto kuin esim. makaroni joka on todellakin pelkkää hiilihydraattimössöä.
Riisin kanssa yleisesti on tapana syödä muutakin, esim. kasviksia, kasviksista tehtyä kastiketta, broileria, tofua, meren eläviä jne. Eihän pelkkä riisi maistu miltään.
Tuli mieleen nyt jälkikäteen, että on meidän pojan kaverin perhe varmaan hiukan erikoisempi suomalaisittain. Heillä on koulun jälkeen seuraava ruoka vasta päivällinen klo 19. Eivät siis syö lainkaan välipalaa. Monesti olen tarjonnut, jos kaveri tulee poikani mukana koulusta meille, mutta ei hän halua mitään koskaan, ei leipää, ei edes hedelmiä. Pienestä asti tottunut siihen, että ne päivälliset kotonaan ovat runsaita. Olen ollut joskus kutsuttuna heille syömään, ja oli kyllä valtavasti ruokaa ja ruokailu kesti 1,5 tuntia.
Eräässä perheessä ei syödä ollenkaan eläinperäisiä tuotteita.