Kysy uskosta/uskovaiselta
Uskon Jeesukseen, uskonratkaisun tein n.5 vuotta sitten. Tällä hetkellä kuulun pieneen helluntaiseurakuntaan. Voit esittää asiallisia kysymyksiä uskonelämään liittyen :) Voin ehkä omalta osaltani murtaa jtn ennakkoluuloja.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme enää elä lain alla. Vt ssä on lukemattomia eri säädöksiä joita on jopa mahdoton noudattaa. Jeesus tuli ja vapautti meidät laista jolla tulisi elää VT mukaan, kuitenkaan unohtamatta mm. Kymmentä käskyä. Ap
Jeesuksen sanoin:
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut"
Tuossa asiayhteydessä puhutaan kymmenestä käskystä.
Jeesus ei sano, että noudattakaa vain näitä kymmentä käskyä ja unohtakaan ne muut mitkä Jumala aikaisemmin määräsi. Minusta ei voi mitenkään tulkita Jeesuksen sanoja sillä tavalla. Kuitenkin näin tehdään. Minkä takia?
Kymmenen käskyä on laki. Ne on ainoat käskyt, jotka Jumala itse kirjoitti kivitauluihin ja antoi Israelille.
Kun Jeesukselta kysyttiin mikä on suurin käsky laissa, Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Miksi vanhassa testamentissa sitten annetaan käskyjä jos niitä ei tarvitse noudattaa? Muuttiko jumala mieltänsä näissä asioissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme enää elä lain alla. Vt ssä on lukemattomia eri säädöksiä joita on jopa mahdoton noudattaa. Jeesus tuli ja vapautti meidät laista jolla tulisi elää VT mukaan, kuitenkaan unohtamatta mm. Kymmentä käskyä. Ap
Jeesuksen sanoin:
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut"
Tuossa asiayhteydessä puhutaan kymmenestä käskystä.
Jeesus ei sano, että noudattakaa vain näitä kymmentä käskyä ja unohtakaan ne muut mitkä Jumala aikaisemmin määräsi. Minusta ei voi mitenkään tulkita Jeesuksen sanoja sillä tavalla. Kuitenkin näin tehdään. Minkä takia?
Kymmenen käskyä on laki. Ne on ainoat käskyt, jotka Jumala itse kirjoitti kivitauluihin ja antoi Israelille.
Kun Jeesukselta kysyttiin mikä on suurin käsky laissa, Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Miksi vanhassa testamentissa sitten annetaan käskyjä jos niitä ei tarvitse noudattaa? Muuttiko jumala mieltänsä näissä asioissa?
Kymmenen käskyä on kuin perustuslaki. Se kertoo kuinka asioiden tulisi olla. Muut käskyt ja säädökset perustuvat niihin, peilaten ihmisiä ja eri tilanteita sen valossa. Ihminenhän ei ole kyennyt täyttämään lakia.
Vierailija kirjoitti:
Syön. Raamatussa ei kielletä porsaanlihan syömistä. Jotkut pitävät tätä tulkintakysymyksenä. Ap
Porsaanliha kiellettiin juutalaisilta. Kristityt eivät kuitenkaan noudata vanhan testamentin käskyjä/kieltoja, koska uskomme Jeesukseen, joka täytti jokaisen käskyn puolestamme. Itse asiassa uudessa testamentissa erikseen sanotaan, että kaikkia lihakaupantuotteita saa syödä.
T. eri
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim. sairaan vuoteella kannattaa rukoilla ettei potilas kuolisi jos kerta elinpäivät on määrätty jo ennen syntymää kuten raamatussa sanotaan?
Miksei kukaan vastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim. sairaan vuoteella kannattaa rukoilla ettei potilas kuolisi jos kerta elinpäivät on määrätty jo ennen syntymää kuten raamatussa sanotaan?
Miksei kukaan vastaa?
Jotain ajatuksia...
Ensinnäkin, vaikka jokaisen päivät on määrätty ja Jumala tietää ne, niin me ihmiset ei kuitenkaan tiedetä niitä. On inhimillistä toivoa ja rukoilla vaikka että joku läheinen parantuisi. Kuitenkin toisaalta Raamatussa kehotetaan rukoilemaan, että "tapahtukoon sinun tahtosi". Jumala voi antaa myös rukousaiheita ja uskoa että joku asia tapahtuu, jos niin on tarkoitus. Sitten voi olla ihmisiä, joilla on erityinen kutsumus ja armolahja parantaa. Jos henkilö paranee, niin en usko että Jumala sinänsä muuttaa sen kuolinpäivän, vaan silloin sen aika ei todellisuudessa ollutkaan vielä kuolla. Seurakunta on Jeesuksen ruumis, ja Jumala tahtoo toimia ja rakentaa sitä, ja sen kautta.
Täällä taas, voi esittää kysymyksiä. Rukouspyyntöjä toki myös / ap
Mikä lempi raamatunpaikkasi? Uskossa myös :)
Niitä on monia.. Herra on paimeneni ei minulta mitään puutu.. Kaikki minä voin Hänessä joka minua vahvistaa :) ap
Vierailija kirjoitti:
Rukoillaan varmaan enemmän sielun pelastumisen kuin fyysisen pelastumisen puolesta, mutta sitä ei moni ajattele.
Kyllä/ei. On aikoja jolloin tuntuu uskossa oleminen on tosi vaikeaa, on erilaisia kiusauksia ja houkutuksia, kaipaa ehkä tunteita mutta ei tunne mitään, ihmiset arvostelee jne. Toisaalta taas on helppoa olla uskossa kaikesta huolimatta kun tietää saa olla Jumalan käsissä :) ap
Rukoiletko joka päivä? Entä luetko raamattua usein?
Rukoilen joka päivä, raamattua luen välillä päivittäin, välillä kerran viikossa. Ap
Oletko koskaan kokenut parantumisihmettä?
Migreeni lähti kerran kun mieheni rukoili puolestani :) ap
Mitä mieltä olet naispappeudesta?
Raamatussa on kohta ..lopunaikoina vuodatan henkeni palvelijani ja palvelijatterieni ylle < ap.
Jumala on luonut enkelit. Paholainen oli alunperin siis langennut ja tottelematon enkeli. Ap