Kysy uskosta/uskovaiselta
Uskon Jeesukseen, uskonratkaisun tein n.5 vuotta sitten. Tällä hetkellä kuulun pieneen helluntaiseurakuntaan. Voit esittää asiallisia kysymyksiä uskonelämään liittyen :) Voin ehkä omalta osaltani murtaa jtn ennakkoluuloja.
Kommentit (216)
Eiköhän se tuossa tullut ilmi..ei kai siinä mitään väärää ole. Ap
Mitä sanoisit sellaiselle joka on miettinyt uskoon tulemista?
Sanoisin rohkeutta vain, et menetä mitään jos kokeilet :) uskoontulo oli elämäni paras päätös, päivääkään en ole katunut. Ap
Et vieläkään vastannut mitä mieltä olet siitä, että pettäminen on AINOA hyväksyttävä syy avioeroon?
Vierailija kirjoitti:
Et vieläkään vastannut mitä mieltä olet siitä, että pettäminen on AINOA hyväksyttävä syy avioeroon?
Avioliitto kuvastaa Kristusta ja seurakuntaa, joka on hänen morsiamensa. Jeesus sanoi
"Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
Pettämällä puolisoaan tuo sopimus ikäänkuin raukeaa, koska sanotaanhan siellä myös näin "Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi"
Kun Jeesukselta kysyttiin, että miksi Mooses antoi hyljätä vaimonsa, hän sanoi että: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut"
Näen asian niin, että Jumala ei muuta tarkoituksiaan sen mukaan pystyykö ihminen toteuttamaan niitä, vaan puhtaasti ilmoittaa miten hän kaiken tarkoitti. Jos jollakin on esimerkiksi väkivaltainen suhde, tällaisessa tapauksessa avioeroa voidaan perustella omalla heikkoudella ja kyvyttömyydellä, mutta ei siitä tule tehdä oppia avioeron puolesta. Jumala ei ole tarkoittanut avioeroa sen enempää kuin väkivaltaakaan.
Hellari seurakunnat on aika erilaisia. Onko sulla maailmanlopun odotuksia? Lopunajan Profetioita joka viikko? Salaliittoteorioita eu:sta, pedon merkistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme enää elä lain alla. Vt ssä on lukemattomia eri säädöksiä joita on jopa mahdoton noudattaa. Jeesus tuli ja vapautti meidät laista jolla tulisi elää VT mukaan, kuitenkaan unohtamatta mm. Kymmentä käskyä. Ap
Jeesuksen sanoin:
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut"
Tuossa asiayhteydessä puhutaan kymmenestä käskystä.
Jeesus ei sano, että noudattakaa vain näitä kymmentä käskyä ja unohtakaan ne muut mitkä Jumala aikaisemmin määräsi. Minusta ei voi mitenkään tulkita Jeesuksen sanoja sillä tavalla. Kuitenkin näin tehdään. Minkä takia?
Kymmenen käskyä on laki. Ne on ainoat käskyt, jotka Jumala itse kirjoitti kivitauluihin ja antoi Israelille.
Kun Jeesukselta kysyttiin mikä on suurin käsky laissa, Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Miksi vanhassa testamentissa sitten annetaan käskyjä jos niitä ei tarvitse noudattaa? Muuttiko jumala mieltänsä näissä asioissa?
Kymmenen käskyä on kuin perustuslaki. Se kertoo kuinka asioiden tulisi olla. Muut käskyt ja säädökset perustuvat niihin, peilaten ihmisiä ja eri tilanteita sen valossa. Ihminenhän ei ole kyennyt täyttämään lakia.
Mikä siinä on, että suoria kysymyksiä pitää kierrellä kuin kissa kuumaa puuroa?
Tuo vastaus jonka annoit on tuollaista poliitikon ympäripyöreää puhetta joka ei vastaa mihinkään kysymykseen. Pelkkää sanahelinää ja tyhjiä lauseita.
Raamatussa ei missään kohtaa sanota vanhan testamentin käskyjen olevan mitättömiä. Eikä Jeesuksen ikinä kerrota sanoneen, että vanhan testamentin voi unohtaa.
Kymmenen käskyä on kristinuskon peruslaki, mutta miten niiden olemassaolo vähentää muiden suoraan jumalalta saatujen käskyjen noudattamisen velvollisuutta?
Olen samaa mieltä kuin raamattu. Pettäminen on ainut syy miksi eroaisin puolisostani. Ap
Tarkoitus ei ole vastata kysymyksiin kiertelemällä asiaa. Kerron rehellisesti, avoimesti ja oman raamatun tuntemiseni mukaan. En olennaisesti ole mikään teologian professori. Ap
Oletko absolutisti? Jos et, niin mitä päihteitä käytät?
Onko sinulla kielillä puhumisen armolahja?
En käytä mitään päihteitä ja on kyseinen armolahja. Ap
Mitä mieltä olet Jordan Petersonin Raamattu-jutuista?
Ei oo yhtään tuttu nimi mulle. Ap
Kun tulit uskoon..vapauduitko jostain esimerkiksi päihteistä? Jos niitä käytit.
Usko merkitsee minulle aivan kaikkea ♡
En ollut päihderiippuvainen, en kokenut siis vapautusta erityisesti päihteistä. Ap
Entä jos sinut on eksytetty uskomaan väärään jumalaan, ja oikea jumala tuomitseekin sinut kadotukseen vääräuskoisena?
Mutta mikä on Sinun mielipiteesi naispappeuteen?