Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin laittavat roskat ne jotka ei ota muovikassia kaupasta?

Vierailija
31.07.2018 |

Itse otan kaupasta muovikassin ja kotona sitten täytän sen roskilla, vien roskikseen mistä se sitten toimitetaan jätelaitokselle poltettavaksi. Joskus kun käytän kestokassia useamman kerran peräkkäin niin roskispussit loppuu ja tulee ongelma mihin laittaa roskat. En siis näe järkeä tuossa muovipussittomuudessa, selittäkää minulle..

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otan kaupasta muovikassin ja kotona sitten täytän sen roskilla, vien roskikseen mistä se sitten toimitetaan jätelaitokselle poltettavaksi. Joskus kun käytän kestokassia useamman kerran peräkkäin niin roskispussit loppuu ja tulee ongelma mihin laittaa roskat. En siis näe järkeä tuossa muovipussittomuudessa, selittäkää minulle..

Jos ostaa kaupasta ruuan aina muovikassissa ja sen jälkeen kotona lajittelee jätteensä, niin varsinaista roskaa tulee paljon vähemmän mitä pusseja. Käytän kaupassa yleensä kestokassia, mutta joskus se jää pois matkasta ja silloin ostan muovikassin ja nämä silloin tällöin ostetut muovikassit riittää roskapusseiksi. Lisäksi ostan tarpeen vaatiessa rullallisen roskapusseja.

Vierailija
162/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen myös miettinyt sillä meillä tulee roskia kun ravintolasta konsanaan. Mä en mitenkään pärjäisi ilman muovikasseja joku vähäroskainen voi laittaa roskat vaikka kaupan hedelmäpussissa. Pirkka pusseja olen ajatellut mutta ne ovat mielestäni pienempiä kun tavalliset kaupan kassit ja jätesäkit ne pienetkin maksaa maltaita. Mielenkiintoinen tutkimus olisi tuleeko Pirkka kassit meille halvemmaksi vai ei koska niihin mahtuu vähemmän roskia kun niihin kaupan kasseihin. Kaupan kassit 20 snt kpl, paljon Pirkan?

roskapussit maksaa 5 snt kpl. https://www.foodie.fi/products/search2?term=roskapussi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta jos kaupan biohajoavaan hedelmäpussiin laittaa tarran, kelpaako se yhä biojätteisiin?

Vierailija
164/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kierrättää kaiken, sekajätettä tulee todella vähän. Yhden muovipussin täyteen saamiseksi saattaa mennä jopa puoli vuotta.

Vierailija
165/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käytetä kaupan muovipusseja eikä kestokasseja vaan reppua jolla jaksaa kantaa. Ei ole mikään uusi juttu. Ei köyhillä ole varaa ostella kaupan muovikasseja. Kestokassi-idea on rikkaiden ympäristöteko, me köyhät ollaan oltu jo pidempään ympäristöystävällisiä eikä ole tarvinnut keksiä hienoa nimeä tavalliselle repulle.

Vierailija
166/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläinenkin joskus teki samoin kuin ap (toin kaupasta ostokset kotiin muovikassissa, jota käytin roskapussina sitten myöhemmin). Nykyisin minulla on jätepusseja, ja ostokset kulkevat repussa. Tulee halvemmaksi ja on ympäristöystävällisempää.

Sitä kaupan muovikassia voi muuten käyttää useamminkin kuin vain sen kerran...

Vierailija
167/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävän pahvit ja muovit, ruokajäte kompostiin. Roskisroskaa tulee ehkä 1 muovikassillinen kuukaudessa. 3 hengen talous. Ei tartte ostaa kaupasta kuin yksi muovipussi, jos ei ole muuta tarjolla.

Vierailija
168/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertävän pahvit ja muovit, ruokajäte kompostiin. Roskisroskaa tulee ehkä 1 muovikassillinen kuukaudessa. 3 hengen talous. Ei tartte ostaa kaupasta kuin yksi muovipussi, jos ei ole muuta tarjolla.

*kierrätän (kiitos autocorrect)

Vierailija
169/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaisin pussin kaupasta joka kerta niin hetken päästä hukkuisin niihin. Ei roskia niin paljon kerry. Ehkä yksi kymmenestä menisi roskapussina loput jäisi yli, mitäs minä niillä sitten tekisin.

Niinpä. Ja mä en halua toimia minkään kaupan mainostajana vieläpä itse siitä maksaen, kuten tekisin, jos kaupan muovipussia kantaisin.

Vierailija
170/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostiin biojätteet. Kaikki palava tyhjään 200 litran öljytynnyriin, jossa poltan ne.

Vierailija
171/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskapussin paino keveni radikaalisti kun hankittiin komposti ja biojae menee sinne. Käytännössä korskapussissa on pakkausmuovit. Paperi, pahvi, lasi ja metalli on lajiteltu erikseen tähänkin asti.

Vierailija
172/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kompostiin biojätteet. Kaikki palava tyhjään 200 litran öljytynnyriin, jossa poltan ne.

Jätteen polttaminen kotitalouksissa on laitonta.

Vierailija
173/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai niitä muoveja ja muita pitää kans jotenkin kuskata sinne keräysastioille?

Meillä ei ole muovin keräystä, joten käytännössä roskapussi on täynnä muoveja, mutta kyllä niitä tulee kassillinen muutamassa päivässä.

Vierailija
174/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätteen polttaminen kotitalouksissa on laitonta.

Miettikää jos kaikki tekis näin, minkälaiset pienhiukkaspäästöt tästä tulisi.

Vierailija
175/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N. 30 kirjoitti:

Itse käytän kestokasseja ja laskin että noin 60 euroo säästän vuodessa kun en enää osta kaupan muovikasseja. Näin työttömälle se on iso raha.

Aika isot ostokset työttömällä, jos menee muovikasseihin tuollanen summa vuodessa...

Jos kaupan muovikassi maksaa 20 senttiä, niin 60 eurolla saa 300 muovikassia. Työttömällä kun on aikaa, niin ei tarvi tehdä kerallaa viikon ostoksia, vaan voi käydä kaupassa suunnilleen joka päivä ja siitähän tuo 300 pussia tulee helposti.

Vierailija
176/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä metallijäte + lasijäte kerätään muoviseen kanisteriin joka pestään tarvittaessa, muovijäte kerätään esim. wc-paperin pakkausmuoviin, lehdet ja mainokset kerätään pahvilaatikkoon, samoin kartonki. Tyhjät pullot ja tölkit on kauppakorissa. Bioastiassa käytän maatuvaa hedelmäpussia. Sekajäte, mitä tulee tosi vähän kerätään ämpäriin missä on suojana mitä milloinkin, sanomalehti, jonkun tuotteen mukana tullut muovipussi, kissanruokasäkki, tai viimeisenä vaihtoehtona rullatavarana ostettu muovipussi.

Kierrätys kunniaan!

Vierailija
177/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan roskapusseja. Tulee huomattavasti halvemmaksi kun kaupan pussi maksaa 20 senttiä/kpl mutta roskapussi vaan 5 senttiä/kpl ☺️

Vierailija
178/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa näkyy hyvin miten suhteettoman huonon maineen muovi on saanut vain sen konkreettisen näkyvyyden takia. On kivuttomampaa kertoa itselleen, että kun en osta tätä muovikassia, niin ei tarvitse ajatella onko nämä matkan päästä tuodut avokadot tai talvella suomessa kasvatetut kurkut ekologisia.

Taitaa olla myös keino erottautua ja olla trendikäs, ”meillä käytetään luomupuuvillakasseja jo vuodesta 2001, Köhköh!”

Faktat puuttuu tästä keskustelusta. Tuntuu, että ei ymmärretä, mitä se muovi oikein on (= pelottaa!) ja sitten se kuulostaa vielä kemikaalilta (= myrkky!).

Muovin järkevä käyttö ei aja ilmostonmuutokseen vaan sillä saadaan sitä hidastettua esim ruokapakkaukset.

Hyvin harva jaksaa käyttää kestokasseja niin kauan ja niitä korjailla, että olisivat tarpeeksi kauan käytössä, kun verrataan ympäristövaikutuksia esim muovikaseihin. (Ovat kyllä parempia käytössä ja silloin ihan ok niitä käyttää, ei _nämä_ asiat ole oikeasti ympäristön kannalta merkityksellisiä)

Muovipakkaukset elintarvikkeissa suojaavat moninverroin suurempaa ympäristökuormitusta aiheuttavaa sisältöä. Jos yksi siivu kinkkua menee huonoksi, on sillä suurempi ympäristövaikutus kuin sillä muovipakkauksella.

Suomessa kauppakassit on tehty uusiomuovista ja menevät todennäköisesti energiajätteeksi energian tuotantoon korvaamaan muita poltettavia (öljy, hiili, turve jne). Muovilla on erinomainen lämpöarvo, kuin öljyä polttaisi. Ja kyllä, ei ole puhtainta energian tuotantoa, mutta kun niitä poltetaan joka tapauksessa.

Muovi ei ole myrkyllistä. Ei PVC:kään, sitä ei vaan saa polttaa liian alhaisissa lämpötiloissa. Tekonivelien osia tehdään samasta perusmateriaalista polyeteenistä kuten ne muovikassit.

Suomessa teollisuus kehittää jatkuvasti muovikierrätysmateriaalien käyttöä ihan jo siitä syystä, että se on taloudellisesti kannattavaa. Ja kun näin on, silloin tapahtuu.

Vierailija
179/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaisin pussin kaupasta joka kerta niin hetken päästä hukkuisin niihin. Ei roskia niin paljon kerry. Ehkä yksi kymmenestä menisi roskapussina loput jäisi yli, mitäs minä niillä sitten tekisin.

Mä kierrätän niitä ostettuja muovikasseja ennen kuin laitan ne roskiksiksi. Jos on aikoja, että tulee käytyä paljon ruokakaupassa. Eli en läheskään joka kerta osta kaupasta muovikassia, mutta en myöskään ikinä heitä muovikassia tyhjänä poiskaan, vaan "ehdin" käyttää ne kaikki roskiksina.

Minusta kestokassi on täysin mahdoton muistettava ottaa kauppaan, jonne menen myös +- 1 vrk jaksamisen mukaan sekä aikataulujen salliessa, mitä on vaikea ennakoida. Eli ne kestokassit ei ole aina mukana. Muovipussi sen sijaan mahtuu rullalla vaikka käsilaukkuun.

Miten joku kestokassi on mahdoton muistettava jos se on aina laukussa? Itselläni se on kyllä ensimmäinen asia avainten ja lompakon lisäksi mitä laukkuuni pakkaan. Taitaa olla joku muistisairaus päällä jos ei tuollaista asiaa kykene muistamaan.

Vierailija
180/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N. 30 kirjoitti:

Itse käytän kestokasseja ja laskin että noin 60 euroo säästän vuodessa kun en enää osta kaupan muovikasseja. Näin työttömälle se on iso raha.

Aika isot ostokset työttömällä, jos menee muovikasseihin tuollanen summa vuodessa...

Jos kaupan muovikassi maksaa 20 senttiä, niin 60 eurolla saa 300 muovikassia. Työttömällä kun on aikaa, niin ei tarvi tehdä kerallaa viikon ostoksia, vaan voi käydä kaupassa suunnilleen joka päivä ja siitähän tuo 300 pussia tulee helposti.

Jos joka päivä käy kaupassa, eivätkö ostokset ole niin pieniä, ettei muovikassia edes tarvitse?