Mihin laittavat roskat ne jotka ei ota muovikassia kaupasta?
Itse otan kaupasta muovikassin ja kotona sitten täytän sen roskilla, vien roskikseen mistä se sitten toimitetaan jätelaitokselle poltettavaksi. Joskus kun käytän kestokassia useamman kerran peräkkäin niin roskispussit loppuu ja tulee ongelma mihin laittaa roskat. En siis näe järkeä tuossa muovipussittomuudessa, selittäkää minulle..
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän myös moneen kertaan kaupan kassit ja sitten vasta roskapussiksi. Ekologisempaa kuin rullapussien kertakäyttö :)
Ja viet roskat kerran kuukaudessa sillä pussilla minkä on jatkuvasti varattuna ostoskassiksi, tosi ekologista...
Vältän roskan syntymistä. Ostan suurimman osan ruuista irtona kestohedelmäpusseihin. Kierrätän maito- ja jukurttitölkit ja lasi- ja metallipurkit :) joskus jos roskaa tulee niin mahtuu wc paperin muovipakkaukseen, mutta yritän tosissani ettei tulis.
Vierailija kirjoitti:
Ostavat jätesäkkirullia kaupasta?
:)
Ja tämä muovi on sitten ihan eri juttu, kun ostoskassien muovi 😂
Meillä ostoskassit päätyvät roskapusseiksi ha edelleen roskikseen ja siitä sitten voimalaitokselle polttoon.
Roskapussitulla. Kangaskassilla kauppaan. Tulee paljon halvemmaksi kuin ostaa joka ostoskerran mukana aina uusi muovikassi vain roskia varten.
Biojätteet ostettuun biojätepussiin, sekäjätteet joko ostettuun roskapussiin tai hedelmäpussiin. Kun kierrättäää, hyvin mahtuu pieneen pussiin. Näillä keleillä roskis tulee joka tapauksessa vietyä usein.
Tiputan yksitellen ikkunasta kadulle. Bussit ja kuorma-autot ajavat yli ja roskat hajoavat, sitten sadevesi huuhtelee viemäriin. Kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan kaupasta muovikassin ja kotona sitten täytän sen roskilla, vien roskikseen mistä se sitten toimitetaan jätelaitokselle poltettavaksi. Joskus kun käytän kestokassia useamman kerran peräkkäin niin roskispussit loppuu ja tulee ongelma mihin laittaa roskat. En siis näe järkeä tuossa muovipussittomuudessa, selittäkää minulle..
Ootko yksinkertainen vai muutenvain lahjaton matematiikassa?
Roskapussien ostaminen kaupasta tulee kappalehinnaltaan halvemmaksi kuin käyttää roskapussina kaupan muovipussia.
Miten on mahdollista, että käytätte samaa kaupan muovikassia useita kertoja ja se on vielä ehjä roskapussivaiheessa? Tai ehkä pakkaan ostokset väärin, kun aina joku pakkaus tekee muovikassiin reiän jo silloin, kun sillä kantaa ostokset kotiin. Siis silloin harvoin, kun ostan muovikassin, yleensä käytän kestokasseja, kuten olen jo lapsena oppiut.
Roskapussirullien pussit ovat huonoja, hajoavat ensimmäisestä roskasta ja repeävät kun roskia vie pois. Siksi itse käytän kaupan parempia muovipusseja.
Vierailija kirjoitti:
Roskapussirullien pussit ovat huonoja, hajoavat ensimmäisestä roskasta ja repeävät kun roskia vie pois. Siksi itse käytän kaupan parempia muovipusseja.
Ei ole mulla koskaan hajonneet.
Älä osta niitä biopaskoja.
meitä on taloudessa kaksi, ikinä ei ole tarvinnut ostaa jätepusseja, puoliso on joskus superharvoin ostanut ostosmuovikassin. Jätteet pakataan tuotteista tuleviin muovipusseihin, myös niihin leipäpusseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskat voi laittaa vessapaperin pakkaukseen, leipäpussiin, tyhjään muropakettiin, välillä tulee tehtyä nettiostoksia ja niiden mukana tulee muovipakkauksia, lisäksi varalla on rulla kaupasta ostettuja roskapusseja, mutta niitä tarvitsee yllättävän vähän kun ensin käyttää kaiken sopivan pakkausjätteen. Oletko ap koskaan miettinyt miten typerää on maksaa 0,20 senttiä kauppakassista ja heittää se sitten yhden käyttökerran jälkeen roskiin täynnä kotiin raahaamiesi ostosten pakkauksia?
Roskia saisi olla koko ajan kiikuttamassa roskiin jos niitä leipäpussiin pakkaisi, sama kun yksitellen veisi melkein :O
Kuinna paljon sulla oikein tulee jätettä?
Itse kerään roskat ilmaisiin biopusseihin, joita jää heviostoksista. Ei tarvitse maksaa roskapusseista, hyvin mahtuu muutaman päivän jätteet ja on hyväkin, ettei roskis haise useita viikkoja kun isoa roskapussia ei olisi mitään järkeä kiikuttaa puoliksi tyhjänä pois muutaman päivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan ihan tavallisia pusseja, en mitään bioversioita, mutta silti hajoilevat, ovat niin ohutta ja huonoa muovia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan ihan tavallisia pusseja, en mitään bioversioita, mutta silti hajoilevat, ovat niin ohutta ja huonoa muovia.
Outoa, olen itse kuitenkin käyttänyt 10 roskapusseja, niitä mustia jotka ovat rullassa reimboun tai jonkun halpismerkin, eikä koskaan ole hajonneet roskia viedessä.
Ruokakaupan muovipussi on kyllä hajonnut kun olen ostoksia kantanut kotiin =D
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kyllähän nyt roskat pitää pakata huolellisesti. Ei mihinkään spugetyyliin että reikiä siellä täällä. Itse käytän roskapusseina kauniita kangaskasseja joihin ei ainakaan rumia reikiä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö j.umal.auta roskapussienkin olla laadukkaasta, paksusta muovista tehtyä? Äly hoi, id.iootit. Ihan kuin ei muovijäte olisi muutenkin iso ongelma yhteiskunnassamme.
Ei sitä muovikassia oteta kaupasta. Se maksaa. 20 senttiä. Kallista ja epäekologista ostaa niin paksusta muovista tehtyä pussia. En osta, koska en ole typerys.
Yhden hengen taloudessa hedelmäpussit ovat sopivankokoisia roskapusseja. Ja vihreitä biohajoavia voi käyttää myös biojätteille.