Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin laittavat roskat ne jotka ei ota muovikassia kaupasta?

Vierailija
31.07.2018 |

Itse otan kaupasta muovikassin ja kotona sitten täytän sen roskilla, vien roskikseen mistä se sitten toimitetaan jätelaitokselle poltettavaksi. Joskus kun käytän kestokassia useamman kerran peräkkäin niin roskispussit loppuu ja tulee ongelma mihin laittaa roskat. En siis näe järkeä tuossa muovipussittomuudessa, selittäkää minulle..

Kommentit (254)

Vierailija
201/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin laittavat roskat ne jotka ei ota muovikassia kaupasta?

Laitan roskikseen. Aina tulee sen verran pakkauksia, ettei tarvitse kasseja ostaa. Näillä(kään) säillä ei ole juuri järkeä pitää roskia keittiössä haisemassa.

Vierailija
202/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kaupassa kestokassia (näillä säillä kylmäkassia) ja kesto-hevi-pusseja. Pyrin valitsemaan muutkin ostokset niin, että roskia tulisi mahdollisimman vähän. Kotona laittelen roskat. Paperi, pahvi, lasi ja metalli ei pussia kaipaa. Biojätteen kerään vaikka paperipussiin (esim. jauhoista) tai kääräisen sanomalehteen. Aina jostain tulee sen verran muovipusseja yms kuitenkin (esim. wc-paperi, jugurttiämpäri tms), että saan muovijätteen ja energiajakeen kerättyä. Mulle ei ole ongelma käyttää pieniäkin pusseja ja viedä roskat vaikka pari kertaa päivässä, ehkä kymmenen ylimääräistä askelta tulee töihin tai lenkille lähtiessä, jos nakkaan roskat samalla. En siis osta edes roskapussirullia, koska pyrin siihen, että roskia tulisi vain vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskapussirullien pussit ovat huonoja, hajoavat ensimmäisestä roskasta ja repeävät kun roskia vie pois. Siksi itse käytän kaupan parempia muovipusseja.

Ei ole mulla koskaan hajonneet.

Älä osta niitä biopaskoja.

Ostan ihan tavallisia pusseja, en mitään bioversioita, mutta silti hajoilevat, ovat niin ohutta ja huonoa muovia.

Pitääkö j.umal.auta roskapussienkin olla laadukkaasta, paksusta muovista tehtyä? Äly hoi, id.iootit. Ihan kuin ei muovijäte olisi muutenkin iso ongelma yhteiskunnassamme.

Sikäli pitää, että ainakaan itse en halua keräillä roskia pihasta tai jättää lintujen syötäväksi muonia. 

Vierailija
204/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vähän tulee sekajätettä nykyään, ja sen pakkaamme juuri wc-paperin muovisäkkiin jne. Muovi-, metalli-, lasi-, paperi- ja pahvijätteet kippaamme suoraan jätesangosta roskalaatikoihin.

Vierailija
205/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyisin edes tule paljoakaan sekajätettä, kun oikein kierrättää. Hyvin mahtuu roskia vaikka leipäpussiin.

Vierailija
206/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin jätteet lajitellaan. Eihän kompostiin, muovin/paperin/jne..keräykseen tarvitse roskapussia.

Vierailija
207/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostavat jätesäkkirullia kaupasta?

:)

Juuri näin, ja sehän on vähän naurettavaa.

Mutta kun roskat lajittelee tulee sekajätettä niin vähän, että kaupasta vartavasten ostettuja jätepusseja tarvitaan vähemmän kuin muovikasseja. Yksi rulla kestää vaikka kuinka kauan.

Biojätteet vaativat oman pussinsa, mutta kartongit, jätepaperit, lasit, metallit ja muovipakkaukset eivät vaadi mitään ylimääräistä käärettä. 

Vierailija
208/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostavat jätesäkkirullia kaupasta?

:)

Tekopyhyys kunniaan.....

Vierailija
209/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan nämä muovikasseja ostavat tajunneet miten paljon vahvempia ja helpompia kantaa ne kestokassit ovat? Mulla on esimerkiksi sellainen jossa on pitkät hihnat, joten sen saa otettua olkapäälle niin jaksaa paremmin vaikka painavia Vichy-pulloja raahata kaupasta. Eikä ne leviä heti ensimmäisestä pienestä raapaisusta johonkin pakkauksen terävään kulmaan. Että jos ei ympäristöystävällisyyden takia niitä käytä, niin jos edes sitten ihan oman mukavuuden...

Kestokassia ei kukaan täysijärkinen viitsi kannella mukana. Minä EN koskaan käy kaupassa niin että lähden kotoa kauppaan vaan menen kauppaan niine ttä tulen jostain muualta kun minulle sopii.

En kantele mitään laukkuja mukanani. Joten mihin laitan sen kestokassin?

En tiedä miten paljon kassin pitäisi kestää? Itse kannan helposti muovipussilla 5 puolentoista litran pulloa kotiin ihan kädessä pitämällä.

Vierailija
210/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan nämä muovikasseja ostavat tajunneet miten paljon vahvempia ja helpompia kantaa ne kestokassit ovat? Mulla on esimerkiksi sellainen jossa on pitkät hihnat, joten sen saa otettua olkapäälle niin jaksaa paremmin vaikka painavia Vichy-pulloja raahata kaupasta. Eikä ne leviä heti ensimmäisestä pienestä raapaisusta johonkin pakkauksen terävään kulmaan. Että jos ei ympäristöystävällisyyden takia niitä käytä, niin jos edes sitten ihan oman mukavuuden...

Muovikassit on tosiaan huonoa tekoa. Mun mies ostaa aina kaupan muovikassin ostoksille ja nakkelee huolettomasti ostokset kassiin sillä seurauksella että jonkun leikkelepaketin reuna repii kassin halki koko matkalta. Ei sitä enää voi käyttää roskapusina, joten roskiin menee sellaisenaan.

Itse käytän kestokasseja, ne on tukevampia kantaa, pysyvät autossa paremmin pystyssä, niihin mahtuu enemmän ja niihin voi pakata palautuspullot suoraan ja viedä kauppaan kun siellä seuraavan kerran käy. Ehdottomasti mukavampi käyttää.

Eli kantelet jotain kestokassia mukanasi joka paikassa..... Järjetöntä.

Vierailija
211/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kestokassin saa käsilaukkuun pieneksi palloksi, ei se mitään tilaa vie, hyvä kun sen kassalla löytää. Sitten kun sen avaa, siihen mahtuu enemmän kuin muovikassiin.

Vierailija
212/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaisin pussin kaupasta joka kerta niin hetken päästä hukkuisin niihin. Ei roskia niin paljon kerry. Ehkä yksi kymmenestä menisi roskapussina loput jäisi yli, mitäs minä niillä sitten tekisin.

Mä kierrätän niitä ostettuja muovikasseja ennen kuin laitan ne roskiksiksi. Jos on aikoja, että tulee käytyä paljon ruokakaupassa. Eli en läheskään joka kerta osta kaupasta muovikassia, mutta en myöskään ikinä heitä muovikassia tyhjänä poiskaan, vaan "ehdin" käyttää ne kaikki roskiksina.

Minusta kestokassi on täysin mahdoton muistettava ottaa kauppaan, jonne menen myös +- 1 vrk jaksamisen mukaan sekä aikataulujen salliessa, mitä on vaikea ennakoida. Eli ne kestokassit ei ole aina mukana. Muovipussi sen sijaan mahtuu rullalla vaikka käsilaukkuun.

Mulla on sellanen rullattava kestokassi, menee paljon pienempään tilaan pakattuna kuin muovipussi. Se on lenksulla kiinni käsilaukussa, joten on aina mukana jos sattuukin vaikka työmatkalla poikkeamaan ruokaostoksilla.

Suurimmalla osalla ihmisistä EI ole käsilaukkua.

Vierailija
213/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kestokassin saa käsilaukkuun pieneksi palloksi, ei se mitään tilaa vie, hyvä kun sen kassalla löytää. Sitten kun sen avaa, siihen mahtuu enemmän kuin muovikassiin.

Eli pitäisi kantaa jotain käsilaukkua jotta saa kestokassin......?

Vierailija
214/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, suurin osa elintarvikkeista pakattu muoviin, mihinkä ne kääreet laitetaan?

Vierailija
215/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on roskasanko, että siihen laitetaan roskat ja sillä kannetaan roskat roskikseen. Ja kun kierrättää biojätteen (paperista pussi), metallin, lasin, paperin ja muovin ei roskikseen vietävää paljon ole ja sekin niin kuivaa, että sangolla voi viedä.

Minulla on yksi roskis eikä tilaa ole millekkään helkutin kierrätykselle.

Vierailija
216/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muovikassit on tosiaan huonoa tekoa. Mun mies ostaa aina kaupan muovikassin ostoksille ja nakkelee huolettomasti ostokset kassiin sillä seurauksella että jonkun leikkelepaketin reuna repii kassin halki koko matkalta. Ei sitä enää voi käyttää roskapusina, joten roskiin menee sellaisenaan.

Itse käytän kestokasseja, ne on tukevampia kantaa, pysyvät autossa paremmin pystyssä, niihin mahtuu enemmän ja niihin voi pakata palautuspullot suoraan ja viedä kauppaan kun siellä seuraavan kerran käy. Ehdottomasti mukavampi käyttää.

Kyllä. Sitä kutsutaan selkärepuksi.

Kaupungilla mukana on yleensä laukku, johon mahtuu kestokassi rullalle. Auton käsilokerossa on yksi.

Vierailija
217/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs kestokassien hygieenisyys sitten ja sen pesemisen ympäristölle aiheuttama rasitus. Mulla on usein maksalaatikkoa ja joitain muita "vuotavia" elintarvikkeita kassissa. Pitäisi kestokassi laittaa heti käytön jälkeen pesuun vaan muovista voi käyttää uudelleen muuhun tarkoitukseen.

Meillä pannaan kestokassit pyykkiin tarvittaessa. Mä haluaisin nähdä joskus, kun joku puhuu kertakäyttövaatteiden puolesta samalla logiikalla: entä vaatteiden pesemisen ympäristölle tuottama rasitus?

Paitsi että pesukone ei kykene pesemään sitä. Jos sinun kestokassisi on tehty jostain kahvipakkauksista niin vesipesusta ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
218/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kantele. Ihan odottavat autossa, kunnes menen kauppaan. Niissä on myös kätevä kuskata kierrätettävät lasit, metallit ja kartongit keräyspisteesen sekä tietty palautuspullot kauppaan.

Vierailija
219/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä tyttöjä, lukekaas nyt se tutkimus, jossa todetaan mustaa valkoisella että muovikassi on KAIKKEIN ekologisin valinta.

Voin kertoa että olen itse käyttänyt kaupan muovikassia salikassina jo vuoden.

Mikä sinulla on salikassina? Joku merkkilaukku???

Poikaressukka varmaan viittaa tutkimukseen jossa heikkotekoista puuvillakassia käytettiin vaain hetken aikaa.  Onko vaikea uskoa että kestokasseja on muunlaisiakin?

No niillä muilla ei taas tee yhtään mitään.

Kaasin pitää olla sellainen että sen saa erittäin pieneen tilaan ja on erittäin kevyt. Materiaali pitää olla myös sellaista jonka saa erittäin helposti puhtaaksi ja desifioiduksi. Materiaalin pitäisi myös olla vedenpitävä jos se meinaa muovikassin korvata.

Vierailija
220/254 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kantele. Ihan odottavat autossa, kunnes menen kauppaan. Niissä on myös kätevä kuskata kierrätettävät lasit, metallit ja kartongit keräyspisteesen sekä tietty palautuspullot kauppaan.

Autolla kauppaan? Tuhoaa luontoa enemmän kuin tuhat muovipussia.