Ne jotka sanovat, ettei isovanhempien tehtävä ole hoitaa lapsia tai auttaa, ovat väärässä.
Itseäni harmittaa todella paljon lapseni ja itsenikin puolesta, kun vanhempani eivät ole kiinnostuneita lapsestani. Hän on jo 4 v ja alkaa itsekkin ymmärtämään tämän. Harmittaa, kun eivät pidä yhteyttä, ei kutsu kylään ja muiden lapset leikkipuistossa kertoilee mummoista ja papoista. Oma lapseni ei ole koskaan mummon kanssa mitään tehnyt ja miehenikin vanhemmat asuvat kaukana, eivätkä ole myöskään kiinnostuneita. Ja siis mielestäni isovanhempien kuuluu auttaa ja ihan sillä perusteella, että ovat vanhempiani. Jos eivät olisi lapsenlapsia halunnut, eikä auttaa, niin olisi ihan alunperin jättänyt minutkin tekemättä. Ja vanhempani ovat n. 55v, että vielä jaksavat, tosin kun esim. Yli 70v, niin eriasia sekin. Ja nyt en tarkoita avulla hyväksikäyttöä tai joka viikko lapsi hoitoon, vaan aivan normaalia kanssakäymistä lapsenlapsen kanssa. Jos lapsia tekee, niin kyllä pitäisi jo tietää, että suurella todennäköisyydellä sinustakin tulee isovanhempi.
Kommentit (566)
Sua taitaa harmittaa, ettei isovanhemmat pidä teihin oikein yhteyttä? Me ollaan oikein läheisiä mun vanhempieni kanssa. Tavataan, soitellaan ja viestitellään usein, vaikkeivät he hoidakaan meidän lapsia. Jos ei hoida, niin ei se tarkoita ettei välittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28 Joo ei tarvii olettaa, että auttaisin heitä sitten vanhanakaan. Vaikka luultavasti olen liian kiltti heitä hylkäämään ja päädyn heitä auttamaan kuitenkin
Mustanaamion kosto on kaamea.
Elleivät vanhempani auta minua lastenhoidossa (pyyteettömästi ja rakkaudella), minä en auta heitä enää kun he ovat vanhoja ja tarvitsevat apua :-)
Onneksi sinulla on omatunto ja ainakin jollakin tasolla näytät ymmärtävän, että lastesi hoito ja kasvatus kuuluu vain sinulle.
Toivottavasti omat lapsesi, antamasi esimerkin seurauksena jo osaavat huolehtia ilman katkeruutta omasta jälkikasvustaan ja hoitavat vastavuoroisesti sinua siinä vaiheessa kun tulet vanhaksi.
Siis minkä ihmeen takia aikuisten lasten pitäisi auttaa vanhoja tai sairaita vanhempiaan?
Voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta he ovat haistelleet paskavaippojasi, pesseet persettäsi, putsanneet puklailujasi, kärsineet uhmaikäsi ja murrosikäiset vittumaisuutesi, ohjanneet sinua oikeaan suuntaan ja huolehtineet sinusta ainakin sen 18 vuotta.
Ehkä olisi aika antaa jotakin takaisinpäin siinä vaiheessa kun he ovat vanhoja ja tarvitsevat apua.
Kohdallasi tosin se kasvatus ei näytä tuottaneen kovinkaan hyvää hedelmää.
Meistä osa on jo syntyessään jossain määrin tunnevammaisia :-(
Tarkoitit varmaankin sanoa että he ovat hoitaneet velvollisuutensa? Jos lapsen hankkii,lapsi tulee kasvattaa aikuiseksi asti. Kenenkään ei ole siihen pakko ryhtyä. Lapsesi ei ole saanut päättää syntyykö vai ei,eikä hän ole kiitollisuudenvelassa siitä että ITSE HANKIT LAPSEN.
Vanhoja vanhempia VOI auttaa jos haluaa,yleensä rakkaudesta haluaa. Ihan kuten isovanhempi VOI auttaa lapsenlapsia hoitamalla jos haluaa,yleensä rakkaudesta haluaa.
Ihan kuten se aikuinen lapsi voi ostaa lastenhoitoapua, myös se vanha ja sairas vanhempi voi ostaa itselleen hoitoapua. Eikös?Olisit ehkä saanut paremmat eväät elämään ja logiikan tajun jos vanhempasi olisivat antaneet sinut jo pienenä sijaisperheeseen. Kenenkään ei ole pakko hoitaa omia lapsiaan, eikä edes tehdä niitä, sillä toimiva jälkiehkäisy ja abortti pitää siitä huolen.
Ellet tunne kiitollisuutta itse elämän mahdollisuudesta, etkä siitä, että vanhempasi ovat huolehtineet sinusta sen 18 vuotta, en voi muuta kuin katsoa silmät pyöreinä nykyajan menoa ja hämmästyä kuinka itsekkäitä osasta meistä on tullut.
Minä taas katson silmät pyöreinä miten aikuinen ihminen voi kirjoittaa noin törkeää tekstiä. Huhhuh.
Kysyitkö lapseltasi, haluatko syntyä tähän maailmaan sillä ehdolla että velvollisuutesi on auttaa minua lopunelämäsi? Et.
Et voi tehdä lapsia ja OLETTAA että he hoitavat sinua kun olet vanha.
Ihan kuten et voi tehdä lapsia ja OLETTAA että isovanhemmat hoitavat. Se on heidän oma valintansa.'
Ei syntymättömältä lapselta voi mitään kysyä??????
Lapsi syntyy kahden toisiaan rakastavan ihmisen sukupuoliyhteyden tuloksena, eikä sillä ole mitään tekemistä itsekkyyden tai vaatimusten kanssa.
Jos lapselle pystyy antamaan kasvatuksen kautta ehjän ja suht.koht normaalin tunne elämän ja käyttäytymistavat, on itsestään selvää, että saatuaan vanhemmiltaan jotain ainutlaatuista, mahdollisuuden elää ja siihen vielä päälle meillä yleisen 18 vuoden huolenpidon, jokainen normaali lapsi ymmärtäää täyttää oman velvollisuutensa ja auttaa vanhempiaan siinä vaiheessa kun he tulevat vanhoiksi.
Myös sinulla on tähän mahdollisuus, jos vain ymmärrät huolehtia lapsestasi riittävästä, etkä yritä sysätä omia vastuitasi sukulaistesi tai omien vanhempiesi kontolle, niin jonain päivänä huomaat kuinka omat lapsesi auttavat sinua siinä vaiheessa kun itse tulet vanhaksi.
Rakkaudesta ja kiitollisuudesta sinua kohtaan, eivätkä he enää silloin kun olet vanha, yritä saada sinua hoitamaan omia lapsiaan.
Niin se ympyrä sulkeutuu ja evoluution kiertokulku jatkuu, kuten on jatkunut miljoonia vuosia.
Jokainen laji maapallolla huolehtii itse omasta jäkikasvustaan :-)
Palkkaa itse hoitoapua itsellesi. Lapsesi ei ole sinulle mitään velkaa. Hän syntyi lapseksesi, koska hänellä ei ollut vaihtoehtoja. Hän ei voinut valita. Hänen oli pakko kasvaa sinun lapsenasi. Et voi pakottaa ihmistä johonkin ja olettaa hänen nyt olevan sinulle velkaa.
Omassa suvussani on normaalia, että isovanhemmat itse haluavat oma-aloitteisesti tavata lapsenlapsiaan ja olla avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni harmittaa todella paljon lapseni ja itsenikin puolesta, kun vanhempani eivät ole kiinnostuneita lapsestani. Hän on jo 4 v ja alkaa itsekkin ymmärtämään tämän. Harmittaa, kun eivät pidä yhteyttä, ei kutsu kylään ja muiden lapset leikkipuistossa kertoilee mummoista ja papoista. Oma lapseni ei ole koskaan mummon kanssa mitään tehnyt ja miehenikin vanhemmat asuvat kaukana, eivätkä ole myöskään kiinnostuneita. Ja siis mielestäni isovanhempien kuuluu auttaa ja ihan sillä perusteella, että ovat vanhempiani. Jos eivät olisi lapsenlapsia halunnut, eikä auttaa, niin olisi ihan alunperin jättänyt minutkin tekemättä. Ja vanhempani ovat n. 55v, että vielä jaksavat, tosin kun esim. Yli 70v, niin eriasia sekin. Ja nyt en tarkoita avulla hyväksikäyttöä tai joka viikko lapsi hoitoon, vaan aivan normaalia kanssakäymistä lapsenlapsen kanssa. Jos lapsia tekee, niin kyllä pitäisi jo tietää, että suurella todennäköisyydellä sinustakin tulee isovanhempi.
Silloin myös isovanhemmilla pitäisi olla oikeus olla päättämässä, mihin ajankohtaan lastenlapset hankitaan ja olla mukana perhesuunnittelussa.
Ja isovanhemmolle pitäisi yhteiskunnan mummo-ja ukkitukea, jolloin voisi olla pois työelämästä, monella isivanhemmalla on 2-7 lastenlasta, jolloin tuollaisen lapsilauman hoitaminen käy työstä.
Minä en kyllä voi käsittää aloittajan tai varsinkaan joidenkin vastaajien asennetta. Ei minusta isovanhemmilla ole mitään velvollisuuksia. Meillä yksi on auttanut paljon ja muut kolme eivät yhtään, mutta en ole koskaan ajatellut että se olisi kenenkään heistä velvollisuus. Kaikki yhteydenpito on täysin vapaaehtoista. Kiva jos lapsilla on muitakin läheisiä aikuisia kuin, mutta meillä on heistä vastuu jota ei voi eikä kuulukaan jakaa.
Tuo velvollisuusasiahan tarkoittaisi sitä, ettei isovanhemmilla olisi oikeutta muuttaa vaikka halutessaan eläkepäiviksi lämpimiin maihin, vaan pitäisi pysyä aikuisten perheellisten lasten lähellä valmiina passaamaan. Näillä perheillä itsellään taitaa kuitenkin olla täysin oikeus pakata kimpsunsa ja kapsunsa ja muuttaa vaikka Japaniin, eikös näin? Ainoastaan isovanhempien pitäisi järjestää koko elämänsä sen lapsiperheen ympärille, mutta lapsiperheellä ei tietenkään ole samaa velvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puoli tässä on se, että nyt voit hylätä vanhempasi hyvillä mielin :)
Niinhän siinä voi käydä.
Oma anoppini on yhdeksänkymppinen ja ollut aina kiinnostunut lapsistaan monessa polvessa, hoitanut ja ruokkinut. Nyt kun hän ei enää jaksa paljon tehdä, mutta asuu edelleen omassa kodissaan, käyvät häntä päivittäin katsomassa ja auttamassa sekä lapset, lapsenlapset että lapsenlapsenlapset. Kaempana asuvatkin niiin usein kuin voivat. Heille kaikille hän on ollut tuttu ja rakas, hemmotteleva mummo.
Näin se perhedynamiikka toimii ja pienet lapsenlapsenlapsetkin oppivat, että oma mummo on tärkeä ihminen, jota nyt jo pienikin saa vastavuoroisesti hoivata.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä voi käsittää aloittajan tai varsinkaan joidenkin vastaajien asennetta. Ei minusta isovanhemmilla ole mitään velvollisuuksia. Meillä yksi on auttanut paljon ja muut kolme eivät yhtään, mutta en ole koskaan ajatellut että se olisi kenenkään heistä velvollisuus. Kaikki yhteydenpito on täysin vapaaehtoista. Kiva jos lapsilla on muitakin läheisiä aikuisia kuin, mutta meillä on heistä vastuu jota ei voi eikä kuulukaan jakaa.
Tuo velvollisuusasiahan tarkoittaisi sitä, ettei isovanhemmilla olisi oikeutta muuttaa vaikka halutessaan eläkepäiviksi lämpimiin maihin, vaan pitäisi pysyä aikuisten perheellisten lasten lähellä valmiina passaamaan. Näillä perheillä itsellään taitaa kuitenkin olla täysin oikeus pakata kimpsunsa ja kapsunsa ja muuttaa vaikka Japaniin, eikös näin? Ainoastaan isovanhempien pitäisi järjestää koko elämänsä sen lapsiperheen ympärille, mutta lapsiperheellä ei tietenkään ole samaa velvollisuutta.
Onpa harvinaisen typerä kirjoitus. Ap penäsi isovanhempien aitoa kiinnostusta jälkikasvustaan ja heidän asioistaan. On aika lailla mielestäni yksi perusnormaali-ihmisen piirre olla kiinnostunut omista jälkeläisistään. Se ei millään lailla merkitse sitä, että pitäisi asua naapurissa. Omat vanhempani asuvat tunnin ajomatkan päässä ja auttavat hyvin mielellään ja pyörivät mielellään lapsenlapsensa kanssa. Miehen vanhemmat eivät asu tässä maassa, mutta ajattele, hekin pitävät säännöllisesti yhteyttä lapsenlapseen, skypettävät, laittavat postissa lahjoja jne. Ja kun lähdetään heidän luokseen, ovat ovet toki auki kyläilylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan väärässä. Vanhempasi hoitivat sinut ja sinun vuorosi on nyt hoitaa omasi.
Kieroutunut ajatusmaailma. Kaksi ihmistä tekee lapsen,omasta halusta ja toiveestaan,täysin vapaaehtoisesti. Lapselta ei kysytä haluaako hän syntyä. Kun vanhemmat sitten jotenkuten kantavat vastuunsa ja hoitavat sen itse hankkimansa lapsen aikuiseksi, sukupolvien ketju lakkaakin. Yhtäkkiä he ovat kovin yllättyneitä, että mitä, hankkiko se oma lapseni nyt sitten lapsia ja pitäisikö minun nyt olla kiinnostunut lapsenlapsistani? Kappas vaan, miten siinä näin kävi?
Vinkki: jos haluat lakata auttamasta lastasi hetikun hän on aikuinen,jos lapsen kasvatus aikuiseksi on ikävä velvollisuus josta lapsesi on ikuisessa kiitollisuudenvelassa,jos et halua pitää yhteyttä lapsenlapsiisi tai lapsenlapsenlapsiisi tai hoitaa heitä eli auttaa aikuista lastasi koskaan, ÄLÄ HANKI LAPSIA. KUKAAN EI PAKOTA. OLE LAPSETON.
Samaa mieltä. Jos sinä haluat ja teet lapsen, olet velvollinen hoitamaan sen ja myös lapsenlapset, jos niitä tulee. Jos elinpäiviä riittää, niin lapsenlapsenlapset kuuluvat myös velvollisuuteesi naisena ja äitinä.
Jos et pysty kahta tai kolmea sukupolvea lapsia hoitamaan, kannatan piuhojen katkaisua
Se jos mummo hoitaa vaikka kerran kuussa 4h lapsenlapsiaan,ei tarkoita että mummo on nyt hoitanut lapsenlapset yksin. Lastenhoitoapu on eri asia, kuin lasten kasvatus yksin.
Lapsenlapsen ja isovanhemman (tai monikossa) on hyvä viettää edes vähän aikaa yhdessä, jotta oppivat tuntemaan toisensa ilman että siinä on vanhemmat välissä. Tässä ei ole kyse lastenhoidosta vaan ajan viettämisestä yhdessä, ja tämän ehtii tekemään vaikka sitten kun lapsenlapsi on kouluikäinen niin ei siinä enää (rasittavasta) lastenhoidosta voi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28 Joo ei tarvii olettaa, että auttaisin heitä sitten vanhanakaan. Vaikka luultavasti olen liian kiltti heitä hylkäämään ja päädyn heitä auttamaan kuitenkin
Elleivät vanhempani auta minua lastenhoidossa (pyyteettömästi ja rakkaudella), minä en auta heitä enää kun he ovat vanhoja ja tarvitsevat apua :-)
Onneksi sinulla on omatunto ja ainakin jollakin tasolla näytät ymmärtävän, että lastesi hoito ja kasvatus kuuluu vain sinulle.
Toivottavasti omat lapsesi, antamasi esimerkin seurauksena jo osaavat huolehtia ilman katkeruutta omasta jälkikasvustaan ja hoitavat vastavuoroisesti sinua siinä vaiheessa kun tulet vanhaksi.
Siis minkä ihmeen takia aikuisten lasten pitäisi auttaa vanhoja tai sairaita vanhempiaan?
Voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta he ovat haistelleet paskavaippojasi, pesseet persettäsi, putsanneet puklailujasi, kärsineet uhmaikäsi ja murrosikäiset vittumaisuutesi, ohjanneet sinua oikeaan suuntaan ja huolehtineet sinusta ainakin sen 18 vuotta.
Ehkä olisi aika antaa jotakin takaisinpäin siinä vaiheessa kun he ovat vanhoja ja tarvitsevat apua.
Tarkoitit varmaankin sanoa että he ovat hoitaneet velvollisuutensa? Jos lapsen hankkii,lapsi tulee kasvattaa aikuiseksi asti. Kenenkään ei ole siihen pakko ryhtyä. Lapsesi ei ole saanut päättää syntyykö vai ei,eikä hän ole kiitollisuudenvelassa siitä että ITSE HANKIT LAPSEN.
Vanhoja vanhempia VOI auttaa jos haluaa,yleensä rakkaudesta haluaa. Ihan kuten isovanhempi VOI auttaa lapsenlapsia hoitamalla jos haluaa,yleensä rakkaudesta haluaa.
Ihan kuten se aikuinen lapsi voi ostaa lastenhoitoapua, myös se vanha ja sairas vanhempi voi ostaa itselleen hoitoapua. Eikös?Olisit ehkä saanut paremmat eväät elämään ja logiikan tajun jos vanhempasi olisivat antaneet sinut jo pienenä sijaisperheeseen. Kenenkään ei ole pakko hoitaa omia lapsiaan, eikä edes tehdä niitä, sillä toimiva jälkiehkäisy ja abortti pitää siitä huolen.
Ellet tunne kiitollisuutta itse elämän mahdollisuudesta, etkä siitä, että vanhempasi ovat huolehtineet sinusta sen 18 vuotta, en voi muuta kuin katsoa silmät pyöreinä nykyajan menoa ja hämmästyä kuinka itsekkäitä osasta meistä on tullut.
Minä taas katson silmät pyöreinä miten aikuinen ihminen voi kirjoittaa noin törkeää tekstiä. Huhhuh.
Kysyitkö lapseltasi, haluatko syntyä tähän maailmaan sillä ehdolla että velvollisuutesi on auttaa minua lopunelämäsi? Et.
Ihan kuten et voi tehdä lapsia ja OLETTAA että isovanhemmat hoitavat. Se on heidän oma valintansa.'
Lapsi syntyy kahden toisiaan rakastavan ihmisen sukupuoliyhteyden tuloksena, eikä sillä ole mitään tekemistä itsekkyyden tai vaatimusten kanssa.
Jos lapselle pystyy antamaan kasvatuksen kautta ehjän ja suht.koht normaalin tunne elämän ja käyttäytymistavat, on itsestään selvää, että saatuaan vanhemmiltaan jotain ainutlaatuista, mahdollisuuden elää ja siihen vielä päälle meillä yleisen 18 vuoden huolenpidon, jokainen normaali lapsi ymmärtäää täyttää oman velvollisuutensa ja auttaa vanhempiaan siinä vaiheessa kun he tulevat vanhoiksi.
Myös sinulla on tähän mahdollisuus, jos vain ymmärrät huolehtia lapsestasi riittävästä, etkä yritä sysätä omia vastuitasi sukulaistesi tai omien vanhempiesi kontolle, niin jonain päivänä huomaat kuinka omat lapsesi auttavat sinua siinä vaiheessa kun itse tulet vanhaksi.
Rakkaudesta ja kiitollisuudesta sinua kohtaan, eivätkä he enää silloin kun olet vanha, yritä saada sinua hoitamaan omia lapsiaan.
Niin se ympyrä sulkeutuu ja evoluution kiertokulku jatkuu, kuten on jatkunut miljoonia vuosia.
Palkkaa itse hoitoapua itsellesi. Lapsesi ei ole sinulle mitään velkaa. Hän syntyi lapseksesi, koska hänellä ei ollut vaihtoehtoja. Hän ei voinut valita. Hänen oli pakko kasvaa sinun lapsenasi. Et voi pakottaa ihmistä johonkin ja olettaa hänen nyt olevan sinulle velkaa.
Omassa suvussani on normaalia, että isovanhemmat itse haluavat oma-aloitteisesti tavata lapsenlapsiaan ja olla avuksi.
Oletan ettei suvussasi ole tapana pahemmin huolehtia vanhuksista, koska ilmaiset niin selvästi, ettet ole heille mitään velkaa ja olet synytynyt tänne vastentahtoisesti :-)
Koitko myös kasvatusyrityksesi alistavina ja rangaistukset epäoikeudenmukaisina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan ettei suvussasi ole tapana pahemmin huolehtia vanhuksista, koska ilmaiset niin selvästi, ettet ole heille mitään velkaa ja olet synytynyt tänne vastentahtoisesti :-)
Koitko myös kasvatusyrityksesi alistavina ja rangaistukset epäoikeudenmukaisina?
Nyt kyllä keksit omiasi. Oletan että sinulla on mielenterveysongelmia, joten koitan puhua selkeästi.
Käyn auttelemassa ja tapaamassa mummoani säännöllisesti,koska hän on minulle rakas ja läheinen. Läheinen hänestä tuli siksi, että hän vapaaehtoisesti halusi viettää paljon aikaa kanssani ollessani lapsi ja nuori. Oli kiinnostunut asioistani ja halusi auttaa.
Toinen mummoni ei pitänyt yhteyttä tai viettänyt aikaa kanssani,tapasin kerran vuodessa. Häntä en tapaa,koska en edes tunne häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puoli tässä on se, että nyt voit hylätä vanhempasi hyvillä mielin :)
Niinhän siinä voi käydä.
Oma anoppini on yhdeksänkymppinen ja ollut aina kiinnostunut lapsistaan monessa polvessa, hoitanut ja ruokkinut. Nyt kun hän ei enää jaksa paljon tehdä, mutta asuu edelleen omassa kodissaan, käyvät häntä päivittäin katsomassa ja auttamassa sekä lapset, lapsenlapset että lapsenlapsenlapset. Kaempana asuvatkin niiin usein kuin voivat. Heille kaikille hän on ollut tuttu ja rakas, hemmotteleva mummo.
Näin se perhedynamiikka toimii ja pienet lapsenlapsenlapsetkin oppivat, että oma mummo on tärkeä ihminen, jota nyt jo pienikin saa vastavuoroisesti hoivata.
Naapurissamme asuu leskinainen. Hänellä on kaksi lasta ja neljä lastenlasta. Lisäksi aikuisilla lapsilla kissoja ja koiria.
Olemme asuneet hänen naapurissaan 30 vuotta ja sinä aikana hän on hoitanut lapsenlapset ja koirat ja kissat ovat olleet hänellä hoidossa pitkiä aikoja. Nyt kun hän jäi leskeksi, niin kuka häntä auttaa lumen kolaamisessa, kauppareissuilla ja muutenkin seurustelee. No ei ainakaan lapset, eikä lapsenlapset, vaan me naapurit. Kun aikuisilla lapsilla ja lapsenlapsilla on niin hektistä elämä ja vihdoin joutavat matkustelemaan, niin eihän siinä mummon luona ehdi käydä. Joskus käydään koira tuomassa hoitoon, kun lähdetään ulkomaille.
No onneksi leskimummolla on hyvät naapurit ja me auttelemme häntä, että hän pystyy asumaan kotonaan vielä yksin mahdollisimman monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
34 No enpä olisi päässyt lisääntymään, jos he eivät minua tähän maailmaan olisi alunperin tehnytkään.
Voi hele sun kanssa :D oot just sitä ärsyttävää ihmistyyppiä jonka mielestä kaikki on muiden vika.
Oisit käyttäny ehkäisyä niin sun lapses ei olisi tässä maailmassa "kärsimässä" huonoista ihmissuhteista
Monessa maassa isovanhemmat on osa perhettä ja perheenjäseniä, jotka hoitavat ja kasvattavat lastenlapsiaan, koska usein vanhemmat naiset ovat olleet kotirouvia ja nuorempi naissukupolvi on työelämässä ja äitiyslomat ovat vain muutaman kuukauden tai viikon.
Esim. Ranskassa ja monessa muussa maassa isovanhemmat määräävät pitkälle aikuisten lasten elämän ja miten lasta kasvatetaan, joka monelle suomalaiselle naiselle olisi kauhistus kun anoppi häärii kodissa, kuin omassaan.
Vai tarkoittiko ap. ottaa vain rusinat pullasta ja nauttia Suomen veronmaksajien ylläpitämästä pitkästä äitiyslomasta ja perhevapaista, jopa lapsen 3v asti ja sen lisäksi kunnallisesta päivähoito-oikeudesta.
Oman kokemuksen mukaan isovanhemmat muualla maailmassa ja ennen Suomessa hoitivat lapsia vain vanhempien työn takia tai lapsella ei ollut ulkopuolista hoitopaikkaa, eikä suinkaan siksi, että vanhemmat saisi omaa aikaa, vaan nuoripari ja isovanhemmat lapsineen viettävät vapaa-aikaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi ihanaa lasta. Ei kolmea tai neljää koska siihen ei omat resurssit riitä. En tarvitse keneltäkään aikaa enkä rahaa enkä hoitoapua koska lastenhoito sujuu upeasti mieheni kanssa.
Silti isovanhemmat ovat aktiivisia ja hoitaisivat paljon enemmän kun annetaan. Ja isovanhemmuus on iso lahja lapselle! Ei mieheni jaksa tehdä verstaassa puutöitä niin kuin pappa tekee pojan kanssa, tyttö oli mummin mukana marjoja poimimassa ja mehun keitossa ja mattopesupaikalla, maalaavat kiviä, polttavat roskia, käyvät metsäretkellä, leipovat. Yhdessä. Kiireettömästi ja ajan kanssa. Isovanhemmat saavat myös itse palkkioksi ihanat lapsenlapset jotka aidosti nauttivat mummolan meiningistä. Lahja puolin ja toisin.
Kysymyksessä ei ole ettei itse pärjätä vaan arvokkaasta lahjasta.
Plää plää. Just tällaset jotka SAA apua ja lastenhoitoa törkeen paljon vanhemmiltaan jeesustelee ettei isovanhempien kuulu auttaa. Tälläkin mammalla olis toinen ääni kellossa jos 12 vuoteen vanhempsnsa eivät olisi jaksaneet hoitaa, kyläillä, soitella, välittää. Se välittämisrn puute kun on suora takkaudettomuuden osoitus. Täö esimerkki kylpee rakkaudessa eikä tiedä mitään siitä, millaista elämä on kun vanhempia/appiksia ei kiinnosta kuin heidän omat asiat.
Harvinaisen itsekästä jankutusta. Jos olet irl samanlainen, en ihmettele asiain tilaa ollenkaan.
Nii ja sitten ne vanhemmat ihmettelee kun oma lapsi sekoo ja tekee itelleen tai lapsille jotai kun heitä ei yhtään kiinnosta auttaa. Ei kukaan täällä tarkoita että koko aika tarvitsisi vaan edes vaikka kerran kuussa hoitoapua että saisi omaa aikaa. Ja onhan se normaalia nähdä omia lapsenlapsia. Outoja ne jotka sanoo että hoida ite kun hankit eikä edes kylässä käy. Mun äiti ainaki hoitaa joskus siskojen lapsia ja näkee vähintää kerran 2 viikossa joskus jopa useamminkin.
Ahdistavia tollaset ihmiset jotka koko ajan tarvii apuja ja jotain ihme tukee :( hakekaa ammattiapua tai lapsenhoitajii
Vierailija kirjoitti:
Ahdistavia tollaset ihmiset jotka koko ajan tarvii apuja ja jotain ihme tukee :( hakekaa ammattiapua tai lapsenhoitajii
Niimpä. Hankkikaa vanhukset ammattiapuu jos ette pärjää itte.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt äitylit hyvät että kenelläkään ei ole minkäänlaista juridista tai moraalista velvollisuutta hoitaa TEIDÄN lapsianne. Te olette ne lapset tehneet ja vain ja ainoastaan TEIDÄN kuuluu ne hoitaa. Isovanhemmat ovat aikanaan teidät hoitaneet ja heidän velvollisuutensa päättyivät siihen. Antakaa heille lepoa ja omaa aikaa. Jos he itse haluavat auttaa niin hienoa! Mutta jos eivät, hankkikaa maksullista lastenhoitoapua, sitä on helposti saatavilla. Tehkää lapsia sen kukaan mitä itse jaksatte hoitaa tai älkää tehkö ollenkaan.
Isovanhemmuus ei ole velvollisuus vaan suuri lahja. Ihan sydäntä kylmää tällaiset tylyt jankkaamiset. Lapsen paras kasvuympäristö on rakastava perhe. Normaalit isovanhemmat haluavat tukea nuoria vanhempia ja rakastavat lapsenlapsiaan. Kaikkeen ei jaksaminen aina riitä, mutta sairasta itsekkyyttä tuollainen ettei edes kiinnostu lapsenlapsistaan. Hyi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.ts.fi/teemat/109926/Pitkaan+elavat+isoaidit+edesauttavat+las…
Epäilemättä monissa tapauksissa lemmikki saakin sen rakkauden, joka isovanhemmalle ei kelpaa.