Muuttaisitko taloon, joka on vanhan hautausmaan vieressä?
Siinäpäs se kysymys onkin.
Minusta hieno talo - todella vanha ja kaunis, entinen pappila - mutta muut perheenjäsenet eivät kestä ajatusta, että olo- ja makuuhuoneiden ikkunat avautuvat suoraan vanhalle hautausmaalle.
Hautausmaa on itsessään kaunis ja vehreä. Häiritsisikö sinua?
Kommentit (237)
Minä pidän hautausmaista ja niiden tunnelmasta. En pidä sitä ollenkaan pelottavana, vaan rauhallisena ja kunnioittavana. Jos perheesi vastustelee, ei kannata muuttaa. Joillekin voi olla sellainen asia, että vaikuttaa viihtymiseen ja sitä kautta koko perheeseen. Hautausmaat voivat olla joistakin ihmisistä ilmeisesti pelottavia paikkoja. Heillä korostuu ruumiiden ajattelu, kun itse taas ajattelen enemmänkin siellä makaavien ihmisten elämäntarinoita ja kohtaloita ja elämää ja kuolemaa yleensä. Tietty elämän kunnioitus herää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun 150v vanhassa talossa Suomessa. Kolme eri haamua olen täällä makuuhuoneessani nähnyt, en yhtään ihmettelisi, jos hautuumaalla pari haamua näkisin.
Ja kyllä, tiedän, että unesta havahtuessa voi uni tehdä tepposia. Ihme vaan, etten ekan 40v aikana nähnyt ainuttakaan kun siis tuon ajan muualla asuin. Nyt useamman vuoden asunut tässä talossa ja jo kolme nähnyt. Pistää miettimään asioita. Kukaan muu ei meidän perheestä ole nähnyt. Mutta minäpä luulen, että nämä haamut haluavat näyttäytyä juuri minulle, koska minä, jos joku meistä, olen tämän talon ja perheen "ydinihminen". Ja ehkä meistä kaikista herkin myös.
Mikä on ydinihminen ja mikä juuri sinusta tekee sellaisen perheessänne ja talossanne?!
Se, että minä hoidan lähes kaiken kotiin ja lapsiin liittyvän. Mies on aina pois. Tuntimäärisesti mitattuna mä vietän täällä eniten aikaa. Lisäksi olen aina se, kenen apuun luotetaan, kenelle asiat kerrotaan jne. En voi välttyä ajatukselta, että olen se keskusihminen 😂 Jopa koiramme on sitä mieltä 😅
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän hautausmaista ja niiden tunnelmasta. En pidä sitä ollenkaan pelottavana, vaan rauhallisena ja kunnioittavana. Jos perheesi vastustelee, ei kannata muuttaa. Joillekin voi olla sellainen asia, että vaikuttaa viihtymiseen ja sitä kautta koko perheeseen. Hautausmaat voivat olla joistakin ihmisistä ilmeisesti pelottavia paikkoja. Heillä korostuu ruumiiden ajattelu, kun itse taas ajattelen enemmänkin siellä makaavien ihmisten elämäntarinoita ja kohtaloita ja elämää ja kuolemaa yleensä. Tietty elämän kunnioitus herää.
Tuo on kyllä totta. Asuinpaikassa voi ärsyttää jokin paljon pienempikin asia, ja se vaikuttaa elämänlaatuun pidemmän päälle. Tai yksinkertaisesti se, että "tyytyy" johonkin asuntoon, vaikka se ei tunnu yhtään omalta ja asuinpaikan ympäristökin masentaa. Se on iso asia.
Mitä sitten taas tulee tuollaisiin pelkoihin kuten hautausmaan kammo, aika paha sitä on toisen ihmisen ruveta saarnaamaan, että pitää ajatella rationaalisesti eikä haudoissa ole oikeasti mitään pelättävää. Pelot ovat aika harvoin rationaalisia.
Halloweeninä ne henget sitten lähtee vaeltamaan.
Onhan tommonen aika hieno paikka, jos sattuu olemaan sellainen romanttinen hautausmaa. Suomessa ei taida kovin montaa sellaista olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkääkö ukkosi näkevänsä kalmojen sinihohtoisen mellastuksen keskiöisin tms?
Ilmeisesti. Väittävät jo pelkkien valokuvien perusteella tuntevansa talosta negatiivisia kummitustaloviboja. :D
Talo (ei Suomessa) on siis 1400-luvulla rakennettu ja 1700-luvulla uusittu vaikka vanhoja rakenteita on jätetty paikalleen, paikalla ollut sitä ennenkin jotain rakennusta. Jo itsessään noin vanha talo aiheuttaa ennakkoluuloja tässä perheessä. Kirkon alue on sitäkin vanhempi, kirkkorakennus rakennettu uudelleen 1600-luvulla. Haudat ovat todella vanhoja, tuskin mitään sen uudempaa kuin 1800-luvulta. Näyttää enemmänkin vehreältä puutarhalta, jossa on muutamia hautakiviä kuin koristeeksi.
Miehen mielestä on vain "loogista", että noin vanhassa talossa ja noin vanhalla hautausmaalla on ihan pakko JONKUN kummitella. Mahdollisesti useammankin. lol.
On niitä kummituksia nuoremmissa taloissakin. Frendi asuu modernissa kaupunki kerrostalossa, asunnossa jossa on aiemmin asunut narkkeja ja joista joku kuollut siellä. Kuulemma välillä tuntuu jonkun läsnäolo. Hän on muuallakin tuntenut aaveita. Harmi itse en ole "erityisherkkä sillä alalla.
Älä suotta harmittele sitä, että sinulla on ilmeisesti enemmän rationaalisuutta ja parempi mielenterveys.
Mulla kyllä tulee enemmän tälläisistä kommenteista mieleen,että se mielenterveys ei ehkä ole kovin vahvoissa kantimissa minkä takia pitää ehdottomasti kieltää ettei kuolleet voisi mitenkään jäädä elämään "haamuina" tai energiana. Olisi liian pelottava ja ahdistava ajatus. Eihän sitä todellisuudessa tiedä miten asia on, voi olla että kuolleet viestivät jotenkin tai voi olla että ei.
No, kaikki tapaamani tuolla tavalla herkät ja "yliaistillisia" juttuja kokevat ovat olleet melko tärähtäneitä.
Kaikki tuskin puhuu niistä sulle ääneen. Mullakin on yliluonnollisia kokemuksia, mutta en todellakaan avaudu niistä skeptikko-tutuilleni. Puhun vain ihmisille, joiden maailmankuvan tiedän avaraksi moneen suuntaan ja joiden kanssa ei ole odotettavissa mitään tylsää väittelyä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä seuraavia seikkoja:
-Jos talon piha on aivan hautausmaan vieressä niin voiko siinä oleilla normaalisti? Ottaa aurinkoa bikineissä, pitää grillibileitä, voiko lapset leikkiä äänekkäämminkin? Kaikki ei näitä toki harrasta ja jos hautausmaa on tosi vanha niin kävijöitäkään ei paljon ole. Kuitenkin sijainti vaatii asukkailta tahdikkuutta.
-Jurraako hautausmaalla jatkuvasti ruohonleikkuri ym. koneet? Vanhalla ehkä harvemmin. Tätä voi kysyä seurakunnalta (jos tuollainen häiritsee).
-Esiintyykö hautausmaalla paljon ilkivaltaa? Samat tyypit voivat eksyä pihaannekin.
-Lasten kohdalla pelosta voi tulla ongelma. Pelkotila voimistuu kuvitelluista tilanteista ja painajaisista. Lapsi ei välttämättä mitenkään totu ajatukseen hautausmaasta kuten aikuinen tottuu.
Lapsi nimenomaan tottuu. Mä olen kasvanut hautausmaan vieressä ja oppinut pitämään sitä maailman luonnollisimpana asiana.
Wahahahaa! Me asutaan just tollasessa talossa.
Iltaisin on vaan vähän vilkkaampaa, kun zombit nousevat kuopistaan ja pistävät raitilla joraten. Sitä on metkaa katsella, kun ne poukkoilevat edestakaisin kourat jakoavaimina.
Aikoinaan asuin asunnossa, josta avautui näköala hautausmaalle. Ensin pidin sitä tosi outona. Sitten rakastuin näkymään. Sieltä huokui hiljaisuus ja rauha. Kesäisin oli vehreä ja kaunis kukkineen. Pimeään aikaan siellä paloivat kauniisti kynttilät. Kaunis ja rauhoittava näkymä. Ei mitenkään karmivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Jos talon piha on aivan hautausmaan vieressä niin voiko siinä oleilla normaalisti? Ottaa aurinkoa bikineissä, pitää grillibileitä, voiko lapset leikkiä äänekkäämminkin? Kaikki ei näitä toki harrasta ja jos hautausmaa on tosi vanha niin kävijöitäkään ei paljon ole. Kuitenkin sijainti vaatii asukkailta tahdikkuutta.
-Jurraako hautausmaalla jatkuvasti ruohonleikkuri ym. koneet? Vanhalla ehkä harvemmin. Tätä voi kysyä seurakunnalta (jos tuollainen häiritsee).
-Esiintyykö hautausmaalla paljon ilkivaltaa? Samat tyypit voivat eksyä pihaannekin.
-Lasten kohdalla pelosta voi tulla ongelma. Pelkotila voimistuu kuvitelluista tilanteista ja painajaisista. Lapsi ei välttämättä mitenkään totu ajatukseen hautausmaasta kuten aikuinen tottuu.
Lapsi nimenomaan tottuu. Mä olen kasvanut hautausmaan vieressä ja oppinut pitämään sitä maailman luonnollisimpana asiana.
Jaa no jos sinulla oli näin niin varmasti sitten kaikilla muillakin.
kyllä, kuumina päivinä häiritsisi kalman löyhkä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no jos sinulla oli näin niin varmasti sitten kaikilla muillakin.
No joo... av-mammoilla tietysti kaikilla on niin spesiaalit lapset, ettei tuo päde heihin.
Kop-kop. Kuka siellä? Thriller's night.
Meluisampi se käytössäoleva hautausmaa varmaan olisi. Varsinkin jos on kirkko vieressä; sitä kellojen melskettä monta kertaa päivässä, kun on sattunut ihmisiä kuolemaan...!
Vierailija kirjoitti:
Meluisampi se käytössäoleva hautausmaa varmaan olisi. Varsinkin jos on kirkko vieressä; sitä kellojen melskettä monta kertaa päivässä, kun on sattunut ihmisiä kuolemaan...!
Minusta kirkonkellot kuulostaa todella kauniilta.
En muuttaisi, hautausmaat on pelottavia ja masentavia.
Ei haittaisi muutamastakin syystä;
1. Rauhallisempaa naapuria saisi etsiä
2. Ei tarvitsisi pelätä, että paikka myllätään auki ja siihen rakennetaan kaupungin toimesta vaikka päihdekuntoutusyksikkö tai muu pöpilä
3. Pyhäinpäivän jne jälkeen olisi kaunista; kynttilämeri pimeässä ulkona. Kynttilämeri hautuumaalla on minusta aina ollut hyvin kaunis.
4. Kummitukset ja henget olisi vain plussaa :)
Monet ovat miettineet asiaa yliluonnollisten seikkojen kautta. Itselleni tuli mieleen, että joitakin saattaa häiritä jokaviikkoiset/viikonloppuiset hautajaismenot, paljon ihmisiä ja autoja pyörimässä lähes kotipihassa ja surullinen tunnelma. Saa vähän katsoa koska tekee pihatöitä, pitää grilli-iltoja ja koska lapset voi leikkiä vesipyssysotaa.
En, uusi sen olla pitää. Tuoreet ruumiit.