Feissari pysäytti mut työmatkalla viisi kertaa - eikö tälle vois tehdä jotain?
En voi sietää feissareita. Ihan sama mitä ne myy tai kerjää, ärsyynnyn heti jos kävelyni keskeytetään ja henkilökohtaiseen tilaani ängetään. Eilen kävellessäni töistä kotiin Helsingissä feissari tuli tuputtamaan jotain viisi kertaa. Viisi. Noin kilometrin matkalla. Olin varsin hyvällä tuulella kun lähdin töistä ja kotiin päästyäni vitutti vaan huolella. Miksi tällainen myynti-/markkinointitapa on sallittua? Tykkääkö joku siitä että ventovieras ihminen tunkee nenän eteen kyselemään kiinnostaako ihmisoikeudet? Itse näen että minulle voi tulla juttelemaan akuutissa hätätilanteessa, mutten ole keksinyt miten saisin nämä tyrkyttäjät tajuamaan jo kaukaa että minkäänlainen myynti / kerjuu / syyllistäminen ei onnistu.
Eikö koko liiketoimintaa voisi vaan kieltää?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävää. Itsekin aina vastaan tiukkaan äänensävyyn EI ja jatkan matkaa. Eivätpähän huutele perään.
Viimeksi kun olin syömässä kauppakeskuksen Kotipizzassa, niin eikös joku mies tullut työntelemään "please I have two kids" lappuja pöytiin. Semisti v*tutti ettei maksava asiakas saa edes syödä rauhassa. Tein kyllä valituksen, toivotaan että yritys voi tehdä asialle jotain.
Tuollaiselle kannattaa sanoa jos ei ole lapsia mukana, että mulla ei ole yhtään, kärsin lapsettomuudesta, voinko saada toisen. Edelliskertanen lähti ainakin pois aikavauhtia.
Minä sanoin, että heti annan 50 euroa järjestölle, joka saa YK:n kieltämään kaikki sodat ja sorrot sekä valvomaan, että näin todella tapahtuu. Veto-oikeus oman lehmän asiassa kielletään. Jos 3/4 maapallosta on diktaattorien ja muiden hihhulien hallussa, mistään ei tule mitään. Aseiden myynti, jota USA ja Venäjä etunenässä harrastavat, tekee kaikki hyväntekeväisyystyön turhaksi ja kaikki pakkautuvat tänne Eurooppaan.
Sama feissari viisi kertaa? Seurasiko se sua vai?
Oliko Teuvo asialla? "stop tykkänään"
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kuukausilahjoittaja yhteen paikkaan ja hävettää joka kerta sanoa, että on jo lahjoittaja. Tuntuu, että feissarit katsoo, että taas yksi valehtelee päästäkseen eroon. Muutenkin tuntee olevansa paha ja huono ihminen, jos ei jää kuuntelemaan. Kiusallista. Yritän kiertää toisesta suunnasta, mutta aina heitä ilmestyy jostain kuin tyhjästä.
Olet itsekäs kun lahjoitat vain yhteen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti feissaus yms. kerjäys ja tyrkytysmyynti on järjestöille ja yrityksille taloudellisesti kannattavaa, kun niitä edelleen tehdään. Kaikkien pitäisi lopettaa näiltä ostaminen. Se on ainoa keino, jolla häiriköinti saadaan loppumaan.
Jos feissarit lisäksi häiriköivät kiroilemalla, solvaamalla ihmisiä ja ovat epäkohteliaita, olisi tärkeää että näistä menisi tieto järjestölle jota edustavat. Ehkä harkitsevat silloin onko järkevää maksaa 10 euroa tunnissa ohikulkijoiden solvaamiseen ja huonon kuvan levittämiseen kyseisestä järjestöstä.
Hmm. Ystävättäreni tytär oli pari kesää sitten feissari ja hän sanoo, että kaikkien pitäisi joskus elämässään kokeilla feissaamista. Kuulema todella avartaa maailmankatsomusta, mutta etenkin kuulema auttaa ymmärtämään sen ”kuinka ikäviä ihmiset ovat”. Setämiehet ahdistelivat häntä ja ehdottelivat ja toiset taas esittivät tappouhkauksia ihan vain ohi kävellessään.
Ymmärrän hyväntekeväisyysjärjestöjen feissauksen (feissareiden keräämät lahjoitukset pitävät monet lafkat pystyssä -> ilman feissareita ei järjestöjä -> ei muutoksia tärkeisiin asioihin), mutta ärsyttää kyllä Hesarin, kauneustuotteiden, sähkösopimusten ja liittymien feissaus todella paljon, jotenkin niiden feissarit vaikuttaa todella lipeviltä?
Punaisen ristin feissareille murahdan viimeaikoisesta kavallusskandaalista, Unicefin jne. järjestöjen feissareille murahdan johtajien korkeista palkoista ja tosiaan muiden kuin hyväntekeväisyysjärjestöjen feissareiden ohitse kävelen nostamalla käden pystyyn ja sanomalla ”ei kiitos”. Poikkeuksena tähän on Amnestyn feissarit, jotka tuntuvat aidosti uskovan asiaansa, olen lahjoittanut jo 7 vuotta enkä ole kertaakaan katunut.
Olisi kyllä hyvä, jos jotenkin feissaamista rajoitettaisiin. Mitähän muita vaihtoehtoja rahankeruulle olisi?
Kuinka tuuliajolla on ihminen, joka ei pääse feissarien ohi? Kuka on niin vietävissä, että työt ja muut tärkeät asiat jäävät kakkoseksi? Kuka yläpeukuttaa ihmistä, joka ei lapsensakaan kanssa muka pääse feissarin ohi, vaan unohtaa äidin velvollisuudet?
No, keksittyjä juttujahan nuo uhriutumiset ovat, pitää saada palstalle vähän omaa kokemista mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tuuliajolla on ihminen, joka ei pääse feissarien ohi? Kuka on niin vietävissä, että työt ja muut tärkeät asiat jäävät kakkoseksi? Kuka yläpeukuttaa ihmistä, joka ei lapsensakaan kanssa muka pääse feissarin ohi, vaan unohtaa äidin velvollisuudet?
No, keksittyjä juttujahan nuo uhriutumiset ovat, pitää saada palstalle vähän omaa kokemista mukaan.
Yllättävän moni, varsinkin vanhemman ikäpolven ihminen ON tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin paras konsti on yrittää ostaa feissarilta pikkuhousut suoraan jalasta!
Feissarit ovat ärsyttäviä, mutta sinä olet paljon pahempi: huonokäytöksinen pervo ahdistelija.
Vierailija kirjoitti:
Osa on oikeasti huomaavaisia ja kohteliaita kaikkia ihmisiä kohtaan.
Emme tupakoi, lähetä peniskuviamme tai öyhöä terasseilla, vaikka se on sinulle luontevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on oikeasti huomaavaisia ja kohteliaita kaikkia ihmisiä kohtaan.
Emme tupakoi, lähetä peniskuviamme tai öyhöä terasseilla, vaikka se on sinulle luontevaa.
Missä oli kohteliaisuutesi kirjoittajaa kohtaan? Kohteliaisuutesi ei täytä sanan perinteisiä määritelmiä vaan kyseessä enemmänkin jonkinlaiset fantasiat.
Jos olisit adiosti kohtelias ja huomaavainen, et valittaisi feissareista, vaan olisit heille vilpittömän kohtelias ja huomaavainen ilman pyrkimystä kiillottaa sädekehääsi. Mutta kun et ole.
AndyMcCoys kirjoitti:
mut yritti pysäyttää feissarityttö ja sanoin että ei jaksa nyt, toivotti "hauskaa päivän jatkoa"
kuulin ensin että "haista paska" ja sitten meninkin sanomaan tahalleen tytölle että
kuulin ensin että sanoit että "haista paska!", tyttö nauroi että ei vaan "hauskaa päivän jatkoa".
vähän ajan kuluttua menin takaisin ja sanoin että "no kuitenkin atarkoitit että haista paska sydämessäsi ja aistin sen", tyttö nauroi että no ei ollut vaan "hauskaa päivän jatkoa"
no se oli hauskaa se
Vittu Andy, ootko ihan kunnossa.
Niinpä! Tänäänkin tuli taas joku feissari huutelemaan "kiinnostaako teitä lasten oikeudet? Huusin että "EI".
Vähempääkään voisi kiinnostaa, mulla ei ollut mitään lasten oikeuksia kakarana saati että kukaan olisi muutenkaan välittänyt, joten mua ei vois vähempääkään kiinnostaa lahjoittaa rahaa asiaan joka ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Stadissa on niin hyvännäköisiä feissarimuijia, että kyllä mä jään jutteleen, vaikka ei kiinnosta pätkääkään.
Usein ovat turhautuneita, kun heiltä menee monta asiakasta minun kanssani juttelemiseen.
Joo, ymmärtäähän sen. Saavat herkästi potkut, jos eivät saa tiettyä määrää lahjoittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran joku buddhatemppelin edustaja pysäytti minut kadulla, oli todella tyly ja ylimielinen, ei edes yrittänyt olla edes peruskohtelias. Halusi tyrkyttää minulle jotakin kirjaa ja pyysi siitä rahaa, en muista oliko tietty summa vai joku "omantunnon mukainen" lahjoitus. Jostakin syystä en sillä kertaa ollut ymmärtänyt vain kävellä ohi, vaan pysähdyin seisomaan. Tämä tyyppi tunki sen kirjansa väkisin laukkuni päälle. Kun laitoin kirjan takaisin hänen laukkunsa päälle, hän kehtasi loukkaantua ja syytti minua epäkohteliaaksi.
Varmasti joillakin järjestöillä on ystävällisiä ja tilannetajuisiakin feissareita, mutta tällaiset tapaukset kyllä aiheuttavat jo ennakoivaa tylyä käyttäytymistä seuraavia feissareita kohtaan.
Ei ollut buddhalainen tuo, buddhalaiset ei mitään tuollaista harjoita.
Se oli Hare Krishna. Ne on kamalia tyyppejä! Niiden uskonto on amerikkalaistettu höttö-versio hindulaisuudesta. Aivan pimeetä meininkiä, ei pidä tukea millään muotoa. Kauppaavat usein noita kirjojaan, ja sitten kookospalloja ym.
Ahaa, tyyppi puhui buddhalaisuudesta, mutta oli sen verran törkeä, että oli varmasti pokkaa myös harhauttaa, mihin sitä rahaa oikeasti oli keräämässä. Pyöriikö Hare Krishnat sellaisten korien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kuukausilahjoittaja yhteen paikkaan ja hävettää joka kerta sanoa, että on jo lahjoittaja. Tuntuu, että feissarit katsoo, että taas yksi valehtelee päästäkseen eroon. Muutenkin tuntee olevansa paha ja huono ihminen, jos ei jää kuuntelemaan. Kiusallista. Yritän kiertää toisesta suunnasta, mutta aina heitä ilmestyy jostain kuin tyhjästä.
Olet itsekäs kun lahjoitat vain yhteen paikkaan.
Jos lahjoittaisi vaikka seitsemään eri paikkaan, voisi joka aamu päivittää some-statukseen, mihin järjestöön sinä päivänä antaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Tänäänkin tuli taas joku feissari huutelemaan "kiinnostaako teitä lasten oikeudet? Huusin että "EI".
Vähempääkään voisi kiinnostaa, mulla ei ollut mitään lasten oikeuksia kakarana saati että kukaan olisi muutenkaan välittänyt, joten mua ei vois vähempääkään kiinnostaa lahjoittaa rahaa asiaan joka ei toimi.
Nii-in. Yksi näkökulma tuohon aiheeseen on, että lasten oikeuksien tulisi toteutua jo jokaisen valtion laeilla, toimenpiteillä ja rahoituksella. Muutos- ja toimintapaineen pitäisii ensisijaisesti kohdistua sinne.
Se on vähän turha hokea, että senkus sanotte vaan ”Ei/kiitos ei/ei kiinnosta”, nostatte kädet pystyyn jne, koska kun nuo kaikki samat toimet joutuu toistamaan niin pirun monta kertaa, että se on todella rasittavaa! Haluan kävellä rauhassa, omissa ajatuksissani. En hokien ”ei ei kiitos ei ei ei” kädet ilmassa. Mun mielestä pitäisi saada olla oikeus kulkea rauhassa. Itse en nykyään sano mitään, jatkan vain kulkuani, en edes katso päin. Ottakoot nokkiinsa. Lopettaisivat duuninsa. Kyllä ärsyttää.