Feissari pysäytti mut työmatkalla viisi kertaa - eikö tälle vois tehdä jotain?
En voi sietää feissareita. Ihan sama mitä ne myy tai kerjää, ärsyynnyn heti jos kävelyni keskeytetään ja henkilökohtaiseen tilaani ängetään. Eilen kävellessäni töistä kotiin Helsingissä feissari tuli tuputtamaan jotain viisi kertaa. Viisi. Noin kilometrin matkalla. Olin varsin hyvällä tuulella kun lähdin töistä ja kotiin päästyäni vitutti vaan huolella. Miksi tällainen myynti-/markkinointitapa on sallittua? Tykkääkö joku siitä että ventovieras ihminen tunkee nenän eteen kyselemään kiinnostaako ihmisoikeudet? Itse näen että minulle voi tulla juttelemaan akuutissa hätätilanteessa, mutten ole keksinyt miten saisin nämä tyrkyttäjät tajuamaan jo kaukaa että minkäänlainen myynti / kerjuu / syyllistäminen ei onnistu.
Eikö koko liiketoimintaa voisi vaan kieltää?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vaikea päästä ohi silloin kun lähestyvät suoraan edestä päin. Jos tulevat sivulta niin helpompi heti muuttaa suuntaa. Näin Oulussa. Olen helposti lähestyttävä joten Rotuaarilla niitä joutuu väistämään just sen viisi kertaa ja viimeiselle kun en jaksanut enää sanoa mitään niin huuteli äkäisenä perään. Tuli paha mieli, halusin vain kävellä rauhassa.
Oulussa nämä on oikeasti eri luokkaa. Tosi päällekäyviä. Yksi tuttu on keksinyt huutaa kovaan ääneen heti "EI!" kun lähestyvät, niin lähtevät äkkiä.
Välillä Kauppakeskus Valkea - Torinranta saat huutaa vaan 20x sen ei. EI EI EI EI EI EI!
Outimaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran joku buddhatemppelin edustaja pysäytti minut kadulla, oli todella tyly ja ylimielinen, ei edes yrittänyt olla edes peruskohtelias. Halusi tyrkyttää minulle jotakin kirjaa ja pyysi siitä rahaa, en muista oliko tietty summa vai joku "omantunnon mukainen" lahjoitus. Jostakin syystä en sillä kertaa ollut ymmärtänyt vain kävellä ohi, vaan pysähdyin seisomaan. Tämä tyyppi tunki sen kirjansa väkisin laukkuni päälle. Kun laitoin kirjan takaisin hänen laukkunsa päälle, hän kehtasi loukkaantua ja syytti minua epäkohteliaaksi.
Varmasti joillakin järjestöillä on ystävällisiä ja tilannetajuisiakin feissareita, mutta tällaiset tapaukset kyllä aiheuttavat jo ennakoivaa tylyä käyttäytymistä seuraavia feissareita kohtaan.
Ei ollut buddhalainen tuo, buddhalaiset ei mitään tuollaista harjoita.
Se oli Hare Krishna. Ne on kamalia tyyppejä! Niiden uskonto on amerikkalaistettu höttö-versio hindulaisuudesta. Aivan pimeetä meininkiä, ei pidä tukea millään muotoa. Kauppaavat usein noita kirjojaan, ja sitten kookospalloja ym.
Meillä tytär oli 2 vee ja Hare Krishna-tyypppi tyrkytti kirjaansa lapselle...no, lapsi piirteli kirjan reunoihin. Antoi ilmaiseksi mutta tympeä kokemus.
Hare Krishnat on kyllä hyviä tyyppejä. Mutta muut ärsyttää huolella. Silti en ketään kieltäisi. Hyvä vaan, että on vaihtoehtoja. Orwellilaisessa maailmassa ei ole.
Katso Youtubesta Tennessee Ernie Ford Sings 16 Tons. Kohdassa 2:10
If you see me comin', better step aside
A lotta men didn't, a lotta men died
olevasta kädenliikkeestä voit saada inspiraatiota. Voit myös laulaa ainakin ensimmäistä riviä.
Kun pituutta on kaksi metriä ja painoa 120 kiloa minä en väistä. Feissari väistää tai jää jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Viikko sitten Oriveden keskustassa yksi feissari käveli perässäni minne meninkin ja jankutti, länkytti ja inisi. No, eihän siellä montaa ihmistä edes näkynyt, ja kai se sitten innostui niin kahdesta ulkopaikkakuntalaisesta että sekosi täysin. Mietin onko se aineissa, kun ei selvä sana tehoa. Mutta terveihoiselta nuorelta naiselta se näytti, ehkä oli vaan jotenkin vähän vajaa. Ei houkuttele menemään Orivedelle uudestaan...
Orivesi gougou. Taidn tietää ton vajakin.
Oulun keskustan yritykset ovat valittaneet noille järjestöille, koska feissareiden takia ihmiset välttelevät Rotuaaria ja nyt jopa Valkeaa. No senhän voi arvata onko SPR ottanut asiaa korviinsa; on nykyään ainoa feissaava järjestö Rotuaarilla ja torilla, pelkästään Rotuaarilla rahankerjääjiä on 10-15 eli lisänneet aggressiivisesti niiden määrää.
Olin ennen Kluuvikadulla töissä, ja töihin päästäkseni piti kävellä Kaisaniemen metrotunnelilta melkein espalle asti. Siinä oppi tekemään "tilannekatsauksen" jo metrolla ja sen mukaan sitten valitsin kulkureittini töihin niin etten kulje liian läheltä yhtäkään feissaria (joita siis Kluuvikadulla notkui parhaimmillaan 5-6).
Feissarit on vielä melko helppoa ohittaa ilman vaistomaista pysähtymistä, sillä heidät kuitenkin tunnistaa kansioista ja ehkä organisaation liiveistä. Eri asia sitten onkin jotkut kerjäläiset ja eksyneet turistit... ei vaan osaa kulkea täysin ignooraten jos joku tuntematon yhtäkkiä kysyy sinulta jotakin ja pysäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Oulun keskustan yritykset ovat valittaneet noille järjestöille, koska feissareiden takia ihmiset välttelevät Rotuaaria ja nyt jopa Valkeaa. No senhän voi arvata onko SPR ottanut asiaa korviinsa; on nykyään ainoa feissaava järjestö Rotuaarilla ja torilla, pelkästään Rotuaarilla rahankerjääjiä on 10-15 eli lisänneet aggressiivisesti niiden määrää.
Minäkin välttelen ostoskeskuksia ja katuja joissa on tuputtajia. Samoin boikotoin ikuisesti kaikkia järjestöjä ja yrityksiä jotka osallistuvat tuohon häirintään. Olen perunut jopa vakituisia nettilahjoituksiani tultuani tarpeeksi monta kertaa SPR:n ja Amnestyn ahdistelemaksi kadulla.
Alkuun mä pyysin aina, voisinko saada feissarin tarjoaman esite- ja lahjoituslapun kotiin, jotta voisin rauhassa tutustua ja sitten tehdä päätökseni. Mutta ei käy - tietenkään, kun feissarin palkka on kiinni siitä, että lahjoittaminen tapahtuu hänen kauttaan. Sanovat vain, että lahjoitus on sitten helppoa muuttaa tai perua kokonaan soittamalla numeroon X, jos tulen katumapäälle. Eihän tuo nyt ole yhtään järkevää eikä reilua!
Mistäköhän ap on tänään keksinyt pahoittaa mielensä?
Kerran menimme lasten kanssa keskustaan kauniina kesäaamuna, heti bussista jäätyämme meitä kohti suuntasi mies joka työnsi käteeni jotain "please, i have a ten kids" lappusta ja katseli anovasti, olin jo luvannut lapsille jäätelökioskilta jäätelöt joten pakko oli ostaa vaikka tämä suurperheen isä väijyi takavasemmalla.
ja siitä kun sitten lähdimme eteenpäin, niin eikös joku ylipirteä feissari hyppää eteen kiukumaan "HEIIII!" Lapset katsoivat ihmeissään, kun äiti mutisee äänettömiä kirouksia...
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vaikea päästä ohi silloin kun lähestyvät suoraan edestä päin. Jos tulevat sivulta niin helpompi heti muuttaa suuntaa. Näin Oulussa. Olen helposti lähestyttävä joten Rotuaarilla niitä joutuu väistämään just sen viisi kertaa ja viimeiselle kun en jaksanut enää sanoa mitään niin huuteli äkäisenä perään. Tuli paha mieli, halusin vain kävellä rauhassa.
Mulla sama ongelma. Tuosta syystä olen käynyt vain yhdesti Rotuaarilla tänä kesänä. Olisin halunnut kävellä oikein rauhassa ja rennosti hymy huulilla rotuaarin läpi hyvillä fiiliksillä mutta eihän siitä mitään tullut. Hirveä kaaos siellä noiden feissareiden takia.
Mä yritän aina lyöttäytyä jonkun ihmisporukan perään, jotta feissari pysäyttäisi jonkun edellä menevistä ja pääsisin itse jatkamaan keskeytyksettä. Joskus keskityn puhelimeeni tai jopa nostan sen korvalle. Joskus olen myös sanonut, että "minut on jo pysäytetty tänään" ja jatkanut matkaa. Tietysti feissarit käyvät täällä lukemassa, ja osaavat pian selättää kaikki kikkakakkoset. Mutta olo on kuin takaa-ajetulla, eikä keskustassa tule todellakaan vietettyä leppoisia iltapäiviä ihan vain ikkunaostoksilla.
Katsot eri suuntaan ja kävelet ohi.
Helppoa.
Kenelläkään ei ole velvollisuutta ruveta selittämään miksei jaa aikaansa, rahojaan ja huomiotaan.
Ärsyttävimpiä oli jonkun käsivoiteen tyrkyttäjät Kampissa ja Forumissa. Ne oli levittäneet leirinsä juuri niihin ahtaimpiin pullonkauloihin, joista ihmisten oli pakko kävellä. Ne bongas uhrin, tuli eteen seisomaan, tarttuivat kiinni. Auta armias jos erehdyit sanomaan edes "hello", niin olit nalkissa.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen kuulokkeet korvilla, enkä reagoi lähestyviin kaupustelijoihin, feissareihin, kerjäläisiin sun muihin ikäviin häiriköihin. Toimii.
Sama ilman kuulokkeita. Toimii.
Jos feissarit ärsyttää niin jääkää seisomaan ja tuijotatte suoraan silmiin sanomatta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen kuulokkeet korvilla, enkä reagoi lähestyviin kaupustelijoihin, feissareihin, kerjäläisiin sun muihin ikäviin häiriköihin. Toimii.
Sama ilman kuulokkeita. Toimii.
Tämä on liian hyvää ollakseen totta. Eihän tämä voi toimia. Mahdotonta.
Heitin joskus vitsinä, että voisi olla kätevä "valtakunnallisesti sopia" esim. pinssi tai muu merkki vaatteissa, joka olisi signaalina, että Ei Saa Nyt Häiritä. Pitäisin itse sellaista kyllä - tosin ymmärrän, jos jonkun mielestä se ei sovi vaatetukseen tms.
Koko tyrkyttämismyynti on sellaista hommaa, ettei sitä pitäisi olla olemassakaan, mutten silti kannata sen lailla kieltämistä.
Muistan ikuisesti ekan tapaamani "feissarin" eli rahanruinaajan.
Sillä oli kansio kädessä ja se kysyi olinko kiinnostunut kuulemaan Unisefin toiminnasta. Jäin kuuntelemaan. Pian ilmeni, ettei se mitään valistusta tehnyt. Sille ei riittänyt kolikko lippaaseen. Ei, se halusi minusta, opiskelijasta säännöllisen kk.lahjoittajan!
Ikään kuin maksaisit loppuikäsi osamaksua tyhjästä!!
Olin pöyristynyt ja suutuin. Musta tuollainen kerjääminen oli hävytöntä. Kehotin tyyppiä menemään kerjuulle esim. jonkin vakavaraisen yrityksen ovelle. Niillä on ehkä sekä rahaa että halua ruveta sponssaamaan Unisefia. Sen jälkeen olen kävellyt näiden kansiotyyppien ohi korvaani lotkauttamatta.
Meillä tytär oli 2 vee ja Hare Krishna-tyypppi tyrkytti kirjaansa lapselle...no, lapsi piirteli kirjan reunoihin. Antoi ilmaiseksi mutta tympeä kokemus.