Feissari pysäytti mut työmatkalla viisi kertaa - eikö tälle vois tehdä jotain?
En voi sietää feissareita. Ihan sama mitä ne myy tai kerjää, ärsyynnyn heti jos kävelyni keskeytetään ja henkilökohtaiseen tilaani ängetään. Eilen kävellessäni töistä kotiin Helsingissä feissari tuli tuputtamaan jotain viisi kertaa. Viisi. Noin kilometrin matkalla. Olin varsin hyvällä tuulella kun lähdin töistä ja kotiin päästyäni vitutti vaan huolella. Miksi tällainen myynti-/markkinointitapa on sallittua? Tykkääkö joku siitä että ventovieras ihminen tunkee nenän eteen kyselemään kiinnostaako ihmisoikeudet? Itse näen että minulle voi tulla juttelemaan akuutissa hätätilanteessa, mutten ole keksinyt miten saisin nämä tyrkyttäjät tajuamaan jo kaukaa että minkäänlainen myynti / kerjuu / syyllistäminen ei onnistu.
Eikö koko liiketoimintaa voisi vaan kieltää?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Hei, nyt vähän myötätuntoa peliin. Nämä nuoret tekevät 8 tuntia päivässä seisoma- ja ulkotyötä, saa lokaa niskoihinsa päivittäin, ovat 40 e päivä palkalla ja pienenpienellä provikkapalkalla töissä. Kaiken lisäksi heidän täytyy tehdä päivittäin tiettyä tulosta, usen 4-7 myyntiä/lahjoitusta. Jos tuota ei saa niin lentää ulos firmasta. Isot yritykset siis on ulkoistanut katumarkkinointinsa erillisille markkinointiyrityksille ja nämä yritykset usein lupaavat suurille firmoille tietty määrä myyntejä/lahjoituksia isoille firmoille kuten juuri Fortumille yms. Nuoret eivät edes saa lounasseteleitä vaan maksavat pienestä palkastaan omat lounaansa. Useimmat ostaa vaan jugurtin ja karjalanpiirakan kun ne on ne halvimmat pikkupurtavat. Koettakaa itse tehdä 8 h seisomatyötä ja saada aikuisten ihmisten vitutukset niskaan päivittäin. Näiden kesätyötekijöiden keskimääräinen ikä on n. 19 v. Olkaa edes kohteliaita ja sanokaa ’’ei kiitos’’. Näin ei jää edes niin paha mieli. Nimimerkillä: itsekin feissarina ollut pari kesää sitten.
Tässä viestissä kiteytyy hyvin, miksi kaikki lahjoitukset pitäisi tehdä jotakin muuta kautta. Jos tuollainen on olevinaan työpaikka ja järjestäytynyt kerjääminen on muka tässä maassa kielletty...
Feissarit ärsyttää, mutta onneksi mulla on se rbf. Lisäksi nostan käteni torjuvasti, sanon ei kiitos ja jatkan matkaa. Kukaan ei ole länkyttänyt tai en ole kuullut, koska en jää kuuntelemaan. Kieltämättä feissareiden määrä on vaikuttanut siihen, että enää ei jää viettämään aikaa kävelykadulle, koska jos pysähdyn, feissari iskee kimppuun. Täällä peräänkuulutetaan myötätuntoa feissareille, koska feissaaminen on monen nuoren ensimmäinen työpaikka. Jos sillä perusteella aletaan tätä markkinointitapaa tukemaan, ei feissareiden määrä ainakaan vähene. Eikä minulla ole mitään näitä henkilöitä ja heidän edustamaansa asiaa vastaan. Tyrkyttäminen ja tunkeilu saa näkemään punaista.
juttelen feissarin kannssa jos on kaunis tyttö ja usein sanon että "mitä sinunkaltaisesi kaunis tyttö tekee täällä, sinähän voisit olla vaikka malli!"
Feissarimuijille esitän treffipyynnön niin eivät toista kertaa enää lähesty! 😎
T: kaljamahaukko 47
Pari kertaa tietämättömänä oon pysähtynyt ja niistä puheista ei tullut loppua.. ois varmaan koko päivän jatkanut sitä. Ymmärtäisin jos kertoo pääasiat ja sitten antaa mun päättää mitä teen mut ei kun käy ummet ja lammet läpi, tietämättä pystynkö ees lahjoittaa.
Sen jälkeen en oo pysähtynyt ja ärsyttää ne jotkut jotka huutelee perään, eikö ne tuhlaa siinä aikaansa? Luulevatko tosiaan että tuun takasin siihen kohtaan missä huutelevat? Kerran esitin etten kuule ja jatko vaan huutelua että ”mä tiedän että oot kiireinen puhelimes kanssa...” niinku mitä? Olin jo vähän kauempana ni miksi jatkaa huutelua? Ja sitten yksi kattoi kulmia kurtistellen kun en osannut vastata liittymiä koskevaan kysymykseen.
Näissä ärsyttää se että tuntee itsensä epäkohteliaaksi, mutta osa noista ovat kyllä itse epäkohteliaita. Enää en todellakaan aio pysähtyä.
Ei niille tarvitse selitellä mitään mistään kiireestä tai ettei ole varaa lahjoittaa. Sanotte vaan ettei kiinnosta.
Itse en edes hiljennä vauhtia, joskus juoksevat siinä vieressä sivuaskeleita hetken, mutta ei kukaan niin tyhmä ole että luulee minun olevan potentiaalinen asiakas/lahjoittaja jos en edes hiljennä vauhtia.
Ja ihan sama mitä kysyvät, vastaan aina vain "ei" tai "ei kiinnosta". Myös kysymykseen "mitä kuuluu" > "ei kiinnosta". Kerran yksi (sivuaskeleilla vieressä kulkeva) toisti että "kysyin mitä kuuluu!" johon sanoin "ei" ja nostin käden torjuvasti hänen kasvojen eteen. Ei seurannut pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Hah, kerran joku feissari v*ttuili kun sanoin että "ei kiitos, mulla on vähän kiire", johon tämä nuori miehen alku ääntäni matkien totesi "joo niin mullakin" kuin mikäkin koulun kauhukakara. Yläasteen ongelmaluokiltako järjestöt näitä löytää duuniin?
Samankaltainen kokemus itselläni. Olin menossa pitkän työpäivän jälkeen ruokaostoksille kauppaan, jonka sisäänkäyntiporttien eteen oli parkkeerannut kaksi liittymiä kauppaavaa nuorta miestä.
Kävelin vaan mykkänä kauppaan sisään miesten kysellessä minkälainen liittymä minulla on ja minkä firman jne. Tähän tämä toinen reagoi sanomalla ivallisesti kaverilleen "Toi muija on vissiin sokea tai sitten me ollaan muututtu näkymättömiksi".
V*tutti. Halusin vaan käydä ruokaostoksilla rauhassa ja päästä kotiin. Enkä joutua selittelemään kenellekään miksi en halua juuri nyt klo viisi työpäivän jälkeen alkaa vaihtaa liittymääni ruokakaupan käytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, nyt vähän myötätuntoa peliin. Nämä nuoret tekevät 8 tuntia päivässä seisoma- ja ulkotyötä, saa lokaa niskoihinsa päivittäin, ovat 40 e päivä palkalla ja pienenpienellä provikkapalkalla töissä. Kaiken lisäksi heidän täytyy tehdä päivittäin tiettyä tulosta, usen 4-7 myyntiä/lahjoitusta. Jos tuota ei saa niin lentää ulos firmasta. Isot yritykset siis on ulkoistanut katumarkkinointinsa erillisille markkinointiyrityksille ja nämä yritykset usein lupaavat suurille firmoille tietty määrä myyntejä/lahjoituksia isoille firmoille kuten juuri Fortumille yms. Nuoret eivät edes saa lounasseteleitä vaan maksavat pienestä palkastaan omat lounaansa. Useimmat ostaa vaan jugurtin ja karjalanpiirakan kun ne on ne halvimmat pikkupurtavat. Koettakaa itse tehdä 8 h seisomatyötä ja saada aikuisten ihmisten vitutukset niskaan päivittäin. Näiden kesätyötekijöiden keskimääräinen ikä on n. 19 v. Olkaa edes kohteliaita ja sanokaa ’’ei kiitos’’. Näin ei jää edes niin paha mieli. Nimimerkillä: itsekin feissarina ollut pari kesää sitten.
Ei heru multa sympatiaa, itsekin olin mielummin työttömänä kuin hain puhelinmyynti- yms. työtä. Toimeentulotuellakin tulee toimeen.
Olet siis niitä elämäntapatyöttömiä, jotka katsovat oikeudekseen elää toisten rahoilla. Ei ole paljon sympatiaa veronmaksajia kohtaan.
Minä maksan mieluummin veroista tukia, jotta tuollainen kerjääminen ja häiriköinti saataisiin kaduilta pois kokonaan. Sitä paitsi tuo jolle vastasit puhui menneessä aikamuodossa työttömyydestään eli on jo löytänyt oikeita töitä, mitä feissaus EI OLE.
Kerran joku buddhatemppelin edustaja pysäytti minut kadulla, oli todella tyly ja ylimielinen, ei edes yrittänyt olla edes peruskohtelias. Halusi tyrkyttää minulle jotakin kirjaa ja pyysi siitä rahaa, en muista oliko tietty summa vai joku "omantunnon mukainen" lahjoitus. Jostakin syystä en sillä kertaa ollut ymmärtänyt vain kävellä ohi, vaan pysähdyin seisomaan. Tämä tyyppi tunki sen kirjansa väkisin laukkuni päälle. Kun laitoin kirjan takaisin hänen laukkunsa päälle, hän kehtasi loukkaantua ja syytti minua epäkohteliaaksi.
Varmasti joillakin järjestöillä on ystävällisiä ja tilannetajuisiakin feissareita, mutta tällaiset tapaukset kyllä aiheuttavat jo ennakoivaa tylyä käyttäytymistä seuraavia feissareita kohtaan.
Minäkin inhoan feissareita ja muuta pakkomyyntiä. Olin Gigantissa ihan muilla ostoksilla, kun myyjä alkoi randomilla kaupitella dna:n liittymää ja vaikka sanoin, että on kiire enkä ole kiinnostunut, vänkäsi ja vänkäsi ja syyllisti, että ”tämä ei vie kuin pikku hetken, kai sulla sen verran aikaa on?” Mitä ihmettä, ei mulla ole velvollisuutta vaihtaa liittymääni jos en halua. Jätin ostokseni siihen ja kävelin pois, enkä ikinä enää mene Giganttiin.
Röyhkein kohtaamaani varsinainen feissari oli lentokentällä - ympäristössä, jossa en todellakaan olettaisi feissariin törmääväni edes! Tuli siviilivaatteissa englanniksi kysymään, oisko mulla hetki aikaa auttaa ja vei vähän sivummalle. Ja sitten alkoikin tyrkyttää jotain avustuspapereita täytettäviksi. Olin niin ällikällä lyöty, etten edes heti tajunnut, mitä tapahtuu, ja kun tajusin, suutuin. Tunsin itseni huijatuksi, kun tuolla lailla kierosti lähestytään, olisi nyt edes avoimesti sen järjestönsä edustaja eikä esiintyisi minään yksityishenkilönä jutuille päästäkseen!
Narinkkatorin läpi selviää, kun katsoo tiukasti eteenpäin vilkaisemattakaan feissariin päin ja nostaa kätensä pystyyn. Mutta ärsyttäähän ne. Ihme duunia, vastenmielisintä heti puhelinmyynnin jälkeen. Älkää antako noille mitään, niin loppuu tuokin ammatti maailmasta.
Kävelen kuulokkeet korvilla, enkä reagoi lähestyviin kaupustelijoihin, feissareihin, kerjäläisiin sun muihin ikäviin häiriköihin. Toimii.
Näissä järjestöissä ei muuten ole otettu huomioon, että EU:n yksityisyyden tietosuoja asetus on astunut voimaan 25.5.2018, GDPR. Nimittäin, jos alat tukijaksi niin feissari kysyy sinulta kaikki tietosi hetua ja pankkitilin numeroa myöten. Kuka hullu alkaa antamaan tietojaan keskellä katua jollekin paperille? Miten pystyvät takaamaan tietojen pysymisen suojassa ja yksityisenä? Ei mitenkään.
Feissaaminen pitäisi siirtää kokonaan nettiin, vanhanaikaista tuollainen kadulla pörrääminen ja häirintä. Viime viikon tiistaina työpaikaltani Helsingin rautatieasemalle tuli vastaan 3 feissaajaa ja kaksi romanian kerjäläistä ja kolmas kerjäläinen pörräsi lapsen kuvan kanssa linja-autoaseman laitureilla. Ihan käsittämätöntä. Kyllähän sitä auttaisi, jos olisi jotain millä auttaa, mutta hyvä itsensä ja lapsensa saa ruokittua ja elätettyä ja silloin kun pystyn auttamaan niin teen sen netin kautta.
Minä teen tarvittaessa kahden käden etusormilla ristinmerkin ja sanon: "Väisty, paha!" Yleensä ottavat ihan huumorilla.
Resting bitch face ei auta enää siinä kohtaa, kun mukana kulkee pieni lapsi. Ennen lasta en juuri joutunut feissareiden ja muiden tyrkyttäjien kohteeksi, nykyään harva se kerta, vaikka vältän kaikenlaista katsekontaktia ja yritän näyttää uupuneelta äidiltä. Ilmeisesti vaikutan otolliselta ostajalta, kun mukanani on viisi kauppakassia ja lapsi.
Pitäis sanoa niille, että ku ei ki ni ei ki. Ni. Toiset on lahjoittajia ja toiset lahjoitusten vastaanottajia. Minä en ole lahjoittaja. Näin. Mutta ei siitä sen enempää.
Asia ONH näin.
Vierailija kirjoitti:
Kerran joku buddhatemppelin edustaja pysäytti minut kadulla, oli todella tyly ja ylimielinen, ei edes yrittänyt olla edes peruskohtelias. Halusi tyrkyttää minulle jotakin kirjaa ja pyysi siitä rahaa, en muista oliko tietty summa vai joku "omantunnon mukainen" lahjoitus. Jostakin syystä en sillä kertaa ollut ymmärtänyt vain kävellä ohi, vaan pysähdyin seisomaan. Tämä tyyppi tunki sen kirjansa väkisin laukkuni päälle. Kun laitoin kirjan takaisin hänen laukkunsa päälle, hän kehtasi loukkaantua ja syytti minua epäkohteliaaksi.
Varmasti joillakin järjestöillä on ystävällisiä ja tilannetajuisiakin feissareita, mutta tällaiset tapaukset kyllä aiheuttavat jo ennakoivaa tylyä käyttäytymistä seuraavia feissareita kohtaan.
Ei ollut buddhalainen tuo, buddhalaiset ei mitään tuollaista harjoita.
Se oli Hare Krishna. Ne on kamalia tyyppejä! Niiden uskonto on amerikkalaistettu höttö-versio hindulaisuudesta. Aivan pimeetä meininkiä, ei pidä tukea millään muotoa. Kauppaavat usein noita kirjojaan, ja sitten kookospalloja ym.
Vierailija kirjoitti:
Sano että ei kiitos tai että I kiinnosta
Ei välttämättä auta.
Sanoin ei kiitos ja jatkoin matkaa. Feissari lisäsi, että kertomiseen menee vain puolitoista minuuttia. Sanoin uudelleen ei kiitos, mutta jälkimmäinen kommentti oli mielestäni häiriköintiä. Ei kannattaisi.
Keskuskadulla jouduin vuosia sitten väistämään feissaria, joka seurasi minua, kun huomasi väistely-yritykseni. Mielestäni tilanne oli kiusallinen, vaikka hän teki työtään. Niin minäkin tein ja yritin palata työpaikalle.
Miksi minun pitäisi elättää sinut? Häpeäisit ja menisit töihin.