Feissari pysäytti mut työmatkalla viisi kertaa - eikö tälle vois tehdä jotain?
En voi sietää feissareita. Ihan sama mitä ne myy tai kerjää, ärsyynnyn heti jos kävelyni keskeytetään ja henkilökohtaiseen tilaani ängetään. Eilen kävellessäni töistä kotiin Helsingissä feissari tuli tuputtamaan jotain viisi kertaa. Viisi. Noin kilometrin matkalla. Olin varsin hyvällä tuulella kun lähdin töistä ja kotiin päästyäni vitutti vaan huolella. Miksi tällainen myynti-/markkinointitapa on sallittua? Tykkääkö joku siitä että ventovieras ihminen tunkee nenän eteen kyselemään kiinnostaako ihmisoikeudet? Itse näen että minulle voi tulla juttelemaan akuutissa hätätilanteessa, mutten ole keksinyt miten saisin nämä tyrkyttäjät tajuamaan jo kaukaa että minkäänlainen myynti / kerjuu / syyllistäminen ei onnistu.
Eikö koko liiketoimintaa voisi vaan kieltää?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Koko tyrkyttämismyynti on sellaista hommaa, ettei sitä pitäisi olla olemassakaan, mutten silti kannata sen lailla kieltämistä.
Möisivät edes jotain! Hehän vain syyllistävät ja kerjäävät.
Ällöttävää.
Mut pysäytti kerran yks feissari kun olin työtön ja ylimääräistä rahaa ei ollut mihinkään. Hyvä kun sain vuokran maksettua. Kun sanoin että mulla ei ole rahaa, niin feissari kehtas ruveta ehdottelemaan mistä voisin säästää että voisin laittaa kympin kuussa Unicefille. "Älä osta sitä kolmatta bissee". (En juo.) "Älä osta röökii." (En tupakoi.) "No salee oot ostanut jotain vaatteita, ens kuussa älä osta." (Ei todellakaan ole rahaa vaatteisiin.) Tyyppi oli törkeyden huippu.
Vierailija kirjoitti:
Mut pysäytti kerran yks feissari kun olin työtön ja ylimääräistä rahaa ei ollut mihinkään. Hyvä kun sain vuokran maksettua. Kun sanoin että mulla ei ole rahaa, niin feissari kehtas ruveta ehdottelemaan mistä voisin säästää että voisin laittaa kympin kuussa Unicefille. "Älä osta sitä kolmatta bissee". (En juo.) "Älä osta röökii." (En tupakoi.) "No salee oot ostanut jotain vaatteita, ens kuussa älä osta." (Ei todellakaan ole rahaa vaatteisiin.) Tyyppi oli törkeyden huippu.
Kuvastaa vaan sitä miten ihmiset elävät samassa kaupungissa tai jopa korttelissa ihan erilaisessa todellisuudessa. Tuskin tuommoinen feissarina työskentelevä (eli omasta mielestään hyvään tarkoitukseen rahaa keräävä) opiskelija / hyvän perheen kakara on joutunut koskaan oikeasti säästämään rahojaan tai miettimään että saako tässä kuussa ostettua kengät rikkimenneiden tilalle vai pitääkö säästellä ruokamenoissa ja ostaa vasta ensi kuussa.
Oulussa todellinen ongelma. Rotuaari on lyhyt kävelykatu ja siellä näitä on 5-6 järjestöltä kerrallaan eli sellainen 20-25 feissaria pyörii ahdistelemassa. OVat todella agresiivisia, repivät hihasta, seuraavat, jankuttavat, ulkomaalaiset lähentelee ja huutelee perään ja kehuu rintoja ja persettä.
Ja Kalevassa oli juttua, että saavat 20 e tunti ja kun jutun mukaan parhaimmillaan yksi saa 2-4 lahjoitusta päivässa ja useimmiten ei mitään niin jokainen voi laskea MINNE LAHJOITETUT RAHAT MENEVÄT ! ei ainakaan kehitysmaan lapsille
Miksi kerjäläiselle pitää sanoa "Ei KIITOS"?
Ei sulle mitään haluta antaa.
Oikeampi repliikki on "Et saa minulta rahaa, pois tieltä."
Mä en sano edes sitä, vaan teen mitä huvittaa. En myöskään suostu väistelemään tai juoksemaan karkuun näitä kerjäläisiä.
Ongelmana ei ole se, ettenkö osaisi kulkea feissareiden ohi reagoimatta mitenkään. Ongelma on se, että päivä menee ainakin hetkellisesti pilalle, kun tietyissä paikoissa pitää aina miettiä ja stressata siitä minkä kävelylinjan otta ja mihin suuntaan katseensa kohdistaa, jotta pääsisi häiriintymättä feissareiden ohi. Sitten kuitenkin täytyy pelätä huudellaanko kiukkuisesti perään. Perään on kerran huudeltu, enkä enää ikinä lahjoita Unicefille mitään.
Rotuaarilla ei voi enää istua penkillä kun ulkomaalaiset feissariukot tulee kehumaan ja lääppimään ja ei häivy sitten millää, ei vaikka sanoisi kuinka törkeästi. Palautetta laitettu unisefille ja spr:lle, kenen liiveissä nämä mustanaamat kulkevat. Ei vaikutusta.
Ainoa minkä huomasin auttavan, on laittaa kameran kuvaus päälle kun seuraavan kerran lähestyvät. Kyllä mustanaama sai jalat alleen
Muistan kun varattomana opiskelijana erehdyin kuuntelemaan feissarin tarinaa. Sanoin, että on rahat todella tiukilla ja vastaus tietysti oli tuo että kyllä nyt aina 10 euroa on kuukaudessa laittaa hyvän asian puolesta. Sitä sitten aikansa jankattiin. Pääsin tilanteesta kuitenkin eroon ja muistan vieläkin mitä mä siinä kävellessä mietin: multa oli kengästä pohja irtoamassa, parturissa olin käyny edellisenä vuonna, takista oli vanut tulossa ulos, farkut oli haaroista alkanut repeämään ja päällä oli joku äidiltä kierrätettt paita. Joskus sitä rahaa ei vaan ole edes 10 e kuukaudessa antaa muille, ei haluaisi tuntea pahaa mieltä siitä ettei voi muita auttaa.
Täällä Oulussa vältän katuja joissa nämä hihasta repijät liikkuu.
Joko feissarit ovat keksineet mennä kansioineen häiritsemään ravintoloissa tai terasseilla istujia?
Etelän maissa kerjäläiset ja kaupustelijat suosii tätä. Tulevat levittämään krääsää pöydälle ruokien sekaan. Selvästi ravintolan suostumuksella ja yhteistyössä.
Vierailija kirjoitti:
Joko feissarit ovat keksineet mennä kansioineen häiritsemään ravintoloissa tai terasseilla istujia?
Etelän maissa kerjäläiset ja kaupustelijat suosii tätä. Tulevat levittämään krääsää pöydälle ruokien sekaan. Selvästi ravintolan suostumuksella ja yhteistyössä.
Eivät tule jos sen kieltää.
Ymmärtävät muuten ihan suomeakin -kun kiroaa kovaan ääneen ja on sen näköinen että kohta käyn kurkkuun kiinni niin tilaa tulee.
Joskus jos kulkee feissarin ohi ja sanoo ei kiitos, huikkaavat he ivallisesti perään "hyvää päivänjatkoa".
Vierailija kirjoitti:
Joskus jos kulkee feissarin ohi ja sanoo ei kiitos, huikkaavat he ivallisesti perään "hyvää päivänjatkoa".
Vahvaa kokemista taas.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa todellinen ongelma. Rotuaari on lyhyt kävelykatu ja siellä näitä on 5-6 järjestöltä kerrallaan eli sellainen 20-25 feissaria pyörii ahdistelemassa. OVat todella agresiivisia, repivät hihasta, seuraavat, jankuttavat, ulkomaalaiset lähentelee ja huutelee perään ja kehuu rintoja ja persettä.
Ja Kalevassa oli juttua, että saavat 20 e tunti ja kun jutun mukaan parhaimmillaan yksi saa 2-4 lahjoitusta päivässa ja useimmiten ei mitään niin jokainen voi laskea MINNE LAHJOITETUT RAHAT MENEVÄT ! ei ainakaan kehitysmaan lapsille
Jos kourivat rintoja ja pers..tä niin poliisille ilmoitus ja sen jälkeen ilmoitus työnantajalle. Jatkavat niin kauan kuin suomalaiset ovat niin typeriä että antavat kouria rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Rotuaarilla ei voi enää istua penkillä kun ulkomaalaiset feissariukot tulee kehumaan ja lääppimään ja ei häivy sitten millää, ei vaikka sanoisi kuinka törkeästi. Palautetta laitettu unisefille ja spr:lle, kenen liiveissä nämä mustanaamat kulkevat. Ei vaikutusta.
Ainoa minkä huomasin auttavan, on laittaa kameran kuvaus päälle kun seuraavan kerran lähestyvät. Kyllä mustanaama sai jalat alleen
Kokeile seuraavaksi poliisia.
Oulussa feissarit usein lähestyvät hyvännäköisiä parikymppisiä naisia. Eivät näy olevan siitä pahoillaan joten sivullisena ei voi puuttua asiaan.
Puhun ulkomaalaisille feissareille suomea. Ei kiitos ja jatkan matkaa. Jos puhuu englantia ei heistä pääse eroon.
Yhden ainoan kerran pysähdyin kauppakeskuksessa erään mobiilioperaattorin feissarin kohdalle, koska olin oikeastikin aikeissa vaihtaa liittymää ja halusin kuulla mistä on kyse. Poika ei kuitenkaan osannut vastata mihinkään kysymyksiini, olisi vain pitänyt allekirjoittaa sopimus saman tien! Kyllä feissareilla varsinkin pitäisi olla ammattitaitoa, vai onko tarkoituskin höynäyttää ihmisiä ostamaan tuntemattomia tuotteita?
Joo, toki ne uskoo kun sanoo "ei kiitos". Mutta on se perkele ettei pääse paria kadunväliä ilman että pitää olla sitä sanomassa. Olo tuntuu kuin joku vaanisi koko ajan. "Äh, tuolla niitä taas on, toivottavasti eivät puhu mulle jne" Jos sais vaan kerrankin kävellä ihan omissa ajatuksissaan ilman että tarvitsee YHTÄÄN reagoida kehenkään.
Ei ole pakko harjoittaa kerjäämistyötä.
Ihmisten häiritseminen kadulla on vastenmielistä. Jokaisella on oikeus kulkea kadulla ilman tunnetta siitä, että pitäisi jaella rahojaan oikealle ja vasemmalle.
Olen ollut 10 päivää puhelinmyyjänä syvimmän laman aikana. Irtisanouduin. Inhottavaa, stressaavaa työtä.