Feissari pysäytti mut työmatkalla viisi kertaa - eikö tälle vois tehdä jotain?
En voi sietää feissareita. Ihan sama mitä ne myy tai kerjää, ärsyynnyn heti jos kävelyni keskeytetään ja henkilökohtaiseen tilaani ängetään. Eilen kävellessäni töistä kotiin Helsingissä feissari tuli tuputtamaan jotain viisi kertaa. Viisi. Noin kilometrin matkalla. Olin varsin hyvällä tuulella kun lähdin töistä ja kotiin päästyäni vitutti vaan huolella. Miksi tällainen myynti-/markkinointitapa on sallittua? Tykkääkö joku siitä että ventovieras ihminen tunkee nenän eteen kyselemään kiinnostaako ihmisoikeudet? Itse näen että minulle voi tulla juttelemaan akuutissa hätätilanteessa, mutten ole keksinyt miten saisin nämä tyrkyttäjät tajuamaan jo kaukaa että minkäänlainen myynti / kerjuu / syyllistäminen ei onnistu.
Eikö koko liiketoimintaa voisi vaan kieltää?
Kommentit (163)
Ilmeisesti feissaus yms. kerjäys ja tyrkytysmyynti on järjestöille ja yrityksille taloudellisesti kannattavaa, kun niitä edelleen tehdään. Kaikkien pitäisi lopettaa näiltä ostaminen. Se on ainoa keino, jolla häiriköinti saadaan loppumaan.
Hei, nyt vähän myötätuntoa peliin. Nämä nuoret tekevät 8 tuntia päivässä seisoma- ja ulkotyötä, saa lokaa niskoihinsa päivittäin, ovat 40 e päivä palkalla ja pienenpienellä provikkapalkalla töissä. Kaiken lisäksi heidän täytyy tehdä päivittäin tiettyä tulosta, usen 4-7 myyntiä/lahjoitusta. Jos tuota ei saa niin lentää ulos firmasta. Isot yritykset siis on ulkoistanut katumarkkinointinsa erillisille markkinointiyrityksille ja nämä yritykset usein lupaavat suurille firmoille tietty määrä myyntejä/lahjoituksia isoille firmoille kuten juuri Fortumille yms. Nuoret eivät edes saa lounasseteleitä vaan maksavat pienestä palkastaan omat lounaansa. Useimmat ostaa vaan jugurtin ja karjalanpiirakan kun ne on ne halvimmat pikkupurtavat. Koettakaa itse tehdä 8 h seisomatyötä ja saada aikuisten ihmisten vitutukset niskaan päivittäin. Näiden kesätyötekijöiden keskimääräinen ikä on n. 19 v. Olkaa edes kohteliaita ja sanokaa ’’ei kiitos’’. Näin ei jää edes niin paha mieli. Nimimerkillä: itsekin feissarina ollut pari kesää sitten.
Istahdin äidin kanssa kadulla olevalle penkille jäätelöt syömään, niin heti feissari ilmestyi häiritsemään -vaikka istuimme ja näki, että halusimme olla rauhassa!
Niitä on täällä ihan hirveästi nyt kesällä ja joutuu ihan taktikoimaan mitä katuja pitää kävellä, jos haluaa kävellä rauhassa. Onneksi on pyörä, jolla pääsee nopeasti ohittamaan nuo liivikerjäläiset.
Vierailija kirjoitti:
Harmittavaa tuossa on se, että ihmisistä tehdään väkisin epäkohteliaita. Ihmisen sisäinen tarve on ottaa toiset ihmiset huomioon kun he tulevat sinua kohti, ja heillä on asiaa. Sitten ainoa toimiva keino onkin jatkaa eteenpäin edes vilkaisematta kanssaihmistä?!? Tympeintä on että ihmisoikeksia kaupitellaan tyylillä, joka saa ihmiset välittämään ihmisistä vielä vähemmän.
Tämä on niiiin totta. Omalla työmatkallani on aina kymmenisen feissaria per suunta. Hirveä kujanjuoksu. Olen tässä vuosien varrella saanut itseni täysin vakuuttuneeksi siitä, että minä en kannata ihmisoikeuksia, en ole kiinnostunt tyttöjen oikeuksista, en luonnosta enkä luonnonsuojelusta, en välitä veteraaneista, enkä tue punaisen ristin toimintaa...
Kun kantani näihn asioihin ovat täysin ehdottomia ja varmoja, pystyn jo kaukaa puistelemaan vihaisesti päätäni kun feissari yrittää asemoida itsensä kulkureitilleni.
Huikkaan vain "ei kiitos" ja kävelen ohi. Mutta kyllähän se on vähän kurjaa, kun ei voi rauhassa kuljeskella kaupungilla vaan välttääkseen feissareita täytyy koko ajan näyttää vähän kiireiseltä.. Mutta myötätuntoni on myös näiden feissariparkojen puolella, kammottava työ.
Vierailija kirjoitti:
Hei, nyt vähän myötätuntoa peliin. Nämä nuoret tekevät 8 tuntia päivässä seisoma- ja ulkotyötä, saa lokaa niskoihinsa päivittäin, ovat 40 e päivä palkalla ja pienenpienellä provikkapalkalla töissä. Kaiken lisäksi heidän täytyy tehdä päivittäin tiettyä tulosta, usen 4-7 myyntiä/lahjoitusta. Jos tuota ei saa niin lentää ulos firmasta. Isot yritykset siis on ulkoistanut katumarkkinointinsa erillisille markkinointiyrityksille ja nämä yritykset usein lupaavat suurille firmoille tietty määrä myyntejä/lahjoituksia isoille firmoille kuten juuri Fortumille yms. Nuoret eivät edes saa lounasseteleitä vaan maksavat pienestä palkastaan omat lounaansa. Useimmat ostaa vaan jugurtin ja karjalanpiirakan kun ne on ne halvimmat pikkupurtavat. Koettakaa itse tehdä 8 h seisomatyötä ja saada aikuisten ihmisten vitutukset niskaan päivittäin. Näiden kesätyötekijöiden keskimääräinen ikä on n. 19 v. Olkaa edes kohteliaita ja sanokaa ’’ei kiitos’’. Näin ei jää edes niin paha mieli. Nimimerkillä: itsekin feissarina ollut pari kesää sitten.
Ei heru multa sympatiaa, itsekin olin mielummin työttömänä kuin hain puhelinmyynti- yms. työtä. Toimeentulotuellakin tulee toimeen.
"Välitätkö ihmisoikeuksista?".
Toistaiseksi en ole vastannut (vilpillisesti):
"EN!"
Näytän kiltiltä, joten olen feissarien loputtoman huomion kohteena Helsingin keskustassa. He tekevät hyvää työtä, mutta on oikeasti rasittavaa, että joudun päivittäin heidän kohteekseen useita kertoja, vuodesta toiseen.
Jos haluan tukea jotain kohdetta, niin teen niin.
Kerjääminen on mielestäni harmillista, vaikka aihe on hyvä.
Hah, kerran joku feissari v*ttuili kun sanoin että "ei kiitos, mulla on vähän kiire", johon tämä nuori miehen alku ääntäni matkien totesi "joo niin mullakin" kuin mikäkin koulun kauhukakara. Yläasteen ongelmaluokiltako järjestöt näitä löytää duuniin?
Feissarit ja sähkönmyyjät tulevat usein kysymään minulta jotakin. Vastaan kaikille hymyillen: "Ei kiitos, hyvää päivänjatkoa!" Ja kävelen itsevarmasti poispäin vauhtia kiihdyttäen. Toimii joka kerta, jopa kadulla jossa viisi feissaria.
Lisävariaatioita ystävällisestä kieltäytymisestä:
-Sähkö kuuluu vuokraani, jospa seuraava asiakas maksaa itse. Mukavaa työpäivää!
-Työpaikkani maksaa puhelinliittymäni. Kiitos tarjouksesta, olen jo kohta myöhässä, täytyy mennä
-D-Vitamiinikauppiaille: "Olen Suomessa käymässä, asuinmaassani vitamiinit tulee auringosta ilmaiseksi heh heh siitä hinnasta ette voi kilpailla, lähdenkin tästä tapaamaan ystäviäni joita en ole nähnyt pitkään aikaan"
Ehkäpä teillä muilla kehonkieli ei tue sanojanne, ja ette sano tarpeeksi reippaasti ja lähde kiihdyttämään sanojen jälkeen. Ei tarvitse olla töykeä ja ignoorata muita, kiinnittäkää huomio siihen miten itsevarmasti puhutte. Olin itsekin joskus epävarma, kiltti ja hiljainen tyttö mutta sitten päätin muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttävät feissarit sekä kauppakeskuksissa pysäyttelevät tai huutelevat myyjät. Ihan ihmettelen, miten jälkimmäisten annetaan toimia kauppakeskuksen tiloissa asiakkaita häiriten. Ja minä en siis pysähdy enkä välttämättä sano edes ei kiitos vaan kävelen ohi, mutta noita on niin paljon, että väkisinkin ärsyttää.
Pari viikkoa sitten minut yritti pysäyttää joku sähkösopimusmyyjä k-kaupan käytävässä. Olin siis tehnyt ostokseni ja raahasin mukanani paria kauppakassia ja pientä lasta. Tosi hyvä sauma alkaa neuvotella sähkösopimuksista.
Oulussa Rotuaarilla on nykyään ihan samanlainen meno. Feissareita on siellä joka kulmalla. Voi käydä niinkin, että kun kuljet Rotuaarin läpi, sut pysäyttää ensin yksi feissari ja jossain vaiheessa toinen, joka feissaa täysin saman asian puolesta kun se ensimmäinenkin. Tietenkin on sitten myös useita niitä feissareita, jotka feissaavat muun asian puolesta.
En kyllä jäisi selittämään mitään feissareille, ellei ole ihan pakko. "Ei kiitos", ja itsevarmasti eteenpäin. Kohteliasta ja samaan aikaan jämäkkää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Feissaus sopii hyvin sellaisille passiivis-aggressiivisille ihmisille, jotka haluavat ärsyttää muita. Kuka oikein muuten alkaa feissaajaksi tai pakkomyyjäksi, kun nykyiset sosiaaliedutkin ovat niin hyvät? Mulla tulee noista itselle sellainen vastareaktio, ettei tulisi mieleenkään alkaa miksikään lahjoittajaksi tai ostaa mitään.
Sinä et siis tee töitä, kun tuet ovat niin hyvät. Oletko opettanut lapsesikin sossupummeiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei heru multa sympatiaa, itsekin olin mielummin työttömänä kuin hain puhelinmyynti- yms. työtä. Toimeentulotuellakin tulee toimeen.
Olet siis niitä elämäntapatyöttömiä, jotka katsovat oikeudekseen elää toisten rahoilla. Ei ole paljon sympatiaa veronmaksajia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis niitä elämäntapatyöttömiä, jotka katsovat oikeudekseen elää toisten rahoilla. Ei ole paljon sympatiaa veronmaksajia kohtaan.
Loisena eläminen on kaikkein jalointa. Käy toisten taskuilla varkaissa röyhkeästi ja siitä ylpeillen.
Ärsyyntynyt223 kirjoitti:
En voi sietää feissareita. Ihan sama mitä ne myy tai kerjää, ärsyynnyn heti jos kävelyni keskeytetään ja henkilökohtaiseen tilaani ängetään. Eilen kävellessäni töistä kotiin Helsingissä feissari tuli tuputtamaan jotain viisi kertaa. Viisi. Noin kilometrin matkalla. Olin varsin hyvällä tuulella kun lähdin töistä ja kotiin päästyäni vitutti vaan huolella. Miksi tällainen myynti-/markkinointitapa on sallittua? Tykkääkö joku siitä että ventovieras ihminen tunkee nenän eteen kyselemään kiinnostaako ihmisoikeudet? Itse näen että minulle voi tulla juttelemaan akuutissa hätätilanteessa, mutten ole keksinyt miten saisin nämä tyrkyttäjät tajuamaan jo kaukaa että minkäänlainen myynti / kerjuu / syyllistäminen ei onnistu.
Eikö koko liiketoimintaa voisi vaan kieltää?
Itse olen liikuntavammainen ja olen joutunut monen feissarin aggressiivisen kaupustelun kohteeksi. Moni näköjään luulee, että liikuntaelinvamma tekee ihmisestä myös tyhmemmän. Olen sanonut suoraan ettei minulla ole edes varaa mihinkään ylimääräiseen työkyvyttömyyseläkkeellä kituuttaessani. Siitä huolimatta yritetään vedota vaikka mihin ja syyllistää kun en lähde taistelemaan maailman kurjuutta vastaan.
Voisin kuvitella ihan hyvin tekeväni hyväntekeväisyyttä muun muassa auttamalla lapsia läksyjen teossa tai lukemalla kirjastossa satuja lapsille. Mikä kumma siinä on ettei kotimaan kamaralla tapahtuvaa hyväntekeväisyyttä johon ei kuluteta rahaa lasketa hyväntekeväisyydeksi? Ikävä kyllä en tiedä kuinka pääsisin tekemään noita edellä mainittuja juttuja.
Minulle riittää kun annan jouluisin rahaa hyväntekeväisyyteen niin ihmisten kuin myös eläinten hyväksi.
Kyllä, v*tun ärsyttäviä! Vielä ärsyttävämpiä ovat ne pirun kerjäläiset, kun istuvat maassa ties missä kohdin. Jos kaverin kanssa jutustelee kiivaastikin, niin semmoiseen meinaa kompastua. Hiivatti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynti tai oikeammin sanottuna puhelinterrorismi on pelkkää ihmisten kiusaamista, usein molemminpuolista kiusaamista, eli myös myyjä joutuu kiusatuksi. Siksi en pidäkään puhelinmyyntiä työnä ollenkaan. Jos myös provikkaan perustuva kuukausipalkka voi olla mahdollisesti 50 euroa, niin miten sillä pystyy elämään? Tuollaiset työt tulisi kieltää ja korvata joillain ihan oikeilla töillä.
Hyvä idea!
Ei taitaisi minulla onnistua, koska olen 53-vuotias. Toisaalta täysjärkinen mummini selitti vanhana kaikille puhelinmyyjille, ettei hän osaa enää lukea. :D