Feissari pysäytti mut työmatkalla viisi kertaa - eikö tälle vois tehdä jotain?
En voi sietää feissareita. Ihan sama mitä ne myy tai kerjää, ärsyynnyn heti jos kävelyni keskeytetään ja henkilökohtaiseen tilaani ängetään. Eilen kävellessäni töistä kotiin Helsingissä feissari tuli tuputtamaan jotain viisi kertaa. Viisi. Noin kilometrin matkalla. Olin varsin hyvällä tuulella kun lähdin töistä ja kotiin päästyäni vitutti vaan huolella. Miksi tällainen myynti-/markkinointitapa on sallittua? Tykkääkö joku siitä että ventovieras ihminen tunkee nenän eteen kyselemään kiinnostaako ihmisoikeudet? Itse näen että minulle voi tulla juttelemaan akuutissa hätätilanteessa, mutten ole keksinyt miten saisin nämä tyrkyttäjät tajuamaan jo kaukaa että minkäänlainen myynti / kerjuu / syyllistäminen ei onnistu.
Eikö koko liiketoimintaa voisi vaan kieltää?
Kommentit (163)
Ainakin noista kauppakeskuksissa häiriköivistä feissareista ja puhelinyhtiöiden/sähköyhtiöiden myyjistä kannattaa laittaa suoraan palaute kauppakeskukselle esim. yleensä keskuksen nettisivuilla on joku yhteystieto tai palautemahdollisuus niin tieto menee suoraan kauppakeskuspäällikölle tmv. Kun tarpeeksi moni niiden olemassa olosta valittaa niin eiköhän kauppakeskuksetkin ala ymmärtää, että asiakasviihtyvyys menee sen Telian ständiltä saatavan vuokratulon ohi ja poistuvat sieltä käytäviltä.
Rasittaviahan nuo ovat. Nostan aina käden pystyyn, pudistan päätäni ja näytän vittuuntunutta naamaa. Sinänsä käy kyllä sääliksi noita... 8e tuntipalkalla noin veemäistä duunia, huh.
Vierailija kirjoitti:
Hirmu vaikeaahan se on huikata "ei kiitos" ja jatkaa matkaansa edes vauhtiaan hidastamatta.
On se, jos päivittäin taittamallani reitillä on puolen kilometrin matka, jolla joudun jatkuvasti väistelemään ja huikkailemaan. Tänä kesänä feissareiden elintila on laajentunut entisestään, kun ennen se oli vain ydinkeskustan kävelykatu ja nykyään heitä tulee vastaan jo toisen kaupunginosan puolella. Eikä puhe ole Helsingistä. Kuvittelisi, että lakikin jo rajoittaisi tuollaista toimintaa julkisella paikalla silloin kun kyse ei ole kauppakeskuksesta tms, vaan ihan vain kadusta, jolla ihmiset kulkevat työmatkaansa ja ehkä haluavat käydä leppoisalla sunnuntaikävelyllä.
Tästäkin asiasta on aina pitkiä ketjuja. Luulisi, että joku palstaa vahtaava media-taho olisi jo kiinnostunut aiheesta.
Mulla on tapana sanoa, että mulla on jo kummilapsi Afrikassa ja koen sen nyt riittäväksi tueksi osaltani. Kerran tuli tosi paha mieli, kun saman järjestön feissari rupesi vänkäämään, että pitäisi ottaa toinen. Eikö mikään riitä?
Näiden kanssa pitää olla tiukka strategia. Kävelet ohi, älä vastaa, tai puhu mitään. Toki voit sanoa, että on kiire, etkä nyt ehdi mutta sekään ei ole välttämätöntä. Äläkä ota mitään vaikka käsi ojossa tyrkyttävät jotain. Kuulokkeet korvilla voi myös esittää ettei edes kuule mitä sanovat.
Kun niistä ei välttämättä pääse ohi vain kävelemällä. Joskus on tarrattu hartiasta kiinni (siinä tilanteessa pitkän päivän jälkeen ei riittänyt maltti kohteliaisuuteen, vaan karjaisin kuuluvasti "EI"), ja yhdellä kauppakeskuksen vakkarifeissarilla on tapana kävellä perässä ja jankuttaa, vaikka kuinka olisit kiinnittämättä mitään huomiota.
Tämä Suomeenkin rantautunut pakkomyynnin kulttuuri on todella raivostuttava ilmiö, joka rasittaa 98 % ihmisistä - oli kyse sitten puhelinmyyjistä, feissareista tai esim. apteekin henkilökunnasta.
Ketjun valittajien täytyy olla naisia tai jollakin tavalla hermoheikkoja poikasia.
Ferrari pysähtyi 5 kertaa työmatkalla... yh, viekää huoltoon ne autonne. Ei urheiluautokaan ilman huoltoa toimi loputtomiin.
Kukaan ei ole kirjaimellisesti mitään velkaa feissareille. Ohi vaan. Jos ovat niin törkeitä, että tulevat eteen, niin sitten kävellään läpi niin kuin siinä ei olisi mitään.
Mä sanon,että lahjoitan suoraan netissä, jos lahjoitan. En halua maksaa palkkojanne.
Vierailija kirjoitti:
Olisko tästä apua
Olis ainoo toimiva keino! :D Mahtava leffa btw.
Vierailija kirjoitti:
Harmittavaa tuossa on se, että ihmisistä tehdään väkisin epäkohteliaita. Ihmisen sisäinen tarve on ottaa toiset ihmiset huomioon kun he tulevat sinua kohti, ja heillä on asiaa. Sitten ainoa toimiva keino onkin jatkaa eteenpäin edes vilkaisematta kanssaihmistä?!? Tympeintä on että ihmisoikeksia kaupitellaan tyylillä, joka saa ihmiset välittämään ihmisistä vielä vähemmän.
Osuvasti sanottu. Lisäisin vielä, että tämähän on käytännössä mm. Amnestyn - joka on yksi isoimmista feissareiden värvääjistä - paheksumaa orjatyötä. Monesti olen kuullut, että näillä järjestöillä on se politiikka, että jos feissari ei saa päivän aikana rekryttyä x määrää lahjoittajia, niin monoa kankkuun ja uutta feissiä tilalle. Varmasti siinä on kamalat paineet niskassa, varsinkin, kun useasti feissaaminen on nuorille ensimmäinen "oikea" työpaikka ikinä. Tutkivalle journalistille olisi tässä kullanarvoinen reportaasin aihe.
Vierailija kirjoitti:
Harmittavaa tuossa on se, että ihmisistä tehdään väkisin epäkohteliaita. Ihmisen sisäinen tarve on ottaa toiset ihmiset huomioon kun he tulevat sinua kohti, ja heillä on asiaa. Sitten ainoa toimiva keino onkin jatkaa eteenpäin edes vilkaisematta kanssaihmistä?!? Tympeintä on että ihmisoikeksia kaupitellaan tyylillä, joka saa ihmiset välittämään ihmisistä vielä vähemmän.
Näin on! Ennen vielä olin valmis pysähtymään edes hetkeksi ja vähän kuuntelemaan, kun ajattelin että puhuttelija saattaa tarvita neuvoja tai apua. Kuinkahan monta neuvon kyselijääkin tulee nykyään tylysti ignorattua. Tahtoisin ehdottomasti kulkea kaupungilla ja kauppareissuillani aivan rauhassa, ilmaan kerjääjiä ja myyjiä!
Nykyään on harmiteltavan harvinainen näky, että joku kerää rahaa lippaaseen seisoskellen sivummalla, ja että lippaasta ja paidasta näkee mikä taho kerää. Nykyään tulee äkkiä napattua pikkukolikoita lompakosta, että pääsee rahallaan äänestämään että TÄMÄ on ainoa oikea tapa kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen. Ei häiritsemällä, tunkeilemalla, painostamalla ja syyllistämällä sitoututeta kuukausittaisiin lahjoituksiin.
Feissaus sopii hyvin sellaisille passiivis-aggressiivisille ihmisille, jotka haluavat ärsyttää muita. Kuka oikein muuten alkaa feissaajaksi tai pakkomyyjäksi, kun nykyiset sosiaaliedutkin ovat niin hyvät? Mulla tulee noista itselle sellainen vastareaktio, ettei tulisi mieleenkään alkaa miksikään lahjoittajaksi tai ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Stadissa on niin hyvännäköisiä feissarimuijia, että kyllä mä jään jutteleen, vaikka ei kiinnosta pätkääkään.
Usein ovat turhautuneita, kun heiltä menee monta asiakasta minun kanssani juttelemiseen.
Tuota näkee usein Helsingin rautatieaseman lähellä. Äärettömän kivoina itseään pitävät miehet, joiden valkoiset tennissukat näkyvät liian lyhyiden farkkujen alta, juttelevat feissarityttöjen kanssa. :D
Viikko sitten Oriveden keskustassa yksi feissari käveli perässäni minne meninkin ja jankutti, länkytti ja inisi. No, eihän siellä montaa ihmistä edes näkynyt, ja kai se sitten innostui niin kahdesta ulkopaikkakuntalaisesta että sekosi täysin. Mietin onko se aineissa, kun ei selvä sana tehoa. Mutta terveihoiselta nuorelta naiselta se näytti, ehkä oli vaan jotenkin vähän vajaa. Ei houkuttele menemään Orivedelle uudestaan...
Tampereella on ruvennut jo ärsyttään yks mallipojun näköinen feissari. Varmaan joka kerta näen sen, kun käyn keskustassa ja aina suuntaamassa kohti.