Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokahävikin vähentäminen - auttakaa!

Vierailija
12.07.2018 |

Olen kyllästynyt siihen, että joudun koko ajan heittämään vanhaksi mennyttä ruokaa pois. En osaa tehdä ruokaostoksia suunnitellusti ja harmittaa sekä ruokien heittäminen roskiin että siihen liittyvä rahanhaaskaus.

Tiedän toki, että pitäisi tehdä vaikka viikon ruokalista etukäteen ja ostaa vain sen verran, mitä tietää syövänsä. Mutta miten se käytännössä toteutuu? Pakastatteko aina kaikki lihat yms. jos ette ole 100% varmoja, että ehditte valmistaa ne ajoissa? Minä lähinnä löydän ne jääkaapista viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja revin taas hiuksiani päästä.

Antakaa parhaiksi toteamianne käytännön vinkkejä, joita arjesta väsynytkin ihminen jaksaisi ja pystyisi noudattamaan.

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xxyäö kirjoitti:

Ihan tuohon viikon vanhaan jogurttiin on pakko kommentoida. Hapanmaitovalmiste ei ole pilalla, jos se on avaamaton pakkaus. Minä ainakin söisin viikon vanhan jogurtin hyvällä ruokahalulla. Rahka, joka on erityisen hapan elintarvike, käy ruoanlaittoon pari kolme viikkos yli päiväyksen. Ihan aistinvarainen tarjastus, avaus, haistaminen ja maistaminen riittää arvioimaan onko tuote ok.

Mm. Uht kermat säilyvät pitkään leiman yli

Mitään tuorepakattua maitoa tai kermaa ei voi käyttää usean päivän vanhana, ja mäin kesällä pitää olla tarkka jo viimeisenä käyttöpäivänä, jos ovat lämpimässä tuotu kaupasta kotiin.

Viimeinen myyntipäivä ei ole viimeinen käyttöpäivä!

Niin, ja olen meijerialalla

Jos olisit meijerialalla, tietäisit, että maitotuotteissa lukee "parasta ennen" päiväys, ei lue "viimeinen käyttöpäivä" !

Vierailija
62/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sa pystyisit älyämään tuon...sä olisit jo tehnyt sen!

Olet ihan oikeassa.

Usein käy itselläkin ensin mielessä että voisi paneutua kulloisenkin kysyjän ongelmaan, mutta sitten tajuaa että ihan turhaan, ei kysyjällä ole edellytyksiä sisäistää neuvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi vielä kirjottamatta että jääkaapissakin on meillä järjestys kun se helpottaa minua hahmottamaan kaapin sisällön.

Ylin hylly on varattu yleensä raaoille lihoille.

Toisella hyllyllä on valmiit ruuat joita syyään seuraavana päivänä.

Kolmas hylly on munille ja hilloille

Neljäs aamu ja välipala vermeille.

Viimesellä hyllyllä pystyssä jugurtit ja maidot.

Ovessa alimpana ketsuppi, sinappi, salaatinkastikkeet yms purnukat.

Ylhäällä ovessa voi, liemikuutiot, fetat ect.

Vihanneslaatikoita on kaks toisessa juurekset ja toisessa hannekset.

Toimiva systeemi meillä eikä jää kaapin perukoille mitään yllätyksiä mätimään

-pihi huushollerska

Lihat kaikkein lämpimimmässä paikassa?

Alin taso on kylmin.

Vierailija
64/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan oikeassa.

Usein käy itselläkin ensin mielessä että voisi paneutua kulloisenkin kysyjän ongelmaan, mutta sitten tajuaa että ihan turhaan, ei kysyjällä ole edellytyksiä sisäistää neuvoja.

Usein saa täällä päätä pyöritellen ihmetellä, onko joku kirjoittaja tosissaan ihan tollo vai tekeytyykö, että saisi puheen porinaa aikaiseksi.

Vierailija
65/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos lähtiessäsi jätät lompakon ja maksukortit kotiin. Olet varmaan tietoinen, että ostaminen on tullut ajankulu. Elämä on jotenkin tylsää ja jatkuva ostaminen ja kontaktit myyjiin tulleet merkityksellisiksi. Näin kävi itselleni ollessani kotiäiti.

Turhan ostaminen loppui, kun menin töihin. Tuli sitä kiirettä, kun lapsilla oli paljon harrastuksia joihin tarvitsivat kuljetusta. Ruokatalous meni uusiksi. En kuitenkaan sortunut kaappien täyttöön tuoretavaralla. Keitin esim. kuivattuja papuja, kikherneitä, tummaariisiä isompia määriä ja pakastin ateriaannoksiksi. Kuskus tuli tutuksi sen nopean tekotavan vuoksi. Kuskus kattilaan ja kiehuvavesi tai jokin liemivalmiste päälle. Muutama minuutti ja valmista. Näiden kaikkien seuraksi jotain nopeasti paistettavaa lihaa. Viikonloppuisin tein, sitten laatikkoruokaa tai haudutettavia liharuokia useampia annoksia joko pakkaseen tai söimme useamman päivän niitä. 

Täällä on ollut paljon tuosta jatko jalostamiseta elikkä upottamisesta. Sitä harrastan itsekkin. Maitotuotteet happamanakin käy hyvin leivän, sämpylän, lettujen tekoon. Samatemppu jogurteille ja rahkoille.  Raat vihannekset sosekeittoon, keittoon, smootiehen, wokkiin, kasvislaatikkoon tai pataruokaan. Käytän myös syötävät sipulin, porkkanan, punajuuren naatit ovat hyviä vitamiini ja kuitulähteitä. Kypsiä vihanneksia joko paistan tai teen salaattia johon laitan ne, silloin se on ruokaisempaa. Myöskin jauhelihan seassa pihveissä ne on hyvät. Vanhaaleippää olen pannut likoon ja siihen sitten leipätaikina, hyvää tuli.

Keksitään lisää upottamista ja ostetaan vähemmän. 

Vierailija
66/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä vinkkaan että tyhjennät ensin koko jääkaapin. Sitten menet kauppaan ja ostat ruoka-aineet viideksi päiväksi aamupalaan ja välipaloihin. Valitse kaksi ruokaa viideksi päiväksi. Vaikka jättisuuri makaroonilaatikko ja joku kanariisi-systeemi eli teet vaan kaksi eri ruokaa koko arkiviikolle. 

meillä on niin spessut ruokailusysteemit etten niitä voi ehdottaa vaikka hävikkiä ei jää. me kun ei syödä maitotuotteita eikä viljatuotteita eikä myöskään napostella yhtään. menee ehkä liiankin yksinkertaiseksi kun lapsetkin on opetettu juomaan pelkkää vettä. aika monta euroa on säästetty näiden kahdenkymmenen vuoden aikana kun ei ole syöty maito eikä viljatuotteita. (lapset ovat kasvaneet ihan normaalisti, koskaan kipeitä. ovat melkein kaikki jo aikuisia.

Vierailija
67/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse meen tänänä palvelemaan yhteiskuntaa vapaaehtoisesti siinä että meen ruokajonoon hakemaan vanhenevaa ruokaa, lehtipihviä ja muuta herkkua. tästähän pitäs oikeastaan saada palkkaa!!

Vierailija
68/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat ison juustokimpaleen, josta tiedät että sitä ei saada syötyä ennen kuin rupeaa menemään pilalle, niin raasta osa valmiiksi sopivankokoisiin eriin rasioihin tai pakastepusseihin ja pistä pakkaseen odottamaan seuraavia pizza/lasagne/gratiinikokkailuja. Juuston rakenne menee pakkasessa pilalle jos sen pakastaa könttinä, mutta raasteessa sitä ei huomaa, sulaa kuin ennenkin.

Itse sinkkuna joudun tekemään näin, koska en millään saa puolen kilon juustopalaa kulumaan loppuun ennen kuin se alkaa homehtua.

Vierailija
69/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kauppalista ja noudata sitä. Jos et noudata, pakasta ylimääräiset ostokset, jos ne ovat sellaisia että ne voi pakastaa.

Kun teen kauppalistaa, käyn päässäni läpi päivän ruokailuni ja mitä niihin menee, sitten mietin onko sitä vielä varastossa. Samoin mietin lapsen päivän tapahtumat, tarvitseeko jotakin ja kissojen kohdalla sama.

Sitten käyt pari kertaa viikossa jääkaapin läpi, onko siellä vanhaksi menevää lihaa vaikka. Eipä siihen muu auta.

Vierailija
70/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki talouteen pari teiniä.

Jo on jääkaappi tyhjänä.

Vierailija
71/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostat ison juustokimpaleen, josta tiedät että sitä ei saada syötyä ennen kuin rupeaa menemään pilalle, niin raasta osa valmiiksi sopivankokoisiin eriin rasioihin tai pakastepusseihin ja pistä pakkaseen odottamaan seuraavia pizza/lasagne/gratiinikokkailuja. Juuston rakenne menee pakkasessa pilalle jos sen pakastaa könttinä, mutta raasteessa sitä ei huomaa, sulaa kuin ennenkin.

Itse sinkkuna joudun tekemään näin, koska en millään saa puolen kilon juustopalaa kulumaan loppuun ennen kuin se alkaa homehtua.

Juuston homehtumista voi muuten estää (tai ainakin homehtumisen alkua voi pitkittää) siten, ettei klähmi sitä paljain käsin (käsistä tulee ne bakteerit, jotka synnyttävät hometta) ja että säilöö sen ilmatiiviisti (myös ilmassa on bakteereja). :) 

Vierailija
72/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xxyäö kirjoitti:

Ihan tuohon viikon vanhaan jogurttiin on pakko kommentoida. Hapanmaitovalmiste ei ole pilalla, jos se on avaamaton pakkaus. Minä ainakin söisin viikon vanhan jogurtin hyvällä ruokahalulla. Rahka, joka on erityisen hapan elintarvike, käy ruoanlaittoon pari kolme viikkos yli päiväyksen. Ihan aistinvarainen tarjastus, avaus, haistaminen ja maistaminen riittää arvioimaan onko tuote ok.

Mm. Uht kermat säilyvät pitkään leiman yli

Mitään tuorepakattua maitoa tai kermaa ei voi käyttää usean päivän vanhana, ja mäin kesällä pitää olla tarkka jo viimeisenä käyttöpäivänä, jos ovat lämpimässä tuotu kaupasta kotiin.

Viimeinen myyntipäivä ei ole viimeinen käyttöpäivä!

Niin, ja olen meijerialalla

Jos olisit meijerialalla, tietäisit, että maitotuotteissa lukee "parasta ennen" päiväys, ei lue "viimeinen käyttöpäivä" !

Eihän kirjoittaja sanonutkaan, että paketeisa lukisi viimeinen myyntipäivä. Hän vain totesi, että viimeisenkin myyntipäivän jälkeen tuotetta voi syödä. Kaupassa parasta ennen -päiväys tarkoittaa viimeistä myyntipäivää.

Vierailija
73/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruokaa pitää hamstrata jääkaappiin kun kaupoista ja huoltoasemilta sitä saa aina.

Eli jos asut kaupungissa, tulee kuntoilua ja ulkoilua kun käy kaupassa vaikka muutaman kerran päivässä. Ostaa vain sen mitä tänään syö.  Ei säästöpakkauksia, ei montaa pakkausta.  On myös tieteellisesti todennettu että ihmisille on hyväksi olla nälässä/paastolla aina silloin tällöin. 

Laita kauppojen tarjoukset roskiin avaamatta niitä.

Mene kauppaa täydellä vatsalla-toimiva konsti! itse olen kiertänyt lähikaupan ostamatta mitään useasti.

Minulla ei ole edes pakastinta-miksi sinnekään mitään hamstrata....

Vierailija
74/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vinkit:

- viikon ruoat suunniteltu etukäteen. Suunnittelu alkaa sillä, että katson mitä on pakastimessa. (ja seuraavaksi kyttään tarjoukset) Ostan vain suunnitelman mukaiset ruoat.

- Kaikki lihat oikeisiin annoskokoihin ikean sulkijapusseihin pakattuna pakastimeen. Samoin leivät. Pakastimesta otetaan päivittäin käytettävät jutut niin, että pussit sulamaan hetkeksi lämpimään veteen. Leipiä pidetään isossa ikean pussissa, eri laatuja pari viipaletta kerrallaan. (meillä kyllästyminen aiheutti ennen paljon ruokahävikkiä)

- kasvikset valmistellaan käyttövalmiiksi kauppareissun jälkeen. Salaatti huuhdellaan, revitään ja laitetaan kannelliseen läpinäkyvään laatikkoon (pohjalle talouspaperia). Useimmat lajit kestää 4-7 päivää. Tästä nostetaan lautaselle joka aterialla. Lisäksi porkkanatikkuja, kurkkukuutioita, paprikapaloja... Kaikki valmiina omissa rasioissaan. Joka aterialle koostetaan syöjän maun mukainen salaatti suoraan lautaselle.

- useina iltoina on smoothie, jonne laitetaan kaikki vähäänkään nahistuneet hedelmät, pilaantumista lähenevät jogurtit ja rahkat.

- lihojen jämät tarkoittaa pitsaa (usein käytetään pohjanan tortilloja tai rieskoja), munakasta tai lämpimiä leipiä.

Näillä meidän 4hlö perheen ruokakulut vähentyneet 50-80e/kk.

Näiden jälkeen suurin haaste on valmiiksi tehty vuokaruoka, jota meinaa aina tulla liikaa, johon kyllästyy ja jota kukaan ei haluisi syödä pakastimesta päin. Me aikuiset syödään puoliväkisin näitä eväinä, mutta silti joskus hävikkiä tulee.

Sori, jos tuli toistoa, en jaksanut kahlata koko ketjua.

Vierailija
75/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan oikeassa.

Nyt en ihan ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Minulle on ainakin ollut paljon hyötyä tämän ketjun vastauksista ja vinkeistä. Muutama hyvä oivallus on syntynyt ja toimintatavan muutoskin tapahtunut. Tämä ei ole sellainen aihe, jota tulisi kavereiden kanssa pähkäiltyä, mutta sopii mielestäni juuri tälle palstalle.

Ajattelitko siis, että ihminen on automaattisesti tyhmä epäonnistuessaan ruokahuollossa ja -logistiikassa? Ettei ole mitään hajua siitä, mitä esim. nelihenkinen perhe syö ja ostetaan vain maanisesti kärrykaupalla tavaraa joka kauppareissulla? Niin meillä, kuin varmasti monilla muillakin nykypäivän perheillä ongelmien lähde on alati muuttuvat aikataulut, mistä johtuen päivät ovat todella vaihtelevia. Jos menee myöhempään, saattaa jommankumman vanhemman iltapala koostuakin kokouspurtavista, tai joskus ollaan vain yksinkertaisesti niin väsyneitä, että mennäänkin ravintolaan syömään kotona kokkaamisen sijaan. Kun muutama tällainen muutos tulee, jääkaappiin on äkkiä jäänyt monen päivän tuoretavarat käyttämättä. 

Kaipasin nimenomaan keinoja joustavuuden parantamiseen ja ruokahuollon hallintaan muuttuvissa tilanteissa. Tässä ketjussa on ollut sekä hyödyllisiä (kuten pakastamiseen ja säilömiseen liittyvät asiat, meijerissä työskentelevän päiväysvinkit, tiettyjen ruoka-aineiden hyödyntäminen leivonnassa yms.) ja hyödyttömiä ohjeita ("osta sen verran, kuin tarvitsette", ai, eipä tullut mieleenkään!).

Kiitos vielä uudemmistakin vinkeistä, täytyy kirjoittaa parhaimpia ihan ylös!

Ap

Vierailija
76/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulos lähtiessäsi jätät lompakon ja maksukortit kotiin. Olet varmaan tietoinen, että ostaminen on tullut ajankulu. Elämä on jotenkin tylsää ja jatkuva ostaminen ja kontaktit myyjiin tulleet merkityksellisiksi. Näin kävi itselleni ollessani kotiäiti.

Turhan ostaminen loppui, kun menin töihin. Tuli sitä kiirettä, kun lapsilla oli paljon harrastuksia joihin tarvitsivat kuljetusta. Ruokatalous meni uusiksi. En kuitenkaan sortunut kaappien täyttöön tuoretavaralla. Keitin esim. kuivattuja papuja, kikherneitä, tummaa riisiä isompia määriä ja pakastin ateria-annoksiksi. Kuskus tuli tutuksi sen nopean tekotavan vuoksi. Kuskus kattilaan ja kiehuva vesi tai jokin liemivalmiste päälle. Muutama minuutti ja valmista. Näiden kaikkien seuraksi jotain nopeasti paistettavaa lihaa. Viikonloppuisin tein  sitten laatikkoruokaa tai haudutettavia liharuokia useampia annoksia joko pakkaseen tai söimme useamman päivän niitä. 

Täällä on ollut paljon tuosta jatkojalostamiseta eli upottamisesta. Sitä harrastan itsekin. Maitotuotteet happamanakin käy hyvin leivän, sämpylän, lettujen tekoon. Sama temppu jogurteille ja rahkoille.  Raa'at vihannekset sosekeittoon, keittoon, smoothiehen, wokkiin, kasvislaatikkoon tai pataruokaan. Käytän myös syötävät sipulin, porkkanan, punajuuren naatit ovat hyviä vitamiini ja kuitulähteitä. Kypsiä vihanneksia joko paistan tai teen salaattia johon laitan ne, silloin se on ruokaisempaa. Myöskin jauhelihan seassa pihveissä ne on hyvät. Vanhaa leipää olen pannut likoon ja siihen sitten leipätaikina, hyvää tuli.

Keksitään lisää upottamista ja ostetaan vähemmän. 

Korjasin teksistäsi luettavampaa.

Harrastetaan sitä oikolukua enemmän ja kirjoitetaan huonoa suomea vähemmän.

Vierailija
77/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi aikuista ja yksi pieni lapsi. Oikeastaan mitään ei mene roskiin. Kun käyn kaupassa, katson kaappeihin, mitä siellä on. Jos on jotain, mitä pitäisi käyttää pois, niin suunnittelen ruokalistan näiden tuotteiden ympärille.

Ja just tuo, että vähemmän kamaa jäälaapissa, helpompi hahmottaa kokonaisuus. Suunnittele selkeä ruokalista. Jos et juuri sinä päivänä ehdi tekemään suunniteltua ruokaa, tai eilistä riittää vielä, voit tehdä sen seuraavana päivänä. Kiirepäivien varalle voi pakastaa ruoka-annoksia, jos jää ylijäämäruokaa.

Ja todellakin, sinun ei kannata selvästikään ostaa mitään kaupasta varmuuden vuoksi, koska se ei teillä toimi. Vaan sen verran, että varmasti kuluu. Jos esim. se jugurtti loppuu, niin sitten sitä ei ole ja voi syödä välipalalla jotain muuta.

Vierailija
78/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli loistava idea, kiitos!

Vierailija
79/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmat ovat, joita on pakastin pullollaan, mutta ollaan huonoja syömään niitä. Olen alkanut ottaa vain sen minkä syön pakasterasiasta ja tukkinut loput takaisin, niin ei jää sellaisia marjajämiä jääkaappiin.

.

Sama juttu, ja kohta valmistuu uusi marjasato. Ei se mitään, jos siellä on muutama rasia edellisvuodelta siltä varalta, että tänä vuonna ei tule tarpeeksi pakastettavaa.

Tukevat rasiat ovat siitä hyviä, että niistä voi ottaa kerralla vaikka lusikallisen kerralla sulamaan ja laittaa loput takaisin. Myös minigrip-pussit toimivat, eivätkä vie niin paljon tilaa.

Itse laitan pakastimesta edellisvuotiset marjat mehuksi ja hilloiksi,joita säilytetään kellarissa.

Vierailija
80/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin harvoin lähden kauppaan ilman listaa. 

Minulla tuo puutelista myös keittiössä, eli lista johon kirjoitan aina mitä pitää ainakin muistaa kun seuraavan kerran käyn kaupassa. Ja myös minä käyn jääkaappiani säännöllisesti läpi, samoin leipä/pastalaatikkoa, säilykehyllyä, kuiva-ainehyllyä, ja jopa pakastimetkin tyhjennetään ja sulatetaan noin kahdesti vuodessa, jolloin niidenkin sisällöt tulee katseltua ja tarkisteltua. Vanhaksi menevät tuotteet käytetään kaapeista  ensin. Nykyään, kun meitä asuu taloudessa enää kaksi aikuista (ja harvoin enää kiire ruoanlaiton kanssa), on myös mukavan haasteellista kun löytyy kaapeista joku älytön yhdistelmä ruokatavaroita, siinä sitten kehittelen uutta reseptiä ja googlailen netistä vinkkejä... Osa parhaista resepteistäni onkin syntynyt juuri tämmöisissä tilanteissa.

Tietysti silloin, kun lapset olivat pieniä, suunnittelu oli vaativampaa, Mutta ruokahävikkiä meillä ei juuri silloinkaan syntynyt. Kasvatuksen myötä saatu kunnioitus ruokaa kohtaan - vanhempani olivat sota-ajan lapsia, ja kärsineet aikanaan myös nälkää, joten ruoka oli arvokas ja arvostettava asia. Vaikeinta suunnittelu oli silloin kun lapset olivat itsenäistymisikäisiä ja asuivat vielä kotona. Ikinä ei tiennyt, kuka on kotona syömässä ja kuinka monta meitä on pöydässä: minä yksin, minä ja mies, minä ja molemmat lapset, tai minä ja mies ja molemmat lapset ja puoli tusinaa niiden kavereita (joista varsinkin poikapuoliset söivät huomattavan paljon). Pakastimia  tuli käytettyä todella paljon kun aina piti olla hätävarasto. Ja joskus tuli silti hävikkiä kun koko perheen suunnitelmat oli menneet ihan uusiksi.

Nykyään tulee hävikkiä lähinnä juhlien yhteydessä. Itse emme syö makeita leivonnaisia, pullaa tai juuri jälkiruokiakaan, niitä jos jää jäljelle enkä ole menossa töihinkään (kahvihuoneessa menee kaikki), niin roskiin menee. Ja jouluna ja pääsiäisenä tulee vaan tehtyä niin paljon ruokaa, että vaikka lapset vievät jotain mukanaankin, jotain usein jää. Olen yrittänyt olla tosi tarkka tässä ja pitää tuon joulunkin jotenkin järjestyksessä, mutta niin vaan kävi että viime jouluna jäi rosollia varmaan yli litra... kun yhtäkkiä sitä ei mennytkään niin paljon kuin yleensä aiemmin oli mennyt.