Ruokahävikin vähentäminen - auttakaa!
Olen kyllästynyt siihen, että joudun koko ajan heittämään vanhaksi mennyttä ruokaa pois. En osaa tehdä ruokaostoksia suunnitellusti ja harmittaa sekä ruokien heittäminen roskiin että siihen liittyvä rahanhaaskaus.
Tiedän toki, että pitäisi tehdä vaikka viikon ruokalista etukäteen ja ostaa vain sen verran, mitä tietää syövänsä. Mutta miten se käytännössä toteutuu? Pakastatteko aina kaikki lihat yms. jos ette ole 100% varmoja, että ehditte valmistaa ne ajoissa? Minä lähinnä löydän ne jääkaapista viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja revin taas hiuksiani päästä.
Antakaa parhaiksi toteamianne käytännön vinkkejä, joita arjesta väsynytkin ihminen jaksaisi ja pystyisi noudattamaan.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kiittää hyvistä vinkeistä!
Kauppa on automatkan päässä, joten olen yrittänyt harventaa käyntejä. Sen seurauksena on kauppareissuilla kuitenkin tullut lapattua kärryyn kaikenlaista, mitä EHKÄ saattaisi tarvita. Ja sitten ne tavarat hautautuvat jääkaappiin, kun käyn ostamassa seuraavalla kerralla puuttuvia ruoka-aineita.
Nyt olisi varmaan järkevintä aloittaa jääkaapin järjestämisellä, viedä säilykkeet ja hillot kellariin ja pitää jääkaappi niin tyhjänä kuin mahdollista. Sitten näkisin yhdellä silmäyksellä, mitä siellä on.
Tuokin oli hyvä pointti, että pääosa ruoasta pitäisi olla kuivakaapissa tai pakastimessa ja jääkaapissa vain muutamat tuoretavarat. Tuntuu, että olen kokannut liiaksi vain jääkaapista viime aikoina.
Saa vinkata vielä lisääkin, kaikki käyttökelpoisen kuuloiset konstit pääsevät kokeiluun.
Ap
Hyvä alku! Tähän vielä että älä osta kaupasta MITÄÄN mille sinulla ei ole jo käyttötarkoitusta mielessä. Eli älä osta pakettia nakkeja sillä ajatuksella että no, ainahan nakkeja syö, vaan osta paketti nakkeja ja loput tarpeet nakkikeittoon torstaiksi. Kuivatavaraa voi periaatteessa hamstrata, mutta silti fiksumpaa ostaa tölkki tomaattimurskaa pizzaa varten kuin kuusi tölkkiä ihan vaan varalle. Olen itse oppinut lapsuudenkodista tuon varalle ostamisen ja ihan kamalan vaikeaa oppia siitä pois. Yritän myös kitkeä hävikkiä parhaillaan.
Varalle ostaminen on erittäin tärkeää. Huoltovarmuusviraston mukaan joka huushollissa pitäisi olla kolmeksi viikoksi ruokaa jemmassa. Tietysti varalle pitää ostaa vain sellaisia ruokia mitkä omassa taloudessa kiertävät. Esim. meillä paseerattu tomaatti kiertää, koska tehdään paljon kastikkeita siihen.
Mä harrastan paljon vanhenevien tuotteiden sekä ruuanjämien jatkojalostusta:
- puuronjämistä sämpylöitä tai pannukakkua
- perunamuusista rieskoja tai soselaatikko esim. Kastikkeen jämien/jauhelihan/kinkun ja juuston kera
- vanhenevista leikkeleistä pizzan päälle/lämpimillä voileiville tai pastakastikeeseen, samoin samoin juustonkäntyt käy hyvin leipiin
- vaaleasta leivästä tai pullasta köyhiä ritareita tai pullavanukasta
- vanhenevat ruisleivät kuivaan uunissa ja syön sellaisenaan (rakastan kuivattua ruisleipää)
- yli jääneet grillilihat/kanat/makkarat ja salaatit voi hyvin syödä seuraavana päivänä pitaleivän välissä, päälle vähän salsaa/ketsuppia ja turkkilaista jogurttia
- jos jää keitettyjä perunoita ja yllä mainittuja lihoja, ne voi paistaa pyttipannuksi.
- vanhenevasta maidosta voi tehdä lätty/pannukakkutaikinaa ja sen voi myös pakastaa, samaan taikinaan voi mainiosti sotkea myös vanhenevat kermat/ranskankermat/smetanat
- jogurttia voi pakastaa ”jätskiksi”
- ylikypsää hedelmät surautan smoothieksi, sinnekin voi laittaa jogurttia sekaan.
- ruuanjämät annoksina pakastimeen, kastike ja pasta/riisi/peruna samaan purkkiin
- riisin voi paistaa (kiinalainen paistettu riisi), samoin pastankin tai tehdä siitä ja kastikkeesta laatikkoruuan.
Minä ostan vain pariksi päiväksi ruuat kerrallaan. Jääkaapissa on aina aamu-ja iltapala tarvikkeet ja kuivakaapissa/pakkasessa jotain vararuokaa, mutta liikaa ruokaa en osta. Lisäksi jos olen ostanut porkkanapussin teen suunnitelmallisesti kasvispihvejä/porkkanaraastetta ennen kuin se vanhenee
Meijän talouven ruokapolitiikka toimii seuraavalla tavalla silloin kun on tiukkaa rahasta(lähes aina)
Suunnittelen viikonloppuna ruokalistan viikoks ja teippaan sen kuiva-ainekaapin oven kiinni. Tästä helppo tarkistaa mikä aines oli mihinkin ruokaan suunniteltu.
Sitten puutelistan kimppuun ja kattoo mitä kotoo jo löytyy sekä mitä tarvitaan lisää.
Ylijäämäruuat joko pakastan rasioissa tai pietään jämäpäivä jollon esim ite syön jämiä ja lapset uusinta tuotantoo.
Pakkasessa pietään pahan päivän varaa niin lihaa kuin kasviksiakin sekalainen määrä ja myös niitä ruuan jämiä joita on näppärä sulattaa jos syö yksin.
-pihi huushollerska
Käyn kaupassa kaksi kertaa kuukaudessa isommilla ostoksilla. Keittiössä on vihko, johon kirjoitan puutelistaa. Joskus pyyhin listalta pois jotain, mitä tuskin kuitenkaan tulen tarvitsemaan eli oli vain mieliteko. Mulla on laaja kotivara, jota kierrätän ahkeraan. Mottoni on, että varastoi mitä syöt ja syö mitä varastoit. Kun listaan ilmestyy jotain akuuttia ostettavaa tai tulee muuta asiaa kylille, otan listan ja käyn kaupassa sen mukaan ja ostan samalla sitä, mikä on piakkoin loppumassa varastosta. Kesäkaudella tulee käytyä tosi harvoin kaupassa kun kotipihasta saa kaikkea käyttökelpoista kasvia, pakastimessa on vielä hirveä ja muuta riistaa, omat kanat munii ja töistä saa ottaa maitoa. Viimeksi kävin kaupassa ennen juhannusta. Se hyvin vähäinen hävikki mitä joskus tulee, menee kanoille, koiralle tai kompostiin.
Syö mitä ostat, osta mitä syöt, säilö mitä et ehdi syömään ja syö myös mitä säilöä.
Ihan tuohon viikon vanhaan jogurttiin on pakko kommentoida. Hapanmaitovalmiste ei ole pilalla, jos se on avaamaton pakkaus. Minä ainakin söisin viikon vanhan jogurtin hyvällä ruokahalulla. Rahka, joka on erityisen hapan elintarvike, käy ruoanlaittoon pari kolme viikkos yli päiväyksen. Ihan aistinvarainen tarjastus, avaus, haistaminen ja maistaminen riittää arvioimaan onko tuote ok.
Mm. Uht kermat säilyvät pitkään leiman yli
Mitään tuorepakattua maitoa tai kermaa ei voi käyttää usean päivän vanhana, ja mäin kesällä pitää olla tarkka jo viimeisenä käyttöpäivänä, jos ovat lämpimässä tuotu kaupasta kotiin.
Viimeinen myyntipäivä ei ole viimeinen käyttöpäivä!
Niin, ja olen meijerialalla
Jäi vielä kirjottamatta että jääkaapissakin on meillä järjestys kun se helpottaa minua hahmottamaan kaapin sisällön.
Ylin hylly on varattu yleensä raaoille lihoille.
Toisella hyllyllä on valmiit ruuat joita syyään seuraavana päivänä.
Kolmas hylly on munille ja hilloille
Neljäs aamu ja välipala vermeille.
Viimesellä hyllyllä pystyssä jugurtit ja maidot.
Ovessa alimpana ketsuppi, sinappi, salaatinkastikkeet yms purnukat.
Ylhäällä ovessa voi, liemikuutiot, fetat ect.
Vihanneslaatikoita on kaks toisessa juurekset ja toisessa hannekset.
Toimiva systeemi meillä eikä jää kaapin perukoille mitään yllätyksiä mätimään
-pihi huushollerska
Vierailija kirjoitti:
Listeriavaara pakastevihanneksissa.
Pitää kypsentää.
Hyvin säilyviä ruoka-aineita ja kerran viikossa kauppaan,ei vaikeaa.
Kiitos ap. aloituksesta. Tärkeä aihe ja olen yrittänyt pienentää ruokahävikkiä. Nyt jo hyvin tuloksin.
Omat vinkit
Pyyhin jääkaapin hyllyt kerran viikossa, jolloin käyn ruoka-aineet läpi. Puutoslistaan merkkaan ostettavat tuotteet, sitä mukaa kuin havaitsen.
Teen kerran viikossa paellan, johon laitan kaikki jämät, pehmeät tomaatit, hedelmät ja lisään tarvittaessa pakasteesta loput raaka-aineet. Yleensä on meidän perheen suosituin ruoka.
Meillä on lihat pinossa jääkaapissa käyttöpäivän mukaisessa järjestyksessä, näin näkee heti, mitä pitää kokata. Jos ostan monen päivän ruuat kerrallaan, tulee mukaan yleensä joku nyhtökaurapaketti, pakastekatkarapuja/kalaa, makkaraa, jotain mikä säilyy kauan.
Ylikypsiä hedelmiä pilkon salaattiin.
Tähteet syödään seuraavana päivänä joko sellaisenaan, jalostettuna toiseksi ruuaksi tai vaikka muna kylkeen tukevoittamaan.
Meillä pahimmat on marjat, joita on pakastin pullollaan, mutta ollaan huonoja syömään niitä. Olen alkanut ottaa vain sen minkä syön pakasterasiasta ja tukkinut loput takaisin, niin ei jää sellaisia marjajämiä jääkaappiin.
Viimeksi meni kyllä roskiin raparperipiirakan jämät, kun pakkasesta otin nyyttäritarjoiluihin ihan liikaa, eikä loppuja tullut viikolla syötyä.
Ja joskus pitää vaan hyväksyä, että tänään on ruokana niitä kasvispihvejä/kinkkukiusausta/nakkikeittoa, mitä ei ehkä justiinsa sillä hetkellä niin kauheasti tekisi mieli. Mutta jos päivämäärät tulee vastaan niin ei auta kuin popsia poskeen.
Sulla taitaa olla liikaa rahaa ostella kaikenlaisia ruokia, muttei aikaa valmistaa niitä. Tota ongelmaa ei köyhällä ole. Jos ostan yhen lihan, niin teen sen kyllä myös samantien.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lihat pinossa jääkaapissa käyttöpäivän mukaisessa järjestyksessä, näin näkee heti, mitä pitää kokata. Jos ostan monen päivän ruuat kerrallaan, tulee mukaan yleensä joku nyhtökaurapaketti, pakastekatkarapuja/kalaa, makkaraa, jotain mikä säilyy kauan.
Ylikypsiä hedelmiä pilkon salaattiin.
Tähteet syödään seuraavana päivänä joko sellaisenaan, jalostettuna toiseksi ruuaksi tai vaikka muna kylkeen tukevoittamaan.
Meillä pahimmat on marjat, joita on pakastin pullollaan, mutta ollaan huonoja syömään niitä. Olen alkanut ottaa vain sen minkä syön pakasterasiasta ja tukkinut loput takaisin, niin ei jää sellaisia marjajämiä jääkaappiin.
Viimeksi meni kyllä roskiin raparperipiirakan jämät, kun pakkasesta otin nyyttäritarjoiluihin ihan liikaa, eikä loppuja tullut viikolla syötyä.
Miksi ihmeessä pakastat marjoja jos ette syö niitä?
Smoothieen on hyvä upottaa marjoja jos niitä sattuu olemaan paljon. Tai puuroon jo kehittämisvaiheessa. Tai tee marjarahkaa? Tai leivo marjapiirakkaa pakastimeen.
Jos ette kertakaikkiaan tykkää niistä niin lahjoita ne pois oman alueesi FB-ryhmissä (kirppis/roskalava/ruoka-apu tms). Näin saat pakastimeen tilaa ja marjat menee hyötykäyttöön.
Minä katson jääkaapin tuotteet läpi ja jos on parasta ennen päiväys lähestymässä, niin googlaan reseptejä ruoka-aineella.
Mä en ymmärrä, miten ihmiset ei näe mitä jääkaapissa on.. Miten voi "löytää" vanhenneita lihoja tai jogurtteja ja käyviä tomaatteja tai lötköjä porkkanoita. Kylhän te nyt näette joka avauksella, että ai mulla onkin noi porkkanat tossa. Jos ette, niin suosittelen vaihtamaan lokerot ja hyllyt läpinäkyviin ja käymään loppuviimein näöntarkastuksessa.
Sen ymmärrän, että kaikki ei ole tällaisia numeroneurootikkoja, kuin minä. Itse muistan ulkoa kaikkien tuotteiden viimeiset käyttöpäivät, mutta se johtuu ennemminkin pakkomielteestä, kuin hyvästä muistista. Paljon jo auttaa, jos järjestelee kaikkien kategorioiden tuotteet siten, että tuoreimmat taakse ja vanhimmat eteen. Esim. Kanat ja lihat käyttöjärjestykseen jo valmiiksi. Niin eipä tule mieleen tehdä makkarakastiketta, niiden kanojen ohi. Sama jogurteissa ja rahkoissa. Pinoon ja tuoreet alimmaisiksi. Mun mieskin nykyään FIFOttaa meidän fuoat. First in, first out. Jopa kysyy multa, että muistitko fifottaa.
Käyn fifottamassa myös vanhan äitini jääkaappia aina kun ehdin, koska sieltä joutuu joka kerta raahaamaan pussitolkulla tavaraa roskiin. Mikään ei ärsytä niin paljon.
Nimimerkillä roskiin omasta jääkaapista tänä vuonna yksi tomaatti.
Kyllä oppii katsomaan mitä ostaa,kun onItse ostan aina köyhyys rajalla,ja eihän kaikki pilalla ole vaikka päiväys vahentunu haista ja maista.itse ostan mahdollisimman paljon puna lappusia ruokia enkä ole vielä sen takia sairastunu.
Asun yksin, mutta nuorempi lapsista käy välillä syömässä. Ostan vain sellasta, mitkä tulee syötyä ja osa ruuista on aina pakastimessa, esim leivät ja lihat. Tämä on pitänyt oikeesti opetella. Kun useimmiten kuitenkin syön yksin, ei ole järkeä hamstrata. Jos tytär haluaa tulla kokkaamaan, tarveaineet löytyy pakastimesta ja kuivakaapista. En ymmärrä yksineläviä ystäviäni, joilla jääkaappi tursuaa kaikkea mahdollista, syötävää ja syömäkelvotonta, esim vanhoja hilloja. En käyttäisi edes viimekesäistä avattua sinappia. Ruokahävikki on ruuan ja rahan haaskausta. Sinne ostoskärryyn tai koriin voi ihan ajatuksella katsoa ennenkuin menee kassalle. Tarvitsetko sitä kaikkea just nyt. Ja onko siinä oikeesti ruokaa vai pelkkää sokeria...
Käytännössä toimii siten, että et osta enempää kuin syöt.
Katsot päiväykset ja ostat sellaista, joka säilyy tarpeeksi pitkään. Päiväysalennettua ostat vain silloin, kun syöt sen samana päivänä.
Säilytä ruuat hyvin. Valmis ateria säilyy hyvin jääkaapissa jopa 4-5 päivää, vertaa einesten myyntiaikoihin.
Ja vielä kertauksena: älä osta sellaista, jota et syö. Silti voi tulla virheostoksia, kun joku ruoka ei olekaan sellaista kuin oletti.
Osta hyvin säilyviä ruokia. Esimerkiksi banaanit ja perunat säilyvät kyllä useamman päivän ja jopa viikkoja, mutta salaattia on turha ostaa varastoon.
Käytkö töissä? Jos kyllä, olet varmasti siellä tottunut siihen että hommat tehdään silloin kun on tarkoitus eikä vaan unohdeta.
Sama homma ruoanlaiton kanssa. Jos aion laittaa huomenna ruoaksi kanaa, laitan. Ei ole mahdollista että se kana jotenkin mystisesti unohtuisi laittaa. Olen aikuinen ihminen ja jos olen suunitellut jotain tekeväni, teen, ellei tule mikään forcen majuri kylään. Harvemmin tulee.
Meillä käydään kahdesti viikossa kaupassa ja siten mietitään 3-4 päivän ruokalistat valmiiksi ennen kauppareissua. Ja sitten laitetaan sitä mitä on ajateltu. Hyvin äkkiä oppii minkä verran mitäkin ruokaa menee.
Itsestään selvää on tietysti tarkistaa pakkaukset kaupassa ja ostaa se, missä on pisimmällä parasta ennen-päiväys. Tämä siltä varalta että tulisikin joku yllättävä suunnitelmamuutos eikä voisikaan laittaa ruokaa sinä päivänä minä on ajatellut -yllättäviin asioihinkin voi nääs varautua.