Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokahävikin vähentäminen - auttakaa!

Vierailija
12.07.2018 |

Olen kyllästynyt siihen, että joudun koko ajan heittämään vanhaksi mennyttä ruokaa pois. En osaa tehdä ruokaostoksia suunnitellusti ja harmittaa sekä ruokien heittäminen roskiin että siihen liittyvä rahanhaaskaus.

Tiedän toki, että pitäisi tehdä vaikka viikon ruokalista etukäteen ja ostaa vain sen verran, mitä tietää syövänsä. Mutta miten se käytännössä toteutuu? Pakastatteko aina kaikki lihat yms. jos ette ole 100% varmoja, että ehditte valmistaa ne ajoissa? Minä lähinnä löydän ne jääkaapista viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja revin taas hiuksiani päästä.

Antakaa parhaiksi toteamianne käytännön vinkkejä, joita arjesta väsynytkin ihminen jaksaisi ja pystyisi noudattamaan.

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit valmistaa osan ruoista myös etukäteen ja pakasta valmiiksi sopivana annoskokona. Sen jälkeen ruoanlaitto on helppoa kun tiedät että tarvittavat pihvit, kastikkeet, kanat jne löytyvät pakkasesta ja niille riittää mikrotus. Laitat vain tuoreen salaatin tai mitä ikinä laitatkaan niiden kaveriksi.

Vierailija
22/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en koskaan pakasta muuta kuin leipää. Teen ostoslistan reseptien mukaan eli esim. maanantaina olisi tarkoitus tehdä lasagnea. Listaan reseptin aineet ja ostan sen mukaan. Näin jatkan 3 - 4 päivää. Lisäksi juomat ja välipalat.

Näinhän sen voisi kuvitella menevän, mutta kaikkien elämä ei ole ihan noin järjestelmällistä.

Esim. töissä saattaa mennä pitempään kuin on kuvitellut ja joutuu sitten siellä syömään välipalaa jaksaakseen. Kotiin tultua ei pystykään enää syömään sitä ateriaa, jonka on päivälliseksi varannut.

Tai sairastuu juuri kun on käynyt kaupassa. Siinä tilanteessa voi hyvin unohtua yhtä sun toista pilaantuvaa keittiöön.

Lapsiperheissä muuttujia on vielä enemmän kuin tällaisella yksineläjällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkkutaloudessa asuva ja käyn kymmenen kertaa viikossa ravintolassa. Ei tule ruokahävikkiä ja kulut eivät kiinnosta.

Vierailija
24/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää hyvistä vinkeistä!

Kauppa on automatkan päässä, joten olen yrittänyt harventaa käyntejä. Sen seurauksena on kauppareissuilla kuitenkin tullut lapattua kärryyn kaikenlaista, mitä EHKÄ saattaisi tarvita. Ja sitten ne tavarat hautautuvat jääkaappiin, kun käyn ostamassa seuraavalla kerralla puuttuvia ruoka-aineita.

Nyt olisi varmaan järkevintä aloittaa jääkaapin järjestämisellä, viedä säilykkeet ja hillot kellariin ja pitää jääkaappi niin tyhjänä kuin mahdollista. Sitten näkisin yhdellä silmäyksellä, mitä siellä on. 

Tuokin oli hyvä pointti, että pääosa ruoasta pitäisi olla kuivakaapissa tai pakastimessa ja jääkaapissa vain muutamat tuoretavarat. Tuntuu, että olen kokannut liiaksi vain jääkaapista viime aikoina. 

Saa vinkata vielä lisääkin, kaikki käyttökelpoisen kuuloiset konstit pääsevät kokeiluun.

Ap

Tästä tuli vielä ekstravinkki mieleen: mulla on jääkaapin vieressä pieni liitutaulu ja liituja, ja kirjoitan siihen, jos jotain on loppu - kuiva-ainekaapista tai jääkaapista (voi, munat ym). Nämä lisään sitten siihen ostoslistaan, joka tietysti on myös must sen jälkeen kun olet suunnitellut viikon ruokalistan. Näin ei tule ostettua kaupasta mitään ylimääräistä, mutta "varastot" on aina täynnä. 

Vierailija
25/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittele ruokalistat etukäteen, suunnittele mitä aiot tehdä ja tee ostoslista sen mukaan, älä mee vaan kauppaan ja osta jotain. Toinen, parin päivän välein tutki jääkaapin sisältö jos siellä on jotain joka menossa vanhaksi käytätte sen pois ennen kun ostetaan uutta. Ruokien ja ruokatarvikkeiden pakastaminen on kätevää. Näin sinkkuna monesti välttämätöntä. Tosin yhdelle ihmiselle on helpompi suunnitella kun tiedän täsmälleen mitä syön ja kuinka paljon syön.

Vierailija
26/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Mä olen sinkkutaloudessa asuva ja käyn kerran viikossa kaupassa. Suunnittelen ruokalistan etukäteen ja vielä silleen, että suhteutan sen nopeasti pilaantuviin ja vähemmän nopeasti pilaantuviin. Niinpä syön alkuviikosta yleensä lihaa/kanaa/kalaa ja salaattia ja loppuviikosta (vihannes)munakkaita ja peruna/vihannes(uuni)ruokia (näihin saa kätevästi kaikki "ylijäämälihat" myös upotettua). Ostan joskus näitä lihankorvikkeitakin ihan vaan sen takia, että niissä riittää päiväykset pidemmälle, ja syön niitä sitten loppuviikosta. 

Niin ja jos ostan vaikka 2 kanafilettä, paistan ne molemmat heti ja syön jälkimmäisen sitten vaikka munakkaassa, paloittelen sen kypsennetyn kanan sinne sekaan (säilyy pidempään kypsennettynä). 

Tälleen perusruokakulut on mulla n. 20 euroa viikossa. 

Tämähän oli ihan mahtava vinkki, itsekään en ole tullut tuolla lailla ajatelleeksi. Tai ehkä vaistomaisesti toiminkin vähän tuohon suuntaan, mutta yritän itsekin saada ruokakuluja pienemmäksi ja suunnitelmallisemmaksi (että olisi esim. aina omat eväät töihin niin pääsee paljon halvemmalla), ja nyt kyllä keskityn tähän ihan ajatuksen kanssa. Kiitos!

Ap:lle vielä lisään, että vaikka sulla olisi kaapissa pelkkä maitopurkki ja pöydällä muroja ja banaaneja, niin niilläkin vielä pärjää seuraavaan kauppareissuun asti. Eli älä säikähdä sitä että ruoka on "loppunut", koska jo pelkillä kananmunillakin saa aikaan ravitsevan lounaan jos niikseen tulee. Testaa siis samalla vähän miten pitkään voit venyttää seuraavaa kauppareissua ja välillä voi hyvin kestää senkin, että joku jugurtti tai kurkku loppuu pariksi päiväksi. Kaikkea ei ole pakko olla koko ajan ja sitten kun sitä taas on, se tulee todennäköisemmin syötyä.

t. 14

Vierailija
27/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä se itsestäänselvyys, että älä mene kauppaan nälkäisenä. ;)

t. 14

Vierailija
28/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan osta mitään nopeasti pilaantuvaa kuten lihaa tai kalaa, ellen tiedä varmasti, mitä siitä teen ja minä päivänä.

Jos jotain on menossa huonoksi, syön sen. Ei kannata hirttäytyä siihen, että aamulla syön aina jotain tiettyä; voi ihan hyvin syödä sitä, mitä kaapissa on. Aamiaiseksi voi syödä joskus vaikka kaksi lihapullaa ja porkkanan, jos vaihtoehtona on panna ne kohta roskiin.

Ennen syömistä ja varsinkin ennen ruuanlaittoa pitää aina katsoa jääkaappiin. Vanhenevat juustonkannikat, leikkeleet, kermatilkat, vihannekset yms. voi hukata ruuan sekaan. Mainituista aineksista pelkästään syntyisi esimerkiksi pastakastike. Ruokaa pitää tehdä ensisijaisesti niistä aineksista, jotka ovat ensimmäisenä vanhenemassa.

Näillä menetelmillä meillä on ruokahävikki lähellä nollaa.

Vierailija
29/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tahtoi yhdessä vaiheessa jäädä jääkaapin perukoille pilaantumaan raaka-aineita kunnes otin käyttöön idiootti varmaan Konstin. Vaatii tosin hieman vaivaa mutta eipä enään tule hävikkiä. Kaupasta tullessani kirjaan yksinkertaisesti ylös tuotteen viimeisen käyttöpäivämäärän kautta Parasta ennen päivän ja tuotteen nimen. Kirjanne excel-taulukkoon jonka jälkeen järjestän tiedot päivämäärän mukaiseen järjestykseen ja näin yhdellä vilkaisulla näin mitkä tuotteet ovat menossa vanhaksi.

Vierailija
30/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tämä aihe nyt minusta kiinnostava, mutta vastaillaan vielä kun ap toivoi kaikkia vinkkejä. :) Jäin miettimään tuota kun kirjoitit että kaapista löytyi täysi (?) jugurttipurkki joka oli mennyt vanhaksi. Itse en osta kaupasta vähään aikaan MITÄÄN sellaista, jota en saanut viimeksi syötyä. Se on mulle sen merkki, että tälle ei ole menekkiä. Tämä olisi hyvä opettaa lapsillekin, että ruoka ei ole jääkaapissa koristeena, vaan kaikki olisi hyvä syödä pois.

Joskus on myös parempi ostaa pienempi pakkaus (esim. sitä jugurttia) vaikka se onkin kilohinnaltaan hieman kalliimpaa. Esim. jos kaksi lasta syö kumpikin kaksi desiä jugurttia viikossa, niin ostaisin heille vain yhdet pienet purkit.

t. 14

Vierailija
31/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisti ja järjestyksessä oleva jääkaappi saattaa auttaa. Kannattaa asetella ruoat siten, että kaiken näkee helposti. Esim. vihanneslokeroon voi laittaa tyhjiä jäätelörasioita tai muita tarpeeksi suuria laatikoita joihin laitat kaikki vihannekset hyvin näkyville ilman pakkauksia. Kun näet kaikki ruoat, niitä tulee käytettyä paremmin. Itse ainakin testaan tätä ja jääkaappi näyttää siistiltä ja ruoat houkuttelevilta.

Vierailija
32/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siisti ja järjestyksessä oleva jääkaappi saattaa auttaa. Kannattaa asetella ruoat siten, että kaiken näkee helposti. Esim. vihanneslokeroon voi laittaa tyhjiä jäätelörasioita tai muita tarpeeksi suuria laatikoita joihin laitat kaikki vihannekset hyvin näkyville ilman pakkauksia. Kun näet kaikki ruoat, niitä tulee käytettyä paremmin. Itse ainakin testaan tätä ja jääkaappi näyttää siistiltä ja ruoat houkuttelevilta.

Mulla on sama. Säilytän kasviksia jääkaapissa punotussa korissa, ja kieltämättä ne näyttävät houkuttelevammalta.

Vierailija
33/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä joitain vinkkejä

-syö samaa ruokaa 3-4 päivää

-suunnittele seuraava ateria jääkaapin tähteistä

-pakasta puolet lihoista

-pakasta puolet leivästä

-osta tuoreita maltillisesti

-..paitsi jos pakastaminen onnistuu

-käytä pakastevihanneksia

-kuiva-ainekaapista tulisi löytyä perus ruoka-aineita; kananmunia, puuroa, jauhoja, nuudelia, pastaa, papuja..

-janojuomana vesi

-leivän päälle yhtä leikkelettä

Vierailija
34/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poika teki ekaluokalla yhden jääkaapin hyllyn laitaan lapun "käytä nämä pian". Siihen nostettu joka päivän ne tuotteet, jotka saatava äkkiä liikkeelle.

Vierailija
35/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun taytyy tunnustaa, etta mun yks pahimmista arsytyksista on kamppisten kyvyttomyys ruokahavikin minimointiin. Itsella se on oikeesti aika nollassa ja suurimpana syyna lienee se, etta oon "luova ruuanlaittaja". Keksin siis suht helposti, etta miten monipuolisesti eri ruoka-aineita voi kayttaa. Usein (mutten aina) suunnittelen myos ruoka-/ostoslistaa. Harvemmin pakastan, tosin esim. tuoretta varsiselleria pilkon sinne (sita harvemmin tarvitsee niin paljoa kerralla). Ja valilla on hyvaa pitaa "jaakaapin tyhjennyspaivia" eli jostain jamista kehittelee esim. pastakastikkeen tai muun sorsselin.

Vierailija
36/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt siihen, että joudun koko ajan heittämään vanhaksi mennyttä ruokaa pois. En osaa tehdä ruokaostoksia suunnitellusti ja harmittaa sekä ruokien heittäminen roskiin että siihen liittyvä rahanhaaskaus.

Tiedän toki, että pitäisi tehdä vaikka viikon ruokalista etukäteen ja ostaa vain sen verran, mitä tietää syövänsä. Mutta miten se käytännössä toteutuu? Pakastatteko aina kaikki lihat yms. jos ette ole 100% varmoja, että ehditte valmistaa ne ajoissa? Minä lähinnä löydän ne jääkaapista viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja revin taas hiuksiani päästä.

Antakaa parhaiksi toteamianne käytännön vinkkejä, joita arjesta väsynytkin ihminen jaksaisi ja pystyisi noudattamaan.

Jääkaappi ensin hyvään järjestykseen, esim. lihat alahyllylle, vihanneslaatikon päälle. Se on kylmin paikka.

Jauheliha ja broisku kannattaa paistaa ja maustaa valmiiksi, nopea jäähdytys ja sitten pakkaseen. Sieltä ovat sitten valmiina sulatettaviksi ja ovat ikäänkuin puoliksi valmiita ja ruoka valmistuu nopeasti.

Paistetusta jauhelihasta tomaattinen spagettikastike ja broileriin jokin maustekerma, mikä keitetään kokoon, niin tuli kastike, riisit jo porisi liedellä.

Jos määristä ei ole mitään ymmärrystä, valmista joskus vk ruoat vaikkapa K-ruoan viikko-ohjeen mukaan, niin opit.

Kaikkiin hommiin tarvitaan vähän järkeä ja järjestelmällisyyttä. Niin se vain on, ei ne muuten korjaannu.

Vierailija
37/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten usein sun on mahdollista käydä kaupassa, onko sinne pitkä matka?

Mulla kauppa on niin lähellä, että voisin käydä siellä helposti vaikka joka päivä, jos laiskuudeltani viitsisin. Olisi siis aika helppo varmuuden vuoksi ostaa liian vähän kuin liikaa, mutta käytännössä ei aina huvita tehdä niin, vaan haluaa säästää itseään myöhemmin ja tulee ostettua joskus niin isoja ruokaostoksia, ettei ehdi käyttää kaikkea ajoissa.

Eli se vinkki oli, että osta vähemmän ruokaa kerrallaan ja käy useammin kaupassa - jos mahdollsita.

Taloudellisin vaihtoehto on käydä.pari kertaa vk ja suunnitella etukäteen.

Vierailija
38/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nahistuneet vihannekset menevät keittoihin, kuivuneet juustonkannat myös johonkin ruokaan. Älä

tuijota liikaa parasta ennen-päiväyksiin vaan käytä haju-ja makuaistejasi. Hapanmaitotuotteet säilyvät

kauan päiväyksen jälkeenkin, samoin monet muutkin ruuat. Minä pakastan leivät niin että vain muutamalle

päivälle eteenpäin on tuoretta leipää. Älä osta liikaa ruokaa!

Vierailija
39/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytössä viikon ruokalista. Lauantaina syödään pakastetut ylijäämäannokset; yhdelle pastaa, toiselle keittoa, kolmannelle laatikkoa jne.

Valmiita listoja saa tilattua sähköpostiin tai voi käyttää jonkun lounasravintolan listoja, jos ei jaksa tehdä omaa. Kouluaikoina vertaan listaa kouluruokaan, sillä lapset ei välitä syödä samana päivänä samaa ruokaa kahdesti.

Teen kuusi annosta ruokaa neljälle hengelle. Yksi annos jää mulle työlounaaksi ja loput pakkaseen, joka siis syödään lauantaina.

Keitot teen aina tuoreista kasviksista. Pilkon kaikki ja sen, mikä ei mene keittoon, pakastan. Seuraavalla keittokerralla on valmiiksi pilkotut kasvikset.

Vierailija
40/130 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää hyvistä vinkeistä!

Kauppa on automatkan päässä, joten olen yrittänyt harventaa käyntejä. Sen seurauksena on kauppareissuilla kuitenkin tullut lapattua kärryyn kaikenlaista, mitä EHKÄ saattaisi tarvita. Ja sitten ne tavarat hautautuvat jääkaappiin, kun käyn ostamassa seuraavalla kerralla puuttuvia ruoka-aineita.

Nyt olisi varmaan järkevintä aloittaa jääkaapin järjestämisellä, viedä säilykkeet ja hillot kellariin ja pitää jääkaappi niin tyhjänä kuin mahdollista. Sitten näkisin yhdellä silmäyksellä, mitä siellä on. 

Tuokin oli hyvä pointti, että pääosa ruoasta pitäisi olla kuivakaapissa tai pakastimessa ja jääkaapissa vain muutamat tuoretavarat. Tuntuu, että olen kokannut liiaksi vain jääkaapista viime aikoina. 

Saa vinkata vielä lisääkin, kaikki käyttökelpoisen kuuloiset konstit pääsevät kokeiluun.

Ap

Hyvä alku! Tähän vielä että älä osta kaupasta MITÄÄN mille sinulla ei ole jo käyttötarkoitusta mielessä. Eli älä osta pakettia nakkeja sillä ajatuksella että no, ainahan nakkeja syö, vaan osta paketti nakkeja ja loput tarpeet nakkikeittoon torstaiksi. Kuivatavaraa voi periaatteessa hamstrata, mutta silti fiksumpaa ostaa tölkki tomaattimurskaa pizzaa varten kuin kuusi tölkkiä ihan vaan varalle. Olen itse oppinut lapsuudenkodista tuon varalle ostamisen ja ihan kamalan vaikeaa oppia siitä pois. Yritän myös kitkeä hävikkiä parhaillaan.