Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokahävikin vähentäminen - auttakaa!

Vierailija
12.07.2018 |

Olen kyllästynyt siihen, että joudun koko ajan heittämään vanhaksi mennyttä ruokaa pois. En osaa tehdä ruokaostoksia suunnitellusti ja harmittaa sekä ruokien heittäminen roskiin että siihen liittyvä rahanhaaskaus.

Tiedän toki, että pitäisi tehdä vaikka viikon ruokalista etukäteen ja ostaa vain sen verran, mitä tietää syövänsä. Mutta miten se käytännössä toteutuu? Pakastatteko aina kaikki lihat yms. jos ette ole 100% varmoja, että ehditte valmistaa ne ajoissa? Minä lähinnä löydän ne jääkaapista viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja revin taas hiuksiani päästä.

Antakaa parhaiksi toteamianne käytännön vinkkejä, joita arjesta väsynytkin ihminen jaksaisi ja pystyisi noudattamaan.

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Xxyäö kirjoitti:

Ihan tuohon viikon vanhaan jogurttiin on pakko kommentoida. Hapanmaitovalmiste ei ole pilalla, jos se on avaamaton pakkaus. Minä ainakin söisin viikon vanhan jogurtin hyvällä ruokahalulla. Rahka, joka on erityisen hapan elintarvike, käy ruoanlaittoon pari kolme viikkos yli päiväyksen. Ihan aistinvarainen tarjastus, avaus, haistaminen ja maistaminen riittää arvioimaan onko tuote ok.

Mm. Uht kermat säilyvät pitkään leiman yli

Mitään tuorepakattua maitoa tai kermaa ei voi käyttää usean päivän vanhana, ja mäin kesällä pitää olla tarkka jo viimeisenä käyttöpäivänä, jos ovat lämpimässä tuotu kaupasta kotiin.

Viimeinen myyntipäivä ei ole viimeinen käyttöpäivä!

Niin, ja olen meijerialalla

Jos olisit meijerialalla, tietäisit, että maitotuotteissa lukee "parasta ennen" päiväys, ei lue "viimeinen käyttöpäivä" !

Eihän kirjoittaja sanonutkaan, että paketeisa lukisi viimeinen myyntipäivä. Hän vain totesi, että viimeisenkin myyntipäivän jälkeen tuotetta voi syödä. Kaupassa parasta ennen -päiväys tarkoittaa viimeistä myyntipäivää.

Eihän tarkoita!

Vierailija
82/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xxyäö kirjoitti:

Ihan tuohon viikon vanhaan jogurttiin on pakko kommentoida. Hapanmaitovalmiste ei ole pilalla, jos se on avaamaton pakkaus. Minä ainakin söisin viikon vanhan jogurtin hyvällä ruokahalulla. Rahka, joka on erityisen hapan elintarvike, käy ruoanlaittoon pari kolme viikkos yli päiväyksen. Ihan aistinvarainen tarjastus, avaus, haistaminen ja maistaminen riittää arvioimaan onko tuote ok.

Mm. Uht kermat säilyvät pitkään leiman yli

Mitään tuorepakattua maitoa tai kermaa ei voi käyttää usean päivän vanhana, ja mäin kesällä pitää olla tarkka jo viimeisenä käyttöpäivänä, jos ovat lämpimässä tuotu kaupasta kotiin.

Viimeinen myyntipäivä ei ole viimeinen käyttöpäivä!

Niin, ja olen meijerialalla

Mikä tuorepakattu maito ja viimeinen käyttöpäivä saati myyntipäivä? Tavallisessa maidossa, esim. kevytmaito, on parasta ennen -päiväys, ja se saattaa mennä melkoisen monta päivää sen jälkeen, aistinvarainen tarkistus ratkaisee, toisin kuin viimeisen käyttöpäivän tuotteissa joita ovat siis liha, kala jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kesällä meillä auttaa tämä:

- ei ollenkaan riisi/peruna/pastalisuketta

- Kasviksia iso satsi kerralla kaupasta. Kaikki pestään, kuoritaan, pilkotaan/raastetaan. 

- Esikäsitellyt kasvikset syödään näin: ekana päivänä salaatti, johon vaan sekoitellaan aineksia raakana. Proteiiniksi paistetaan kanaa/kalaa kertasatsi.

- Seuraavan päivänä kypsennetään kertasetti pannussa: sipulia, paprikaa, kesäkurpitsaa... ja taas oheen proteiini. Lisukkeena melonia, kurkkua ja tomaattia kypsentämättöminä.

- Kolmas päivä: nyt pannuun sipulin kanssa parsakaali, kukkakaali ja paprika. Kaveriksi makkaraa.

- Neljäs päivä: vihannekset sekaisin pannuun, sekaan makkaraa jos on ja paistetaan munakkaaksi. Oheen kypsentämättömiä jos on jäljellä.

- Jos kasviksia on jäljellä, niin sosekeitto. Sekaan omenaa, nektariinia, yrttejä jos on. Muna tai raejuusto tuo proteiinia.

Tämä toimii meillä kesällä hyvin. Kauppaan mennään kun ei ole kasviksia. Proteiinia on aina ainakin pakastimessa tai munia, eli siitä ei ole kiinni kauppaan meno. Reilusti maitoa ja oivariinia mukaan, niin pärjää monta päivää muovikassillisella kasviksia.

Vierailija
84/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää hyvistä vinkeistä!

Kauppa on automatkan päässä, joten olen yrittänyt harventaa käyntejä. Sen seurauksena on kauppareissuilla kuitenkin tullut lapattua kärryyn kaikenlaista, mitä EHKÄ saattaisi tarvita. Ja sitten ne tavarat hautautuvat jääkaappiin, kun käyn ostamassa seuraavalla kerralla puuttuvia ruoka-aineita.

Nyt olisi varmaan järkevintä aloittaa jääkaapin järjestämisellä, viedä säilykkeet ja hillot kellariin ja pitää jääkaappi niin tyhjänä kuin mahdollista. Sitten näkisin yhdellä silmäyksellä, mitä siellä on. 

Tuokin oli hyvä pointti, että pääosa ruoasta pitäisi olla kuivakaapissa tai pakastimessa ja jääkaapissa vain muutamat tuoretavarat. Tuntuu, että olen kokannut liiaksi vain jääkaapista viime aikoina. 

Saa vinkata vielä lisääkin, kaikki käyttökelpoisen kuuloiset konstit pääsevät kokeiluun.

Ap

Älä tee enää ehkä-ostoksia vaan tee kauppalista kotona keittiössä. Mieti mitä aiot laittaa, vaikka silmäilemällä lähikauppasi tarjouksia. Katso ensin, mitä sinulla jo on kaapissasi ja kirjoita listaan, mitä puuttuu.

Voit käyttää mummojen tapaan paperille kirjoitettua puutelistaa ja kaupan sovellusta, josta voit valita ruokalajin ja se ehdottaa siihen tarvikkeet - mutta karsi kaupan listalta kaikki se pois, jota sinulla on jo.

Vierailija
85/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole suunnitellut ruokaostoksia. Kaupassa käyn vain nälkäisenä, koska silloin tulee ostettua enemmän, eikä tarvitse heti mennä uudestaan. Tällä käytännöllä ei ole ainakaan jäänyt ikinä ruokaa vanhaksi.

Vierailija
86/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ostetaan vain vähän nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita (liha ja kala) ja se mitä ostetaan kokataan yleensä 1-2 päivän sisällä. Esimerkiksi pizzaan ei joka kerta tarvitse laittaa tuoreita aineksia vaan purkkitonnikala yms. säilykkeet toimii hyvin. Pizzaan voi muitenkin helposti laittaa vaikka tomaattikastikkeen jämät ja juuston kannat. Tortilla toimii hyvin kans jämäruokien käyttämiseen.

Kaupassa ei tarvitse käydä joka päivä, jos miettii etukäteen viikon ruokalistaa. Esim. kuivatut linssit säilyy hyvin ja niistä saa nopeasti tehtyä vaikka keiton. Ajatuksena siis tässä se, että monipuolisilla kuivatarvikkeilla voi korvata osan täpötäyden jääkaapin sisällöstä ja sitä kautta saada joustavuutta ruokalistan suunnitteluun. Jos se linssikeitto jää tekemättä niin linssit säilyy kyllä.

87/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

öööö... häh?

Tarviiko tätä oikeasti aikuisen ihmisen kysyä? Onko jääkaapissa ruokaa? On, no syö se pois. Onko siellä enää ruokaa? Ei, no käy kaupassa.

Vierailija
88/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo pakastaminen kun se pakastusteho pitää laittaa päälle mieluiten vuorokausi ennen kuin laittaa ruokaa pakkaseen? Normaalisti pakastimessa lämpötila n.  - 18  -  -24 celsiusta ja pakastusteho päällä lämpötila laskee siihen - 40 asteeseen.

Vierailija
89/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantai on meillä jääkaapin tyhjennyspäivä eli syödään viikonlopun jämät joko ruokana tai niistä tehdään uusi ruoka. 

Ma-iltana käydään kaupassa alkuviikon tarpeisiin ja torstaina viikonlopun. Leivistä on sulana aina vain osa. Kaikki lihat ja muut proteiinit on pakkasessa paitsi parin-kolmen päivän tarpeet.

Leikkeleet ja juustot saavat vaikka loppua. Isoja määriä ei osteta, ettei mene tosiaan pilalle. Lähikaupasta saa tilalle.

Vierailija
90/130 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en suunnittele, vaan katson kapeista, mitkä ainekset on menossa vanhaksi. Googlaan eri kielillä nämä ainekset ja sanan resepti ja valitsen reseptin, johon saan kyseiset ainekset.

Usein vaatii kaupassakäyntiä, koska reseptiin tylee jotain, mikä puuttuu, mutta meillä on todella hyvinvarustettu ruokakauppa ihan vieressä ja lähes aina auki.

Paistan vihannesjämät ilta-aterialla munakkaksi, siihen menee riisit ja spagetinjämätkin. jauhelihakastikkeeseen voi lisätä melkein mitä vain - esim.keittojen rippeitä, pestopurkin tai taco-kaatikkeen jämät... toimii ikään kuin mausteena.

Rosollijämistä saa muuten tuunattua jouluähkyn jälkeen kevyehkön vihannessosekeiton, jos silli on erillään, kuten meillä aina on.

Keitetyt perunat voi tietty paistaa.

Perusainekset kaupasta meillä on aina samat. Ostetaan ne sen mukaan, mitä syödäänkin.

Vierailija
91/130 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että kerran viikossa jättiostosten tekeminen johtaa helposti hävikkiin. Jääkaappi pursuaa, eikä enää muista mitä siellä on. Hyvänä esimerkkinä anoppi, jolla jääkaappi näyttää aina ihan tyhjältä ja laittaa kuitenkin päivittäin ruokaa.

Suunnittelu on hyvä juttu, mutta minulle käy usein niin, että a) mieli muuttuu tai b) aikataulu muuttuu, eikä olekaan aikaa valmistaa suunniteltua ruokaa. 

Meillä toimii nämä:

- syödään perusruokaa, jonka tiedän maistuvan kaikille (miinuksena ruokavalion kapeutuminen)

- lihat ja leivät pakkaseen. 

- ennen kauppaan menoa tarkistan ja siivoan jääkaapin

- muutaman kuukauden välein laitan ruokaa vain kuivakaapista ja pakastimesta löytyvistä tuotteista (muuten vaarana, että kahden vuoden kuluttua löydät pakkasesta vanhentuneita lihoja)

Vierailija
92/130 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä, että kerran viikossa jättiostosten tekeminen johtaa helposti hävikkiin. Jääkaappi pursuaa, eikä enää muista mitä siellä on. Hyvänä esimerkkinä anoppi, jolla jääkaappi näyttää aina ihan tyhjältä ja laittaa kuitenkin päivittäin ruokaa.

Suunnittelu on hyvä juttu, mutta minulle käy usein niin, että a) mieli muuttuu tai b) aikataulu muuttuu, eikä olekaan aikaa valmistaa suunniteltua ruokaa. 

Meillä toimii nämä:

- syödään perusruokaa, jonka tiedän maistuvan kaikille (miinuksena ruokavalion kapeutuminen)

- lihat ja leivät pakkaseen. 

- ennen kauppaan menoa tarkistan ja siivoan jääkaapin

- muutaman kuukauden välein laitan ruokaa vain kuivakaapista ja pakastimesta löytyvistä tuotteista (muuten vaarana, että kahden vuoden kuluttua löydät pakkasesta vanhentuneita lihoja)

Jos lähikauppaan on n. 50 km, on opittava elämään kerran viikossa kaupassa käynnin kanssa. Siihen on monta keinoa:

- katsotaan tarkkaan päiväykset ja ostetaan mahdollisimman tuoretta ( hyllyn takaosasta), jos ei ole tarkoitus syödä heti.

- suunnitellaan tulevat ateriat

- käytetään pakastinta, joka tyhjennetään kerran vuodessa ennen seuraavaa satokautta. "Tyhjentäminen" tarkoittaa käytännössä sitä, että edellisen vuoden pakasteet pakataan erikseen ja uudet laitetaan pakastimen pohjalle.

Vierailija
93/130 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahävikkiin on yksinkertainen neuvo, pienentää ruokaan varattua budjettia.

Teillä on liikaa rahaa laittaa pelkkään ruokaan, jos ostaa ruokaa ruuan päälle.

Ja sitten heittää osan roskiin. Kun jääkaappi on tyhjempi, niin näkee helpommin mitä on liikaa ja mitä puuttuu.

Jos ennen on viikon ruokaan varattu raha vaikka sata euroa niin vastaisuudessa sitten vaikka 50 euroa.

On pakko miettiä mitä ostaa, kuinka paljon ja kuinka usein.

Ostaa vain välttämättömän.

Vierailija
94/130 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahävikin torjuminen ei ole aina niin suoraviivainen juttu kuin voisi kuvitella. Useimmat tässä mainitut keinot ovat olleet meillä jo pitkään käytössä, mutta hävikkiä on tullut silti harmillisen paljon etnisesti monipuolisen ruokavalion ja ruoanlaittoharrastuksen takia. Vanha sukulainen kehuskeli tässä taannoin, että hänellä ei ole koskaan mennyt mitään ruokaa hukkaan. Helppoahan se onkin, kun ruokavalio rakentuu lähinnä vain muutaman toistensa kanssa yhteensopivan perusraaka-aineen ympärille - peruna, liha, maitotuotteet, leipä. Mausteet lähinnä suolaa ja pippuria. Mutta ajat ovat muuttuneet. Ei minullakaan ole mitään ongelmia keksiä, miten voisin käyttää vaikka juustonjämät tuollaisessa ruokakulttuurissa. Mutta kokeilkaapa samaa vaikka currytahnan kanssa. Saa olla aika saita tai ennakkoluuloton kokkailija, jos aikoo upottaa sen seuraavan päivän pastakastikkeeseen, tai sitä seuraavan päivän risottoon, tai sitä seuraavan päivän uunimakkaraan, tai edes sitä seuraavan päivän jämämunakkaaseen yhdessä parmesaanin ja oliivien kanssa....Eli jos todella haluat pitää ruokahävikin minimissä, se tarkoittaa valitettavasti usein sitä, että pitää varautua tekemään myönnytyksiä muissa periaatteissa. Kaventaa ruokavaliota, syödä samoja tai samanlaisia ruokia useita päiviä putkeen, tai käyttää enemmän esim. pakastettavia valmisruokia. Minulla hävikkiin on auttanut tehokkaasti oikeastaan vasta viimeseksi mainittu. Vasta ihan viime vuosina kaupoista on alkanut löytyä suunnilleen kelvollista tarjontaa aasialaisesta valmisruoasta, joka huomioi johonkin pisteeseen asti myös erikoisruokavalioita. Mutta siinäkin on sitten hyväksyttävä se, että se on valmisruokaa.

Vierailija
95/130 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hävikkiä pitäisi pienentää? Kyllä kaatopaikalla tilaa riittää.

Vierailija
96/130 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vähän ja en yritä pakastaa.

Vierailija
97/130 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nahistuneet vihannekset antavat heti inspiraation keittoon tai vihannesmunakkaaseen, pataruokiin voi upottaa yhtä jos toista.

Jonkun kommentti siitä, että lihan rpskiin heittäminen on törkeää, koska joku on kuollut sen takia, on myös oma asenteeni lihaan.

Kunnioitusta ruokaa kohtaan.

Vierailija
98/130 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jääkaapissa on jo paketti tuorelihaa tai vaikka kanaa, toinen kannattaa pakastaa. Sulattaminen ei ole iso juttu. Samoin tuoreiden kasvisten sijaan kannattaa ostaa välillä pakasteita, jos vihanneslokeron sisältö tuppaa nahistumaan.

Nahistuuhan ne, kun ne myydään väärän kokoisissa pakkauksissa.

Siinä se ongelma on. Jos mä tarviin vaikka 3 lehtisellerin vartta, niin mä tarviin kolme, enkä nippua missä on kymmenen. 

Turha vinkua sitten ilmastonmuutoksista, jos itse myydään ainekset ihmisille väärissä pakkauskoissa. (sama juttu kun toistetaan kaikissa muissakin asioissa, niin tuleehan sitä turhaa kulutusta maailmaan)

Sinkkumies

Vierailija
99/130 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähennä ruokatarvikkeiden määrää jääkaapissa. Näet noin nopeammin, mitä siellä on ja on helpompi tarkastaa käyttöpäivämäärät. Kaikkea ei tarvitse säilyttää jääkaapissa. Esimerkiksi munat ja jotkut vihannekset pärjää hyvin huoneenlämmössä.

No melko hyvä nyrkkisääntö on se, että mikä myydään kaupassakin lämpöisestä, niin voi pitää lämpöisessä.

Paitsi mansikat homehtui pöydällä päivässä ;)

Yleensä ne on tosin syöty jo ennen seuraavaa päivää, nyt ei jostain syystä maistuneet ja olivat seuraavana päivänä homeessa. 

Mä tosin olen ihmetellyt asiaa, kun puhutaan, että sienet pitäisi säilyttää kylmässä ja käsittääkseni mansikan kasvattajilta vaaditaan kylmätilat ym.. 

Sitten joku voi vain myydä niitä torilta lämpöiseltä pöydältä .. Joku tässä hommassa ei täsmää.

Sinkkumies

Vierailija
100/130 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa nanna -blogissa on hyviä vinkkejä mitä kaikkea ruokahävikistä voi tehdä. 

Oma vinkkini on, että älä osta isoja pakkauksia vaan pieniä, se jo vähentää hävikkiä paljon ja käytä pakastinta. Pakastimen käyttöä tuossa blogissakin käytetään.