Ruokahävikin vähentäminen - auttakaa!
Olen kyllästynyt siihen, että joudun koko ajan heittämään vanhaksi mennyttä ruokaa pois. En osaa tehdä ruokaostoksia suunnitellusti ja harmittaa sekä ruokien heittäminen roskiin että siihen liittyvä rahanhaaskaus.
Tiedän toki, että pitäisi tehdä vaikka viikon ruokalista etukäteen ja ostaa vain sen verran, mitä tietää syövänsä. Mutta miten se käytännössä toteutuu? Pakastatteko aina kaikki lihat yms. jos ette ole 100% varmoja, että ehditte valmistaa ne ajoissa? Minä lähinnä löydän ne jääkaapista viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja revin taas hiuksiani päästä.
Antakaa parhaiksi toteamianne käytännön vinkkejä, joita arjesta väsynytkin ihminen jaksaisi ja pystyisi noudattamaan.
Kommentit (130)
Niin, jos tekee alusta asti itse ja pitää kuivakaapin kondiksessa, niin kyllä pystyy elämään 20€/viikko ja ostamaan laatulihaa myös.
Mulla ei jää biojätteisiin kuin munankuoret, kaiken muun syön. Kahvina käytän Lidlin murukahvia, joten suodatinpussejakaan ei jää jätteeksi. Ostan punaisen leiman lihaa ja kanaa pakkaseen. Vaikka asunkin yksin, teen viikonloppuna isomman satsin ruokaa, jonka pakastan pieninä erinä tulevan viikon lounasannoksiksi. En raski koskaan käydä ulkona syömässä, vaan viikonloppuisinkin syön vain tuota omatekemääni ruokaa, jota sitten pakastan. Ruokavalioni muodostuu sen mukaan, mikä on tarjouksessa. Sitä oppii ihan luovasti sitten yhdistelemään niitä ja taikomaan ihan kelpo annoksia. Ja joo, olen kai keskituloinen vanhempi sinkku. Minut on lapsena jo opetettu, että ruokaa ei saa heittää hukkkaan. Mutta se ei tarkoita sitä, että koko satsi pitäisi syödä sillä samalla istumalla :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei jää biojätteisiin kuin munankuoret, kaiken muun syön. Kahvina käytän Lidlin murukahvia, joten suodatinpussejakaan ei jää jätteeksi. Ostan punaisen leiman lihaa ja kanaa pakkaseen. Vaikka asunkin yksin, teen viikonloppuna isomman satsin ruokaa, jonka pakastan pieninä erinä tulevan viikon lounasannoksiksi. En raski koskaan käydä ulkona syömässä, vaan viikonloppuisinkin syön vain tuota omatekemääni ruokaa, jota sitten pakastan. Ruokavalioni muodostuu sen mukaan, mikä on tarjouksessa. Sitä oppii ihan luovasti sitten yhdistelemään niitä ja taikomaan ihan kelpo annoksia. Ja joo, olen kai keskituloinen vanhempi sinkku. Minut on lapsena jo opetettu, että ruokaa ei saa heittää hukkkaan. Mutta se ei tarkoita sitä, että koko satsi pitäisi syödä sillä samalla istumalla :D
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000755842.html
Älä heitä munankuoria roskiin!
Minä en juokse kaikkien tarjousten perässä. Silloin tulee helposti ostettua muutakin. Asun nyt yksin. Paljon vähemmän tulee ruokahävikkiä, kun ei tarvitse huolehtia lasten syömisistä. Menen kauppaan silloin, kun ei tosiaan ole mitään. Minulla on aina kauraryynejä, näkkäriä ja pitkään säilyvä vihanneksia, kuten porkkanoita. Hätä tilanteessa näillä pärjää.
Hanki kotieläin tai eläimiä. Ne syövät kaiken ylimääräisen. Myös homeiset ja nahistuneet, jopa kasvikset. Juurekset voi nahistuneina keittää eläimille. Eläimet ei saa homeesta vatsavaivoja. Jättävät syömättä sen mitä eivät halua.
Asun yksin. Suunnittelen mitä ruokaa teen ja ostan kaupasta vain ne mitä tarvitsen. En siis osta muuten vaan jauhelihaa jos en ole suunnitellut että syön sitä joku päivä. Kaupassa käyn kävellen niin ei tule senkään takia ostettua mitään turhaa kun ei jaksa kantaa. Jääkaappini on usein tyhjä ennen kauppareissua ja tämä siis ihan tarkoituksella. Ruokaa teen aina vähintään kahdeksi päiväksi, joskus kolmeksi. Pystyn arvioimaan miten paljon syön ja osaan tehdä ruokaa sen verran että sitä on tarpeeksi mutta ei liikaa. Silloin tällöin käyn ulkona syömässä yleensä lounaalla mutta vain silloin jos ruokaa ei ole valmiiksi tehty.
Liha, kala ja kanaruoat vain vapaapäivinä kun varmasti tiedät kokkaavasi. Muina päivinä tarpeen mukaan helpoista tarvikkeista salaatteja (saa ruokaisaa lisäämällä kalaa, lihaa, kanaa- näitä saattaa jäädä vapaapäivistä tai voi ostaa vähän), toasteja, lämpimiä voileipiä, munakkaita. Laatikkoruoka tai keitto riittää useammalle päivälle, loput annoksina pakkaseen. Annosruokia voi sulatella tarvittaessa perheenjäsenille. Tietyllä perussetillä voi tehdä pikaruoan. Käytä setti ruoanlaitossa ennenkuin vanhenevat ja osta uudet tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ikinä käytä juureksia?
Mulla tulee eniten biojätettä kasvisten kuorista (perunat, punajuuret, lantut) ja "trönteistä", siis kesällä esim. uusien nauriiden ja porkkanoiden naateista. Myös omenoiden siemenkodat ja banaanin ja appelsiinin kuoret jää meillä syömättä. Ehkä olemme sitten nirsoja? Sipulitkin kuorin, ja valkosipulista jää aina se pinta syömättä. Kiinnostaisi miten hyödynnät nämä.
Vai oliks se niin, että oikeasti sulla ei mitään biojäteastiaa ole koskaan ollutkaan, koska "sitä ei tarvita" koska "mullahan ei ollenkaan biojätettä tule.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo pakastaminen kun se pakastusteho pitää laittaa päälle mieluiten vuorokausi ennen kuin laittaa ruokaa pakkaseen? Normaalisti pakastimessa lämpötila n. - 18 - -24 celsiusta ja pakastusteho päällä lämpötila laskee siihen - 40 asteeseen.
Mitä sinä höperöit? Jos pakastimeen laittaa yhden ruoka-annoksen, niin ei todellakaan tarvitse laittaa vuorokautta ennen pakastusteholle. Eikä tavalliset kotipakastimet edes jäähdy -40 asteeseen.
Meillä on tuota samaa ongelmaa kun mies on kova ostamaan ruokaa. Siihen ei auta muu kuin että sitkeesti vaan syö sitä mitä kaapista löytyy. Niitä varastoon ostettuja säilykkeitä ja kuivaruokiakin pitää välillä syödä. Ja välillä pitää tehdä ratsioita ja heittää pois menemään sellaisia, joissa on päiväykset jo vuosia vanhoja. Vaikka siitä nousisi protesti. ("Miksi heitit pois, ei ne pavut miksikään ole menneet!") Niitä useammin käytössä olevia aineksia ei tahdo edes löytää jos kaappi on täynnä ties mitä sodanaikaisia varastoja, jotka on koottu silloisten ruokatottumusten mukaan ja nyt kokattaisiin ihan toisella tavalla.
Eli välillä aktiivista kaappien ja pakastimen tyhjennystä. Katsotaan mitä siellä on ja mitä ruokaa niistä voisi laittaa.
Salaattien suhteen olemme siirtyneet osin käyttämään niitä valmiiksi pusseissa olevia sekoituksia. Joo, ne on kalliimpia, mutta ne tulee kerralla käytettyä ja salaatista tulee parempaa kun siinä on useampaa salaattilajia mukana. Ennemmin maksan vähän ylimääräistä kuin heitän mädäntyneitä salaatteja roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Nahistuneet vihannekset antavat heti inspiraation keittoon tai vihannesmunakkaaseen, pataruokiin voi upottaa yhtä jos toista.
Jonkun kommentti siitä, että lihan rpskiin heittäminen on törkeää, koska joku on kuollut sen takia, on myös oma asenteeni lihaan.
Kunnioitusta ruokaa kohtaan.
Minä käytän vain priimaa. Leikkaan myös tarkkaan kaikki yhtään huonon näköiset osat pois.
Joskus olen heittänyt roskiin ja mennyt kauppaan ostamaan uusia. Siellä on ollut ihan samannäköisiä mitä olen juuri viskannut roskiin. Ettei vain vielä samaa erää, mitä en ole enää itse kelpuuttanut.
Silloin vaihtuu ruokalaji ja teen jotain muuta. Ostan vasta sitten kun ne kaupan vihannekset näyttää tuoreilta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee eniten biojätettä kasvisten kuorista (perunat, punajuuret, lantut) ja "trönteistä", siis kesällä esim. uusien nauriiden ja porkkanoiden naateista. Myös omenoiden siemenkodat ja banaanin ja appelsiinin kuoret jää meillä syömättä. Ehkä olemme sitten nirsoja? Sipulitkin kuorin, ja valkosipulista jää aina se pinta syömättä. Kiinnostaisi miten hyödynnät nämä.
Vai oliks se niin, että oikeasti sulla ei mitään biojäteastiaa ole koskaan ollutkaan, koska "sitä ei tarvita" koska "mullahan ei ollenkaan biojätettä tule.
Kasvisten kuorista voi tehdä sipsejä, banaaninkuorista saa tehtyä vaikka kasvonaamion, auttaa silmäpusseihin, appelssiininkuorista saa tehokkaan puhdistusaineen. Sipulinkuoret voi käyttää värjäykseen, joko hiusten tai vaatteiden. Ja jos ei nämä kiinnosta niin sitten voi heittää kasvikset ja sipulinkuoret kattilaan ja keittää super hyvää keitinlientä vaikka seuraavaan keittoon (pakkaseen vain)
PS. munan kuorista voi tehdä kalkkilisää ihmiselle, kasveille tai tehdä kasvonaamion, joka nuorentaa ihoa. Myös kananmunassa oleva kalvo suojaa esimerkiksi haavaa.
Tämä on ehkä jo sanottukin tässä keskustelussa, mutta kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että "parasta ennen" ei ole sama asia kuin "viimeinen käyttöpäivä". Parasta ennen tarkoittaa, että valmistaja takaa tuotteen pysyvän hyvänä (asianmukaisesti säilytettynä) ainakin merkittyyn päivämäärään asti. Usein tuote säilyy kauemminkin. Esimerkiksi kananmunat eivät pilaannu nopeasti, joten niitä voi käyttää vielä parasta ennen -merkinnän jälkeenkin, kunhan muistaa terveen järjen eli haistelee ja katsoo niiden sisältöä ennen käyttöä. Sama koskee lukuisia muita elintarvikkeita. Älä siis heitä tuotteita suoraan roskiin niiden parasta ennen -päiväyksen umpeuduttua, ellet ole ensin arvioinut niiden kuntoa aisteillasi. Viimeinen käyttöpäivä taitaa koskea lähinnä lihatuotteita, mutta lihahan pilaantuukin nopeampaa kuin moni muu ruoka-aine.
Puuron- ja perunamuusin jäänteitä voi käyttää vaikka leipästen leivontaan. Meillä on toisinaan jääkaapissa pieniä määriä edellispäivien ruokia, ja niitä yhdistelemällä saa kokonaisen aterian.
Pakastimen lämpötila on -18 astetta,ei sitä tarvitse muutella muuloin ,kun pakastaa suuren satsin marjoja esim.
No ,itse asiaan, ostan kerralla useamman paketin broilerin tai muuta jauhelihaa,kanaa, ja heitän pakkaseen,myös punasilla alelapuilla varustettuja. aina löytyy sieltä pakkasesta tarvikkeita ,kun alan valmistamaan ruokaa,tai sitten myös valmiita annoksia-pääsee vähemmällä. Ei ole ainakaan 40vuoteen ollut meillä kenelläkään vatsatautia.
Tee ap keittoja suuri mahdollisimman suuri kattilallinen kerralla,maistuu parin päivän päästä paremmalta ja aina voi pakastaa sopiviin pakkauksiin.
En ole juur monestikkaan elämässä heittänyt ruokaa roskiin,ajattelen mitä muuta kivaa sillä rahalla saan.
Ei ole vaikeaa,kun vaan päätät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten kuorista voi tehdä sipsejä, banaaninkuorista saa tehtyä vaikka kasvonaamion, auttaa silmäpusseihin, appelssiininkuorista saa tehokkaan puhdistusaineen. Sipulinkuoret voi käyttää värjäykseen, joko hiusten tai vaatteiden. Ja jos ei nämä kiinnosta niin sitten voi heittää kasvikset ja sipulinkuoret kattilaan ja keittää super hyvää keitinlientä vaikka seuraavaan keittoon (pakkaseen vain)
PS. munan kuorista voi tehdä kalkkilisää ihmiselle, kasveille tai tehdä kasvonaamion, joka nuorentaa ihoa. Myös kananmunassa oleva kalvo suojaa esimerkiksi haavaa.
Hauskoja ideoita. Mutta kai ne värjäykseenkin käytetyt sipulinkuoret voi laittaa biojätteeseen, ja meinaatko että se banaaninkuorinaamio todella imeytyy ihoon? Eli miten tämä teki biojäteastian tarpeettomaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000755842.html
Älä heitä munankuoria roskiin!
Minä myös jauhan kuoria smoothieen, mutta ennen kaikkea palauttelen kuivattuja munankuoria tuttavilleni kanalaan.
Meillä toimii tämä: Kaupassa käydään kerran viikossa. Tiettyjä elintarvikkeita kuluu säännöllisesti ja ne laitetaan kauppalistalle heti kun ne ovat loppumassa - niitä ei varmasti jää kaappeihin vanhenemaan.
Suunnittelen viikon ruoat etukäteen, jolloin ei tarvitse arvailla summamutikassa, mitä ostaisi, vaan tarvittavat raaka-aineet ovat selvillä. Lisäksi olen kartalla siitä, paljonko esimerkiksi aamiaistarvikkeita suurin piirtein kuluu viikon aikana.
Jos jotakin raaka-ainetta myydään ainoastaan turhan isoissa pakkauksissa, suunnittelen jo etukäteen, mihin jämät käytetään. Yllätyksiä tulee eikä aina viikon aikana ehdikään tehdä kaikkia suunniteltuja ruokia - siksi käytän helposti pilaantuvat raaka-aineet ensin ja suunnittelen viimeisille päiville ennen seuraavaa kauppareissua sellaisia ruokia, joiden raaka-aineet säilyvät hyvin.
Ylijäämäruoat pakastetaan työeväiksi ja syötäväksi sellaisina päivinä, kun ei ehdi/jaksa laittaa ruokaa. Jos pakastimeen alkaa kertyä liikaa, pidetään taukoa ruoanlaitossa että saadaan pakastinta tyhjennettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei muuta, niin naatit viherjauheeksi. Mutta esim. mansikankaroista hyvää teetä.
Homeiset naatit ikävä kyllä kompostiin.
Kyllä oikeissa lihoissa voi olla päiväystä parikin kuukautta. Mutta tuo budjettisi tietenkin karsii kunnon lihat, kun pelkkä lihapala voi maksaa tuon 20 euroa.
Mulle toi halpuudella kilpailu on aika yhtä tyhjän kanssa, kun tykkään syödä hyvin. Voisihan sitä pistellä halvimpia makarooneja ja riisiä koko viikon halvimpien kasvisten kanssa, jos oikein säästämällä säästää haluaisi.
Sinkkumies