Ruokahävikin vähentäminen - auttakaa!
Olen kyllästynyt siihen, että joudun koko ajan heittämään vanhaksi mennyttä ruokaa pois. En osaa tehdä ruokaostoksia suunnitellusti ja harmittaa sekä ruokien heittäminen roskiin että siihen liittyvä rahanhaaskaus.
Tiedän toki, että pitäisi tehdä vaikka viikon ruokalista etukäteen ja ostaa vain sen verran, mitä tietää syövänsä. Mutta miten se käytännössä toteutuu? Pakastatteko aina kaikki lihat yms. jos ette ole 100% varmoja, että ehditte valmistaa ne ajoissa? Minä lähinnä löydän ne jääkaapista viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja revin taas hiuksiani päästä.
Antakaa parhaiksi toteamianne käytännön vinkkejä, joita arjesta väsynytkin ihminen jaksaisi ja pystyisi noudattamaan.
Kommentit (130)
Jos jääkaapissa on jo paketti tuorelihaa tai vaikka kanaa, toinen kannattaa pakastaa. Sulattaminen ei ole iso juttu. Samoin tuoreiden kasvisten sijaan kannattaa ostaa välillä pakasteita, jos vihanneslokeron sisältö tuppaa nahistumaan.
Käyn yleensä kaksi kertaa viikossa ruokakaupassa: Perjantaina ja maanantaina.
Katson mitä kaapeissa ja pakastimessa on ja sen, sekä miehen mahdollisten toiveiden mukaan suunnittelen tulevien päivien ruokalistan. Mietin myös moneksiko päiväksi tiettyä ruokaa riittää.
Listeriavaara pakastevihanneksissa.
Sama täällä. Äsken ku tein lasten kans välipalaa niin huomasin, et yks salaattipussi on täysin nuutunu, lähes täysi litran jugurttipurkin viim.päivä oli viime viikolla, pinaattiohukaispaketin päiväys oli ajat sitten, oli ihan pehmenneitä porkkanoita ja muutamapäivä sitten tehdyssä jälkkärissä oli jo hometta.
Käydään kaupassa fiiliksen mukaan, kerran viikossa tai 3 kertaa viikossa. Ostetaan sitä mitä kaupassa mieli tekee (mutta kotona ei muisteta tehdä).
Kyllä ny kaipais apua tännekin, että sais ruokahuollon kondikseen ja sääatäis luontoa ja lompakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jääkaapissa on jo paketti tuorelihaa tai vaikka kanaa, toinen kannattaa pakastaa. Sulattaminen ei ole iso juttu. Samoin tuoreiden kasvisten sijaan kannattaa ostaa välillä pakasteita, jos vihanneslokeron sisältö tuppaa nahistumaan.
Turha pakastaa, jos päiväystä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt siihen, että joudun koko ajan heittämään vanhaksi mennyttä ruokaa pois. En osaa tehdä ruokaostoksia suunnitellusti ja harmittaa sekä ruokien heittäminen roskiin että siihen liittyvä rahanhaaskaus.
Tiedän toki, että pitäisi tehdä vaikka viikon ruokalista etukäteen ja ostaa vain sen verran, mitä tietää syövänsä. Mutta miten se käytännössä toteutuu? Pakastatteko aina kaikki lihat yms. jos ette ole 100% varmoja, että ehditte valmistaa ne ajoissa? Minä lähinnä löydän ne jääkaapista viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja revin taas hiuksiani päästä.
Antakaa parhaiksi toteamianne käytännön vinkkejä, joita arjesta väsynytkin ihminen jaksaisi ja pystyisi noudattamaan.
Pakasta kaikki minkä voit, jätä vain seuraavan päivän tarpeet jääkaappiin.
Lähestulkoon kaikki menee pakkasen kautta, koska törmäsin juurikin tuohon, että joka päivä ei ehdikään tehdä uutta ruokaa, vaan eilistä jatkojalostetaan jotenkin. Tai sitten aikuiset on saaneet töissä kokouslounaan, lapsilla on joku meno illalla ja syöminen on sitten vähän sitä ja tätä. Ja se seuraavaksi päiväksi varattu kanasuikalerasia vaan vanhenee.
Älä osta ostamisen takia, vaan siksi ettei kaapissa ole enää mitään. Koska kun siellä pakastimessa ja kuiva-ainekaapissa on otettavaa, niin ruoka otetaan sieltä, ei kaupasta.
Pakastimeen myös kaikki mitä voi ottaa joskus töihin evääksi. Toimii hyvin, en muista mitä olen sinne säilönyt ja töissä ei jaksa nirsoilla vaan syö sen, mitä on mukaan ottanut.
Jostain suunnitelmallisuudesta en tiedä, koska itsellä toimii paremmin tämä, että jääkaappi huutaa tyhjyyttään kuten perheen vatsatkin. Aina sitä on jotain keksinyt, ja yleensä ihan syötävää.
Eksäni oli yleensäkin sitä mieltä, että jääkaappi on tyhjä, jollei siellä ole makkaraa. Sitten hän kävi mielenosoituksellisesti kaupassa ja mun vastuulle jäi sitten kehittää siitä ruuasta syötävää. Niin ja jos se "ruoka" ei ollut jääkaapissa alkuperäispakkauksessaan, niin se oli kadonnut. Eli hän ei ymmärtänyt että siinä vieressä oli pakastimen ovi (liikaa vaivaa sulattaa mikrossa) tai että se rakas makkara oli pilkottuna kastikkeeseen.
Ruokahävikki oli järkyttävä siihen aikaan. Nykyinen mies syö just sitä, mitä sille eteen annetaan - ja tekee ruokaa myös itse. Tosin vähän mielikuvituksettomasti, eli hänellä pitää olla resepti ja kaikki oikeat aineet, hänellekin on käsittämätön ajatus että pakastimessa olisi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Äsken ku tein lasten kans välipalaa niin huomasin, et yks salaattipussi on täysin nuutunu, lähes täysi litran jugurttipurkin viim.päivä oli viime viikolla, pinaattiohukaispaketin päiväys oli ajat sitten, oli ihan pehmenneitä porkkanoita ja muutamapäivä sitten tehdyssä jälkkärissä oli jo hometta.
Käydään kaupassa fiiliksen mukaan, kerran viikossa tai 3 kertaa viikossa. Ostetaan sitä mitä kaupassa mieli tekee (mutta kotona ei muisteta tehdä).
Kyllä ny kaipais apua tännekin, että sais ruokahuollon kondikseen ja sääatäis luontoa ja lompakkoa.
Voisitko ihan itse miettiä, missä mättää? Vai pitääkö jonkun ulkopuolisen kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Listeriavaara pakastevihanneksissa.
Niin se on monessa muussakin. Itse ainakin vähintään kiehautan ne aina.
Vähennä ruokatarvikkeiden määrää jääkaapissa. Näet noin nopeammin, mitä siellä on ja on helpompi tarkastaa käyttöpäivämäärät. Kaikkea ei tarvitse säilyttää jääkaapissa. Esimerkiksi munat ja jotkut vihannekset pärjää hyvin huoneenlämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ihan itse miettiä, missä mättää? Vai pitääkö jonkun ulkopuolisen kertoa?
Meinaakko, että keskutelupalstalla ei saisi tästä asiasta keskustella?
ei ap
Et enää osta "sitä mitä tekee mieli", vaan ostat kauppareissulta vain välttämättömimmän, niin että kaapeista löytyy parille päivälle
- aamupalatarpeet
- lounas/illallistarpeet
- iltapalat
- 1 välipala per päivä, esim. hedelmä
Toki suhteutettuna ruokakunnan asukkaiden määrään.
Jos joudutkin aluksi käymään kaupassa vähän useammin, niin pienempi paha se on kuin mättää ruokaa roskiin. Loppujen lopuksi tulet huomaamaan ja osaat laskelmoida, että kuinka kauan teidän talossa riittää banaanit tai perunat. Jos ruokaa on mielin määrin, siitä väistämättä menee osa roskiin. Ostat oikeasti vain välttämättömimmät nyt kun opettelet uutta tapaa.
Kuiva-ainekaappi ja pakastin ovat tärkeimmät ruoan säilytyspaikat, kun halutaan rajoittaa hävikin määrää. Tuoretta kamaa ostetaan vain välttämättömin ja kaikki mahdollinen pakastetaan jos näyttää että niitä ei ehditä syödä. Lihat voi heittää pakkaseen vaikka heti suoraan kaupasta. Kaikkein törkeintä on heittää lihaa roskiin, joku on kuitenkin kuollut sen vuoksi.
Osta vaikka mieluummin vähemmän ruokaa kuin liikaa. Tee lista mitä menee päivässä ja siitä voit sitten mutulla jatkossa. Mä ostan aina ihan tunteella kaupasta, mutta kaikki tulee aina syötyä. Peräaukkoni on tehokas tykittäjä.
Mä olen sinkkutaloudessa asuva ja käyn kerran viikossa kaupassa. Suunnittelen ruokalistan etukäteen ja vielä silleen, että suhteutan sen nopeasti pilaantuviin ja vähemmän nopeasti pilaantuviin. Niinpä syön alkuviikosta yleensä lihaa/kanaa/kalaa ja salaattia ja loppuviikosta (vihannes)munakkaita ja peruna/vihannes(uuni)ruokia (näihin saa kätevästi kaikki "ylijäämälihat" myös upotettua). Ostan joskus näitä lihankorvikkeitakin ihan vaan sen takia, että niissä riittää päiväykset pidemmälle, ja syön niitä sitten loppuviikosta.
Niin ja jos ostan vaikka 2 kanafilettä, paistan ne molemmat heti ja syön jälkimmäisen sitten vaikka munakkaassa, paloittelen sen kypsennetyn kanan sinne sekaan (säilyy pidempään kypsennettynä).
Tälleen perusruokakulut on mulla n. 20 euroa viikossa.
Miten usein sun on mahdollista käydä kaupassa, onko sinne pitkä matka?
Mulla kauppa on niin lähellä, että voisin käydä siellä helposti vaikka joka päivä, jos laiskuudeltani viitsisin. Olisi siis aika helppo varmuuden vuoksi ostaa liian vähän kuin liikaa, mutta käytännössä ei aina huvita tehdä niin, vaan haluaa säästää itseään myöhemmin ja tulee ostettua joskus niin isoja ruokaostoksia, ettei ehdi käyttää kaikkea ajoissa.
Eli se vinkki oli, että osta vähemmän ruokaa kerrallaan ja käy useammin kaupassa - jos mahdollsita.
Mä en koskaan pakasta muuta kuin leipää. Teen ostoslistan reseptien mukaan eli esim. maanantaina olisi tarkoitus tehdä lasagnea. Listaan reseptin aineet ja ostan sen mukaan. Näin jatkan 3 - 4 päivää. Lisäksi juomat ja välipalat.
Leipää siis ostan kerralla reilummin ja pakastan.
Kauppaan menen seuraavan kerran kun kaappi on tyhjä.
Meillä ei edes ole pakastinta.
Eipä ole ruokahävikkiäkään.
Taloudenpito on taitolaji.
Ap kiittää hyvistä vinkeistä!
Kauppa on automatkan päässä, joten olen yrittänyt harventaa käyntejä. Sen seurauksena on kauppareissuilla kuitenkin tullut lapattua kärryyn kaikenlaista, mitä EHKÄ saattaisi tarvita. Ja sitten ne tavarat hautautuvat jääkaappiin, kun käyn ostamassa seuraavalla kerralla puuttuvia ruoka-aineita.
Nyt olisi varmaan järkevintä aloittaa jääkaapin järjestämisellä, viedä säilykkeet ja hillot kellariin ja pitää jääkaappi niin tyhjänä kuin mahdollista. Sitten näkisin yhdellä silmäyksellä, mitä siellä on.
Tuokin oli hyvä pointti, että pääosa ruoasta pitäisi olla kuivakaapissa tai pakastimessa ja jääkaapissa vain muutamat tuoretavarat. Tuntuu, että olen kokannut liiaksi vain jääkaapista viime aikoina.
Saa vinkata vielä lisääkin, kaikki käyttökelpoisen kuuloiset konstit pääsevät kokeiluun.
Ap
Jos sa pystyisit älyämään tuon...sä olisit jo tehnyt sen!