Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokahävikin vähentäminen - auttakaa!

Vierailija
12.07.2018 |

Olen kyllästynyt siihen, että joudun koko ajan heittämään vanhaksi mennyttä ruokaa pois. En osaa tehdä ruokaostoksia suunnitellusti ja harmittaa sekä ruokien heittäminen roskiin että siihen liittyvä rahanhaaskaus.

Tiedän toki, että pitäisi tehdä vaikka viikon ruokalista etukäteen ja ostaa vain sen verran, mitä tietää syövänsä. Mutta miten se käytännössä toteutuu? Pakastatteko aina kaikki lihat yms. jos ette ole 100% varmoja, että ehditte valmistaa ne ajoissa? Minä lähinnä löydän ne jääkaapista viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja revin taas hiuksiani päästä.

Antakaa parhaiksi toteamianne käytännön vinkkejä, joita arjesta väsynytkin ihminen jaksaisi ja pystyisi noudattamaan.

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan korkeintaan kaksi ruokaa kaupasta. Siis esim. jauhelihakastike-ainekset, ja/tai kanapasta-ainekset. Tämän lisäksi ostan vaikka kalapuikkoja pakkaseen, tai hernekeittopurkin. Teen sen ruuan ensin, jossa päiväys on aiemmin, ja sitä syödään niin kauan kuin sitä riittää. Sitten tehdään se toinen ruoka. Jos näiden syömisen jälkeen ei vielä ole tarvetta hakea kaupasta muuta kuin ainekset lämpimään ruokaan, niin syön ne kalapuikot tai hernarin, jos taas jo puuttuu maitoa ja wc-paperia sun muuta, niin menen kauppaan, ja ostan samalla taas kahteen ruokaan ainekset. ole En osta jääkaappiin miljoonaa erilaista lihaa ja einestä, koska ne menevätt vanhaksi. Vihaan myöskin sulattelua, joten en juuri koskaan pakasta raakaa, enkä jo valmiiksitehtyä ruokaa. Jos on kiirettä, tai ei jaksa tehdä ruokaa, sitä varten on esim. nuudelit, tai joku purkkiruoka.

Lapseni ovat jo aikuisia, ja asun miehen kanssa kahdestaan, mutta kyllä tämä toimi isommallakin porukalla.

Vierailija
122/130 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni vinkki: Aina voi kääntyä myös kansainvälisen bloggaajan puoleen niissä asioissa, jotka pientä mieltäsi huolettaa. Esim. Ylensyöminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan mieluummin liian vähän kuin liikaa, ja hyväksytään se, että aika usein joku tietty yksittäinen asia on vaan loppu.

Vierailija
124/130 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän pakkasessa pakasterasiaa johon heitän nahistumassa olevat yrtit, ylimääräiset pilkotut sipulit, nahistuvat porkkanat pilkottuna, pussin viimeisen perunan, sellerinipusta loput ja niin pois päin. Kun on rasiallinen rippeitä, teen jonkun padan tai vaikka lihakeiton. Viimeksi ihan tavallisen lihakeiton, rasiassa oli silloin porkkanaa, persiljoista varret ja punasipulia.

Vierailija
125/130 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanan naateista voi tehdä pestoa: https://www.iltalehti.fi/pippuri/2016071521911274_ah.shtml

Vierailija
126/130 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet asiat voi pakastaa, ja munakkaaseen sopii jämät monipuolisesti.

Viikonloppuisin pidetään jämäbrunsseja, joissa syödään esimerkiksi kaksi eri levitettä loppuun, Leivän päälle mitä sattuu olemaan, jogurttipöntön jämät, jämämunakas ja joku viimeinen hedelmä puoliksi. Maanantaisin käydään yleensä kaupassa.

Meillä ongelma on erilaisten kastiketörppöjen kanssa, joita ostetaan vaikka grillausta varten ja jäävät sitten jääkaapinoveen. Viimeksi töräytin loput bbq-kastikkeet chili sin carne-kastikkeeseen. Googlen mukaan hillot säilyisivät avattuna jääkaapissa puolikin vuotta, mutta jostain syystä joku kaksi kuukautta auki ollut hillo ei hirveästi houkuta.

Vierailija
127/130 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet asiat voi pakastaa, ja munakkaaseen sopii jämät monipuolisesti.

Viikonloppuisin pidetään jämäbrunsseja, joissa syödään esimerkiksi kaksi eri levitettä loppuun, Leivän päälle mitä sattuu olemaan, jogurttipöntön jämät, jämämunakas ja joku viimeinen hedelmä puoliksi. Maanantaisin käydään yleensä kaupassa.

Meillä ongelma on erilaisten kastiketörppöjen kanssa, joita ostetaan vaikka grillausta varten ja jäävät sitten jääkaapinoveen. Viimeksi töräytin loput bbq-kastikkeet chili sin carne-kastikkeeseen. Googlen mukaan hillot säilyisivät avattuna jääkaapissa puolikin vuotta, mutta jostain syystä joku kaksi kuukautta auki ollut hillo ei hirveästi houkuta.

Hillot säilyy ’ikuisesti’. Mä keitän itse hillot ja juuri korkkasin hillosokerilla keitetyn mustikkahillon vuodelta 2013. Täydessä iskussa!

Vierailija
128/130 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää hyvistä vinkeistä!

Kauppa on automatkan päässä, joten olen yrittänyt harventaa käyntejä. Sen seurauksena on kauppareissuilla kuitenkin tullut lapattua kärryyn kaikenlaista, mitä EHKÄ saattaisi tarvita. Ja sitten ne tavarat hautautuvat jääkaappiin, kun käyn ostamassa seuraavalla kerralla puuttuvia ruoka-aineita.

Nyt olisi varmaan järkevintä aloittaa jääkaapin järjestämisellä, viedä säilykkeet ja hillot kellariin ja pitää jääkaappi niin tyhjänä kuin mahdollista. Sitten näkisin yhdellä silmäyksellä, mitä siellä on. 

Tuokin oli hyvä pointti, että pääosa ruoasta pitäisi olla kuivakaapissa tai pakastimessa ja jääkaapissa vain muutamat tuoretavarat. Tuntuu, että olen kokannut liiaksi vain jääkaapista viime aikoina. 

Saa vinkata vielä lisääkin, kaikki käyttökelpoisen kuuloiset konstit pääsevät kokeiluun.

Ap

Tästä tuli vielä ekstravinkki mieleen: mulla on jääkaapin vieressä pieni liitutaulu ja liituja, ja kirjoitan siihen, jos jotain on loppu - kuiva-ainekaapista tai jääkaapista (voi, munat ym). Nämä lisään sitten siihen ostoslistaan, joka tietysti on myös must sen jälkeen kun olet suunnitellut viikon ruokalistan. Näin ei tule ostettua kaupasta mitään ylimääräistä, mutta "varastot" on aina täynnä. 

Mulla on keittiössä lehtiö tai post it -lappuja, johon alan kerätä kauppalistaa, kun huomaan jotain puuttuvan.

Ap:n ongelmaan taas täytyy todeta, että ei mun tarvii lihoja tai kaloja koskaan heittää pois. Suunnittelen, mitä niistä teen ja milloin päiväysten mukaan. Tai sitten pakastan ne. Kasvisten kanssa en ole ihan yhtä hyvä, mutta yritän myös hyödyntää nahistuneita kasviksia tai pari päivää vanhoja maitotuotteita. Kasvikset voi laittaa uuniin tai sosekeittoon. Maitotuotteita voi hyödyntää vaikka leivonnaisissa.

Mun mielestä ensin pitää suunnitella ruokalista ja sitten vasta kauppaan. Lisäksi pitää tarkastella päiväyksiä aina välillä. Avattuja säilykkeitä meillä täytyy välillä heittää pois.

Vierailija
129/130 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei jää biojätteisiin kuin munankuoret, kaiken muun syön. Kahvina käytän Lidlin murukahvia, joten suodatinpussejakaan ei jää jätteeksi. Ostan punaisen leiman lihaa ja kanaa pakkaseen. Vaikka asunkin yksin, teen viikonloppuna isomman satsin ruokaa, jonka pakastan pieninä erinä tulevan viikon lounasannoksiksi. En raski koskaan käydä ulkona syömässä, vaan viikonloppuisinkin syön vain tuota omatekemääni ruokaa,  jota sitten pakastan.  Ruokavalioni muodostuu sen mukaan, mikä on tarjouksessa. Sitä oppii ihan luovasti sitten yhdistelemään niitä ja taikomaan ihan kelpo annoksia.  Ja joo, olen kai keskituloinen vanhempi sinkku. Minut on lapsena jo opetettu, että ruokaa ei saa heittää hukkkaan. Mutta se ei tarkoita sitä, että koko satsi pitäisi syödä sillä samalla istumalla :D

Etkö ikinä käytä juureksia? 

Mulla tulee eniten biojätettä kasvisten kuorista (perunat, punajuuret, lantut) ja "trönteistä", siis kesällä esim. uusien nauriiden ja porkkanoiden naateista. Myös omenoiden siemenkodat ja banaanin ja appelsiinin kuoret jää meillä syömättä. Ehkä olemme sitten nirsoja? Sipulitkin kuorin, ja valkosipulista jää aina se pinta syömättä. Kiinnostaisi miten hyödynnät nämä. 

Vai oliks se niin, että oikeasti sulla ei mitään biojäteastiaa ole koskaan ollutkaan, koska "sitä ei tarvita" koska "mullahan ei ollenkaan biojätettä tule. 

Kasvisten kuorista voi tehdä sipsejä, banaaninkuorista saa tehtyä vaikka kasvonaamion, auttaa silmäpusseihin, appelssiininkuorista saa tehokkaan puhdistusaineen. Sipulinkuoret voi käyttää värjäykseen, joko hiusten tai vaatteiden. Ja jos ei nämä kiinnosta niin sitten voi heittää kasvikset ja sipulinkuoret kattilaan ja keittää super hyvää keitinlientä vaikka seuraavaan keittoon (pakkaseen vain)

PS. munan kuorista voi tehdä kalkkilisää ihmiselle, kasveille tai tehdä kasvonaamion, joka nuorentaa ihoa. Myös kananmunassa oleva kalvo suojaa esimerkiksi haavaa.

On ne kuoret biojätettä myös sen jälkeen kun niistä on keittänyt sen liemen tai tehnyt kasvonaamion.

Vierailija
130/130 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostaa riittävän vähän, ei mene hukkaan. Siltä varalta, että syystä tai toisesta tulisikin tilanne, ettei olisi ruokaa tai aineksia mistä laittaa, mulla on aina kaapissa hernekeittotölkkejä, makaroonia ja tonnikalaa. En syö niitä yleensä, mutta hätävarana käytän.