Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?
Tunnen itse kaksi hyvin älykästä ihmistä. Kummatkin on Mensan testeillä mitattu. Toisen ÄO on 148. Lukee paljon, tekee kaikenlaista hanttihommaa. Välillä tienaa mukavia summia nettipokerilla. Harrastaa kehonrakennusta ja on kirjoittanut aiheesta pari kirjaa. Naimaton. Erittäin sydämellinen ja ihana ihminen. Toisen mitattu ÄO on 155-160 (eri aikoina useammalla kerralla mitattuna). Energiapakkaus, tekee töitä IT-alalla (en ihan tarkkaan edes tiedä mitä), osaa kaikkea käytännöllistä (rakentaa, remontoi, metsästää, urheilee - on hyvä monissa lajeissa), perheellinen, hieman äkkiväärä ja hankala tyyppi.
Kommentit (843)
Yksi on sähköinsinööri ja toinen omistaa yrityksen ja on miljonääri. Kummallakin myös hyvät sosiaaliset taidot
Kumoaa toisensa, älykäs ei ole ikänä minkään sortin uskovainen. Eihän se ole älykästä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sairaanhoitaja on Mensan jäsen.. en tiedä paljonko äo on, mutta onhan se poikkeuksellisen nopeajärkinen ja oppii asiat todella helposti. Monesti miettinyt että miksi ei hakenut lääkikseen, mutta omapa on asiansa.
Pojalta oli kysytty, miten äitisi voi olla kehitysvammaisia hoitamassa, kun ne on niin tyhmiä. Poika oli vastannut ja nauranut: voi kuule, me ollaan kaikki tyhmiä, jos äiti vertaa itteensä.
Lisään sen verran, että äo kertoo vain oivaltamiskyvyn - viisaudesta tai älykkyydestä se ei kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sairaanhoitaja on Mensan jäsen.. en tiedä paljonko äo on, mutta onhan se poikkeuksellisen nopeajärkinen ja oppii asiat todella helposti. Monesti miettinyt että miksi ei hakenut lääkikseen, mutta omapa on asiansa.
Pojalta oli kysytty, miten äitisi voi olla kehitysvammaisia hoitamassa, kun ne on niin tyhmiä. Poika oli vastannut ja nauranut: voi kuule, me ollaan kaikki tyhmiä, jos äiti vertaa itteensä.
Lisään sen verran, että äo kertoo vain oivaltamiskyvyn - viisaudesta tai älykkyydestä se ei kerro mitään.
Yhdysvalloissa alun perin kehitetty standardoitu älykkyysosamäärätesti luotiin apuvälineeksi ennakoimaan ihmisen suoriutumiskykyä länsimaisessa koulutusjärjestelmässä. Testin kehittäjät eivät väittäneetkään sen mittaavaan "kokonaisälykkyyttä". Testi keskittyy erityisesti matemaattis-loogisen ja jossain määrin kielellisen älyllisen suoriutumisen mittaamiseen. Testi on osin kulttuurisidonnainen ja siinä menestymistä voi tiettyyn rajaan asti harjaannuttaa, minkä vuoksi äo-lukemaa tulisi aina tulkita asianmukaisessa kontekstissaan.
Oma mies. Oikeesti. Koko hänen perheensä on. Mies ei ole käynyt Mensan testeissä, mutta pärjäisi ihan mennen ja tullen, samoin kuin siskonsa. Hän on kävelevä taskulaskin eli pystyy laskemaan päässään aivan käsittämättömiä laskutoimituksia. Itsellä on aina ihan maalaistollo olo, kun en ole käynyt edes lukiota.
Mies opiskeli ihan sivuhomminaan korkeakoukututkinnon ja voisi helposti lukaista tohtorin paperit, jos kiinnostaisi. Hän on opiskellut useammastakin aihepiiristä omaksi huvikseen maisterintutkintoa vastaavat oppimäärät. Uskomaton muisti asioissa, jotka kiinnostavat.
Ongelma on, että hän ei ole perinteisellä tavalla kunnianhimoinen. Häntä ei kiinnosta maine ja mammona, vaan omannäköinen ja mielenkiintoinen elämä. Tai no, ei se mikään ongelma ole. Hän on sen verran fiksu, että on hoitanut asiansa siten, että voi taloudellisesti keskittyä vaikka lopunelämäänsä omiin juttuihinsa ja elämämme on silti turvattu.
Eikä ole siis mikään nössö. Harrastaa urheilua monipuolisesti, on todella huomaavainen ja tunneälykäs ja komein mies, jonka minä tunnen. Käytännön hommissa vähän lagaa, mutta sitä varten voi hankkia siivoojan tai remonttipalveluita.
Professorismies yliopistolla, lankoni. Pitää pitkistä, analyyttisistä keskusteluista ja on huumorintajuinen seurustelija kun haluaa. Tarjoaa aina ruoan kanssa loistavaa viiniä. Siihen ne hyvät puolet sitten loppuvatkin. Tiedän olevan huono aviomies, 100 % kontrolloiva ja välillä käyttää myös käsiään hieman agressiivisesti siskoni kanssa "keskustellessaan". Sisko haluaisi erota muttei uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä Vauva.fi:llä huutelevat "älykkäin? Minä Minä" jotenkin huvittaa kuin eivät ole osaneet edes keskustelun otiskkoa lukea: "Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?"
Kyse siis oli tuntemastasi ihmisestä, ei sinä itse.
Toki voin tunnistaa itse itsessäni noi että matemaattisesti osaa, it-alaa, tietää vaikka mitä, lukee koko ajan, mutta sosiaalisesti hieman karkea ja tönkkö, en toisin silti koskan lähtisi huutelemaan että olen niin fisku.
Jos on itse älykkäin sen hetkisen tiedon tai arvelun mukaan, niin kyllä se vastaa tehtävänantoa. Itsekin kun on ihminen ja itsensä tuntee yleensä ainakin joten kuten. Myös jos on testillä todettu fiskuksi, on varmaan myös erilaiset edellytykset huudella olevansa fisku. Itse taas olet muka fisku, joka ei sitä viitsi korostaa, paitsi huonolla yrityksellä sorvata fiskummat.
Luin vain ketjun alkua ja huvitti nämä huippuälykkäät ovat IT-alalla lol. Olen itse samalla alalla ja en ole kohdannut ketään todellä älykästä henkilöä pitkän työurani aikana. Alalla pärjääminen on kuitenkin kiinni melko kapeasta älykkyyden osa-alueesta ja osaamisesta sekä ihan omasta motivaatiostakin ottaa asioista selvää eipä juuri muuta. Ja tällä alalla on helppo jumiutua tiettyyn uraputkeen jossa oletkin kiinni vaikka koko työurasi.
Sellaisia perusfiksuja on ehkä enempi, mutta ei todellakaan mitään neropatteja millään muotoa.
ps Pidän itseäni normaaliälyisenä ja aivan tavallisena. Koulussa keskinkertainen tai jopa sen alle...
Kun muistelen tuntemiani fiksuja ihmisiä, heille ei ole yleensä käynyt hyvin. Kuin pää menisi jotenkin ylikierroksilla. Ehkä meidän täytyy olla hieman tyhmiä selvitäksemme elämästä, joka suurimmaksi osaksi on puuduttavan tylsää toistoa.
Ikävä kyllä yksi melko älykäs on myös hyvin narsistinen. Pari muuta ovat aspie-piirteisiä, eli hyviä omalla alallaan, mutta sosiaalisesti omituisia useiden mielestä. Sekään ei haittaisi, ellei olisi sellaista tietynlaista kaunaisuutta ja ylemmyydentunnetta päässyt heissä muodostumaan.
Kuulun itse Mensaan, äo 163. Työskentelen hoitoalalla kunnallisella mielenterveyspuolella vastaanottoa pitäen. Useampi eri alan koulutus on (AMK ja yliopisto). Naimisissa, vela. Koen tärkeäksi tehdä omasta arjesta itselleni mahdollisimman nautittavaa, mielekästä ja juuri itselle aidosti oikeimmalta tuntuvaa, omannäköistä. Rakkaat harrastukset/mielenkiinnonkohteet musiikkiin, luontoon, matkusteluun, mökkeilyyn, liikuntaan, estetiikkaan, itsensä kehittämiseen liittyviä. Sarjoista tykkään katsoa hyvän mielen tosi-tv:tä. Olen aina ollut pidetty ystävä ja työkaveri, tulen tosi erilaisten ihmisten kanssa toimeen. Mainittakoon myös että lukiossa jouduin vaihtamaan pitkän matematiikan lyhyeen pärjätäkseni.
Täysin erakko ja sairaseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies. Oikeesti. Koko hänen perheensä on. Mies ei ole käynyt Mensan testeissä, mutta pärjäisi ihan mennen ja tullen, samoin kuin siskonsa. Hän on kävelevä taskulaskin eli pystyy laskemaan päässään aivan käsittämättömiä laskutoimituksia. Itsellä on aina ihan maalaistollo olo, kun en ole käynyt edes lukiota.
Mies opiskeli ihan sivuhomminaan korkeakoukututkinnon ja voisi helposti lukaista tohtorin paperit, jos kiinnostaisi. Hän on opiskellut useammastakin aihepiiristä omaksi huvikseen maisterintutkintoa vastaavat oppimäärät. Uskomaton muisti asioissa, jotka kiinnostavat.
Ongelma on, että hän ei ole perinteisellä tavalla kunnianhimoinen. Häntä ei kiinnosta maine ja mammona, vaan omannäköinen ja mielenkiintoinen elämä. Tai no, ei se mikään ongelma ole. Hän on sen verran fiksu, että on hoitanut asiansa siten, että voi taloudellisesti keskittyä vaikka lopunelämäänsä omiin juttuihinsa ja elämämme on silti turvattu.
Eikä ole siis mikään nössö. Harrastaa urheilua monipuolisesti, on todella huomaavainen ja tunneälykäs ja komein mies, jonka minä tunnen. Käytännön hommissa vähän lagaa, mutta sitä varten voi hankkia siivoojan tai remonttipalveluita.
Miehesi tekemä korkeakoulututkinto lienee siis amk-tutkinto, kun maisterin paperit puuttuvat? Tohtoriksi ei "lukaista", vaan harjoitellaan tutkimuksen tekemistä tekemällä väitöskirja, joka on opinnäytetyö. No, onhan siinä muutama tohtoriopintokurssi myös "lukaistavana", mutta niiden osuus on hyvin pieni kokonaistyömäärästä.
Aineenopettaja, monen lapsen äiti. Hänen älynsä näkyy esimerkiksi nopeutena, huumorina. Hoitaa työn ja lapset hyvin. Lukee paljon.
Koulukaverin tytär, 2 vuotta Päivölää ja 2 vuotta yliopistoa, sai tai saa nyt keväällä ekan tutkintonsa yliopistosta. 2. tutkinto jo menossa.
diplomi-insinööri, teknologiayrityksen tuotekehityksessä töissä. Huomasi hänestä jo lapsena, että oli tosi välkky ja utelias oppimaan uutta. Luki paljon ja yleistieto oli koulussa huomattavasti korkeammalla tasolla, kuin muilla oppilailla.
Elää melko vaatimatonta ja tavallista keskiluokkaista perhe-elämää.
Vierailija kirjoitti:
Aspergerilta kuulostaa.
1. Lääkärinainen, jolla oma alan yritys, lauma lapsia ja erittäin paljon aikaa vievä harrastus. Jututtaessa antaa ilmi että pää on kuin partaveitsi. Sylissä on imetettävä ja muut lapset pyörii ympärillä pyörremyrskyn lailla, laittelee ohessa harrastuskamppeita kuntoon ja konsultoi hyvin empaattisesti ja asiantuntevasti lapsensa ystävän loukkaannuttua harrastuksen yhteydessä.
2. Eläinlääkärinainen. Tietää hyvin laajalti asioista myös oman alansa ulkopuolelta, sillä harrastaa lukemista ja on siinä taitava. Ymmärtää ja muistaa tekstit hyvin, osaa poimia oleelliset tiedot. Hankaluuksia kuitenkin ihmissuhteissa ja oman elämän järjestämisessä, sillä on pohjimmiltaan hyvin tunneohjautuva. Huono itsetunto, mikä ilmenee kummallisina lyttäyksinä ihmisiä kohtaan joiden kanssa haluaisi olla ystävä.
3. (Diplomi-)Insinöörimies. Tosielämän Pelle Peloton, joka on sekä teoreettisesti että käytännöllisesti taitava. Hänen osaamisensa on globaalilla mittakaavalla arvokasta. Sosiaalisesti hieman kömpelö, mutta ehdottoman sydämellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä ovat kaikki miehiä
Mitä oikein odotit? Naisissa mahdollinen älykkyys ei näy mitenkään. Ne mensanaiset ovat ihan samanlaisia miehen kautta itsensä määritteleviä pikkurouvia. En ole varmaan koskaan tavannut naista jolla olisi innovaatiota tai omia ideoita. Ehkä muutaman, mutta ei ole mitenkään näkyvä ryhmä. Nainen ei erota edes isän ja aviomiehen sukunimiä toisistaan, joten miten tällainen sukupuoli voisi olla älykäs?
Tämä totta.
Tiedemiehet ovat yhä miehiä.
Naiset välttelevät tiedettä, tutkimusta, keksintöjä.
Se luovuus ja inno tosiaan puuttuu naisista.
Pikkurouva on oikein korrekti termi. On vain harvoja poikkeuksia naisissa.
Nainen hakuutuu pehmoalalle tai johonkin kivaan, ihkuun trendikkääseen hommaan.
Ei jaksa tekniikkaa ja tiedettä.
Miehet tekevät sen vaativan uran.
Näin se on yhä 2022. Toivotan naisille tsemppiä.
Koululaitos suosii naisia, mutta naiset itse vetävät uransa hys hys asentoon...