Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?

Vierailija
04.07.2018 |

Tunnen itse kaksi hyvin älykästä ihmistä. Kummatkin on Mensan testeillä mitattu. Toisen ÄO on 148. Lukee paljon, tekee kaikenlaista hanttihommaa. Välillä tienaa mukavia summia nettipokerilla. Harrastaa kehonrakennusta ja on kirjoittanut aiheesta pari kirjaa. Naimaton. Erittäin sydämellinen ja ihana ihminen. Toisen mitattu ÄO on 155-160 (eri aikoina useammalla kerralla mitattuna). Energiapakkaus, tekee töitä IT-alalla (en ihan tarkkaan edes tiedä mitä), osaa kaikkea käytännöllistä (rakentaa, remontoi, metsästää, urheilee - on hyvä monissa lajeissa), perheellinen, hieman äkkiväärä ja hankala tyyppi.

Kommentit (843)

Vierailija
581/843 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mensan testeihin nyt voi uskoa yhtä paljon kuin horoskooppeihin. Ei kai kukaan niitä oikeasti pidä älykkyyden mittarina?

Niin, ei matemaattisuus ole mikään älykkyyden mittari, eikä sillä pitkälle pötki tässä elämässä.

Sensijaan tunneälyköllä on kaikki mahdollisuudet menestyä työelämässä työssä kun työssä.

Tunneälykköjen miina saattaa kuitenkin olla yliherkkyys ihmissuhteissa ja jopa ihmispelko, jotka voivat hankaloittaa elämää.

Aidosti tunneälykkäät harvemmin ovat yliherkkiä, koska ymmärtävät muita ja itseään. Tunneälyyn kuuluu myös omien tunteiden tunnistaminen ja hallinta, ei vain muiden. Tälläin negatiivisia tunteita voi säädellä ja tämä yleensä parantaa itseluottamusta, pystyy kohtaamaan monenlaisia tilanteita. He pystyvät rauhoittamaan itsensä eivätkä anna negatiivisten asioiden vaikuttaa liikaa. Kun ymmärtää muita, ei heitä tarvitse pelätä. En tiedä, mitä tunneälyllä käsität?

En ole se keltä kysyit, mutta vastaan silti, koska kysymys tunneälystä on mielenkiintoinen. Olen monesti pohtinut, että miten tunneäly, tunne-elämä, sosiaalinen älykkyys ja persoonallisuus liittyvät toisiinsa. En ole aina ihan varma siitäkään, mitä näillä termeillä tarkoitetaan. Esimerkiksi empaattisuus voidaan nähdä sekä sosiaaliseksi taidoksi että persoonallisuuden piirteeksi. Mieleen tulee myös, että tunne-elämä ei välttämättä aina johdu suoraan pelkästä tunneälystä, vaan myös aiemmilla elämänkokemuksilla voi olla merkitystä. Jos esim. lapsuusaikana on saanut paljon lohdutusta vanhemmiltaan, saattaa myöhemmin elämässä itsensä laihduttaminen olla helpompaa.

Ääh, menee hermot autocorrectin kanssa! Siis LOHDUTTAMINEN, ei laihduttaminen.

Vierailija
582/843 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mensan testeihin nyt voi uskoa yhtä paljon kuin horoskooppeihin. Ei kai kukaan niitä oikeasti pidä älykkyyden mittarina?

Niin, ei matemaattisuus ole mikään älykkyyden mittari, eikä sillä pitkälle pötki tässä elämässä.

Sensijaan tunneälyköllä on kaikki mahdollisuudet menestyä työelämässä työssä kun työssä.

Tunneälykköjen miina saattaa kuitenkin olla yliherkkyys ihmissuhteissa ja jopa ihmispelko, jotka voivat hankaloittaa elämää.

Aidosti tunneälykkäät harvemmin ovat yliherkkiä, koska ymmärtävät muita ja itseään. Tunneälyyn kuuluu myös omien tunteiden tunnistaminen ja hallinta, ei vain muiden. Tälläin negatiivisia tunteita voi säädellä ja tämä yleensä parantaa itseluottamusta, pystyy kohtaamaan monenlaisia tilanteita. He pystyvät rauhoittamaan itsensä eivätkä anna negatiivisten asioiden vaikuttaa liikaa. Kun ymmärtää muita, ei heitä tarvitse pelätä. En tiedä, mitä tunneälyllä käsität?

En ole se keltä kysyit, mutta vastaan silti, koska kysymys tunneälystä on mielenkiintoinen. Olen monesti pohtinut, että miten tunneäly, tunne-elämä, sosiaalinen älykkyys ja persoonallisuus liittyvät toisiinsa. En ole aina ihan varma siitäkään, mitä näillä termeillä tarkoitetaan. Esimerkiksi empaattisuus voidaan nähdä sekä sosiaaliseksi taidoksi että persoonallisuuden piirteeksi. Mieleen tulee myös, että tunne-elämä ei välttämättä aina johdu suoraan pelkästä tunneälystä, vaan myös aiemmilla elämänkokemuksilla voi olla merkitystä. Jos esim. lapsuusaikana on saanut paljon lohdutusta vanhemmiltaan, saattaa myöhemmin elämässä itsensä laihduttaminen olla helpompaa.

Itse ajattelen, että tunneäly ei ole jokin "vaisto" joka saadaan sellaisenaan syntymässä. Sitä voi kehittää. Mainitsemasi elämänkokemukset voivat vaikuttaa tunne-elämään ja sen tasapainoon, tunneälykäs pystyy prosessoimaan kokemuksia keskivertoa paremmin ja ymmärtämään, mistä omat ja muiden tunteet kumpuavat, kuinka käsitellä niitä tarkoituksenmukaisesti ja tulla toimeen niiden kanssa. Joskus tämä voi olla pitkä taival.

Usein korkea tunneäly linkittyy sosiaaliseen älykkyyteen, koska on helpompi ymmärtää myös muita, kun ymmärtää itseään. Tunneälykkäälle tunteet eivät ole uhka, koska on tärkeää tiedostaa, että ne tulevat ja menevät, eivätkä määritä tilanteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/843 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim Putin on selkeästi fiksumpi kuin Trump vaikka tuli huippuneuvotteluun rutkasti myöhässä.

Vierailija
584/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla työskentelevä koodari josta firmat kilpailee keskenään. Tienannut jo ihan mukavasti ennen kuin täytti 30.

Pärjännyt aina koulussa ja sosiaalisesti miellyttävä. Perhe, velaton talo pk-seudulla, matkoja jne.

Tässä ihmisessä on mielestäni koko paketti, eikä mikään sosiaalisesti täysi reppana joka luulee olevansa nero.

Vierailija
585/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat kaikki miehiä

Joo miksihän naisia ei ole näiden älykkäimpien ihmisten joukossa juuri lainkaan?

Minusta tuo on kyllä sovinistista ja siihen tulisi puuttua lainsäädännöllä säätämällä tarvittavat lait jotta naisetkin pääsisivät näiden älykkäimpien joukkoon.

Ollaan kyllä kaukana tasa-arvosta.

Hyi saaatana!

Vierailija
586/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Siirtäkää tää keskustelu Tiede-lehden foorumille, pls!

Olisi tosi mielenkiintoista XD

Vierailija
587/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
588/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmista kärsivä ja alkoholisoitunut varatuomari. Narsistin piirteitä. Ikävä ihminen kaikin puolin. Koska itse ei ole itse koskaan kovasti joutunut panostamaan opintoihin, luulee sen olevan muillekin helppoa.

Vierailija
589/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni.Aina ollut paras koulussa ja lukiossa.Kaikki kymppejä,eikä koskaan ole juurikaan lukenut.Kaikki jää vain muistiin.Suurinta älykkyyttä on hänen empaattinen ja vaatimaton luonteensa.Aina kaikille kiltti,auttavainen ja ihana.

Tänä päivänä hän on lasten psykiatrian erikoislääkäri.

Vierailija
590/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmistosuunnittelijoita kaikki tuntemani erittäin älykkäät ihmiset. Tienaavat ihan hyvin, jotain 5000-6000 euroa/kk. Joukossa myös naisia.

Vierailija
591/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Suomessa älykkäät kävi töissä, nyt ne eivät oo ees missään myymälöissä. Pienissä häissä, koska elämä on jäissä.

Kun toteat maailman epäoikeudenmukaisuuden sekä muita traumoja, niin joskus tajuat että mitähän vittua.

Vierailija
592/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Suomessa hallituksessa on Sipilä joka ei tiedä mitään politiikasta. Lestadiolainen liikemies ja Suomihan on niin jenkkiläinen yhteiskunta että seuraa Trumpin you are fired linjaa.

Mutta Putin astui autostaan, tuli tunnin myöhässä ja heitti puvuntakin James Bond tyyliin takakonttiin. Puhui jopa filosofiaa.

Tyylikästä!

Vierailija
593/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on kai montaa eri sorttia, mutta tuntemani kaikkein älykkäimmät ovat monipuolisesti lahjakkaita ja oppivat ja osaavat kaiken mihin ryhtyvät. Yhteinen piirre heille lienee se, että elävät täysin boksin ulkopuolella ja tekevät rohkeita valintoja. Yksi elää polyamorisissa suhteissa, toinen reissaa asuntoautollaan ympäri maailmaa ja tekee matkansa varrella kaikenlaisia hanttihommia. Kolmas elää erakkona ja taiteilee. Eivät ole taloudellisesti menestyneitä, mutta jotenkin osaavat lutvia ja selkeästi ovat itse valinneet elämänsä siinä missä suurin osa ihmisistä on ulkoapäin ohjautuvia robotteja.

Vierailija
594/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi sille mitään että näen kuka on älykäs ja kuka ei.

Sipilä on idiootti, Trump on idiootti, Soinistakin kuoriutui eilen idari.

Vierailija
595/843 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kun erään ison firman johtaja nauroi ääneen Arhinmäelle. Trump nainen ja tyhmä kuin saapas.

Vierailija
596/843 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on lehtijuttu helsinkiläisestä kultasepästä, joka sai yhtä pistettä vaille maksimit Mensan älykkyystestissä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000816820.html

Vierailija
597/843 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on vaikea määritellä, mutta sen puuttuminen on helppo huomata.

Vierailija
598/843 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuntemistani ihmisistä korkein älykkyysosamäärä, todennäköisesti ainakin. Testien tulos 150-160, testattu muutaman kerran. 

Olen erittäin lahjakas matemaattisissa aineissa ja opiskelin yliopistossa tilastotiedettä. En kuitenkaan ole kiinnostunut tilastotieteestä, mutta opintojen kautta tutustuin pokeriin. Lopetin opinnot kokonaan ja tällä hetkellä olen töissä henkilökohtaisena avustajana, kunnes on tarpeeksi säästössä jotta uskallan alkaa pelaamaan täysipäiväisesti. 

Olen erittäin nopea oppimaan, mutta ilman vahvaa sisäistä motivaatiota en varmasti saa mitään aikaiseksi. Toisaalta kun jotain päätän, ei mikään vastoinkäyminen ole muuta kuin hidaste. Suurin osa ihmissuhteistani on hyvin pitkäaikaisia, uusia tuttavuuksia tulee ja menee, harva pysyy. Olen kuulemma outo, huumorintajuni on erikoinen ja lisäksi itsetuntoni on hyvin vaihteleva. Ajoittain olen todella itsevarma, välillä luulen koko maailman vihaavan minua...

Mt-ongelmiakin löytyy. Kaksisuuntaista on epäilty monet kerrat, mutta todellisuudessa vain addiktoidun todella vahvasti ja nopeasti, saatan helposti opiskella kuukausia jotakin asiaa kaiken vapaa-aikani, valvoen yöt ja miettien vain kys. addiktion kohdetta. Tällöin näen kavereitani huomattavasti harvemmin, mutta onneksi ne jotka edelleen elämässäni ovat, tuntevat tämän puolen minusta ja sopivat tapaamisen... Olen onnellinen, kun on jokin projekti kesken. Tällä hetkellä säästän rahaa ja opiskelen pelaamaan, joten asiat ovat todella hyvin. Ilman jotain järkevää "kohdetta" biletän jatkuvasti, onneksi tosin alkoholiin en näytä kehittävän riippuvuutta... Noina kausina myös masennun nopeasti, pari kertaa olen käynyt kääntymässä psyk. osastolla diagnoosilla "vaikea masennustila". Nousen kuitenkin nopeasti ylös kun keksin elämääni sisältöä. 

Vierailija
599/843 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professori. Lukee paljon, omistaa valtavan kotikirjaston (siis minun mielestäni valtavan). Oli nuorempana äärimmäisen kiinnostunut perhosten keräämisestä. En tiedä, missä vaiheessa se keräily unohtui, nykyisin ei kuulemma omista perhosia. Nykyisin harrastaa kai tähtitieteitä, kotonakin valtava kaukoputki ja kirjanpito. Ihan mukava, mutta jokseenkin varautunut ihminen.

Vierailija
600/843 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on erään puolueen johtavia tekijöitä, ei kuitenkaan ihan sillä tasolla että olisi usein julkisuudessa. Mielikuvani hänestä on kokonaisuutena hyvin positiivinen vaikka vaikuttaa kieltämättä olevan aika kultalusikka suussa syntynyt, mikä helposti herättää kateutta. Jotenkin minulle on syntynyt se kuva että hän ajaa varsin aidolla hengellä arvostamiaan asioita politiikassa enemmän kuin henkilökohtaista etua. Kun olin hänen kanssaan tekemisissä lähemmäs viisitoista vuotta sitten, hän osoitti älyn lisäksi sellaista ihailtavaa sivistyksen tasoa että hän osasi keskustella myös minunkaltaisen "maan matosen" kanssa ilman että koin oloni tyhmäksi tai huonoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän