Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?
Tunnen itse kaksi hyvin älykästä ihmistä. Kummatkin on Mensan testeillä mitattu. Toisen ÄO on 148. Lukee paljon, tekee kaikenlaista hanttihommaa. Välillä tienaa mukavia summia nettipokerilla. Harrastaa kehonrakennusta ja on kirjoittanut aiheesta pari kirjaa. Naimaton. Erittäin sydämellinen ja ihana ihminen. Toisen mitattu ÄO on 155-160 (eri aikoina useammalla kerralla mitattuna). Energiapakkaus, tekee töitä IT-alalla (en ihan tarkkaan edes tiedä mitä), osaa kaikkea käytännöllistä (rakentaa, remontoi, metsästää, urheilee - on hyvä monissa lajeissa), perheellinen, hieman äkkiväärä ja hankala tyyppi.
Kommentit (843)
En tiedä ihmisten ÄO:stä. Mutta tyhmimmät ovat yleensä mielellään samassa työpaikassa vuosikymmenet ja sen työn tekemiseen on heidän mielestään vain yksi ja ainoa oikea tapa. Ovat usein myös ilkeitä ja oman (tai oman jälkikasvun) navan ympärille juuttuneita ajatusmaailmaltaan. Lisäksi ilmaisevat suorasukaisesti pitävänsä tyhminä niitä, jotka näkevät vaikka muita keinoja tehdä sama työ. Tai eivät muuten vain älyä millään tavalla omaa yksinkertaista tasapaksua arkeaan suorittavaa elämäänsä pidemmälle.
1213 kirjoitti:
Harva ihminen juoksee 100 m alle 10 s, mutta suurin osa pääsee perille. Sama pätee älykkyyteen. Ei ole merkitystä oletko nopeuskisan ykkönen, kunhan pääset maaliin. :D
Ihan hauska aforismi, muttei kyllä paikkaansa pitävä. Kyse ei ole siitä, että älykäs juoksee nopeasti a:sta b:hen ja jämähtää siihen. Siinä missä muille on b on maali, älykäs jatkaa tästä c, d,e ja niin edespäin. Siksi älykäs pystyy keksimään uutta ja tehostamaan entistä -> hän pystyy jatkoetappien suomilla tiedoilla ja kokonaiskäsityksellä tarkastelemaan a-b välimatkaa etäämmältä, kun muut vasta taittavat sitä eivätkä edes tiedosta b:stä seuraavia mahdollisuuksia ja suhertavat sen pätkän parissa elämänsä kohti "maalia".
Toinen naispuolinen yritysjuristi/KTM rahoitusalalla. Uraohjus, perheetön. Oli pienestä pitäen poikkeuksellisen lahjakas ja älykäs niin kielellisesti kuin matemaattisestikin. Puhuu 5 kieltä sujuvasti, kirjoitti pitkän rivin laudatureita, yliopistossa sai parhaita arvosanoja ilman mitään panostusta. Mukava ja sosiaalisesti taitava ihminen.
Toinen on IT-alalla DI, mies. Äärimmäisen älykäs etenkin matemaattisesti, ihan mukava mutta sosiaalisesti hieman tönkkö. Parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen älykkäämpi kuin kukaan tuntemani henkilö. Mensan virallisilla testeillä mitattuna ja tulos reilusti korkeampi kuin ap:n mainitsemat.
En halua kertoa työstäni muuta kuin sen, että käyn töissä ja olen naisten halveksima kaikille kiltti ja ystävällinen mies. Koulussa sain kolmasti hymypojan ja olen työpaikoillakin pidetty työtoveri mutta läheisempää suhdetta en saa.
Kuules! Unohda ne suhteet. Niistä ei ole muuta kuin haittaa. Menee vapaus ja into. Olet vankilassa. Kannattaa asua yksin ja nauttia vapaudesta niin kauan kuin voi.
Sairaseläkkeellä oleva dippainssi. Aivan omissa sfääreissään eikä kupoli kestänyt normaalielämää. En muista tarkkaa lukemaa, mutta todella kova oli tulos Mensan testissä. En voi sanoa kadehtivani - jo hieman keskimääräistä älykkäämmälläkin voi oman kokemukseni mukaan alkaa olla tiettyjä sopeutumisvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ihmisten ÄO:stä. Mutta tyhmimmät ovat yleensä mielellään samassa työpaikassa vuosikymmenet ja sen työn tekemiseen on heidän mielestään vain yksi ja ainoa oikea tapa. Ovat usein myös ilkeitä ja oman (tai oman jälkikasvun) navan ympärille juuttuneita ajatusmaailmaltaan. Lisäksi ilmaisevat suorasukaisesti pitävänsä tyhminä niitä, jotka näkevät vaikka muita keinoja tehdä sama työ. Tai eivät muuten vain älyä millään tavalla omaa yksinkertaista tasapaksua arkeaan suorittavaa elämäänsä pidemmälle.
.
Avoin ilkeys ja töykeä käytös ovat varmaankin juuri tyhmyyden merkkejä, koska niillä sahaa omaa oksaansa pahemman kerran. Älykkäät ihmiset ovat yleensä hyvin ystävällisiä ja korrekteja käytökseltään, ja miellyttävää seuraa ylipäätään. Jos vaan heidän seurastaan pääsee nauttimaan 😃
IT-alalla vaativissa suunnittelutehtävissä. Teki taannoin pitkään älykästä työtään eräälle valtionlaitokselle, kunnes väsyi ristiriitaiseen johtamiseen sekä siihen, ettei muiden osastojen/tiimien töppäilyn ja vitkuttelun vuoksi voinut tehdä omaa työtään kunnolla. Tekee nyt sitten satunnaisemmille firmoille, toivottavasti se pitää iloisena, vaikkei jokin merkityksellisyys aina niissä täyty.
On feilannut 20v ja 10v mittaiset parisuhteensa, sillä ei kykene olemaan lämmin ja mukanaelävä kumppani. Välittää kyllä syvästi ja toivoo kumppanuutta sekä tukeakin työn raskaudelle. Lukee paljon, seuraa politiikkaa ja hänellä on monipuoliset mielipiteet asioista, selkeästi on miettinyt paljon. Ei kuitenkaan ole kovin taidokas kommunikoija läheisilleen, ei ole juurikaan ystäviä enää.
Erittäin älykäs, innoittava ja viehättävä, mutta myös hiljainen ja masentavakin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä ketjussa kuvaillaan älykkäitä usein epäsosiaalisiksi? Onko se oikeasti niin, että älykkäät on epäsosiaalisia, ja jos on, niin mistä se johtuu? Ajatteleeko älykäs ihminen niin eri tavalla asioista, että häneen on vaikea samaistua, vai onko loogisesti älykkäillä sosiaalisten kykyjen puutetta?
Täällä yksi epäsosiaalinen älykäs. Ensisijaisesti oon erakko koska oon yli 90% introvertti, toissijaisesti siksi että mun on todella vaikea löytää ihmisten kanssa yhteisiä puheenaiheita. Esim. kaupungissa asuva nainen jonka suosikkilehti on joku cosmo tai anna ja lempiharrastus shoppailu niin mistä me puhuttaisiin kun mä asun maalla ja harrastan rekikoiria, metsästystä, erämaavaelluksia ja oon elämäni aikana lukenut yhden pienen kirjaston verran kirjoja? Enkä nyt sano että kaikki naiset on tuommosia mutta vaikkapa nyt suurin osa mun työkavereista on semmosia että ne pelkää mennä metsään. Mitä siihen nyt sit sanoo ku kerrot yksin tekemästäsi kaamosvaelluksesta lapissa ja toiset hihittää siinä että eivät uskaltaneet käydä syksyllä sienestämässä kirkkaalla päivänvalolla. Juu, no tuota.... 😏
Tällainen jaottelu on niin keinotekoista, eikä kerro oikeasta älykkään uteliaisuudesta ilmiöitä kohtaan. Voisin keskustella naistenlehdistä ja itse pohtia, mitä teemoja niissä tuodaan esille, millaista kuvaa modernin naisen kiinnostuksen kohteista halutaan luoda. Historiaan vertaillessa varmasti nousee kiinnostavia näkökohtia. Siis päässäni pohtisin samalla jos muita ei kiinnosta. Sinulta taas kyselisin rekikoiran koulutuksesta, metsästyksen merkityksestä luonnonsuojelulle ja tällaista kaikkea, mistä itsellä ei ole niin perehtynyttä näkemystä. Oppisin lisää. Eroavien metsäkokemusten pohjalta voisi vaikka psykologian kautta miettiä mikä siinä metsässä pelottaa ja perustuuko tämä esimerkiksi uskomuksiin tai vaistoihin.
Mutta kun ihmisiä ei kiinnosta, mitä muut ajattelevat ja tietävät ja mitä itsekin voisi vielä oppia asioista joista ei paljon tiedä. Monet haluavat vain kertoa itsestään, ei ihme ettei vuoropuhelua synny. Onhan se sitten vaikeeta juu.
Tylsääkin varmaan, jos uteliaisuus puuttuu. Ihmiset, jotka tietävät valtavasti vähän kaikesta, usein kuuntelevat muita. Koska yhden ihmisen aika ei riitä selvittää kaikkea juurta jaksain.
Pääsisin Mensaan jos haluaisin (en halua). Olen todennut, että usein itseään älykkäänä pitävät (ja yleensä testin kautta älykkääksi "todetut") unohtavat siinä oman todetun älykkyytensä hehkussa olla ystävällisiä muita kohtaan. Usein myös tekevät järjettömiä asioita, koska kokevat, että äly meinaa samaa kuin järki (ei meinaa). Itse pidän tärkeimpänä tasapainoa. Hyvä, että on älyä, mutta pitää olla myös järkeä ja empatiakykyä.
Tunnen työni kautta kaksi älykästä erikoislääkäri, kumpikin tohtoriksi väitelleitä. Kumpikin ovat tehokkaita, arvostettuja, perheellisiä ihmisiä ja nopeita työssään. Toinen on sosiaalisesti taitava, sujuvasanainen, luova ja kiinnostava keskustelukumppani kahvitauolla. Toinen hieman kuivakka, asiakeskeinen, ei niin huumorintajuinen.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ovat yleensä niitä
joiden kohtaamisen jälkeen tulee sellainen ”kumma tyyppi” olo.
Heissä on follareita ja kaikkea muutakin hassua.
Se paljastui heti sekopääksi kun avas suun...
Nämä Vauva.fi:llä huutelevat "älykkäin? Minä Minä" jotenkin huvittaa kuin eivät ole osaneet edes keskustelun otiskkoa lukea: "Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?"
Kyse siis oli tuntemastasi ihmisestä, ei sinä itse.
Toki voin tunnistaa itse itsessäni noi että matemaattisesti osaa, it-alaa, tietää vaikka mitä, lukee koko ajan, mutta sosiaalisesti hieman karkea ja tönkkö, en toisin silti koskan lähtisi huutelemaan että olen niin fisku.
Teen töitä yrityksessä jossa näitä turboaivoja on useita. Osa normaaleja, mutta tässä porukassa on yliedustettuna henkilötyyppi, joka A) on todella tyly muille ” idioottikin olisi nähnyt, että tässä käy näin…” B) itseensä kohdistuvaa palautetta ei kuitenkaan siedä lainkaan ja jää märehtimään pikkujuttuja vuosiksi eteenpäin ja kaunailemaan C) luulee, että on oikeutettu esimieshommiin ”kun on niin paljon älykkäämpi kuin muut” ja kun ylennyksiä ei tipu, katkeroituu D) ylikorostunut oikeudentaju, mutta ”oikeus” katsotaan vain omalta kannalta, asiat ovat aina mustavalkoisia ja hän on aina oikeassa.
Aikoinaan lukiokaverini oli matemaattisesti superlahjakas. Matematiikan opettaja antoi hänelle omia tehtäviä. Hän pyysi meitä suhtautumaan kaveriin kaikella kunnioituksella. Hän on niitä, joista tulee jotain tai sit ei. Poika sairastui skitsofreniaan ennen ylioppilaaksi tuloa ja unohtui omaan maailmaansa.
Asianajaja ,oma firma. On kuin tupla-aivot. Osaa kaikkea, mutta. Hän on syntynyt viallisena , ulkonäkö pistää silmään, pienet raajat ja iso pää.
Pidän hänestä ,kunnioitan häntä.
Toimitusjohtaja ja hallitusammattilainen, väitellyt. Perheellinen, mukava ihminen. On myös sosiaalisesti lahjakas ja taitava käsistään.
Kaverini Touko on älykkäin tuntemani ihminen.
Hän tekee erilaisia keksintöjä kellarissa sekä humalapäissään
hän puhuu, mystistä tuntematonta kieltä.
Nokkela ja terävä kaveri.