Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?

Vierailija
04.07.2018 |

Tunnen itse kaksi hyvin älykästä ihmistä. Kummatkin on Mensan testeillä mitattu. Toisen ÄO on 148. Lukee paljon, tekee kaikenlaista hanttihommaa. Välillä tienaa mukavia summia nettipokerilla. Harrastaa kehonrakennusta ja on kirjoittanut aiheesta pari kirjaa. Naimaton. Erittäin sydämellinen ja ihana ihminen. Toisen mitattu ÄO on 155-160 (eri aikoina useammalla kerralla mitattuna). Energiapakkaus, tekee töitä IT-alalla (en ihan tarkkaan edes tiedä mitä), osaa kaikkea käytännöllistä (rakentaa, remontoi, metsästää, urheilee - on hyvä monissa lajeissa), perheellinen, hieman äkkiväärä ja hankala tyyppi.

Kommentit (843)

Vierailija
661/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tietysti.

Töitä tekee silloin kun koronalta huvittaa.

Vapaaherran elämää munasillaan, vähän säälittää nämä ketjun muut pätijät, joilla ei näytä sosiaalisia taitoja olevan alkuunkaan :/

Vierailija
662/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja. Elää vaatimattomasti, mutta matkustelee aina välillä. On matemaattisesti, kielellisesti, taiteellisesti ja sosiaalisesti lahjakas, ystävällinen, auttaa tuttuja ja tuntemattomia. Juuri sellainen, joka jää pitämään ovia auki ja auttaa mummot rollaattoreineen tien yli ja bussista ulos. Pitää kuitenkin tarvittaessa puolensa, eikä anna kenenkään kävellä ylitseen. Vapaa-ajallaan lukee, maalaa, piirtää ja samoilee metsissä. Saa siitä seuraa kahvilaankin.

Se on ihan yli-ihminen. Kamala haahuilija vaan, uskon että hän voisi tehdä mitä vaan jos kiinnostaisi, mutta hän vaikuttaa ihan tyytyväiseltä elämäänsä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään, joka olisi käynyt Mensan testissä. Tuttuja minulla on maistereista tohtoreihin.

luo

Kaveri opiskeli yliopistossa matematiikkaa ja pärjäsi siinä hyvin. Kävi Mensan testeissä saaden oikeasti huonon tuloksen. Tavallaan ymmärsin tilanteen. Hän oli hyvä ratkomaan tietynlaisia rationaalisia, numeerisia ongelmia, joille oli laadittu säännöt, mutta hän ei osannut mukauttaa ajatteluaan eikä ollut lainkaan ns. luova. Itseanalyysia ei ollut nimeksikään.

Vierailija
664/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasti koulutettu nuori nainen, joka asuu ja työskentelee ulkomailla. Työpaikkana suuri, monikansallinen firma, jossa hän on oman osastonsa esimiestehtävissä. Ala on miesvaltainen. Vieraat kielet ovat hänelle helppoja; työssään käyttää päivittäin useampaa kieltä (kuusi vahvaa kieltä) Opiskeluaikana hankki opiskelurahoja mm. tekemällä mallin töitä. Vapaa - aikanaan hän pyöräilee ja liikkuu vuoristossa, tykkää uimisesta ja lattareiden tanssimisesta; hyppii fitness trampoliinilla ja hoitelee kahta kissaansa. Oma jaksaminen/ hyvinvointi/ ulkoinen olemus...tärkeitä asioita hänelle myöskin ja tietysti poikakaveri. Luonteeltaan hän on vain ihan liian vaatimaton.

Vierailija
665/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen älykkäämpi kuin kukaan tuntemani henkilö. Mensan virallisilla testeillä mitattuna ja tulos reilusti korkeampi kuin ap:n mainitsemat.

En halua kertoa työstäni muuta kuin sen, että käyn töissä ja olen naisten halveksima kaikille kiltti ja ystävällinen mies. Koulussa sain kolmasti hymypojan ja olen työpaikoillakin pidetty työtoveri mutta läheisempää suhdetta en saa.

Ikävä kuulla tilanteestasi, jos todella olet ystävällinen ja kiltti, etkä löydä kumppania. Itse olen seurustellut kahden älykkään miehen kanssa, mutta molemmat käyttivät älykkyyttään ilkeyteen, ja siksi jatkossa etsin mieluummin viisasta ja kilttiä miestä. Lisäksi miehen täytyy pystyä mainitsemaan itsestään huonoja puolia. Näin saa raakattua pois älykkäät narsistit ja itseanalyysiin kykenettömät.

Kyllä, itse pystyn listaamaan useita huonoja puoliani.

Vierailija
666/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaismies. Taputteli AMK-tutkinnon kevyesti, suuntana yliopisto-opinnot. Uskon, että vielä tohtoriksi väittelee nuorella iällä.

Äärimmäisen fiksu, hillitty, aidosti kiinnostunut ihmisistä. Avulias ja ystävällinen. Harrastuksina liikunta eri muodoissaan, terveellisen ruoan kokkailu ja englanninkielinen scifi-kirjallisuus, sekä klassinen musiikki. Soittaa kitaraa hyvin.

Ei viihdy baareissa, siksi sinkku.

Hyvännäköinen, siisti mies.

Kunpa löytäisi lämminsydämisen, kivan kumppanin ❤

Vierailija
667/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se missä määrin pystyy käyttämään omaa kapasiteettiaan yhteiskuntaelämässä, määrää pitkälti se millainen paineensietokyky ihmisellä on. Myös keskittymiskykyä vaaditaan, jotta ihminen voi syventää omaa osaamisalaansa. Jos tätä kykyä ei löydy, ihminen voi loistaa pubivisoissa ja Haluatko miljonääriksi -peleissä, mutta ei sitten saavuta minkään alan asiantuntijuutta.

Vierailija
668/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä nuo ns huippuälykkäät (mensaan kuuluvat) elävät semmoista vähemmän kunnollista elämää. Päihteidenkäyttöä, vankilakeikkoja. Pari tykkää sijoittaa ja sellasta bisnesvainua on. Mutta en tiedä. Monella tavallisemmalla ihmisellä tuntuu olevan elämänhallinta paremmin kondiksessa.  Varmaan aika poikkeuksellisia yksilöitä älykkäiden joukossa, eivät mitään mallikansalaisia.

Vierailija
669/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyydellä ja ansiotasolla on yksi vahvimpia korrelaatioita. Eli viisaat ihmiset passaa tienaamaan enemmän. Näin se nyt vaan on.  Tästä voidaankin vetää johtopäätös että ne viherhipit ja eduskunnassa olevat ei niitä terävempiä teriä ole.  Ennemminkin vain äänekkäimpiä.

Vierailija
670/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen nainen ja Mensan testien mukaan osun samaan äo-haarukkaan kuin ap:n esimerkkihenkilöt. 

Millainenko olen? Nyt tulee tietysti minun oma arvioni itsestäni. Olen introvertti, äärimmäisen lojaali ihminen enkä voi sietää ihmisten huonoa kohtelua. Olen perusluonteeltani kiltti (välillä ehkä liiankin kiltti) ja ystävällinen nörtti, mutta toisaalta itsevarma. Ikää 45 v. Olin jo kouluaikana aina luokan paras oppilas, hiukan ujo ja tunnollinen suorittaja. En ollut koulukiusattu, minulla oli paljon kavereita. Olen hyvin järjestelmällinen kaikissa asioissa, mutta en joustamaton. Olen lahjakas matemaattisesti sekä kielellisesti. Puhun työssäni viittä eri kieltä. Yleensä pärjäsin matemaattisissa aineissa erityisen hyvin niillä osa-alueilla, mitkä oli muille vaikeita. Eniten minulla oli koulussa haasteita äikässä, sen eteen jouduin tekemään töitä.

Työelämässä olen IT- alalla. Vastaan erittäin suuren kansainvälisen pörssiyhtiön tietyn alueen It- toiminnoista globaalisti. 

Minulla on lapsia ja pitkä, jo päättynyt avioliitto. Liitto päättyi miehen väkivaltaisuuteen. Nyt olen sinkku. Exän kanssa ja toki nyt eronkin jälkeen koen vaikeaksi löytää miestä, joka hyväksyy työni ja ammattini. Aina tulee mm. kommenttia, että ihan oikeestiko käyt taas jossain työmatkalla?!  No joo, ihan oikeasti ja ihan samalla tavalla kuin miehet.

Miehet tuntuvat odottavan, että naisena olen se pullantuoksuinen kodinhengetär, joka tiskaa, kokkaa ja pyykkää hiljaa alistuen. Olen itsevarma, mutta en jyrä. En ymmärrä, miksi miehet ei tunnu hyväksyvän sitä, että esimerkiksi sanon 'vahaan tänään auton, pyykkää ja silitä sinä'. En halua jakaa erikseen 'miesten' ja 'naisten' töitä vaan teen itse mielelläni niitä perinteisiä miesten hommia ja toisaalta pyydän miestä tekemään niitä perinteisiä naisten töitä. 

Eli olen olen kai hiukan erilainen nainen, kun en vastaa tyypillistä kuvaa pullantuoksuisesta kotiäidistä. Mutta olen ihan onnellinen enkä enää suostu muuttumaan yhdenkään miehen pyynnöstä.

Vierailija
671/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se missä määrin pystyy käyttämään omaa kapasiteettiaan yhteiskuntaelämässä, määrää pitkälti se millainen paineensietokyky ihmisellä on. Myös keskittymiskykyä vaaditaan, jotta ihminen voi syventää omaa osaamisalaansa. Jos tätä kykyä ei löydy, ihminen voi loistaa pubivisoissa ja Haluatko miljonääriksi -peleissä, mutta ei sitten saavuta minkään alan asiantuntijuutta.

Tunnen kolme ns. kävelevää tietosanakirjaa, introvertteja, joilla kaikilla on alkoholiongelma ja joista kukaan ei harrasta mitään luovaa ja taiteellista (musiikki, kuvataiteet, liikunta tms.). Ilmeisesti heillä on todella hyvä valokuvamuisti, mutta onko se älykkyyttä, jos pystyy toistamaan massiiviset määrät ulkoa oppimaansa? Siis aiheesta kuin aiheesta, kunhan se on luettavissa tai tunnistettavissa muuttumattomasta kuvasta. (Ts. tauluja tunnistavat, mutta eivät eläviä lintuja luonnossa.) Ihan mielenkiintoista.

Vierailija
672/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyydellä ja ansiotasolla on yksi vahvimpia korrelaatioita. Eli viisaat ihmiset passaa tienaamaan enemmän. Näin se nyt vaan on.  Tästä voidaankin vetää johtopäätös että ne viherhipit ja eduskunnassa olevat ei niitä terävempiä teriä ole.  Ennemminkin vain äänekkäimpiä.

Ööö...? Eduskunassa on ihan ookoo palkka. Ituhipeillä muissakin ammateissa voi olla, ovat kovin koulutettuja.

Vierailija
673/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näitä fiksuja kommentteja täällä alapeukuttaa? Typerää. Kiinnostais tietää mikä niissä ärsyttää?

Vierailija
674/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko että nyt ratkaisee älykkyysosamäärä? Sehän mittaa lähinnä vain matemaattista älykkyyttä, ei kerro ollenkaan esim. sosiaalisesta älykkyydestä.

Vierailija
675/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sekoitat älykkyyden ja viisauden, ne ei todellakaan ole sama asia ;)

Vierailija
676/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen nainen ja Mensan testien mukaan osun samaan äo-haarukkaan kuin ap:n esimerkkihenkilöt. 

Millainenko olen? Nyt tulee tietysti minun oma arvioni itsestäni. Olen introvertti, äärimmäisen lojaali ihminen enkä voi sietää ihmisten huonoa kohtelua. Olen perusluonteeltani kiltti (välillä ehkä liiankin kiltti) ja ystävällinen nörtti, mutta toisaalta itsevarma. Ikää 45 v. Olin jo kouluaikana aina luokan paras oppilas, hiukan ujo ja tunnollinen suorittaja. En ollut koulukiusattu, minulla oli paljon kavereita. Olen hyvin järjestelmällinen kaikissa asioissa, mutta en joustamaton. Olen lahjakas matemaattisesti sekä kielellisesti. Puhun työssäni viittä eri kieltä. Yleensä pärjäsin matemaattisissa aineissa erityisen hyvin niillä osa-alueilla, mitkä oli muille vaikeita. Eniten minulla oli koulussa haasteita äikässä, sen eteen jouduin tekemään töitä.

Työelämässä olen IT- alalla. Vastaan erittäin suuren kansainvälisen pörssiyhtiön tietyn alueen It- toiminnoista globaalisti. 

Minulla on lapsia ja pitkä, jo päättynyt avioliitto. Liitto päättyi miehen väkivaltaisuuteen. Nyt olen sinkku. Exän kanssa ja toki nyt eronkin jälkeen koen vaikeaksi löytää miestä, joka hyväksyy työni ja ammattini. Aina tulee mm. kommenttia, että ihan oikeestiko käyt taas jossain työmatkalla?!  No joo, ihan oikeasti ja ihan samalla tavalla kuin miehet.

Miehet tuntuvat odottavan, että naisena olen se pullantuoksuinen kodinhengetär, joka tiskaa, kokkaa ja pyykkää hiljaa alistuen. Olen itsevarma, mutta en jyrä. En ymmärrä, miksi miehet ei tunnu hyväksyvän sitä, että esimerkiksi sanon 'vahaan tänään auton, pyykkää ja silitä sinä'. En halua jakaa erikseen 'miesten' ja 'naisten' töitä vaan teen itse mielelläni niitä perinteisiä miesten hommia ja toisaalta pyydän miestä tekemään niitä perinteisiä naisten töitä. 

Eli olen olen kai hiukan erilainen nainen, kun en vastaa tyypillistä kuvaa pullantuoksuisesta kotiäidistä. Mutta olen ihan onnellinen enkä enää suostu muuttumaan yhdenkään miehen pyynnöstä.

Hassua että olet löytänyt noin äärikonservatiivisia miehiä. Minä olen 49v eikä minun ystäväpiirissä kukaan mies odota vaimoltaan pullantuoksua. Tai jos odottavat, ovat fiksusti valittamatta asiasta ;) Kaikki me olemme töissä ja leivotaan joskus jos jaksetaan, eli aika harvoin. 

Harvinaista sekin, että olet introvertti ja että sinulla oli paljon kavereita. Poikkeusyksilö.

ps, Olipa terapiavuodatusta... Kysyttiinkö, että minkälaisten miesten kanssa olet yrittänyt seurustella?

Vierailija
677/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipediasta lukea artikkelit älykkyydestä ja yleisälykkyydestä, jos kiinnostaa. Muutamia lainauksia:

"Vaikka ihmiset eroavatkin jossain määrin toisistaan ”älykkyysprofiileiltaan”, eri älykkyyden lajien testitulokset ovat vahvassa yhteydessä toisiinsa. Tätä tekijää kutsutaan yleisälykkyydeksi eli g-tekijäksi."

"Yleisälykkyyden toi esiin ensimmäisenä englantilainen psykologi ja tilastotieteilijä Charles Spearman vuonna 1904. Hän havaitsi, että koululaisten arvosanat toisiinsa liittymättömissä kouluaineissa näyttivät olevan keskinäisessä riippuvuussuhteessa siten, että kukin oppilas sai eri aineista tyypillisesti samantasoisia arvosanoja."

"Myöhemmin yleisälykkyyden käsite on saanut laajan hyväksynnän älykkyystutkimuksessa."

"Yleisälykkyyden heritabiliteetti on hieman suurempi kuin älykkyysosamäärän, joten ÄO-tulosten heritabiliteetti selittyy enimmäkseen yleisälykkyyden heritabiliteetilla."

Vierailija
678/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka moni kävi lukemassa jos tunnistais ittensä o/

Vierailija
679/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin erakko ja sairaseläkkeellä.

Tämähän kuvastaa minua, mutta en nyt itseäni erityisen älykkäänä pidä. 😂 Oikeasti älykkäitä ihmisiä on muutenkin aika harvassa.

Vierailija
680/843 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin koulussa laiska kympin oppilas, josta tuli alisuoriutuja. Valmistuttuani yliopistolta olen tehnyt sekalaisia tutkimusalan, toimittajan ja toimistotöitä. Tällä hetkellä olen pienen järjestön toiminnanjohtaja surkean pienellä palkalla. Mutta pidän työstäni ja olen henkisesti sitoutunut edustamani järjestön aatteeseen, joten tähän varmaan jämähdin.

Menin naimisiin älykkäimmän tuntemani ihmisen kanssa. Hän tekee vaativia bioteknologia-alan koodaustöitä kahdelle työnantajalle ilman mitään loppututkintoa. Hän opiskeli matematiikkaa, historiaa, tietojenkäsittelytiedettä, fysiikkaa ja tähtitiedettä, mutta kyllästyi aina ennen valmistumistaan ja vaihtoi alaa. Hän lukee koko ajan ja on huikean yleissivistynyt ja huumorintajuinen, mutta hänellä ei ole minkäänlaista kunnianhimoa. Hän ei kunnioita auktoriteetteja ja on kovin suorapuheinen.

Kaikki kolme lastamme ovat myös poikkeuksellisen älykkäitä ja luovia monella alalla. Yhdellä on diagnosoitu autismin kirjon häiriö, ja ilmeisesti toinenkin on diagnosoimaton AS-tapaus. Esikoinen on nopeaälyinen, terävä, luova ja aikaansaava. Hän suoritti opintonsa huippunopeasti ja viimeistelee nyt väitöskirjaa, minkä ohella pyörittää pientä bisnestä, opettaa, kirjoittaa, koodaa ja tekee kuvataidetta. Keskimmäinen on luova pohtija, periaatteen ihminen, joka valmistui juuri taidealalle, mutta tekee myös itsenäistä tutkimustyötä ja elää äärimmäisen niukasti pienillä, sekalaisista lähteistä tulevilla tuloilla (ja hätätapauksissa vanhempiensa tuella...). Nuorimmainen on äitinsä tavoin alisuoriutuja. Hän voisi tehdä mitä tahansa vaativaa työtä, mutta häntä ei kiinnosta opiskelu. Hänellä on matemaattista, teknistä, tietoteknistä ja taiteellista lahjakkuutta. Kaikissa kesätöissä yms hän on saanut vuolaita kehuja osaamisestaan, oppimiskyvystään, nopeudestaan ja omatoimisuudestaan, mutta mikään ala ei kiinnosta niin paljon, että tuntuisi siltä oikealta. Hän on nyt lukion jälkeen työskennellyt päiväkodissa epäpätevänä, mutta pidettynä ja kehuttuna työntekijänä, mutta hän ei nauti työstään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän