Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?
Tunnen itse kaksi hyvin älykästä ihmistä. Kummatkin on Mensan testeillä mitattu. Toisen ÄO on 148. Lukee paljon, tekee kaikenlaista hanttihommaa. Välillä tienaa mukavia summia nettipokerilla. Harrastaa kehonrakennusta ja on kirjoittanut aiheesta pari kirjaa. Naimaton. Erittäin sydämellinen ja ihana ihminen. Toisen mitattu ÄO on 155-160 (eri aikoina useammalla kerralla mitattuna). Energiapakkaus, tekee töitä IT-alalla (en ihan tarkkaan edes tiedä mitä), osaa kaikkea käytännöllistä (rakentaa, remontoi, metsästää, urheilee - on hyvä monissa lajeissa), perheellinen, hieman äkkiväärä ja hankala tyyppi.
Kommentit (843)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuressa mittakaavassa tämä on mielestäni ymmärretty esim. pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa. Siihen ainakin pyritään, että kaikilla olisi mahdollisuus, eikä kukaan tipahtaisi yhteiskunnan ulkopuolelle. Mikrotasolla sitä syrjintää tietysti on.
Monelle on kuitenkin tärkeämpää päästä "näyttämään" älyköille miten käy jos kehtaa olla älykäs ääliöiden keskellä.
Harvinaisempaa tuo on kuin älykkö dissaamassa tyhmiä. Älykkäät eivät suhtaudu ilmaiseksi saatuun lahjaansa tarpeeksi nöyrästi oikein koskaan.
Silloin ei kyllä ole oikeasti kovin älykäs, jos dissaa tyhmiä. Aidosti älykäs ei käyttäydy niin tyhmästi.
empaattisuus ja älykkyys ovat eri asioita
Eivät täysin ole. Empatia on kyky asettua toisten asemaan. Siihen vaikuttaa henkilön kognitiiviset kyvyt, johon puolestaan äly vaikuttaa.
Älykäs on yleensä kykenevä empatiaan, siis toisten asemaan asettumiseen, mutta saattavat kuitenkin olla eri mieltä sen henkilön kanssa, jota empatiseeraavat, jolloin eivät välttämättä käyttäydy kovin empattisesti.
Saisinko esimerkin
Empatiseeraan ihmistä jonka kanssa olen eri mieltä
heitä joku esimerkki
Helluntailainen aikoo tehdä itseurhan heittäytymällä kerrostalon katolta.
Minä fiksu (ateisti) empatiseeraan ja pyydän että ei tuhlaisi ainoaa elämäänsä hyppäämällä
Helluntailainen hyppää ja huutaa Jumalani ota minut vastaan...
Mites onnistuin?
Käytöksesi perusteella et kyllä ole fiksu.
Älykkyys on myös sitä, että osaa "lukea" tilannetta ja toimia sen vaatimalla tavalla. Älykkyys on kykyä ratkaista ongelmia. Älykkyys on luovuutta. Enkä tarkoita nyt luovuutta kapea-alaisena, yleensä taiteen tekemiseen liitettynä ominaisuutena, vaan kaikkeen tekemiseen ja ajatteluun.
Itse asiassa sosiaalinen älykkyys on "vaikein" älykkyyden laji. Ihmisen/lapsen kognitiivisessa kehityksessä haasteellisinta on oppia tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa.
Toki pidän älykkäinä myös jollain muulla älykkyyden osa-alueella lahjakkaita ihmisiä.
Esimerkistä ei vain ilmennyt mitään sellaista, joka viittaisi empatiseeraajan olevan älykäs, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuressa mittakaavassa tämä on mielestäni ymmärretty esim. pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa. Siihen ainakin pyritään, että kaikilla olisi mahdollisuus, eikä kukaan tipahtaisi yhteiskunnan ulkopuolelle. Mikrotasolla sitä syrjintää tietysti on.
Monelle on kuitenkin tärkeämpää päästä "näyttämään" älyköille miten käy jos kehtaa olla älykäs ääliöiden keskellä.
Harvinaisempaa tuo on kuin älykkö dissaamassa tyhmiä. Älykkäät eivät suhtaudu ilmaiseksi saatuun lahjaansa tarpeeksi nöyrästi oikein koskaan.
Silloin ei kyllä ole oikeasti kovin älykäs, jos dissaa tyhmiä. Aidosti älykäs ei käyttäydy niin tyhmästi.
Eivät täysin ole. Empatia on kyky asettua toisten asemaan. Siihen vaikuttaa henkilön kognitiiviset kyvyt, johon puolestaan äly vaikuttaa.
Älykäs on yleensä kykenevä empatiaan, siis toisten asemaan asettumiseen, mutta saattavat kuitenkin olla eri mieltä sen henkilön kanssa, jota empatiseeraavat, jolloin eivät välttämättä käyttäydy kovin empattisesti.
Saisinko esimerkin
heitä joku esimerkki
Minä fiksu (ateisti) empatiseeraan ja pyydän että ei tuhlaisi ainoaa elämäänsä hyppäämällä
Mites onnistuin?
Minusta helluntailaiset ja ateistit ovat älyllisesti tuossa asiassa samalla viivalla. Minusta älykkäimpiä ovat ne, jotka eivät juutu uskomaan asioita, joista ei mitään varmuutta ole. Suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tein Mensan nettitestin ja sain tulokseksi 120.
Olen surkea matemaattisissa aineissa. Suuntien ja välimatkojen hahmottaminen on vaikeaa.
Nautin lukemisesta, luen aina ja kaikenlaista. Olen utelias ja kiinnostunut monenlaisista asioista.
Huumorintajuni on omaperäinen.Olenko älykäs?
Ihan riittävän älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko esimerkin
heitä joku esimerkki
Mites onnistuin?
Uskonnollisuus ja älykkyys eivät sulje toisiaan pois. Lääkiksessä opiskelevalta tutulta kuulin, että lääkiksessä on paljon uskovaisia.
Ja uskontohan ateismikin on.
Lentoemäntä jota sen huonoitsetuntoinen työkaveri haukkui muille tyhmäksi kuin saapas. Eipä ne töissä aina tiedä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko esimerkin
heitä joku esimerkki
Mites onnistuin?
Uskonnollisuus ja älykkyys eivät sulje toisiaan pois. Lääkiksessä opiskelevalta tutulta kuulin, että lääkiksessä on paljon uskovaisia.
Ja uskontohan ateismikin on.
Eikö uskonnon tunnusmerkkejä ole jonkin palvominen ja pyhyyden erittelyt? Toisaalta tavallaan ymmärrän, tarkoitat ehkä sitä, että ateismissa uskotaan vakaasti siihen, että mitään jumalolentoja tms. ei ole olemassa. Muutoin ateismi ei taida olla ainakaan rekisteröitynyt uskonto. Tarkoitus itse sitä, että yliluonnolliseen tai Jumalaan uskominen ei ole tyhmyyden merkki, vaan ihan tavallista älykkäidenkin ihmisten ajattelua.
Ihailija kirjoitti:
Mun älukkäin tuntemani henkilö on mun työkaverini. Se osaa laskea vaihtorahatkin päässään ihan tosta vaan! Mäkin yritin kerran, mut illalla kassa heitti ihan perkeleesti. Luovuin.
Älykkäin tuntemani henkilö ei osaa kuoria perunoita, ei osaa tankata autoa, ei osaa käyttää pankkikorttia ja ei ole koskaan lukenut yhtään kirjaa. Hänen yleistietonsa on olematon. Ikää hänellä on pitkälti yli 60 vuotta.
Hän kuitenkin kohtelee minua keskivertoa älykkäämpää ihmistä kuin olisin täysin aivoton ja idiootti pikkulapsi. Pakko hänen sitten on olla joku 170 äo:ltaan, kun on vara puhua niin alentuvasti ja ylhäältä päin halveksivaan sävyyn minulle.
22v nainen, ollut jo pienestä asti hyvin älykäs ja ikäistään kypsempi. Puhuu todella karismaattisesti ja vapaa-ajallaan harrastaa lähinnä sivistyksensä kartuttamista. Elää hyvin terveellisesti.
Luonteeltaan hän on kuitenkin vähän kuiva ja tylsähkö, usein napisemassa, miten jokin asia on lapsellista, tai turhaa. Häpeää helposti kanssaihmisten käytöstä ja on kylmäkiskoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko esimerkin
heitä joku esimerkki
Mites onnistuin?
Onnistuit täydellisesti. Sait varmistettua että tyhmä hyppää varmasti. Teit sen vielä tyylikkäästi ja annoit vaikutelman että olisit muka toivonut hänen olevan hyppäämättä. Oikeinhan tuossa kävi. Uskovainen on aina idiootti ja hänen on parempi mennä sinne mielikuvituskaverinsa luokse.
Täysin asiaton kommentti. Ilmiannoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni. ÄO mitattu 158. Taiteilijaluonne, jolla palapelimainen mieli. Sosiaalisissa tilanteissa aivan loistava, mutta samaan aikaan sellainen outo. Monet jäävät usein ihmettelemään ''mikäs tyyppi tuo oikein oli'', Sen näkee heidän ilmeistään tai sitten he yllättyvät- ja paljon.
Mies ottaa tiloja haltuun ja on terävä päästään. On omasta halustaan työtön, mutta kirjoittelee kirjoja, katselee paljon elokuvia ja pelailee pokeria. On minimalistinen, elää pienessä yksiössään ja todellisuudessa melko vetäytyväkin luonne, ei jaksa kaikkea ylimääräistä ja turhaa, mistä moni nykyaikana tikittää.
Jos jotain huonoa täytyy vielä mainita, niin miehen äkkipikaisuus on välillä ongelma, ja jollain lailla tuo vetäytyminenkin. Parisuhteen kantilta siis kun tarkastelee asiaa.
Lol
Tai sitten luulet mielestäsi vähän liikoja
"Kirjoittelee kirjoja"
"Pelaa pokeria"
"Katselee elokuvia"
Eikös tuo ole ihan perinteinen luulen itsestäni liikaa -työtön, jonka herkkää ja hienoa mieltä yhteiskunta ei vaan ymmärrä
Samaa ajattelin. Ennen muinoin kapakat oli täynnä näitä 'maalima ei ymmärrä mua' - tyyppejä, mut muuttuneen maailmantilanteen myötä nämä ovat siirtyneet nettiin, someen ja jokainen kirjoittelee ja pelaa pokeria. LOL. Ja on siis hirmu älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Mensan testeihin nyt voi uskoa yhtä paljon kuin horoskooppeihin. Ei kai kukaan niitä oikeasti pidä älykkyyden mittarina?
Tunnen muutaman erittäin älykkään ihmisen, jotkut heistä käyneet jopa mensan testeissä, pisteet paljon yli keskiarvon. Älykkäimmillä ei tarvetta testata itseään...
Palikkatestin parhaiten läpäisseet:
-bussikuski, laudatur-yo, tekniikan opinnot jäi kesken
-opistoinsinööri, oma firma pyörii hyvin
-kauppatieteen maisteri, elämäntapatyötön, elää vanhempiensa rahoilla
-palikkatestin paras, nykyisin yleinen syyttäjä käräjäoikeudessa
Itse en näihin testeihin usko, tunnen monia todella huippuälykkäitä, testaamattomiakin ihmisiä.
Täällä kysellään, miksi miehet ovat älykkäämpiä. Vain testeissä, koska miehet ovat ne tehneet ja kohdistaneet ne vastaamaan omia taitojaan.
Älykkyyttä on monta eri lajia. Tunneäly on yksi tärkeimmistä. Mikäköhän äo-testi sitä mittaa? Veikkaanpa, ettei siinä testissä montaa älykästä miestä löytyisi.
Miksi tässä ketjussa kuvaillaan älykkäitä usein epäsosiaalisiksi? Onko se oikeasti niin, että älykkäät on epäsosiaalisia, ja jos on, niin mistä se johtuu? Ajatteleeko älykäs ihminen niin eri tavalla asioista, että häneen on vaikea samaistua, vai onko loogisesti älykkäillä sosiaalisten kykyjen puutetta?
Vierailija kirjoitti:
Mensan testeihin nyt voi uskoa yhtä paljon kuin horoskooppeihin. Ei kai kukaan niitä oikeasti pidä älykkyyden mittarina?
Tunnen muutaman erittäin älykkään ihmisen, jotkut heistä käyneet jopa mensan testeissä, pisteet paljon yli keskiarvon. Älykkäimmillä ei tarvetta testata itseään...
Palikkatestin parhaiten läpäisseet:
-bussikuski, laudatur-yo, tekniikan opinnot jäi kesken
-opistoinsinööri, oma firma pyörii hyvin
-kauppatieteen maisteri, elämäntapatyötön, elää vanhempiensa rahoilla
-palikkatestin paras, nykyisin yleinen syyttäjä käräjäoikeudessa
Itse en näihin testeihin usko, tunnen monia todella huippuälykkäitä, testaamattomiakin ihmisiä,
jopa ihan lähisuvussa. (onneksi en kuulu niihin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko esimerkin
heitä joku esimerkki
Mites onnistuin?
Älykäs ihminen olisi ymmärtänyt olla ottamatta kantaa itsemurhakandidaatin vakaumukseen kriittisellä hetkellä.
Siksi esimerkki ei mielestäni ole relevantti, koska empatiseeraaja ei vaikuta älykkäältä.
VOIKO JOKU ÄLYKÄS KIRJOITTAA PAREMMAN ESIMERKIN? EI PYSTY...NIIIN
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä ketjussa kuvaillaan älykkäitä usein epäsosiaalisiksi? Onko se oikeasti niin, että älykkäät on epäsosiaalisia, ja jos on, niin mistä se johtuu? Ajatteleeko älykäs ihminen niin eri tavalla asioista, että häneen on vaikea samaistua, vai onko loogisesti älykkäillä sosiaalisten kykyjen puutetta?
miksi täällä kuvaillaan lähihoitajia sosiaalisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko esimerkin
heitä joku esimerkki
Mites onnistuin?
Ateisti ei tiedä että hyppääjä on helluntailainen...mites nyt suu pannaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tutkitusti älykäs ja minulla ei ole mitään tarvetta dissata tyhmempiä. Tiedostan hyvin sen, ettei älykkyys ole tavallaan omaa ansiotani, vaan olen saanut sen lahjana, jota kuuluu käyttää ei vain itseni vaan myös toisten hyväksi. Miksi dissaisin ihmistä, joka ei ole syntymälahjana saanut korkeaa älykkyyttä? En näe siihen mitään syytä. Ihmisarvo on kaikilla, älykkyydestä riippumatta. Sitä paitsi älykkyyden määritteleminen on kiistelty asia. On monenlaista älykkyyttä. Itse ihailen ihmisten kanssa työtä tekeviä, kuten lähihoitajia, koska en ole kauhean sosiaalinen. Ehkä sitä sosiaalista älyä ei ole minulle niin paljon suotu, vaikka monilla muilla alueilla olen lahjakas. Joka tapauksessa on hyvä että ollaan erilaisia. Mitä siitä tulisi, jos kaikki olisivat vain esim. kalojen lisääntymisbiologiasta kiinnostuneita, tai vaihtoehtoisesti vain ylisosiaalisia hölisijöitä?
Opiskele lähihoitajaksi:)
En voi, koska minulla on terveyden kanssa ongelmia. Itse asiassa hain kerran alalle, mutten päässyt, arvatenkin juuri terveysongelmien takia.
et ollut tarpeeksi empaattinen?
Vierailija kirjoitti:
Ihailija kirjoitti:
Mun älukkäin tuntemani henkilö on mun työkaverini. Se osaa laskea vaihtorahatkin päässään ihan tosta vaan! Mäkin yritin kerran, mut illalla kassa heitti ihan perkeleesti. Luovuin.
Älykkäin tuntemani henkilö ei osaa kuoria perunoita, ei osaa tankata autoa, ei osaa käyttää pankkikorttia ja ei ole koskaan lukenut yhtään kirjaa. Hänen yleistietonsa on olematon. Ikää hänellä on pitkälti yli 60 vuotta.
Hän kuitenkin kohtelee minua keskivertoa älykkäämpää ihmistä kuin olisin täysin aivoton ja idiootti pikkulapsi. Pakko hänen sitten on olla joku 170 äo:ltaan, kun on vara puhua niin alentuvasti ja ylhäältä päin halveksivaan sävyyn minulle.
Tein Mensan nettitestin ja sain tulokseksi 120.
Olen surkea matemaattisissa aineissa. Suuntien ja välimatkojen hahmottaminen on vaikeaa.
Nautin lukemisesta, luen aina ja kaikenlaista. Olen utelias ja kiinnostunut monenlaisista asioista.
Huumorintajuni on omaperäinen.
Olenko älykäs?