Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoala on liian rankkaa, nuoret ei enää lähde alalle ja alaa kokeilleet lopettaa

Vierailija
04.07.2018 |

https://www.katsomo.fi/sarja/huomenta-suomi-33001003008/kesa-koettelee-…

Huomenta Suomessa erittäin hyvä haastattelu aiheesta. Miettikää vaan mitä maksaa kouluttaa hoitajia alalle, jossa he viihtyy kaksi vuotta (itse kuulun näihin). Sit vaihdetaan muihin hommiin. Ei nuoret naiset enää suostu kynnysmatoiksi kun potentiaalia on paljon muuhunkin. Ja hyvä niin!

Viiminen sammuttakoon valot.

Kommentit (318)

Vierailija
141/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nuoret ei lähde alalle? Siis hoitoalat on AMK:n ylivoimaisesti suosituimpia aloja ja hakijoita on aivan j-ä-r-k-y-t-t-ä-v-ä-t määrät joka ikinen vuosi! Hakijoista ei todellakaan ole pulaa, päin vastoin!

Et tainnut katsoa tuota haastattelua.

Hakijoita on toistaiseksi joo, mutta kun alalle ei jäädä. Se on suuri ongelma. Koulutetaan kalliilla, nuoret tekee töitä vuoden pari (jos ikinä nyt valmistuvat) ja sitten vaihtavat muihin hommiin.

Ap

Vierailija
142/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun ihmiset lähtee tälläiseen nokitteluun. Ei todellakaan ole kyse vain lähäreistä tai sairaanhoitajista. Mutta pääosin kuitenkin naisvaltaisista aloista.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!

Olen saanut kärsiä osaltani jo 4,5 vuotta näistä lusmuilijoista! Mitta niin täynnä! Viimeksi tänään TAAS kysyttiin työvuoroon viikonlopuksi kun työkaveri oli päättänyt että ei  huvita tulla töihin viikonloppuna, itse ilmoitin esimiehelleni viikonlopun menoistani hyvissä ajoin ja se oli hänelle ok (olen menossa sukulaiseni häihin perheeni kanssa  )

Olen tehnyt viime aikoina paljon  6-7 päivän työputkia ja ollut todella monta viikonloppua töissä. Mutta kun mikään ei riitä ! Mun ois pitänyt perua oma tärkeä menoni koska työkaverille tuli jotain "tärkeää" muutama päivä ennen viikonloppu vuoroaan,itse ilmoitin esimiehelleni jo muutama viikko sitten tästä omasta menosta .Luonnollisesti en mene viikonloppuna töihin mutta silti ottaa pattiin ! Olen kyllästynyt olemaan se joka aina uhrautuu  ja ottaa kaikki ylityöt vastaan. En minäkään mikään superihminen ole ja perheellisenä sitä haluaa lastenkin kanssa olla viikonloppuna eikä aina töissä. Ja kun monesti nämä viikonloppuvuorot juurikin iltavuoroja. Kuulostaa hullulta varmaan mutta tämä työelämä alkaa traumatisoimaan pikku hiljaa kun aina tuntuu että tulen hyväksikäytetyksi. Olen miettinyt vakavasti alan vaihtoa. En ihmettele siis näitä nuoria jotka jättää alan. Toki pitäisi puolensa pitää paremmin jne.. mutta huono organisointi ja vapaamatkustajat luo omat paineensa tällä alalla!

Vierailija
144/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin yhdessä paikassa harkassa ja siellä vaan kahviteltiin ja oltiin facebookissa.. siis ihan oikeasti! Kyllä siellä toki vastuuta oli potilastyössä ehdottomasti, mutta työpäivät oli todella leppoisia ja välillä oli jopa tylsää.

Ja kyseisessä paikassa oli siis vain lähihoitajia, hoitoapulaisia yms..

Haha, aina näitä vihaajia riittää. "Vaan lähäreitä ym., mä sentään olen käynyt 1,5v kouluja enemmän, sillä olenhan sentään SH!".

Voi kuule, ihan yhtälailla ne AMK-tason hoitsut läprää puhelinta. Jopa enemmän, koska he eivät osallistu hoidollisiin tehtäviin yhtä paljon. :'D

Sairaanhoitaja on käynyt kouluja vähintään 3,5v enemmän kuin lähihoitaja. Olipa siinäkin jo paljon "tietämystä". Lähäeiä ja sh nyt ei voi edes verrata, Johan sen kertoo se ettei lähäri saa mitään hyväksilukuja sh-opinnoissa enää. Lähäri opiskelee sairaanhoitajaksi tasan yhtä kauan kuin ylioppilas tai vaikka raksamies.

Voi kuule viisastelija, aikuispuolen lh-tutkinto on 2-vuotinen ja sh on 3,5v. Laskehan opintojen pituuden ero siitä.

Sinunkaltaisten ei pitäisi olla alalla lainkaan. Toivottavasti et olekaan.

Lh on Amis. Sh on amk. Eli on kaikilla sh myös toisen asteen koulutus alla! Eli sh on opiskellut vähintään 3,5v pidempään. Toivottavasti itse et ole alalla.

Tämä vertailu ontuu, koska myös lähihoitajissa on niitä lukion käyneitä. Heille lh-opinnot kestävät yleensä 2 vuotta tiukkaan pakattua opiskelua ja täysiä päiviä.

Vierailija
145/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, nyt aletaan päästä asiaan. Ei kannata ihmetellä miksi hoitajat ovat takakireitä ja ilkeitä kun syy on suurelta osin väsymyksestä (henkistä ja/tai fyysistä) johtuvaa. Rahan takia tälle alalle ei ainakaan kannata tulla.

Kyllähän nämä soteviritelmät eivät tuo minkäänlaista apua asiaan, kun päätösvalta siirtyy isompiin tahoihin jää pienimmät jalkoihin. Mielellään yksityiset firmat kyllä ostavat esim. tehostetun palveluasumisen paikkoja mutta heillä on ainoa tavoite tuottaa voittoa hinnalla millä hyvänsä.

Vierailija
146/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää Norjaan. Suomessa puhutaan paljon p*skaa Norjan palkoista ja siitä, ettei siellä muka kummempaa palkkaa saisi hintatasoon verrattuna. Kyllä vaan saa, taskun pohjalle jää selvästi enemmän kahisevaa, vaikka ostaisi kaikki taloustavaransa ja ruokansa Norjasta (jos ei viitsi välillä Ruotsiin ajella). Puhumattakaan työoloista ja työrytmistä, aivan eri meininki kuin Suomessa ikinä.

Kieli on osattava, mutta jos hallitsee hyvin ruotsin, siitä on helppo lähteä liikkeelle ja kurssittaa itselleen loput.

Vierailija
147/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kouluttautumassa lto:ksi yliopistossa, mutta aion keskeyttää koulun. Ei houkuttele päiväkotien meteli ja ylisuuret ryhmäkoot ja paska palkka ja vetovastuu ryhmästä. Ei sovi oikein tämmöiselle introvertille ja ääniyliherkälle kyseinen ala.

Minkähänlaiseksi mahdoit alan kuvitella hakeutuessasi opiskelemaan sitä, jos vasta nyt olet havahtunut tuohon?

Vierailija
148/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ettei todellisesta osaamisesta ja ahkeruudesta palkita mitenkään on myös ongelma. Itse tein vähintään puolet ellen enemmän laiskan/ huolimattoman lto-työkaverin puolesta. Silti hän nosti sen isomman palkan. Tuli säännöllisesti 15-30 min myöhässä töihin, istui 15-45 minuuttia kahvihuoneessa juoruamassa. Sillä aikaa minä valmistelin toimintatuokiot ja kirjoittelin suunnitelmia koneelle. Vasut tehtiin aina yhdessä, hän kirjoitti vaan puhtaaksi.

Tai toinen käy kaikki mahdolliset tukiviittoma/liikunnanohjaus/tunnetaito/tasa-arvokoulutukset mutta palkka on sama kuin sillä joka ei käy mitään lisäkoulutuksia. Ei kovin kannustavaa...

Ap

Vierailija
149/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin yhdessä paikassa harkassa ja siellä vaan kahviteltiin ja oltiin facebookissa.. siis ihan oikeasti! Kyllä siellä toki vastuuta oli potilastyössä ehdottomasti, mutta työpäivät oli todella leppoisia ja välillä oli jopa tylsää.

Haha, aina näitä vihaajia riittää. "Vaan lähäreitä ym., mä sentään olen käynyt 1,5v kouluja enemmän, sillä olenhan sentään SH!".

Voi kuule, ihan yhtälailla ne AMK-tason hoitsut läprää puhelinta. Jopa enemmän, koska he eivät osallistu hoidollisiin tehtäviin yhtä paljon. :'D

Sairaanhoitaja on käynyt kouluja vähintään 3,5v enemmän kuin lähihoitaja. Olipa siinäkin jo paljon "tietämystä". Lähäeiä ja sh nyt ei voi edes verrata, Johan sen kertoo se ettei lähäri saa mitään hyväksilukuja sh-opinnoissa enää. Lähäri opiskelee sairaanhoitajaksi tasan yhtä kauan kuin ylioppilas tai vaikka raksamies.

Voi kuule viisastelija, aikuispuolen lh-tutkinto on 2-vuotinen ja sh on 3,5v. Laskehan opintojen pituuden ero siitä.

Lh on Amis. Sh on amk. Eli on kaikilla sh myös toisen asteen koulutus alla! Eli sh on opiskellut vähintään 3,5v pidempään. Toivottavasti itse et ole alalla.

Älähän puhu puppua, ei todellakaan ole kuin osalla toisen asteen koulutus. Ihme pätemistä, olen tainnut törmätä tämän kommentoijan kirjoituksiin aiemminkin.

Vierailija
150/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aion vaihtaa alaa, kun harjoitteluissa työilmapiirit olleet hirveitä. n22

Vierailija
151/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole hoitoalan työntekijä, vaan omainen, jonka lähimmäinen on hoidettavana eräässä paikassa Vantaalla. Pakko kommentoida, kun kyseisessä Mtv:n jutussa sanottiin, että hoitajina ei voi toimia, ellei osaa suomenkieltä. Paikassa, jossa omaiseni on hoidossa, suurin osa hoitajista on kielitaidottomia. He eivät osaa suomea kuin muutaman sanan. En saa tietoa omaiseni voinnista, vastataan vain en ymmärrä ja juostaan karkuun. Hoitajia ei muutenkaan näy kuin siivoamassa. Asukkaat ovat aina yksin, eivät pääse ulos vaikka on kesä, heille ei järjestetä mitään virikkeitä. Itse liikuntavammaisena en pysty viemään omaistani ulos, vaikka haluaisin. Tilat ovat likaisia ja rapistuneita, kesälläkin hämäriä. Tämäkö on vanhustemme kohtalo?

Ota yhteys välittömästi hoitopaikan esimieheen ja vaadi muutosta tilanteeseen. Jos ei auta yhteys aluehallintovirastoon tai Valviraan.

Ongelmat eivät ole yksittäisten hoitajien syy vaan huonon johtamisen ja organisaation. Esimiehen pitää varmistaa hoitajien ammattitaito ja omaisten kuuluu saada tietoa selvällä suomen kielellä. Ulkoilu kuuluu myös järjestää, ainakin kesällä. Myös sänkypotilaan voi viedä ulos sängyllä, jos ei muuten. Älä hyväksy selityksiä.

Vierailija
152/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla suomen hoitoalan tulevaisuus filiippiineiltä tuotavien hoitajien käsissä. He ovat nöyriä, halpoja,eivätkä valita mistään. Liittoon kuulumattomia, oikeuksistaan tietämättömiä. Asuvat yhdessä työnantajan vuokraamassa soluasunnossa, työpaikan vieressä, jatkuvassa valmiudessa 24/7. Kestohymy kasvoilla koko ajan. Työnantajien unelma. Kielitaidosta viis. Eihän kielitaitoa tarvita, kun dementikkoja käännellään ja vaihdetaan vaipat. Puhuminen vanhuksille on turhaa ajan haaskausta. Raha se on, joka ratkaisee. Ruokaa lapataan suuhun nopeasti ja sanotaan "syö syö". Firma saa jokaisesta vältettävästä sanasta voittoa. Virike yms. toiminta on turhaa ajanhaaskausta. Ulkoilu? Pyh, naurettavaa tuhlausta. Parempi kuin ei osaa kieltä, niin ei tarvitse omaisten kanssa jutella ja ei ymmärrä mistään mitään.

Vierailija
153/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vertailu ontuu, koska myös lähihoitajissa on niitä lukion käyneitä. Heille lh-opinnot kestävät yleensä 2 vuotta tiukkaan pakattua opiskelua ja täysiä päiviä.

Totta. Itse kävin lukion 3v + lh-opinnot 2 vuotta (ja ne oli tosiaan 8h/pvä läsnäolopakollisia + harjoittelua kesälläkin että saatiin kaikki pakettiin. )

Sh käy esim. 3v lukio ja 3,5v sh opinnot päälle. Siitä tulee 1,5 vuotta enemmän opintoja.

Nykyään nämä koulutukset tosin on lähinnä pelkkä vitsi, mitä olen muilta kuullut.. ei kovin vaativaa ole edes amk-tason koulutus - eikä ne koulussa juuri taida nykyään enää käydäkkään... aines mitä sieltä tulee kentälle on tosi kirjavaa... taidot voi monella olla hyvinkin puutteellisia kun opiskelu on liian itseohjautuvaa + oletetaan että se tapahtuu yhä enemmän kentällä harjoitteluissa (missä ei ole aikaa opettaa!) 😑

Vierailija
154/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy on myös, mutta siitä vaietaan julkisuudessa. Hyväpalkkaiset miesopot houkuttelevat nuoria tyttöjä lähtemään opiskelemaan lähäreiksi vakuuttelemalla, että se on ainoa ala missä riittää töitä naisille. Kumma kyllä eivät suosita alaa pojille.

Oma tyttöni meni opon suosituksesta, niin kuin meni monta muutakin tyttöä samalta vuosiluokalta. Huomasi sitten koulussa, ettei ole yhtään hänen juttunsa. Tekisi mieli lähettää äijälle lasku kaikista kirjoista, jotka ostin turhaan tytölle. Itse kysyin tytöltä monta kertaa ennen hakuja, että oletko ihan arma että haluat tätä, koska tiesin, ettei tytön luonne sopinut hoitoalalle. Ei saanut hoidettua edes omaa koiraansa.

Ja tästäkin löydettiin taas se tuttu vihollinen: mies. Tyttäresi taisi olla ihan täysivaltainen aikuinen kun valitsi lähteä opiskelemaan sh:ksi. Eikä ne opot ketään pakota minnekään. 

Vierailija
155/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehe, huono provo. Keksi jotain parempaa...

Vierailija
156/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että totta joka sana ja itse olen elävä esimerkki. 6 vuotta töitä sairaanhoitajana ja keväällä totesin, että nyt riittää. Vielä ei ole tarvinut olla saikulla, mutta mites 10-20 vuoden päästä? Joka ilta jotain paikkaa kolottaa, ranteet ja selkä on alkanu oireilla. Siispä hain kouluun ja pääsin, alanvaihto edessä. Vielä pari vuotta jos jaksais keikkaa tehdä ja sitten en pyyhi enää yhtä ainutta berberiä.

Vierailija
157/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vaan toivoa, että pysyy terveenä ja äkkikuolema iskee viimeistään seiskavitosena. En ikinä haluaisi mihinkään laitokseen vanhuutta viettämään.

Vierailija
158/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ tuppaa olemaan aina raskasta ja hankalaa. Kuka nyt kehuisi omansa olevan kotiolot voittavaa lekottelua.

Nyt palsta äkkiä luettelemaan mukavia ja kevyitä töitä hoitajille. Vaatimukset tulisi myös kuitenkin ilmoittaa. Koulutus, kokemus jne.

Aloitankin: - ?????? ????.

Vierailija
159/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnyt sh töitä reilut 5v. opiskeluaikana jo ymmärsin, ettei ole minua varten tämä ala..kolmivuorotyöhön en enää naurettavan pienillä lisillä suostu, eri asia jos maksettaisiin enemmän. tällä hetkellä kevyt päivätyö poliklinikalla..ylitöitä tehdään toki sielläkin kun iltavuoro ei tule jatkamaan hommia. uutta alaa opiskelen, pari vuotta vielä jäljellä. suurin ongelma silti liian vähäinen määrä henkilökuntaa, palkka kelpaisi näinkin jos väkeä saataisiin enemmän, ei olisi niin raskasta. vuodeosastoilla, päivystyksessä ja vanhustenhoidossa taitaa olla kurjin tilanne.

Vierailija
160/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai siinä lasket ihan kaikki koulutukset? Kiva tietää että kun on lukio 3v ja ihan toisen alan yliopisto 6v takana niin sitä on alaa vaihdettuaan 2 vuoden lh-koulutuksen jälkeen lähihoitajana todella paljon pätevämpi kuin joku lukiopohjainen sh. Olenhan sentään opiskellut yhteensä 8 vuotta enemmän kuin hän!

Eiku...