Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoala on liian rankkaa, nuoret ei enää lähde alalle ja alaa kokeilleet lopettaa

Vierailija
04.07.2018 |

https://www.katsomo.fi/sarja/huomenta-suomi-33001003008/kesa-koettelee-…

Huomenta Suomessa erittäin hyvä haastattelu aiheesta. Miettikää vaan mitä maksaa kouluttaa hoitajia alalle, jossa he viihtyy kaksi vuotta (itse kuulun näihin). Sit vaihdetaan muihin hommiin. Ei nuoret naiset enää suostu kynnysmatoiksi kun potentiaalia on paljon muuhunkin. Ja hyvä niin!

Viiminen sammuttakoon valot.

Kommentit (318)

Vierailija
1/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtää hyvin. Kuka haluaa pienellä palkalla maksimaalisen raskaaseen työhön?

Itsekin opiskelin lastenhoitajaksi ja olin töissä vain puoli vuotta.

Vierailija
2/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se usein menee. Jostain pirun syystä vastauksena ongelmaan on lisätä paineita ja tehdä alasta vielä rankempi.

Ei kiitos.

T. Onnellinen ammatinvaihtaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa videossa sanotaan juuri se mikä on ongelmana 2:45min

"saman palkan saa ilman koulutusta paljon helpommissa duuneissa"

Vierailija
4/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää että miten verovaroista ei saa mitenkään suunnattua enemmän rahaa sosiaali/hoito-alalle.

Autoilua verotetaan niin sairaasti että luulisi rahaa riittävän.

Vierailija
5/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, alanvaihtaja täälläkin, en saanut edes sh-koulua loppuun kun totesin ettei hommassa ole mitään järkeä. Olisin ehkä juuri tuon muutaman vuoden jaksanut työskennellä, mutta päätin jättää koulun kesken ettei alanvaihdos myöhästyisi. Tiedän myös useamman muun ihmisen, jotka ovat heti valmistuttuaan lähteneet täysin eri alalle...

Vierailija
6/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on myös, mutta siitä vaietaan julkisuudessa. Hyväpalkkaiset miesopot houkuttelevat nuoria tyttöjä lähtemään opiskelemaan lähäreiksi vakuuttelemalla, että se on ainoa ala missä riittää töitä naisille. Kumma kyllä eivät suosita alaa pojille.

Oma tyttöni meni opon suosituksesta, niin kuin meni monta muutakin tyttöä samalta vuosiluokalta. Huomasi sitten koulussa, ettei ole yhtään hänen juttunsa. Tekisi mieli lähettää äijälle lasku kaikista kirjoista, jotka ostin turhaan tytölle. Itse kysyin tytöltä monta kertaa ennen hakuja, että oletko ihan arma että haluat tätä, koska tiesin, ettei tytön luonne sopinut hoitoalalle. Ei saanut hoidettua edes omaa koiraansa.

Vierailija
7/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotöissä pääsee lisillä lähes maaherran ansioihin! 4000€ kuussa lapaan kun vähän pusertaa 👍

Vierailija
8/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy on myös, mutta siitä vaietaan julkisuudessa. Hyväpalkkaiset miesopot houkuttelevat nuoria tyttöjä lähtemään opiskelemaan lähäreiksi vakuuttelemalla, että se on ainoa ala missä riittää töitä naisille. Kumma kyllä eivät suosita alaa pojille.

Oma tyttöni meni opon suosituksesta, niin kuin meni monta muutakin tyttöä samalta vuosiluokalta. Huomasi sitten koulussa, ettei ole yhtään hänen juttunsa. Tekisi mieli lähettää äijälle lasku kaikista kirjoista, jotka ostin turhaan tytölle. Itse kysyin tytöltä monta kertaa ennen hakuja, että oletko ihan arma että haluat tätä, koska tiesin, ettei tytön luonne sopinut hoitoalalle. Ei saanut hoidettua edes omaa koiraansa.

varma

Vierailija
9/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 6 vuotta alalla takana ja sairaslomalla työuupumuksen vuoksi. En voi kuvitellakaan palaavani vanhaan työhöni. Itse työ on mielenkiintoista ja potilaat mukavia mutta työn organisointi ja huono johtaminen suuri ongelma.

Vierailija
10/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työolojen lisäksi pitäisi saada palkkaus kuntoon.

Miksi henkilö menisi johonkin päiväkotiin/vuodeosastolle/vanhusten/vammaisten pariin tekemään sitä rankkaa perushoitoa kun saa aivan saman rahan esim rennossa toimistotyössä.

Olenko mielummin työssä jossa pystyn ottamaan aivan rennosti oman työhuoneen rauhassa vai menenkö jonnekin vuodeosastolle tai päiväkotiin vaihtamaan vaippoja, tosi vaikea päätös..

Vierailija
11/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei koskaan ole ollut niin helpooa kuin se nykyään on.

Työaines vaan on niin huonoa nykyään, mitään ei jaksais tehdä.

Vierailija
12/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt niin huono palkka ole hoitoalalla jos vaan pääsee semmoiseen yksikköön missä tulee hyvin yö ja viikonloppulisiä. Palkka on tuommoiset 4000e kk brutto. Toki pelkällä peruspalkalla SH ei oikein pärjää (2400e), mutta jos vaan saa noita viikonloppu ja yö töitä hyvin niin haittalisät nostaa palkan ihan mukavaksi. Toki silloin jää viikonlopun seuraelämät vähiin töitä tehdessä. Uhraus se on sekin.

Vierailija
13/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistumisen jälkeen 2 vuotta töissä päiväkodissa. Sen jälkeen olin 5 vuotta kotona omien lasten kanssa, ettei tarvinnut omaan tappoduuniin mennä. Nyt ollut vuoden töissä kerhossa joka ok, mutta saan näppylöitä pelkästä ajatuksesta että pitäisi päiväkotiin mennä. Syksyllä taas haku opiskelemaan!

Nollaresurssit työhön mutta vaatimukset huipputasoa. Järjetön yhtälö.

Vierailija
14/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorotöissä pääsee lisillä lähes maaherran ansioihin! 4000€ kuussa lapaan kun vähän pusertaa 👍

Mun mielestä vuorotyölisiä hehkutetaan aivan turhaan. Kuka haluaa olla illalla, yöllä tai pyhinä töissä?

Kyllä minä haluan olla vapaalla illat ja viikonloput kuten normaalit ihmiset, sosiaalinen elämä kärsii valtavasti 3vuorotyöstä.

Vierailija
15/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ ei koskaan ole ollut niin helpooa kuin se nykyään on.

Työaines vaan on niin huonoa nykyään, mitään ei jaksais tehdä.

Työ oli helpompaa ihan jo 10 vuotta sitten. Ihan lomaa verrattuna nykypäivään.

Vierailija
16/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tätä samaa asiaa edelleen hämmästellään, kun tilanne on ollut tämä jo vuosien ajan. Mahtaa useampikin naama venähtää kun n. Puolet hoitoalan työntekijöistä siirtyy lähivuosina eläkeelle... ehkä jostain kaukoidästä kärrätään sitten halpatyövoimaa, soveltuvuudesta ja kielitaidosta sen kummemmin kyselemättä.

Vierailija
17/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo nyt niin huono palkka ole hoitoalalla jos vaan pääsee semmoiseen yksikköön missä tulee hyvin yö ja viikonloppulisiä. Palkka on tuommoiset 4000e kk brutto. Toki pelkällä peruspalkalla SH ei oikein pärjää (2400e), mutta jos vaan saa noita viikonloppu ja yö töitä hyvin niin haittalisät nostaa palkan ihan mukavaksi. Toki silloin jää viikonlopun seuraelämät vähiin töitä tehdessä. Uhraus se on sekin.

Ihan mahdoton yhdistää tuollaista lapsiperhe-elämään. Siinä myös yksi syy miksi moni lähtee muihin hommiin. Ei äiti pysty olemaan töissä iltaa ja yötä ja pyhää ihan jatkuvalla syötöllä, ellei tukiverkko ole terästä.

Vierailija
18/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole 4000 e brutto! No ehkä joissain yksiköissä ja harvoilla parhaiten palkatuilla erikoisosaajilla, ja sielläkin vain jos vetää itsensä piippuun tauotta. Sitähän ei kauaa jaksa koska tämä on sekä henkisesti että fyysisesti rankkaa työtä.

Mistä näitä vääriä palkkatietoja sikiää?

Vierailija
19/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän henkilön joka on ollut vanhuksia hoitamassa jo 20 vuotta. Palkka yhä 1600e tasoa ja päälle kaiken maailman terveysongelmat, kun työ on niin rankkkaa. 

Kyllä pitäisi palkka nousta aika paljon. Olin aiemmin sitä mieltä, että kyllä naisille ja miehille maksetaan samaa palkkaa eikä pakkaeroa ole ennen kuin tajusin, että ihan syystä kaikki työt jossa on enemmän naispuolisia ovat kaikista alhaisimmin palkattuja töitä. Eli naisten työt ovat määrätty alhaisimmiksi palkoiksi, kuin miesvaltaiset työt. 

Vierailija
20/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hoitoalan palkkauksesta kohistaan liikaa, kun suurempi ongelma on organisoinnissa. Yleensä hoitajan työ itsessään ei ole kohtuuttoman raskasta, vaan se, kuinka pienellä henkilöstöllä se työmäärä pitää tietyssä ajassa saada hoidettua.

Mieluummin ottaisin itse hoitajan työpaikoille lisää hoitajia vuoroihin kuin palkankorotuksen itselleni. Isompi palkka ei korvaa kiirettä, stressiä, liian tiukasta aikataulusta koituvia vaaratilanteita ja hoitajien loppuunpalamisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän