Hoitoala on liian rankkaa, nuoret ei enää lähde alalle ja alaa kokeilleet lopettaa
https://www.katsomo.fi/sarja/huomenta-suomi-33001003008/kesa-koettelee-…
Huomenta Suomessa erittäin hyvä haastattelu aiheesta. Miettikää vaan mitä maksaa kouluttaa hoitajia alalle, jossa he viihtyy kaksi vuotta (itse kuulun näihin). Sit vaihdetaan muihin hommiin. Ei nuoret naiset enää suostu kynnysmatoiksi kun potentiaalia on paljon muuhunkin. Ja hyvä niin!
Viiminen sammuttakoon valot.
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan vain sairaanhoitajien palkasta. Mielestäni myös seuraavat ansaitsisivat aivan ehdottomasti lisää palkkaa:
Poliisi
Palomies
Terveydenhoitaja
Kätilö
EnsihoitajaHuomaatko, että kaikki luettelemasi ovat julkisen puolen ammatteja. Tyhjästäkö sitä rahaa revitään, vaikka talous sakkaa jo nykyisilläkin palkoilla. Eikä yksityinen sektori pysty enää kannattelemaan julkista puolta näilläkään palkoilla.
Ok. Mutta siis, miksi esim. sinun lasten hoito tai lapsesi syntymä tai sinun mummosi hoito pitäisi repiä puoli-ilmaiseksi hoitajien selkänahasta?
Sit vaan jokainen alkaa makselemaan todellisia summia niistä lastenhoidoista, synnytyksistä ja vanhustenhoidosta, ei julkisen puolen työntekijät mitään hyväntekijöitä ole jotka hoitaa kaiken ilmaiseksi. Miksi edes kuvittelet että minun pitäisi SINUN lasta tai mummoa hoitamalla tuottaa sinulle tai yhteiskunnalle taloudellista voittoa? Outo ajatus.
No voin sanoa suoraan, että en pystyisi maksamaan yhtään enempää, kun nyt menee jo tämän hetkiset maksimit. Jos tuosta nousisi, niin jäisin kotiin sossuttamaan liitonrahoilla ja muilla tuilla. Työskentelen yksityisellä puolella.
Ei sinun tarvitse lapsiani eikä sukulaisiani hoitaa. Eikä tarvitse kenenkään muunkaan jota ei kyseinen työ kiinnosta.
ps. tule ihmeessä rakennuksille töihin. Lähtöpalkat ovat 10e/h. Silti tämän alan tekijät harvemmin itkevät mediassa palkkojaan
En hoidakkaan eikä hoida enää moni muukaan. Sehän oli aloituksen pointti. Varo vaan mitä toivot, kohta tosiaan istut siellä kotona hoitamassa omaisiasi jollain omaishoitajan p*skakorvauksella. Ei ne liitonrahatkaan kauaa juokse etenkään näin aktiivimallien aikana. Onnea yritykseen.
Tulen mielelläni raksalle. Lähihoitajan lähtöpalkka on 12e. Ja ainiin, ei se siitä koskaan sit nousekkaan 😂😂😂😂 Ihan sama kuinka suoli pitkänä juokset niin palkka.ei.nouse. Ikinä.
Päinvastoin, sitä lasketaan kikyillä sun muilla kivoilla toimilla 👍
Hienoa ja onnea ammatin vaihdosta. Nyt ei tarvitse enää ruikuttaa lähärien palkasta. Noin helppoa se alan vaihto oli ja elämä hymyilee taas.
Onnea uuden ammatin johdosta!
Vai että hoitajana raskasta. Koittakaapa lastensuojelun sossun työtä. T. Kumpiakin töitä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MAKSUPÄIVÄN ERITTELY
AIKA PERUSTE SELITYSTIETOJA EUROA
01.06.18-30.06.18 Peruspalkka 2.114,88
Työkokemuslisä 2 169,19
01.05.18-31.05.18 Peruspalkka 2.114,88/kk 26,11
Työkokemuslisä 2 169,19/kk 2,09
23.04.18-13.05.18 Iltatyö 9,00 t 18,72
Lauantaikorv,säänn 9,00 t 24,93
Sunnuntaityökorv. 26,00 t 359,84
Ylityö50%,viikko 0,25 t 5,19
Yötyökorv 27,00 t 149,58
11.06.18-24.06.18 Lomapalkanlisäys 14 24.06.2018 182,38
11.06.2018
15.06.18 Ay-jäsenmaksu SUPER -36,63
Kumulatiiv.vero -596,09
T-KuEL6,35%/7,85% -193,86
T-Työttmaksu1,90% -58,01
Vakuutuskassapidät -15,26
Netto 2.153,06Tässäpä voitte ihailla runsasta lähihoitajan palkkaa tehostetusta palveluasumisesta.
Saat enemmän palkkaa käteen kuin minä anestesia-ja leikkaussalihoitajana vaativassa erikoissairaanhoidossa, onnittelut! Pidän vauvoja unessa ja avustan hankalissa traumaleikkauksissa, palkka on naurettava, tiedetään.
Aivan totta. Leikkaussalissa on onneksi koko tiimi ympärillä ja lääkäri talossa, jota voi tarvittaessa aina konsultoida.
Minä valvon yksin 20 vanhusta, osa saattohoidossa, osalla aggressiivisuutta ja levottomuutta, osalla vaeltelua ja agitaatiota, dyskinesiaa ja parkinsoniin liittyviä harhoja.
Ei työn vaativuus aina katso paikkaa. Ulkopuoliselle leikkaussali ja anestesia kuulostaa vaativalta, mitä se toki onkin, mutta siellä tosiaan on leikkurin tiimi tukena, on tarkat check listit, toimitaan ennalta suunniteltujen toimintatapojen mukaan.
Meillä taas tulee yllättäviä tilanteita, nenäverenvuodoista sydänkohtauksiin, suolenkiertymiin ja aggressioihin. Ja siellä me ollaan yksin ilman kunnollisia laitteita ja välineitä, kuume-, rr- ja saturaatiomittareiden kanssa. Siinä missä teillä voidaan hälyttää elvytystiimi paikalle, minä soitan ehkä lanssin. Samalla kun se naapurihuoneen kuoleva huutaa kipua ja Oxynorm annostaan.
Vaikka meitä vanhainkodeissa ja tehostetuissa palvelutaloissa pidetään vain pyllynpesijöinä, niin kyllä meidän vastuulla on muutakin.
Ja siksipä en ikinä luekaan sairaanhoitajaksi. Koen työni jo nyt riittävän vastuulliseksi, ja palkkani on parempi kuin sh:lla. Juuri siksi, että he tekevät täällä lähinnä päivävuoroja.
Aika monella sh jää käteen enemmän kuin 2100e joten palkkasi ei todellakaan ole parempi kuin sh:lla 😂
Chel kirjoitti:
Itse olen ollut n. 6 vuotta sosiaali-ja terveysalalla. Työ on rankkaa (Väkivallan uhkaa, väkivaltaa, huonoa johtamista, huonoja työkavereita, hankalia asiakkaita, kauhea kiire yms.) Ja palkka on heikko. Peruspalkka, netto 1550, ja viikonloppu- ja iltalisineen kuukaudessa käteen jää n. 1800-1900. Noiden huimien lisien eteen saakin sitten tehdä 14 tuntisia sunnuntaita ja muuta mukavaa.
Ajatuksissa jatkokoulutus, jotta palkka nousisi muutamalla satasella ja esimieskoulutus päälle jotta pääsee johtotason hommiin tulevaisuudessa. Ei tuota hommaa jaksaisi seuraavaa 40-vuotta.
Terveisin, Lähihoitajamies 29v.
Oletko töissä yksityisellä vai kunnallisella puolella? Kaksivuorotyössä (ilman mitään neljätoistatuntisia sunnuntaivuoroja) tienaan 80% työaikaa tekevänä lähihoitajana hyvinkin saman verran ja yleensä vähän enemmän. Kunnallinen, vanhustyö.
Ai nuoret ei lähde alalle? Siis hoitoalat on AMK:n ylivoimaisesti suosituimpia aloja ja hakijoita on aivan j-ä-r-k-y-t-t-ä-v-ä-t määrät joka ikinen vuosi! Hakijoista ei todellakaan ole pulaa, päin vastoin!
Terveisiä hammaspuolelta! Omasta n. 20 hengen opiskelijaryhmästä viisi jäi tekemään hammashoitajan työtä :D Sinne meni nekin verorahat.
Opiskelijoista puheen ollen, parin viime vuoden aikana yhä useampi hammashoitola suhtautuu erittäin nihkeästi tai jopa kieltäytyy kokonaan opiskelijoista, sillä resurssit opiskelijan ohjaamiseen ei kerta kaikkiaan riitä. Tosin vähissä on ilmeisesti ammattikoulujenkin resurssit, odottaen että oppiminen tapahtuisi yhä suuremmissa määrin työpaikoilla. Voitte varmaan kuvitella mitä siitä seuraa kun uupuneeseen ja stressaantuneeseen työyhteisöön isketään opiskelija, jolle pitää opettaa kaikki alusta pitäen JA SAMALLA hoitaa se varsinainen työ. No hermoja raastavaahan se on ja opiskelijat lähtevät muihin hommiin. Lopputulos on krooninen työvoimapula siitä huolimatta vaikka opiskelijoita tulee joka vuosi. Kumma juttu.
Kaikkein huonoimmassa jamassa taitaa kuitenkin olla kotihoito. Sinne en itsekään menisi ikinä, muutama sijaisuus riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin yhdessä paikassa harkassa ja siellä vaan kahviteltiin ja oltiin facebookissa.. siis ihan oikeasti! Kyllä siellä toki vastuuta oli potilastyössä ehdottomasti, mutta työpäivät oli todella leppoisia ja välillä oli jopa tylsää.
Ja kyseisessä paikassa oli siis vain lähihoitajia, hoitoapulaisia yms..
Haha, aina näitä vihaajia riittää. "Vaan lähäreitä ym., mä sentään olen käynyt 1,5v kouluja enemmän, sillä olenhan sentään SH!".
Voi kuule, ihan yhtälailla ne AMK-tason hoitsut läprää puhelinta. Jopa enemmän, koska he eivät osallistu hoidollisiin tehtäviin yhtä paljon. :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan vain sairaanhoitajien palkasta. Mielestäni myös seuraavat ansaitsisivat aivan ehdottomasti lisää palkkaa:
Poliisi
Palomies
Terveydenhoitaja
Kätilö
EnsihoitajaEnsihoitajat ei tarvitse lisää palkkaa, oikeastaan niiden lahjattomien itsekeskeisten narsistien palkkoja joutaisi leikata.
Lähihoitaja "ensihoitajat" on tosi ylimielistä ja tietämätöntä porukkaa. Mutta minä tarkoitin AMK käyneitä ensihoitajia joilla on ihan oikeadti paljon tietoa ja osaamista. Näiden kaksien ensihoitajien välillä on valtava ero!
Nuo lähäripohjaiset ensihoitajat on yleensä niitä ripsienpidennys pissiksiä ja ollaan olevinaan niin cooleja vaikka todelliset hätätilanteet hoitaa tietenkin ensihoitaja AMK!
Vierailija kirjoitti:
Ai nuoret ei lähde alalle? Siis hoitoalat on AMK:n ylivoimaisesti suosituimpia aloja ja hakijoita on aivan j-ä-r-k-y-t-t-ä-v-ä-t määrät joka ikinen vuosi! Hakijoista ei todellakaan ole pulaa, päin vastoin!
No näinhän se on todellisuudessa ollut jo vuosia, mutta omassa päässään sitä ihminen keksii vaikka mitä.
"Joskus hoitajan pitäisikin olla potilas ja pakkohoidossa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin yhdessä paikassa harkassa ja siellä vaan kahviteltiin ja oltiin facebookissa.. siis ihan oikeasti! Kyllä siellä toki vastuuta oli potilastyössä ehdottomasti, mutta työpäivät oli todella leppoisia ja välillä oli jopa tylsää.
Haha, aina näitä vihaajia riittää. "Vaan lähäreitä ym., mä sentään olen käynyt 1,5v kouluja enemmän, sillä olenhan sentään SH!".
Voi kuule, ihan yhtälailla ne AMK-tason hoitsut läprää puhelinta. Jopa enemmän, koska he eivät osallistu hoidollisiin tehtäviin yhtä paljon. :'D
Sairaanhoitaja on käynyt kouluja vähintään 3,5v enemmän kuin lähihoitaja. Olipa siinäkin jo paljon "tietämystä". Lähäeiä ja sh nyt ei voi edes verrata, Johan sen kertoo se ettei lähäri saa mitään hyväksilukuja sh-opinnoissa enää. Lähäri opiskelee sairaanhoitajaksi tasan yhtä kauan kuin ylioppilas tai vaikka raksamies.
En ole hoitoalan työntekijä, vaan omainen, jonka lähimmäinen on hoidettavana eräässä paikassa Vantaalla. Pakko kommentoida, kun kyseisessä Mtv:n jutussa sanottiin, että hoitajina ei voi toimia, ellei osaa suomenkieltä. Paikassa, jossa omaiseni on hoidossa, suurin osa hoitajista on kielitaidottomia. He eivät osaa suomea kuin muutaman sanan. En saa tietoa omaiseni voinnista, vastataan vain en ymmärrä ja juostaan karkuun. Hoitajia ei muutenkaan näy kuin siivoamassa. Asukkaat ovat aina yksin, eivät pääse ulos vaikka on kesä, heille ei järjestetä mitään virikkeitä. Itse liikuntavammaisena en pysty viemään omaistani ulos, vaikka haluaisin. Tilat ovat likaisia ja rapistuneita, kesälläkin hämäriä. Tämäkö on vanhustemme kohtalo?
Vierailija kirjoitti:
Myös sinkkumiehet hakee hoitoalalle. Opiskelijabileissä pokaillaan kauniita hoitajaopiskelijoita 👍
M20
Vierailija kirjoitti:
Chel kirjoitti:
Itse olen ollut n. 6 vuotta sosiaali-ja terveysalalla. Työ on rankkaa (Väkivallan uhkaa, väkivaltaa, huonoa johtamista, huonoja työkavereita, hankalia asiakkaita, kauhea kiire yms.) Ja palkka on heikko. Peruspalkka, netto 1550, ja viikonloppu- ja iltalisineen kuukaudessa käteen jää n. 1800-1900. Noiden huimien lisien eteen saakin sitten tehdä 14 tuntisia sunnuntaita ja muuta mukavaa.
Ajatuksissa jatkokoulutus, jotta palkka nousisi muutamalla satasella ja esimieskoulutus päälle jotta pääsee johtotason hommiin tulevaisuudessa. Ei tuota hommaa jaksaisi seuraavaa 40-vuotta.
Oletko töissä yksityisellä vai kunnallisella puolella? Kaksivuorotyössä (ilman mitään neljätoistatuntisia sunnuntaivuoroja) tienaan 80% työaikaa tekevänä lähihoitajana hyvinkin saman verran ja yleensä vähän enemmän. Kunnallinen, vanhustyö.
Kunnallisella puolella. 2-vuorotyö, pääosin teen iltaa ja viikonloppuja, tuossa palkassa vielä yksi työkokemuslisä, eli sen 42 euroa kuukaudessa.
Kyllästyttää kirjoitti:
Joku kyseli integroidun lapsiryhmän rauhoittumistilasta. Noh, on huone jossa voi tehdä pöytähommia ja siellä on rauhallisempaa, ei kuulu niin leikkien melua. Mutta sitä käytetään ruokailutilana ja siellä olemiseen ajat ovat rajoitettuja. Eikä myöskään oikein toimi yhden lapsen kanssa pelkästään oleminen. Tuo lapsi on tosi omaehtoinen muutenkin, että ei häntä välttämättä saa tekemään yhtään mitään, ellei ole siinä mielentilassa että tykkää tehdä. Just se oma juttu on se pointti, että lapsi itse tekee mistä tykkää ja niin pysyy paremmalta tuulella. Ryhmässä on vähemmän lapsia kuin normipäiväkodissa, mutta oikeasti tuolle lapselle saisi olla vielä puolet vähemmän.
Sitten tuo lastensuojelujuttu, niin öö oon vähän sama epäillyt, että outoa käytöstä lapselta reagoida kaikkeen väkivaltaisella käytöksellä. Voipi olla että kotona on ollut väkivaltaa, mutta ei oikein ole näyttöä ollut. Kerran tosin oli lapsi lentänyt rappuset alas, oli aivan mustelmilla ja sitä kyllä ihmettelin. Erityislapset varmaan väkivaltaa kotona joutuvat usemmin kestämään ja kokemaan, eivätkä osaa siitä kertoa..
Lastensuojeluilmoitus pitäidi tehdä suojelemaan lasta päiväkodilta, ei vanhemmiltaan. Kohtelette lasta päiväkodissa kaltoin ja hän tarvitsisi paremmin hänelle soveltuvan hoitopaikan, jossa ymmärretään aistiyliherkkyyksien ja autisminkirjon oireita. Antakaa lapsen tehdä juttuja, josta pitää niin pärjäätte paremmin. Autismista ei parannuta, ette voi opettaa 3- vuotiasta autistia käyttäytymään paremmin. Hän on luultavasti ihana persoona oikeassa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja on käynyt kouluja vähintään 3,5v enemmän kuin lähihoitaja. Olipa siinäkin jo paljon "tietämystä". Lähäeiä ja sh nyt ei voi edes verrata, Johan sen kertoo se ettei lähäri saa mitään hyväksilukuja sh-opinnoissa enää. Lähäri opiskelee sairaanhoitajaksi tasan yhtä kauan kuin ylioppilas tai vaikka raksamies.
Voi kuule viisastelija, aikuispuolen lh-tutkinto on 2-vuotinen ja sh on 3,5v. Laskehan opintojen pituuden ero siitä.
Sinunkaltaisten ei pitäisi olla alalla lainkaan. Toivottavasti et olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MAKSUPÄIVÄN ERITTELY
AIKA PERUSTE SELITYSTIETOJA EUROA
01.06.18-30.06.18 Peruspalkka 2.114,88
Työkokemuslisä 2 169,19
01.05.18-31.05.18 Peruspalkka 2.114,88/kk 26,11
Työkokemuslisä 2 169,19/kk 2,09
23.04.18-13.05.18 Iltatyö 9,00 t 18,72
Lauantaikorv,säänn 9,00 t 24,93
Sunnuntaityökorv. 26,00 t 359,84
Ylityö50%,viikko 0,25 t 5,19
Yötyökorv 27,00 t 149,58
11.06.18-24.06.18 Lomapalkanlisäys 14 24.06.2018 182,38
11.06.2018
15.06.18 Ay-jäsenmaksu SUPER -36,63
Kumulatiiv.vero -596,09
T-KuEL6,35%/7,85% -193,86
T-Työttmaksu1,90% -58,01
Vakuutuskassapidät -15,26
Netto 2.153,06Tässäpä voitte ihailla runsasta lähihoitajan palkkaa tehostetusta palveluasumisesta.
Saat enemmän palkkaa käteen kuin minä anestesia-ja leikkaussalihoitajana vaativassa erikoissairaanhoidossa, onnittelut! Pidän vauvoja unessa ja avustan hankalissa traumaleikkauksissa, palkka on naurettava, tiedetään.
Aivan totta. Leikkaussalissa on onneksi koko tiimi ympärillä ja lääkäri talossa, jota voi tarvittaessa aina konsultoida.
Minä valvon yksin 20 vanhusta, osa saattohoidossa, osalla aggressiivisuutta ja levottomuutta, osalla vaeltelua ja agitaatiota, dyskinesiaa ja parkinsoniin liittyviä harhoja.
Ei työn vaativuus aina katso paikkaa. Ulkopuoliselle leikkaussali ja anestesia kuulostaa vaativalta, mitä se toki onkin, mutta siellä tosiaan on leikkurin tiimi tukena, on tarkat check listit, toimitaan ennalta suunniteltujen toimintatapojen mukaan.
Meillä taas tulee yllättäviä tilanteita, nenäverenvuodoista sydänkohtauksiin, suolenkiertymiin ja aggressioihin. Ja siellä me ollaan yksin ilman kunnollisia laitteita ja välineitä, kuume-, rr- ja saturaatiomittareiden kanssa. Siinä missä teillä voidaan hälyttää elvytystiimi paikalle, minä soitan ehkä lanssin. Samalla kun se naapurihuoneen kuoleva huutaa kipua ja Oxynorm annostaan.
Vaikka meitä vanhainkodeissa ja tehostetuissa palvelutaloissa pidetään vain pyllynpesijöinä, niin kyllä meidän vastuulla on muutakin.
Ja siksipä en ikinä luekaan sairaanhoitajaksi. Koen työni jo nyt riittävän vastuulliseksi, ja palkkani on parempi kuin sh:lla. Juuri siksi, että he tekevät täällä lähinnä päivävuoroja.
Aika monella sh jää käteen enemmän kuin 2100e joten palkkasi ei todellakaan ole parempi kuin sh:lla 😂
Me vertasimme osastomme sairaanhoitajan kanssa palkkaamme. Minä saan huomattavasti enemmän vuorolisien vuoksi. Teen kyllä paljon öitä ja siten myös sunnuntaitunteja tulee paljon. Lisäksi joulut ja pääsiäiset yms. Kyseinen sairaanhoitaja oikein tyrmistyi, että miten minä voin tienata lähärinä niin paljon. Peruspalkka minulla on ikälisineen ja henkilökohtaisine lisineen n. 2440
Vierailija kirjoitti:
Työ ei koskaan ole ollut niin helpooa kuin se nykyään on.
Työaines vaan on niin huonoa nykyään, mitään ei jaksais tehdä.
Mikäs tantta se siellä kitisee? Työttömyydestä tuumaat varmaan, että "kyllä tekevälle työtä löytyy."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule viisastelija, aikuispuolen lh-tutkinto on 2-vuotinen ja sh on 3,5v. Laskehan opintojen pituuden ero siitä.
On sillä sh:llakin joku tutkinto sen AMK tutkinnon alla! Ei kukaan mene suoraan amkiin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lh on Amis. Sh on amk. Eli on kaikilla sh myös toisen asteen koulutus alla! Eli sh on opiskellut vähintään 3,5v pidempään. Toivottavasti itse et ole alalla.