Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitoala on liian rankkaa, nuoret ei enää lähde alalle ja alaa kokeilleet lopettaa

Vierailija
04.07.2018 |

https://www.katsomo.fi/sarja/huomenta-suomi-33001003008/kesa-koettelee-…

Huomenta Suomessa erittäin hyvä haastattelu aiheesta. Miettikää vaan mitä maksaa kouluttaa hoitajia alalle, jossa he viihtyy kaksi vuotta (itse kuulun näihin). Sit vaihdetaan muihin hommiin. Ei nuoret naiset enää suostu kynnysmatoiksi kun potentiaalia on paljon muuhunkin. Ja hyvä niin!

Viiminen sammuttakoon valot.

Kommentit (318)

Vierailija
201/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllästyttää kirjoitti:

Todellakin oli virhe lukea lähihoitajaksi.En viihdy tällä alalla yhtään, olen vasta vuoden ollut alan töissä.

Oon nyt vuoden kohta ollut avustajana integroidussa lapsiryhmässä päiväkodissa, jossa paljon erityisen tuen lapsia. Ryhmässä on monta autistista lasta, välillä käyttäytyvät eläimellisen arvaamattomasti. Eivät leiki juurikaan, lelut lentävät ja saattavat heittää leluja esim. laatikoista lattialle. Ulkoilussa karkailevat esim. ulkovarastoon ja tekevät kaikkea kiellettyä. On päivittäin hiuksista vetämistä, nipistelyä, raapimista, puremista yms. Mun kädet ovat ihan mustelmilla ja arvilla. Melutaso on välillä todella korkeaa luokkaa, kun kiljuvat ja saavat raivareita. Ruokailussa saan sietää, kun yrittävät syödä välillä ruokaa mun tai kavereiden lautasilta. Myös saattavat syljeskellä vettä esim. ruokailun aikana. Nukkumisen aikana lähinnä kiukuttelevat sänkyyn joutumista ja välillä huutavat aivan täysillä siellä. Mikäli olisin tiennyt mihin työhön joudun, olisin opiskellut eri alaa varmaan. Aika väsyttävää työtä tämä on. Toki välillä on ihan kivojakin päiviä, mutta liikaa noita autistisia lapsia. Kun heidän kanssaan esim. askartelee, niin syövät liimaa, saattavat syödä esim. paperia yms. Ovat yrittäneet syödä nastoja, nuppineuloja, saippuaa, nappeja, pikkuautojen renkaita ja jopa käsidesiä. Tykkääkö joku tällaisesta työstä? Miettikää kahdesti lähihoitajaopintoja! Enkä edes saa lähihoitajan palkkaa, vaan avustajan palkkaa joka on alhaisempi 200 euroa kuussa.

Kiitos, kerroit asiallisesti, millaista tämä työ on !!!

Kokemukseni mukaan osastoilla erittäin raskasta, mutta harjaantumiskoulussa (kaikillahan on oppivelvollisuus) jo paljon helpompaa, koska henkilökuntaa enemmän.

En tosin vieläkään ymmärrä, miten kehareiden elämänlaatua ja  Suomen kansantaloutta parantaa palkata yksi korkeakoulutettu lastentarhanopettaja jokaista oppilasta kohti? Koulupäivä voi henk.koht. opetussuunnitelman vastaisesti kulua oppilaan perushoidossa; rauhoittamisessa, syöttäessä, vaippoja vaihdellessa, kommunikaatiota eri menetelmillä yrittäessä.

Vierailija
202/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako sinkkumiehen mennä naisvaltaiselle hoitoalalle? Ambulanssi hommat kiinnostaisi kun arvostettu ammatti hyvällä palkalla ja tekis naisiin vaikutuksen 👍

M27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako sinkkumiehen mennä naisvaltaiselle hoitoalalle? Ambulanssi hommat kiinnostaisi kun arvostettu ammatti hyvällä palkalla ja tekis naisiin vaikutuksen 👍

M27

Ensihoitajana on PALJON miehiä! Sairaanhoitajanakin näkee miehiä aika paljon nykyään. Hae ihmeessä jos kiinnostaa!

Vierailija
204/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/tyoelama/art-2000000887629.html

Hoitoalalla vastavalmistunut saa yli 3 tonnia

Vierailija
205/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyössä saa paljon vapaita👌👌

Vierailija
206/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtää hyvin. Kuka haluaa pienellä palkalla maksimaalisen raskaaseen työhön?

Itsekin opiskelin lastenhoitajaksi ja olin töissä vain puoli vuotta.

Vuorotöissä pääsee lisillä lähes maaherran ansioihin! 4000€ kuussa lapaan kun vähän pusertaa 👍

Mun mielestä vuorotyölisiä hehkutetaan aivan turhaan. Kuka haluaa olla illalla, yöllä tai pyhinä töissä?

Kyllä minä haluan olla vapaalla illat ja viikonloput kuten normaalit ihmiset, sosiaalinen elämä kärsii valtavasti 3vuorotyöstä.

Joka sopii toiselle ei sovi välttämättä toiselle. En ole hoitoalalla, mutta kolmivuorotyössä kuitenkin enkä vaihtais enää takasin päivätöihin. Ei oo mun juttu ma-pe 8-16.

Vierailija
207/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on neljä lasta, joista vanhin aloittaa peruskoulun syksyllä. Pienin on juuri täyttänyt kolme vuotta.

Mieheni tekee päivätyötä. Työaika on usein tyyliä 6-17 + työmatkat (noin 1h per suunta), viikonloput ja juhlapyhät vapaina. Lasten kannalta nuo miehen viikonloppuvapaat ja pyhävapaat on olleet aivan loistava juttu etenkin lasten kannalta, itse kun teen hoitoalan töitä täydellä työajalla, luonnollisesti kolmessa vuorossa.

Pidän työstäni, enkä koe palkkaustakaan sen tasoiseksi, että siitä pitäisi valittaa. Eri vuorot eivät myöskään minusta ole yksinomaan huono asia, sillä ne tuovat työhöni vaihtelua. Mutta etenkin viime aikoina on harmittanut ihan hirveästi se, miten tämä kolmivuorotyöni tuntuu määrittelevän perheen yhteiset tekemiset. Harmittaa toki sekin, että kun muut viettää Joulua, minä painan töitä. Kun kerran kolmessa viikossa on lauantai ja sunnuntai - joskus jopa lisäksi perjantai vapaana, on työni saattanut aiemmin kulua kaavalla "neljä päivää töitä, yksi vapaa - kuusi päivää töitä, yksi vapaa" jne. jolloin olen niin uupunut, että en jaksa tehdä muuta, kuin olla kotona. Arkena taas ei jää aikaa juuri muulle kuin perhearjelle.

Työni on raskasta ajoittain sekä fyysisesti että henkisesti. Sairastaa et saisi, eikä myöskään sun lapset, mutta sairaanakaan et saisi mennä töihin - tai viedä sairaita lapsia hoitoon. Vuoronvaihtoja pitäisi tehdä lennossa, mikä ei tietenkään onnistu, koska päiväkodin työntekijöillä on omakin elämänsä. Tätä ei kuitenkaan työpaikalla kaikkien taholta tahdota ymmärtää, mikä tuntuu raskaalta sekin.

Hetkittäin tuntuu, että työ vie kaikki voimat ja ajan. En tunne kykeneväni antamaan kaikkea itsestäni sekä työlle että perheelle. Aina toinen jää paitsioon. Ja tärkeintä minulle on se perhe. Siksi nyt mietitäänkin, mitä minä seuraavaksi ryhtyisin tekemään. Tämäkään kuvio kun ei ainakaan meidän taloudessa toimi.

Tuossa ongelmaa on sivuttu tärkeimpien ongelmien osalta, tyyliin kissa kiertää kuumaa puuroa.  Asiaa pitäisi lähestyä miksi ja miten kysymysten kautta, ja kyseenalaistaa sellaisia asioita, joita ei voi työpaikalla muuttaa.  Koska on olemassa sellaisia kiveen valettuja asioita, joiden muuttamisestakaan ei saa puhua.   Asiat on seuraavassa lueteltu sattuman varaisessa järjestyksessä, ei tärkeys tai vakavuus järjestyksessä. 

Työpaikkakiusaaminen, työvuorojen järjestelmä, työnantajan joustamattomuus, hyvien raamien romuttaminen ja erityisesti väsymisen vähättely.   Naisten työpaikoilla on yleistä että käytetään suuri määrä energiaa kokoaikaiseen nokkimisjärjestyksen vahtimiseen, jota ei tietenkään saa arvostella vaan se pitää vaieta olemattomiin.  Kaikkien pitää olla niin positiivisia, että kaikenlainen kritiikki on kiellettyä, kaikkien muiden kiellettyjen puheenaiheiden lisäksi.  Sitten kaikki käytännön toiminta on nurinkurista, siihen verrattuna mikä voisi olla puolueettomasti katsottuna järkevää.  

Esimerkiksi, vaitiolovelvollisuutta käytetään sellaisiin asioihin, mihin se ei kuulu. Työvuorojärjestelmä kiertää väärään suuntaan, ilta- aamu- yö- kun ihmisen normaali rytmi vaatisi aamu- ilta- yö vuorojärjestystä.   Sitten vielä joustamattomuutta, koska vanhat työntekijät pitävät kiinni omista saavuttamistaan "eduista" joista ei voi tinkiä hitustakaan. Perustelukin on raudan luja, on ne ennenkin lapset hoidettu vaikka ei ollutkaan päivähoitopaikkoja.  Päässy vain unohtumaan että silloin oli mummi tai ukki lähellä ja lapset pääsi jollakin perhejärjestelyllä hoitoon.  

Tuo on monimutkainen järjestelmä, joten sitä on vaikea hahmottaa kokonaisuutena.  Kuitenkin se johtaa huonoon työn laatuun ja työntekijöiden väsymiseen.    Erityisesti tuo on asia mitä ei voi mitenkään muuttaa, tarvitaan sote.   Sote tosin ei auta, koska se korjaa mitä ilmeisemmin vääriä asioita.   

Vierailija
208/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kouluttautumassa lto:ksi yliopistossa, mutta aion keskeyttää koulun. Ei houkuttele päiväkotien meteli ja ylisuuret ryhmäkoot ja paska palkka ja vetovastuu ryhmästä. Ei sovi oikein tämmöiselle introvertille ja ääniyliherkälle kyseinen ala.

Tuliko susta introvertti ja yliherkkä vasta yliopistossa vai miten alunperinkään päädyit sitten tohon koulutukseen?

Vierailija
209/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin poliisikouluun hakemaan niin pääsette huippupalkatulle miesvaltaiselle alalle. Kiire on meilläkin ja johtaminen huonoa. Pääsee painimaan aina välillä itsestä ja tuurista kiinni saatko nyrkistä naamaan. Minua on osoitettu aseella ja hyökätty kirves kädessä vastaan ym kivaa. Oikeuslaitoksen mielestä kuuluu ammattiin ja mitäpä niistä valittaa. Kesäloma on 3 vk ja sekin keskeytyy tänä vuonna Trumpin ja Putinin vuoksi. Ensi joulu on lomakieltoaikaa ja myös ensi vuoden heinäkuuta suunnitellaan. Ja se palkka 12 vuoden kokemuksen jälkeen on erikoiskoulutettuna 2600 peruspalkka. Vuorolisillä saa lisää, mutta se tietää tunnetusti yötä, viikonloppua juhlapyhiä. Kumma homma, että poliisikoulu ei kiinnosta enään nuoria eikä kursseja saada täyteen + Ruotsin malliin alanvaihtajat ovat lisääntyneet.

Vierailija
210/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi konstaapeli kirjoitti:

Ei muuta kuin poliisikouluun hakemaan niin pääsette huippupalkatulle miesvaltaiselle alalle. Kiire on meilläkin ja johtaminen huonoa. Pääsee painimaan aina välillä itsestä ja tuurista kiinni saatko nyrkistä naamaan. Minua on osoitettu aseella ja hyökätty kirves kädessä vastaan ym kivaa. Oikeuslaitoksen mielestä kuuluu ammattiin ja mitäpä niistä valittaa. Kesäloma on 3 vk ja sekin keskeytyy tänä vuonna Trumpin ja Putinin vuoksi. Ensi joulu on lomakieltoaikaa ja myös ensi vuoden heinäkuuta suunnitellaan. Ja se palkka 12 vuoden kokemuksen jälkeen on erikoiskoulutettuna 2600 peruspalkka. Vuorolisillä saa lisää, mutta se tietää tunnetusti yötä, viikonloppua juhlapyhiä. Kumma homma, että poliisikoulu ei kiinnosta enään nuoria eikä kursseja saada täyteen + Ruotsin malliin alanvaihtajat ovat lisääntyneet.

Sulla on sentään valtuudet ja monenlaisia välineitä pitää puoliasi väkivaltaa kohdatessasi, meillä hoitajilla ei.

Tervetuloa akuuttipsykiatriaan.

Palkkakin näköjään parempi.

Kiitos ideasta! :)

Vierailija
211/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilta-ja yövuorot on kaikista parhaimpia vuoroja monessa paikassa. Tosi rauhallisia vuoroja eikä todellakaan mitään kiirettä.

Tervetuloa akuuttipsykiatriaan! Erityisesti iltavuorot ovat aina levottomia, monesti myös alkuyö. Töihin mennessä saa aina miettiä, joutuuko painimaan.

Tervetuloa päivystävään leikkuriin! Joskus saa juosta tukka putkella, joskus töitä ei ole ja saan nukkua kun palkka juoksee. Jos ei painiminen kiinnosta niin mikset vaihda työkohdetta?

Vierailija
212/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, 12 vuoteen ei ole tarvinnut haaveilla joululomasta, lomia ei myönnetä viikoille 50-1 lainkaan. Kesällä loma täytyy pilkkoa, yksi viikoista on pidettävä toukokuussa tai syyskuussa.

T. Lähäri

Vierailija
213/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on sentään valtuudet ja monenlaisia välineitä pitää puoliasi väkivaltaa kohdatessasi, meillä hoitajilla ei.

Valtuudet on joo ja välineet myös, mutta ei se paljon siinä vaiheessa lohduta kun olet aseen piipun edessä. Siinä touhussa voi mennä itseltä tai joltain muulta henki. Unohtuikin mainita, että ihmiset myös kantelee ja valittaa tosi herkästi joka asiasta teet niin tai näin.

Vierailija
214/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannus, joulu ja uusvuosi kiinni, pois kun pääset, kuplii viini. Lallallaa, ja trallallaa, kun itseä naurattaa.

Vierailija
215/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtuudet on joo ja välineet myös, mutta ei se paljon siinä vaiheessa lohduta kun olet aseen piipun edessä. Siinä touhussa voi mennä itseltä tai joltain muulta henki. Unohtuikin mainita, että ihmiset myös kantelee ja valittaa tosi herkästi joka asiasta teet niin tai näin.

Kyllä mä kotihoidossa joskus mietin, että olisi tosi kiva, jos olisi edes työpari, kun skitsofreenikko uhkaa leipäveitsellä.

Vierailija
216/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
217/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, 12 vuoteen ei ole tarvinnut haaveilla joululomasta, lomia ei myönnetä viikoille 50-1 lainkaan. Kesällä loma täytyy pilkkoa, yksi viikoista on pidettävä toukokuussa tai syyskuussa.

T. Lähäri

Terveysaseman terveydenhoitajana palkka 2800€/kk, työaika 8-15:45 arkena, viikonloput vapaat ja tietenkin juhlapyhät saa viettää kotona / vapaalla. Parhaillaan vietän 5viikon kesälomaani.

Miinusta työssä on kiire, ajoittain töykeät asiakkaat.. mutta olen kyllä tyytyväinen työhöni.

Vierailija
218/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo nyt niin huono palkka ole hoitoalalla jos vaan pääsee semmoiseen yksikköön missä tulee hyvin yö ja viikonloppulisiä. Palkka on tuommoiset 4000e kk brutto. Toki pelkällä peruspalkalla SH ei oikein pärjää (2400e), mutta jos vaan saa noita viikonloppu ja yö töitä hyvin niin haittalisät nostaa palkan ihan mukavaksi. Toki silloin jää viikonlopun seuraelämät vähiin töitä tehdessä. Uhraus se on sekin.

Niinpä. Jos kyse olisikin pelkästään rahasta. Mutta kun ei ole.

Itse olen ollut alalla yli 30 vuotta, nyt sairauseläkkeellä ja rikki vähän sieltä ja täältä.

Työtäni rakastin, ja haluaisin niin mielelläni työskennellä vieläkin, mutta siitä on tehty mahdotonta, nuoremmillekin. Yksikään maallikko ei tajua työn fyysistä raskautta, puhumattakaan psyykkisestä puolesta. Lisäksi työtämme ei arvosteta tippaakaan. Suuri yleisö haukkuu vaahto suussa, hoitajat yrittää minimimiehityksellä jaksaa yhä suurempaa työtaakkaa. Tälle alalle kun hakeutuu ne hölmöt, joilla on hyvä sydän ja jotka tosissaan haluavat auttaa.

Olisi mielenkiintoista jos kaikki hoitajat päättäisivät jäädä lakkoon. Yksikään ei ilmestyisi työpaikalleen. Miten sitten suu pantaisiin? Ehkä alettaisiin tajuta, minkälaista panosta me annamme, vuorokaudet ympäri! Suosittelen, että te haukkujat pestaudutte vaikka viikoksi hoitajan kenkiin. Teette kaiken sen mitä me teemme. Avautuisiko silmät? Muistan kun itse nuorena ja innokkaana menin ensimmäseen työpaikkaani, kuinka sitä luuli vaikka mitä! Kyllä se kultaus äkkiä karisi kun arki koitti! Jo silloin olimme lujilla, voin vain kuvitella miten lujilla nykyisin!

Hoitajille sanoisin: olkaa terveesti itsekkäitä! Mikään ei muutu jos vain hetken mukistuanne annatte periksi! Nuoret! Älkää uskoko niihin jotka hehkuttavat hoitoalaa! Älkää hakeutuko opiskelemaan sinne!

Joudutte astumaan siihen hullunmyllyyn vaille minkäänlaista arvostusta. Olette luvallisia sonnankaato kohteita, selkänahastanne revitään kaikki mitä irti saadaan.

Vielä painotan, että rakastin työtäni ja potilaitten kanssa viihdyin hyvin. Se kaikki muu sitten tekee työstä mahdotonta jaksaa, vaikka tilipussiin tipahtaisi miljoona joka kuukausi. Se ei menetettyä terveyttä.

Vierailija
219/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, miksi hoitoalalle hakijoita riittää ruuhkaksi asti. Eipä tulisi itellä mieleenkään. Itse olen erään alan opettaja, ja kolme suurinta syytä ammatinvalinnalleni olivat kesä-, heinä- ja elokuu. Ja totta kai viikonloput ja arkipyhät vapaat. Eikä yötöitä.

Vierailija
220/318 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ ei koskaan ole ollut niin helpooa kuin se nykyään on.

Työaines vaan on niin huonoa nykyään, mitään ei jaksais tehdä.

Nykynuoriso on läpi vuosisatojen ollut huonoa ja selkärangatonta.