Hoitoala on liian rankkaa, nuoret ei enää lähde alalle ja alaa kokeilleet lopettaa
https://www.katsomo.fi/sarja/huomenta-suomi-33001003008/kesa-koettelee-…
Huomenta Suomessa erittäin hyvä haastattelu aiheesta. Miettikää vaan mitä maksaa kouluttaa hoitajia alalle, jossa he viihtyy kaksi vuotta (itse kuulun näihin). Sit vaihdetaan muihin hommiin. Ei nuoret naiset enää suostu kynnysmatoiksi kun potentiaalia on paljon muuhunkin. Ja hyvä niin!
Viiminen sammuttakoon valot.
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyössä saa paljon vapaita👌👌
Yhtänpaljon niitä on kun muillakin. Mitä sä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyössä saa paljon vapaita👌👌
Yhtänpaljon niitä on kun muillakin. Mitä sä luulet?
Riippuu siitä, annetaanko yölisät aikana vai rahana. Monessa paikassa tulee aikana, jolloin yhdestä yövuorosta saa 3.5h vapaata, jolloin 2 yövuoroa = 1 ylimääräinen vapaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pyhäviikonloppu niin semmoset hillot ettei tiedä mihin tuhlais! Juhannus taas sateinen niin käärin hyvät rahat kun muut kärvisteli mökillä. Ei tämä työ niin erityisen raskasta ole 👍
Olen nykyään ihan muissa hommissa, mutta kävin silti tekemässä pääsiäisen keikkahommina ja pari tonnia tuli tili kaikkine lisineen.
Älä nyt valehtelemaan ala.
Missään ei keikkalainen tienaa neljästä päivästä paria tonnia.
Itse olin kaksi pyhää töissä pääsiäisenä keikalla ja käteen jäi jokunen satanen.
Tilinauhan tiedot
Tuntityö 60,86 795
Sunnuntaityö 674
Iltatyö 13.24
Yötyö 235
Vuosilomakorvaus 154
yht 1873 euroa.
Hiukan taisin muistaa väärin, koska tähän tiliin tuli myös yksi yövuoro, jonka tein edellisellä viikolla ja palkkanauhassa oli päälle 2000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pyhäviikonloppu niin semmoset hillot ettei tiedä mihin tuhlais! Juhannus taas sateinen niin käärin hyvät rahat kun muut kärvisteli mökillä. Ei tämä työ niin erityisen raskasta ole 👍
Olen nykyään ihan muissa hommissa, mutta kävin silti tekemässä pääsiäisen keikkahommina ja pari tonnia tuli tili kaikkine lisineen.
Itse olin kaksi pyhää töissä pääsiäisenä keikalla ja käteen jäi jokunen satanen.Tilinauhan tiedot
Tuntityö 60,86 795
Sunnuntaityö 674
Iltatyö 13.24
Yötyö 235
Vuosilomakorvaus 154
yht 1873 euroa.
Hiukan taisin muistaa väärin, koska tähän tiliin tuli myös yksi yövuoro, jonka tein edellisellä viikolla ja palkkanauhassa oli päälle 2000 euroa.
siis 60 tuntia neljässä päivässä? Pääsiäisenä teit 60 tuntia töitä? Eihän niin edes saa tehdä ellei tee keikkaa eri paikoissa... silti hmm. pääsiäisenä on 4 päivää ja jos tekee pitkän päivän eli 7-21 niin sekin on 56 tuntia. Teit siis koko pääsiäisen 7-21 työpäivää + 4 tuntia vielä lisäksi ja susta se oli helppoa rahaa? ookei...
Äly hoi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kaksi pyhää töissä pääsiäisenä keikalla ja käteen jäi jokunen satanen.Tilinauhan tiedot
Tuntityö 60,86 795
Sunnuntaityö 674
Iltatyö 13.24
Yötyö 235
Vuosilomakorvaus 154
yht 1873 euroa.
siis 60 tuntia neljässä päivässä? Pääsiäisenä teit 60 tuntia töitä? Eihän niin edes saa tehdä ellei tee keikkaa eri paikoissa... silti hmm. pääsiäisenä on 4 päivää ja jos tekee pitkän päivän eli 7-21 niin sekin on 56 tuntia. Teit siis koko pääsiäisen 7-21 työpäivää + 4 tuntia vielä lisäksi ja susta se oli helppoa rahaa? ookei...
Yövuorot keskiviikkoillasta maanantaiaamuun. 5 12 tuntista yövuoroa. Normimeininkiä yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Miks naiset menee aina lähihoitajaks tai sairaanhoitajaks tai muuhun semmoseen..
On niin paljon mielekkäitä, haastaavia aloja joissa saa käyttää päätänsä ja kehittyä jatkuvasti ja olla mukana parhaimmillaan maailmaa parantavissa projekteissa, silti suurinosa valitsee niin perinteisesti. Eikö kiinnosta miettiä uravaihtoehtoja, onko se helppo mennä virran mukana? Ihan uteliaisuuttani, ei oo tarkoitus kettuilla.
No kuule se tässä ketjussa aiemmin jo mainittu työpaikan varmuus.
Ei ole mukava kuunnella sivusta sitäkään että jonkun toimistorotan paikkaa on hakenut 100 hakijaa. Lisäksi toimistossa nahistuminen olisi kamalaa.
Äly hoi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntityö 60,86 795
Sunnuntaityö 674
Iltatyö 13.24
Yötyö 235
Vuosilomakorvaus 154
yht 1873 euroa.
Missä paikassa saa yökorvauksia 7-21 vuoroista?
Vierailija kirjoitti:
Äly hoi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntityö 60,86 795
Sunnuntaityö 674
Iltatyö 13.24
Yötyö 235
Vuosilomakorvaus 154
yht 1873 euroa.
Yövuorot keskiviikkoillasta maanantaiaamuun. 5 12 tuntista yövuoroa. Normimeininkiä yksityisellä.
Anteeksi siis torstai-illasta tiistaiaamuun. Unohdin, että maanantai oli myös pyhäpäivä, siksi yövuorot alkoi torstai-iltana ja lopetin tiistaiaamuna.
vierashohhoijaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ ei koskaan ole ollut niin helpooa kuin se nykyään on.
Työaines vaan on niin huonoa nykyään, mitään ei jaksais tehdä.
Nykynuoriso on läpi vuosisatojen ollut huonoa ja selkärangatonta.
Odotas vaan jos sua purraan ja mätkitään joka päivä, että irtoaako selkäranka!
Ei pidä paikkaansa,että vuorotyössä on paljon vapaata. 3 viikossa on 6 vapaapäivää,ihan niinkuin muissakin hommissa. Jos pidät 4 vapaata kerralla,oletkin sitten ihan lirissä loput listan työajasta, parilla vapaalla kaksi viikkoa. Että se niistä runsaista vapaista.
Itse vaihdoin hoitoalalta pois ja kadun alan vaihtoa. Hoitoala oli paljon mielekkäämpää kuin nykyinen alani... Yllättävän suuri kynnys silti vaihtaa vuosien jälkeen taas uudelleen hoitoalalle, joten ei ole tullut vaihdettua. Hoitoalalla minulla oli aina todella rentoja ja hauskoja kollegoita. Paljon yhteistä huumoria ja oltiin niin hyvää pataa keskenämme ja ymmärrettiin kaikessa toisiamme ja autettiin toisiamme. Nykyisellä alalla on jotenkin... "Kuivaa" porukkaa. Lisäksi hoitoalalla sai usein kiitosta potilailta ja tuli tyävuosien aikana kohdattua niin ihania potilaita, että seuraavana aamuna heräsin mielelläni heitä taas hoitamaan. Saatoin illalla todeta potilaalle, että aamulla taas nähdään.. :) todella lämpimiä muistoja monista potilaista.. Ehkä vielä joskus uskallan vaihtaa takaisin entiseen. Totta se vaan on, että alan vaihto takaisin entiseen on myös yllättävän vaikeaa vaikka sitä haluisikin...
Hakattu kirjoitti:
vierashohhoijaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ ei koskaan ole ollut niin helpooa kuin se nykyään on.
Työaines vaan on niin huonoa nykyään, mitään ei jaksais tehdä.
Nykynuoriso on läpi vuosisatojen ollut huonoa ja selkärangatonta.
Odotas vaan jos sua purraan ja mätkitään joka päivä, että irtoaako selkäranka!
Jos ei halua arvaamattomia työpäiviä niin miksi ihmeessä hakeutuu töihin johonkin akuuttipsykiatriaan tms?? En vaan ymmärrä!!!
Potilaat on monesti tosi kivoja. Itse nuorena vähän päälle parikymppisenä tyttösenä hoitelin alkoholi- ja huumetaustaisia miehiä ja olivat aina ihan älyttömän mukavia. Muistisairaiden hoivakodissakin oli kollegoiden mukaan "kamalia" ja hyökkääviä asukkaita.. no en yhtään ihmettele kun näin miten heitä kohdeltiin!! Itse olen aina kohdannut ihmisen ihmisenä, kunnioittaen. Ja aina olen saanut sitten samaa kohtelua takaisin päin. Kohtele ihmistä siten kuten haluat itseäsi kohdeltavan!
Hoitajien lähtöpalkka ilman lisiä pitäisi olla 3000e
Tiedoksi että yövuoro on 10 tunti eikä 12 kuten joku luuli. Eikä sinne hoitotyöhön mennä seurustelemAan työkavereiden kanssa ja tupakalla käymään v aan tekemään töitä ahkerasti. Potilaat ja asukkaat on hoidettava kunnolla eikä vähän sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi että yövuoro on 10 tunti eikä 12 kuten joku luuli. Eikä sinne hoitotyöhön mennä seurustelemAan työkavereiden kanssa ja tupakalla käymään v aan tekemään töitä ahkerasti. Potilaat ja asukkaat on hoidettava kunnolla eikä vähän sinnepäin.
Eiköhän se ihan riipu paikasta. Meillä yövuoro on 19:45-7:45. Kyseessä HUS.
Vierailija kirjoitti:
Heh, jos teillä on jotain, muualla on toista. Teen yövuoroja 19-07. Yksityinen firma
Vastavalmistuneena terveydenhoitajana suitsutan ettei se terkkarin työkään mitään helppoa ja kevyttä sisähommaa ole... Neuvolassa varsinkin työmäärät on suuria, perheet yhä moniongelmaisempia ja vastuu on valtava. Ylitöitä kertyy kaikilla ja peruspalkka kunnilla (pk-seudun ulkopuolella) on n. 2300e. Myöskään terveysasemille ei enää palkata terkkareita millään 2800e palkoilla ainakaan täällä päin Suomea, vaan työhakemuksissa ilmoitetaan sairaanhoitaja/terveydenhoitaja joka käytännössä tarkoittaa sitä että halutaan terveydenhoitajan osaaminen sairaanhoitajan palkalla. Että minkään kevyen ja hyväpalkatun sisätyön puolesta on turha hakea terveydenhoitajaksi vaikka työssäni hyvin viihdynkin :)
nomitävaaansitten kirjoitti:
Vai että hoitajana raskasta. Koittakaapa lastensuojelun sossun työtä. T. Kumpiakin töitä tehnyt.
Empä tiijä vertailusta. Itte työskentelen lastensuojelun sossuna, perheenjäsen hoitajana kotihoidossa. Paljon samaa näissä hommissa ja kova vastuu, yllättäviä tilanteita, väkivallan uhkaa ym.
Omalla tuntipalkalla 4 pyhätuplavuoroa tekisi 2150e. Jos vielä tekee omaan nimiin keikkaa ja hinnoittelee itsensä oikein, voi saman rahan saada ihan 8h vuoroillakin.
Kotihoidossa käytetään paljon ostohoitajia, osa tulee firmoista osa tekee toiminimellä. Ei ne alle 30e/h näytä naamaansa, ja pyhinä otetaan tietenkin vähän extraa.
Kyllä ne ostohoitajat töihin ilmestyi aika uusilla Audeilla.