Mitä syötte aamuisin? Kaurapuuro turvottaa ja pitäisi keksiä jotain muuta
Mitä syötte aamuapalaksi niin, että jaksatte sillä lounaaseen asti? Olen nyt tovin syönyt kaurapuuroa maapähkinävoilla ja hillolla, mutta pian en enää jaksa tätä alituista turvotusta. Puuro pitää nälkää hyvin, mutta turpoan niin paljon, että on todella ikävää kiskoa puristavat ja kiristävät työvaatteet päälle heti aamupalan jälkeen.
Mikä aamupala pitää nälkää edes kohtuullisen hyvin, mutta ei turvota julmetusti? Smoothie ja munakas kävivät mielessä, mutta pitävätkö nälkää? Syön aamupalan yleensä 6:30 ja lounas on klo 11.
Kommentit (354)
Minä syön aamupalaksi kahden munan munakkaan, jossa tilkka kermaa, pinaattia ja juustoraastetta, ja lisäksi 3-4 siivua pekonia. Tällä setillä pärjää kevyesti kuusi tuntia, tarvittaessa pidempäänkin. Eikä turvota. Lisäksi aamukahvissani (latte) on noin 2dl täysmaitoa ja vajaa desi kermaa, sekin pitää nälkää aika hyvin.
Jos ap haluaa vinkkejä puuron tuunaamiseksi, niin ehdotukseni on seuraava: Keitä puuro täysmaitoon (voi laittaa vaikka yöksi kattilassa jääkaappiin likoamaan niin valmistuu helpommin) ja sekaan reippaasti voita ja kananmuna tai pari. Paljon maukkaampaa ja täyttävämpää kuin joku veteen keitetty puuro, johon on sotkettu hilloja tai soseita. Vältä hiutaleita, joissa lukee keittoaika minuutti, niistä ei ole mihinkään. Mutta kun etukäteen liottaa niitä hiutaleita, niin ei tarvitse kymmentä minuuttia keittää, vaan lyhyempi keittoaika riittää.
Veteen keitetty puuro on ihan hanurista, unohtakaa sellaiset ihan top tykkänään!
Mulla aamiainen useimmiten koostuu jostakin seur. Vaihtoehdosta:
- 3 paistettua munaa, joista kaksi keltaisella, yksi ilman, paprika suikaloituna
-kaurapuuro, 1dl raejuustoa 100g Marjoja, 1tl kookosöljyä
-smoothie, jossa wholefood 365 - jauhetta, kauramaitoa, 1dl marjoja
- maustamaton jogurtti 2,5dl, 100g Marjoja, 3rkl granolaa
Aamupalaksi tai brunssiksi kelpaa heräämisajankohdasta riippuen pari kupillista suodatinkahvia kevytkerman kera tai vaihtoehtoisesti iso mukillinen Twiningsin Earl Grey/Vanilla/Lemon teetä kurrin ja sokerin kera. Syömiseksi vaikkapa banaani tai ruisleipäviipaleita, joiden päällä beceliä ja balkanmakkaraa tai kinkkua. Joskus tulee syötyä myös Cheriosin muroja.
Kaurapuuro on itselleni pahin myrkky aamulla syötynä.
Täällä on ennenkin huomannut sen ilmiön, että moni ei vaan suostu uskomaan että (kaura)puuro ei sovi kaikille, eikä kyse ole siitä miten sen valmistaa (vesi/maito) tai mitä keinomakeutettuja soppia ja reajuustoja sinne tunkee sekaan.
Ensinnäkin kaurapuuro aiheuttaa sattuvan, kiljuvan nälän jo tunnin päästä siitä kun olen sitä syönyt. Lisäksi vatsa turpoaa ja tulee kuvottava olo. Mutta pahinta on tuo nälän tunne.
Ja kaura toimii itselläni ihan mainiosti esim. leivässä ja myslissä, mutta puuroksi tehtynä reaktio on tuo. En ole ikinä tajunnut puuron ylistystä nälkää pitävänä superaamiaisena. Tottakai se pitää nälkää jos sekaan tunkee purkin raejuustoa, kananmunaa ja banaania, mutta eihän se nälän pitävyys tuossa perustu puuroon vaan noihin lisukkeisiin.
Kun kaurapuuro on vielä pahaa ja jonkun raejuuston kanssa vielä superällöä, niin suosiolla olen poistanut sen ruokavaliostani. Esim. kaksi palaa leipää kinkun, juuston ja vihannesten kanssa toimii eikä tule nälkää ennen lounasaikaa.
Munakas + viher / marjasmoothie, puuro marjoilla, kanelilla ja raejuustolla (ei sotketa mössöksi keskenään) tai avokado/munaleipä ja smoothie, pitävät nälkää. Jotkut ihmettelee raejuustoa, kannattaa laittaa oikeasti hyvää raejuustoa eikä mitään valion surkeaa perus niin kylläpä on yllättävän hyvää. Mehukeitot jättäisin pois kokonaan ja tilalle pakastemarjoja sellaisinaan sulatettuina, huomattavasti terveellisempiä.
Mä syön hedelmäsalaattia tai marjoja. Puoli litraa vettä.
Itse syön:
kaurapuuroa raejuuston ja marjojen kera
rahkaa, marjoja, granolaa
jugurttia, marjoja, granolaa, paistettu kananmuna
ruisleipä, kalkkunaa ja hedelmä
Muista aamupalassa proteeini ja kuitu niin jo nälkä pysyy pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön:
ruisleipä, kalkkunaa ja hedelmäMuista aamupalassa proteeini ja kuitu niin jo nälkä pysyy pois.
Rasva on tärkeämpää kylläisyydessä kuin proteiini ja kuitu. Kaikkia kuitenkin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön:
ruisleipä, kalkkunaa ja hedelmäMuista aamupalassa proteeini ja kuitu niin jo nälkä pysyy pois.
Rasva on tärkeämpää kylläisyydessä kuin proteiini ja kuitu. Kaikkia kuitenkin tarvitaan.
Aivan, unohdin mainita rasvan! Esim. oliiviöljyä tai avocado. Ei mikään ihmekään että joillain on kiljuva nälkä tunnin/kahden päästä aamupalasta jos vedetään vain pelkkä paljas puuro, ilman muita tärkeitä ravinnon osasia. Sama kun söisi päivälliseksi pelkkää täysjyväriisiä, sinänsä hyvä ravinnonöähde muttei yksinään riitä. Kokonaisuus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön:
Aivan, unohdin mainita rasvan! Esim. oliiviöljyä tai avocado. Ei mikään ihmekään että joillain on kiljuva nälkä tunnin/kahden päästä aamupalasta jos vedetään vain pelkkä paljas puuro, ilman muita tärkeitä ravinnon osasia. Sama kun söisi päivälliseksi pelkkää täysjyväriisiä, sinänsä hyvä ravinnonöähde muttei yksinään riitä. Kokonaisuus!
Kannattaa suosia kuitenkin kotimaista ruokaa, eli voita. Jo ilmastonkin vuoksi.
Juon aamuisin lasillisen vettä, kahvin ikaffella ja lasillisen sokeroimatonta vadelma/mustikkakeittoa. Tällä pärjää oikein hyvin ekan muutaman tunnin ajan, vaikka pyöräilen töihin ja työ itse on fyysistä.
Smoothieen pakastemustikoita, mansikoita, banaania ja mehua. Kevyt ja kun juo ison lasillisen tai vaikka kaksi niin taatusti pitää nälkää. Smoothieen voi laittaa mitä vain
Vierailija kirjoitti:
Smoothieen pakastemustikoita, mansikoita, banaania ja mehua. Kevyt ja kun juo ison lasillisen tai vaikka kaksi niin taatusti pitää nälkää. Smoothieen voi laittaa mitä vain
Tuollainen sokeripläjäys ei takuulla pidä nälkää :D:D:D
Ei mitään kaurapuuroa ainakaan, ja se riippuu iästä ja fyysisen harjoituksen määrästä myös!
Jos joku Valtteri Bottas about 30-kympin korvilla raskasta treeniä tehden tykkää aamuisin pistellä kaurapuuroa, niin se on ihan eri asia, kuin että tällainen ikänsä toimistotöitä tehnyt köykäinen naisihminen vetäisisi joka aamu reippaan satsin kaurapuuroa...
Mä syön ihan perus lämmintä ruokaa :D yleensä sitä mitä on edelliseltä päivältä jäänyt yli. Vähän pienemmän annoksen kuitenkin kun illemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Kun en "käynnistä mahaa", se ikään kuin jatkaa unessa sinne puolelle päiville asti ja voin käydä lounaalla vasta 12.30 kuten yleensä käyn. Sen sijaan jos syön ihan mitä vaan aamulla, vaikka se olisi kuinka rasva- ja protskupitoistakin, nälkä tulee parin tunnin välein ja saa koko aamupäivän syödä turhia kaloreita.
Ihmiset ovat niin erilaisia, minulla tuo ei toimisi. Lähtisi taju jos lähtisin verensokerit alhaalla kotoa liikkeelle. Nimimerkillä kokeiltu on, julkisilla paikoilla ei ole kiva pyörtyillä
Tuo syömättömyys ehkä toimii istumatyössä, jossa ei juurikaan tarvita energiaa.
Yläasteikäisenä muistan lähteneeni kotoa joka aamu syömättä mitään. En ehtinyt syödä, kun nukuin niin pitkään, enkä pitänyt syömistä niin tärkeänäkään. Kuitenkin käytännössä joka aamu ekalla välitunnilla kipitin koulun pääaulan suklaapatukka-automaatille. Kyllä aivot huusi ravintoa, että jaksoi keskittyä istuen opiskeluun. Sama on jatkunut aikuisenakin. En pysty keskittymään töihin, jos verensokerit ovat nollassa.
Kauraleipää, margariinia, jotain rehua (esim kurkku, suippopaprika tai tomaatti tai salaatti) ja juustoa.
Tai sitte mysliä ja jugurttia ja sekaan chia siemeniä ja pakastemarjoja. Ite laitan myslin ja marjojen päälle hiukan kuumaa vettä vedenkeittimestä ennen kun lisään jugurtin niin ei oo niin kylmää toi. Joidenkin mielestä se on ällöttävää mutta mulla toimii : D
Vierailija kirjoitti:
Minä syön aamupalaksi kahden munan munakkaan, jossa tilkka kermaa, pinaattia ja juustoraastetta, ja lisäksi 3-4 siivua pekonia. Tällä setillä pärjää kevyesti kuusi tuntia, tarvittaessa pidempäänkin. Eikä turvota. Lisäksi aamukahvissani (latte) on noin 2dl täysmaitoa ja vajaa desi kermaa, sekin pitää nälkää aika hyvin.
Ei kuulosta terveelliseltä. Jokapäiväinen kerma, pekoni ja juustoraaste. Täysmaito, yök!
Kiistaton tutkimusnäyttö sanoo, että tällainen ravinto nostaa kolesterolia ja altistaa sydän- ja verisuonisairauksille.
Toki tälle kaikelle on minunkin mielessäni paikkansa. Täysmaito kuuluu joulupuuroon. Kermaa, pekonia ja juustoraasteita voi syödä joskus. Esim. pasta carbonara, pizza ja ihanan kermaiset jälkiruoat. Miksei joskus joku hemmotteluaamiainenkin. Mutta ei joka päivä. Eikä joka viikko. Ajatuskin kuvottaa, kuinka se kerryttäisi painoa pienikokoiseen naiseen, vaikka liikunkin paljon ja teen fyysisesti melko aktiivista työtä.
Laitan kaurapuuroon lasten soseita, jos ei ole marjoja pakkasessa.
Raejuusto sopii myös hyvin.