Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä syötte aamuisin? Kaurapuuro turvottaa ja pitäisi keksiä jotain muuta

Vierailija
19.06.2018 |

Mitä syötte aamuapalaksi niin, että jaksatte sillä lounaaseen asti? Olen nyt tovin syönyt kaurapuuroa maapähkinävoilla ja hillolla, mutta pian en enää jaksa tätä alituista turvotusta. Puuro pitää nälkää hyvin, mutta turpoan niin paljon, että on todella ikävää kiskoa puristavat ja kiristävät työvaatteet päälle heti aamupalan jälkeen.

Mikä aamupala pitää nälkää edes kohtuullisen hyvin, mutta ei turvota julmetusti? Smoothie ja munakas kävivät mielessä, mutta pitävätkö nälkää? Syön aamupalan yleensä 6:30 ja lounas on klo 11.

Kommentit (354)

Vierailija
141/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothiekin pitää hyvin nälkää loitolla, kun siihen laittaa jotain proteiinijauhetta. Itse käytän vegewayn pellavansiemenproteiinijauhetta, se on tosi neutraalin makuista (monet proteiinijauheet maistuvat siis aivan kamalilta, erityisesti makeutusaineilla makeutetut, yök).

Vierailija
142/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähäkalorisen smoothien tai en mitään. Elimistöä tulisi pitää osa vuorokaudesta paastotilassa. Aamiaista ei tarvita mihinkään. Aloita pätkäpaasto niin häviää turvotus. Muakin ennen turvatti kaurapuuro ja ruisleipä tosi paljon. Kun olen 16h vuorokaudesta paastolla, nämä ruoat ei enää turvota kun aineenvaihdunta toimii tehokkaammin. Välillä on nälkä mutta kyllä tähän tottuu, ei nälkään länsimainen ihminen kuole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

söin myös neljä kuukautta aamupalaksi arkisin kaurapuuroa (veteen tehty, ei suolaa) marjoilla (punaherukka, puolukka, tyrni näitä vaihdellen). Lisäksi keitetyn munan (+suola) ja porkkanan. Olo ei kyllä parantunut, jotenkin raskaaksi ja turvonneeksi fiiliksen teki tämä annos. 

Nyt olen palannut aiempaan: keitetty muna (siihen suolaa), ruisleipäviipale jossa pari juustoviipaletta, kinkkua, tomaattia ja esim. ruohosipulia tai persiljaa. Lisäksi maustamaton ab-jogurtti ja marjoja plus siemeniä (esim. hampun, auringonkukan, kurpitsan).  Vähän tuoremehua. Tuntuu paremmalta. Viikonloppuisin saatan syödä jotain ekstraa kuten munakokkelia ja pekonia. Itsestäni siis ainakin tuntui, että päivittäinen kaurapuuron syöminen ei sopinut, en osaa sanoa miksi. En välttele viljatuotteita muuten millään tavalla. 

Vierailija
144/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vähäkalorisen smoothien tai en mitään. Elimistöä tulisi pitää osa vuorokaudesta paastotilassa. Aamiaista ei tarvita mihinkään. Aloita pätkäpaasto niin häviää turvotus. Muakin ennen turvatti kaurapuuro ja ruisleipä tosi paljon. Kun olen 16h vuorokaudesta paastolla, nämä ruoat ei enää turvota kun aineenvaihdunta toimii tehokkaammin. Välillä on nälkä mutta kyllä tähän tottuu, ei nälkään länsimainen ihminen kuole.

Harvempi meistä nukkuessaan syö, eli kolmasosa päivästä on paastoa. Elimistön kannalta terveintä on syödä kolmen tunnin välein pieni ateria.

Vierailija
145/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi kaura-allergia niin, että joka-aamuisesta kaurapuurosta tuli hirveää turvotusta. Muutama kuukausi mentiin niin, sitten alkoi helve*illisen tuskallinen ripuli aina, kun olin syönyt kauraa. Nykyisin en voi syödä edes kaurakeksiä ilman vatsanväänteitä. Muille viljoille en ole allerginen, siksi meillä syödäänkin nykyisin vehnästä tehtyä mannavelliä/puuroa. Leivonnaisissa korvaan kaurahiutaleet ohrahiutaleilla jne. Ei ongelmia. Mysliä en voi kaupasta ostaa, koska siinä on aina kauraa joukossa, joten se täytyy itse tehdä, mutta muista tuotteista pystyy aika hyvin löytämään kaurattomia vaihtoehtoja. Leipien kanssa saa kyllä olla varovainen, sillä kauraa voi olla niissä monessa muodossa.

Vierailija
146/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinihomejuustomunakkaan kahdella munalla ja patrosta.

Vierailija
147/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikkalaista maustamatonta jugurttia minkä päälle kaurahiutaleita niin että pinta peittyy, vadelmahillosilmä ja pakastevadelmia päälle. Yksi banaani lisäksi.

Vierailija
148/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvempi meistä nukkuessaan syö, eli kolmasosa päivästä on paastoa. Elimistön kannalta terveintä on syödä kolmen tunnin välein pieni ateria.

Näin aina ohjeistetaan nyt on alkanut tuntua siltä, olisi terveellistä syödä 6 tunnin välein.  Kannatan pätkäpaastoa, iltaisin söisi mitään. Eikä joisi.

Vierailija
149/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön aamupalaksi mikrokaurapuuroa eli mikrossa lämmitettyä kaurapuuroa. Ei sitä yhden ihmisen puuron takia mitään kattiloita kannata ruveta sotkemaan. Joskus rasvattomaan, joskus kevytmaitoon.

Jos haluaa täyttävän aamupalan niin siinä pitää olla a) proteiinia, b) rasvaa ja c) hitaita hiilihydraatteja.

Esimerkiksi maustamaton rahka marjakeitolla ja leseillä toimii jollekkin. Munakas kasviksilla jollekkin toiselle. Pelkkä leipä on huono aamupala.

Veikkaan, että turvotuksen syynä AP:lla on joko maito tai yliherkkyys kauraa kohtaan. Kokeile vaihtaa käyttämäsi maito laktoosittomaan tai kaurahiutaleet gluteenittomaan. Veteen tehty kaurapuuro ei nälkää pidä. Itse lakkasin lisäämästä omaan puuroni mitään voisilmiä. Kevytmaitoon tehtynä kaurapuurossa on tosin pikkasen liian vähän proteiinia, joten sitä pitäisi lisätä kananmunasta/raejuustosta tai vastaavista.

Myös chiansiemenvanukas on monien suosima aamupala, mutta se pitää tehdä jo illalla, koska chiansiementen pitää antaa turvota vähintään vartin mutta mitä pidempään sen parempi. 

Vierailija
150/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tällaisia yleistyksiä voi tehdä kumpaakaan suuntaan. Itselleni toimii parhaiten kun syön klo 12 ja klo 18. 5-6 kertaa päivässä syömällä vain lihoin, vaikka laskin kaloreita. Nyt syön mitä haluan ja pysyn huippukunnossa, enkä kärsi lainkaan nälkää. Minulle olisi hulluutta alkaa syömään kolmen tunnin välein jotain.

Vierailija
151/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinnon laadulla taitaa olla suurin merkitys. Jos syö välipalaksi vaikkapa omenan niin nälkää iskee nopeammin kuin sillon jos syö leivän, jonka päällä munakasta/kinkkua ja rahkan. Jos siis syö hitaasti imeytyviä hilihydraatteja proteiinia niin ei tule niin nopeasti nälkä kuin jollain missä ei ole kuitua/proteiinia/hitaita hiilareita jne. 

Vierailija
152/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroon saa superhelposti vaihtelua lisäämällä kanelia, kardemummaa, vaniljaa tai laksitsijauhetta. Nesteenä voi käyttää kaura-, manteli-, hasselpähkinä- tai kookosmaitoa. Sopii useimpiin ruokavalioihin.

Vierailija
153/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt se puuro mikä siinä turvottaa, vaiko maapähkinävoi ja hillo? Jos puurosta tykkäät, kokeile ensin ilman noita sokereita, jos helpottaa niin laita sitten jotain muuta hillon ja maapähkinän tilalle jos ei paljaaltaan puuro maistu.

Joo, voi hyvinkin olla nekin. Paljaaltaan puuro vaan on niin tympeän makuista, enkä ole oikein keksinyt mitä siihen heittäisi että kelpaisi ja menisi alas hyvin. 

Itse laitan sokeritonta marjakeittoa vähän sekaan..tykkään valion mansikasta.

Vierailija
154/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elimistön kannalta ei ole mitenkään tervettä tuo kolmen tunnin välein napostelusyöminen.

Vierailija
155/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön kaurapuuroa+mehukeittoa+raejuustoa. Ei turvota kyllä yhtään!

Miks tätä on alapeukutettu? Ihan hemmetin hyvä aamupala. 👌

Hyi, puuron pilaamista omasta mielestäni. Voita ja suolaa reilusti kaurapuuroon, ja vaikka se nokare sokeroimatonta maapähkinävoita. Mitkään mehukeitot ja juustot eivät sovi.

Lisäämällä reilusti suolaa aamupuuroon saakin kivan kokovartaloturvotuksen ihan nilkkoihin ja naamaan asti.

Itseäni suola ei turvota lainkaan.

Vierailija
156/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinät pierettää.

Vierailija
157/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunia. Kasviksia/smoothie kylkeen.

Vierailija
158/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mitään puuroja pysty aamulla syömään.  Tai tietysti pystyn, mutta sitten onkin maha kuin pallo ja inhottava olo koko päivän.  Vielä ruokatunnillakaan ei tee mieli mitään.  Kun vielä joudun työssäni kumartelemaan, tulee oksennusta suuhun.   Puuro on liian tymäkkää, vaikka söisin sitä vain ihan vähän.  ai vielä kaiken maailman hillot ja pähkinävoit siihen päälle.

En ymmärrä tuota aamupuuron tärkeellisyyttä.  Minut se tekee suorastaan sairaaksi, inhottava närästys koko päivän.  Kahvia juon aamulla ja sen kanssa jotain mitä sattuu olemaan.  Hedelmiäkään ei vatsani kauheasti siedä, nekin närästää, omena pahin, mutta myös sitrushedelmät ja banaani.

Kahvia pystyn juomaan ihan hyvin.  Teetä myös.  Hyvin jaksan lounastaukoon asti ja silloinkaan en ahda mahaani täyteen.  Jos niin teen, en jaksa tehdä töitä loppupäivää.  Kotona syön sitten vähän reippaammin.

Illalla en syö yhtään mitään tai korkeintaan juon kupin kahvia korpun kanssa.   Ei minulta mene yöunet.

Vierailija
159/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en mitään puuroja pysty aamulla syömään.  Tai tietysti pystyn, mutta sitten onkin maha kuin pallo ja inhottava olo koko päivän.  Vielä ruokatunnillakaan ei tee mieli mitään.  Kun vielä joudun työssäni kumartelemaan, tulee oksennusta suuhun.   Puuro on liian tymäkkää, vaikka söisin sitä vain ihan vähän.  ai vielä kaiken maailman hillot ja pähkinävoit siihen päälle.

En ymmärrä tuota aamupuuron tärkeellisyyttä.  Minut se tekee suorastaan sairaaksi, inhottava närästys koko päivän.  Kahvia juon aamulla ja sen kanssa jotain mitä sattuu olemaan.  Hedelmiäkään ei vatsani kauheasti siedä, nekin närästää, omena pahin, mutta myös sitrushedelmät ja banaani.

Kahvia pystyn juomaan ihan hyvin.  Teetä myös.  Hyvin jaksan lounastaukoon asti ja silloinkaan en ahda mahaani täyteen.  Jos niin teen, en jaksa tehdä töitä loppupäivää.  Kotona syön sitten vähän reippaammin.

Illalla en syö yhtään mitään tai korkeintaan juon kupin kahvia korpun kanssa.   Ei minulta mene yöunet.

No, kansalle on vuosikymmenet jankattu jotain aamupuuron välttämättömyydestä, niin onhan se "oppi"mennyt perille ja oma ajattelu on täysin kuopattu.

Vierailija
160/354 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puuro mikään pakko-aamiainen ole. Puuro on vain ollut edullista ni siksi sitä on suosittu. Kaura on ollut halpaa joten kaurapuuro on yksi edullisimmista ja terveellisimmistä aamupaloista. Moni syö puuroa joka aamu ja ilta, joku toinen ei syö puuroa enää lapsuuden jälkeen. Puuroa on myös helppo tuunata. Lisää ruista, ohraa, vehnää, tattaria, marjoja, hedelmiä, mehukeittoa jne. Siksi sitä suositaan.