Henkilökohtainen mielipiteesi: Onko maaliskuu sinusta kevättalvi- vai kevätkuukausi?
Virallisesti se on kevätkuukausi, mutta ennen saattoi olla mahdottomasti lunta ja pakkasia vielä. Minä lasken sen vielä kevättalveen, vaikka aurinko alkaa paistaa.
Entä sinä? Kumpaan sisäistät maaliskuun?
Mielellään tieto Etelä- Keski- vai Pohjois-Suomesta. Haluaisin tietää vaikuttaako tuo.
Kommentit (30)
Kesän ja kevään vuoden aikojen kuukaudet eivät muutu vaikka ap sitä yrittää.
Leutona vuotena se on ainakin etelässä kevätkuukausi.
Kevät, ainakin täällä Lounais-Suomessa.
Asun Helsingissä ja mielestäni maaliskuu on vielä talvikuukausi. Huhtikuu on kevätkuukausi.
Kevät koska laitan silloin kasvien siemenet itämään. Keski-Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Kesän ja kevään vuoden aikojen kuukaudet eivät muutu vaikka ap sitä yrittää.
Aloituksessa ilmoitetaan selvästi, mikä on virallinen. Sitä voi vaan tuntua erilaiselta syystä tai toisesta. En oikein osaa suhtautua hyvää kevättä -toivotuksiin vielä tässä vaiheessa, koska elän vielä talvea (huomenna kevättalvea). Huhtikuussa elelen kevättä. Mietin vaan olenko ainoa, josta tuntuu näin :)
kevät, aurinko alkaa jo lämmittää
Maaliskuu on kevättalvea. Ja se on ollut sitä aina, vaikka olen asunut Etelä- ja Keski-Suomessa (akselilla Turku-Jyväskylä-Oulu).
Kevät. Aurinko asettuu pidemmäksi aikaa. Alkaa olla lämmin, vaikka kuin möllöttäis.
Pakko myöntää että oli talvinen sää. Mutta kyllä toivoa on keväästä, se tuntu ja pieni valo. Lintuja oli ulkona: naakat, variksia, harakat, pieniä lintuja, suuri joutsen lensi torvea soittaen kuin enkeli.
No kyllä se mulle on kevättalvea. 2 lasta syntynyt maaliskuussa ja molemmilla kerroilla oli n. - 15c. Ei päässyt ihan heti ulkoilmaan. Ihan kunnon talvi oli niinä vuosina.
Riippuu vuodesta. Tänä vuonna helmikuukin on ollut aika kevätkuukausi. Toisinaan taas vapun tietämillä voi alkaa ajattelemaan josko se kevät tässä alkaisi. Tai ainakin on voinut, Suomen vähälumiset kesät tuntuu hiljalleen muuttuvan vähälumisiksi talviksi.
Viralliset määritelmät ei taida noita välimuotoja kevättalvi ym. tuntea. Epäviralliset on niitä miten me koemme asian, viralliset on miten planeettamme kallistuu aurinkoon nähden eli pohjoisen pallonpuoliskon valon määrän mukaisesti (tuo pohjoispuoliskokeskeisyys jokeenkin häiritsee itseäni, vaikken ole koskaan edes käynyt eteläisellä puoliskolla).
Maaliskuu on talvikuukausi. Ei sitä voi kevätkuukautena pitää koska silloin on useimmiten vielä hyvin talvista.
Kevätkuukaudet ovat huhti ja touko. Kesäkuukaudet kesä ja heinä. Syyskuukaudet elo ja syys ja lokakuu. Talvikuukausia on marras, joulu, tammi, helmi ja maaliskuu.
Eli meillä vuodenajat on eri mittaisia.
Pk-seutu.
Talvi: joulu-tammi-helmi
Kevät: maalis-huhti-touko
Kesä: Kesä-heinä-elo
Syksy: Syys-loka-marras
Ei voi olla niin vaikeaa.
Ihan kunnon talvea täällä pohjoisessa. Loppukuusta saattaa joskus olla keväinen olo. Takatalvi usein vielä huhtikuun lopullakin
Minä olen aina mieltänyt maaliskuun kevääksi. Olipa lunta tai pakkasta miten paljon tahansa.
Kevättalvea. Loppupuolella kuukautta aletaan lähestyä kevättä sitten.