Mitä syötte aamuisin? Kaurapuuro turvottaa ja pitäisi keksiä jotain muuta
Mitä syötte aamuapalaksi niin, että jaksatte sillä lounaaseen asti? Olen nyt tovin syönyt kaurapuuroa maapähkinävoilla ja hillolla, mutta pian en enää jaksa tätä alituista turvotusta. Puuro pitää nälkää hyvin, mutta turpoan niin paljon, että on todella ikävää kiskoa puristavat ja kiristävät työvaatteet päälle heti aamupalan jälkeen.
Mikä aamupala pitää nälkää edes kohtuullisen hyvin, mutta ei turvota julmetusti? Smoothie ja munakas kävivät mielessä, mutta pitävätkö nälkää? Syön aamupalan yleensä 6:30 ja lounas on klo 11.
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Kun en "käynnistä mahaa", se ikään kuin jatkaa unessa sinne puolelle päiville asti ja voin käydä lounaalla vasta 12.30 kuten yleensä käyn. Sen sijaan jos syön ihan mitä vaan aamulla, vaikka se olisi kuinka rasva- ja protskupitoistakin, nälkä tulee parin tunnin välein ja saa koko aamupäivän syödä turhia kaloreita.
Hah! Nimenomaan aamulla ja aamupäivän aikana tulisi syödä eniten. Sä oot semmonen iltasyöpöttelijä, se lihottaa. Kaikki mun tuntemat ihmiset jotka ei syö aamupalaa on lihavia, yllätys. :D
Joo olen kyllä kauhean lihava, näin 44-vuotiaana kahden teinin äitinä 52-kiloinen (pituus 165) ;) Ja todellakin, syön illalla eniten, meillä syödään päivällinen siinä klo 21 aikoihin. Lounaalla töissä syön jotain kevyttä, yleensä salaattiaterian ja yhden leipäviipaleen. Ei vaan tee siihenkään aikaan vielä mitään tukevaa mieli.
Tältä palstalta myös huomasin että olen koko aikuisikäni tietämättäni noudattanut 16:8 pätkäpaastoa. Sellainen 16 tunnin syömistaukohan tuosta suunnilleen tulee kun ei syö aamupalaa ja syö vasta puolenpäivän jälkeen lounaankin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäh voita ja maapähkinä voita puuroon? Onko se hyvää, en oo kuullutkaan...
Melko vieraalta kuulostaa. Jenkit harrastavat maapähkinävoita ja hilloa paahtoleivällä, mutta eipä tuokaan minulle oikein uppoa.
Kaksipuolinen leipä juustolla aamuisin, vasta myöhemmin puuroa. Tattaripuuro vaikuttaa pätevältä.
Tomaatteja ei tulisi syödä aamulla.
Minä syön graham-puuroa. Ei turvota.
Myös mannavanukas on hyvää ja helppo valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt se puuro mikä siinä turvottaa, vaiko maapähkinävoi ja hillo? Jos puurosta tykkäät, kokeile ensin ilman noita sokereita, jos helpottaa niin laita sitten jotain muuta hillon ja maapähkinän tilalle jos ei paljaaltaan puuro maistu.
Tämä. Omassa puurossa on päällä puoli prk lakkaraejuustoa, jossa on vähän sokeria, muttei varmaan lähellekään hillolla maustetun määrää.
Munakkaaseen voi ujuttaa perunaa ja jotain kasvista niin saat energiaa ympättyä lisää. Tosin en tiedä sopiiko hiilarit nyt tähän väliin tai sulle.
Vierailija kirjoitti:
Tomaatteja ei tulisi syödä aamulla.
Eikä herneitä uuden kuun aikaan, eikä maitotuotteita keskiviikkoisin.
Voi kilin kellit nyt taas.
S-ryhmän ruis-kauramuroista ja mansikka-banaanijogurtista löysin aamumurkinan mistä en ole päässyt pois. Tapanani on sekoittaa murot jogurttiin ja antaa muhia 15-30min jolloin murot pehmenee ja aaaahhh.
Kun kaurapuuro kyllästyttää, keitän spelttimannapuuron (puolet maitoa, puolet vettä) ja lisään siihen omenasosetta + vähän suolaa. Valmistuu muutamassa minuutissa eikä ainakaan itselleni aiheuta vatsavaivoja.
Minulla luonnonjogurtti hedelmien tai marjojen ja pähkinöiden kanssa pitää nälkää parhaiten!
Maanantai-aamun kunniaksi nautin croissantin juustolla, kinkulla ja kasviksilla. 1 keitetty muna, kuppi kahvia kermalla. Tiistaina jatkan kaurapuurolla.
Hyviä vinkkejä tässä ketjussa. Aamupala tuppaa toistamaan samaa kaavaa, vaikka sitä voisi muunnellakin ja nouseminen olisi kivaa kun uudet herkut olisivat odottamassa keittiössä.
Kaurapuuroon ruokalusikallinen Piltti -luumusosetta ja saman verran mango- tai omenasosetta. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt se puuro mikä siinä turvottaa, vaiko maapähkinävoi ja hillo? Jos puurosta tykkäät, kokeile ensin ilman noita sokereita, jos helpottaa niin laita sitten jotain muuta hillon ja maapähkinän tilalle jos ei paljaaltaan puuro maistu.
Joo, voi hyvinkin olla nekin. Paljaaltaan puuro vaan on niin tympeän makuista, enkä ole oikein keksinyt mitä siihen heittäisi että kelpaisi ja menisi alas hyvin.
Kaurapuuron kanssa toimii hyvin ja nälkää pitää banaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Kun en "käynnistä mahaa", se ikään kuin jatkaa unessa sinne puolelle päiville asti ja voin käydä lounaalla vasta 12.30 kuten yleensä käyn. Sen sijaan jos syön ihan mitä vaan aamulla, vaikka se olisi kuinka rasva- ja protskupitoistakin, nälkä tulee parin tunnin välein ja saa koko aamupäivän syödä turhia kaloreita.
Hah! Nimenomaan aamulla ja aamupäivän aikana tulisi syödä eniten. Sä oot semmonen iltasyöpöttelijä, se lihottaa. Kaikki mun tuntemat ihmiset jotka ei syö aamupalaa on lihavia, yllätys. :D
En syö aamupalaa, syön 16:8 mukaan. Olen hoikka - lihava olin virallisterveellisellä. Katsos kun ihmisille sopii eri jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön kaurapuuroa+mehukeittoa+raejuustoa. Ei turvota kyllä yhtään!
Miks tätä on alapeukutettu? Ihan hemmetin hyvä aamupala. 👌
Hyi, puuron pilaamista omasta mielestäni. Voita ja suolaa reilusti kaurapuuroon, ja vaikka se nokare sokeroimatonta maapähkinävoita. Mitkään mehukeitot ja juustot eivät sovi.
Juu, samaa mieltä. Ärsytti tuo iltasyöpöttely kommentti, kun mä alan itse lihota jos syön aamuisin säännöllisesti, koska nälkä tulee useammin. Paljonhan täällä on tullut hyviä kommentteja. Itse syön munakasta ja hedelmiä tai marjoja niinä aamuna, kun tiedän, etten pääse vielä lounasaikaan syömään "aamupalaa".