Mitä syötte aamuisin? Kaurapuuro turvottaa ja pitäisi keksiä jotain muuta
Mitä syötte aamuapalaksi niin, että jaksatte sillä lounaaseen asti? Olen nyt tovin syönyt kaurapuuroa maapähkinävoilla ja hillolla, mutta pian en enää jaksa tätä alituista turvotusta. Puuro pitää nälkää hyvin, mutta turpoan niin paljon, että on todella ikävää kiskoa puristavat ja kiristävät työvaatteet päälle heti aamupalan jälkeen.
Mikä aamupala pitää nälkää edes kohtuullisen hyvin, mutta ei turvota julmetusti? Smoothie ja munakas kävivät mielessä, mutta pitävätkö nälkää? Syön aamupalan yleensä 6:30 ja lounas on klo 11.
Kommentit (354)
Rasvakahvia juon aamuisin. Olen se katkera yh. Heh. Ei vaan olen naimisissa oikeasti. Mutta joo. Mies lähtee aiemmin töihin. Hän yleensä syö leivän ja juo kahvin.
Kiinnostaisi tietää jotka syövät englantilaisen aamiaisen, onko siinä todella pekonin lisäksi makkaroita ja papuja.
On, ja paistettuja herkkusieniä ja tomaattia ja jotain perunapaistoksen tapaista mahdollisesti. Nimeltään Full English Breakfast.
Kiinnostaisi tietää jotka syövät englantilaisen aamiaisen, onko siinä todella pekonin lisäksi makkaroita ja papuja.
On, ja paistettuja herkkusieniä ja tomaattia ja jotain perunapaistosta mahdollisesti.
Vierailija kirjoitti:
On, ja paistettuja herkkusieniä ja tomaattia ja jotain perunapaistoksen tapaista mahdollisesti. Nimeltään Full English Breakfast.
Että sen jaksatte syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sen jaksatte syödä?
Mä olen se joka vastasi, että rupesi tekemään mieli. Joo, en jaksaisi työaamuina enkä edes joka viikonloppu, mut toisinaan sellaisena sunnuntaiaamun pitkänä, kiireettömänä brunssina kiva. Silloin jää lounas väliin ja seuraava ruoka on illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sen jaksatte syödä?
Mä olen kerran Oxfordissa syönyt oikein autenttisen englantilaisen aamuaterian. Ja se oli mulle kyllä Once in a Lifetime -kokemus. Ihan kiva kokemus, mutta se kerta riitti.
Johonkin hemmotteluaamiaiseen voisin hyvin laittaa melkein mitä tahansa englantilaisen aamiaisen osaa, mutta en tosiaan niitä kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on itselleni pahin myrkky aamulla syötynä.
Täällä on ennenkin huomannut sen ilmiön, että moni ei vaan suostu uskomaan että (kaura)puuro ei sovi kaikille, eikä kyse ole siitä miten sen valmistaa (vesi/maito) tai mitä keinomakeutettuja soppia ja reajuustoja sinne tunkee sekaan.
Ensinnäkin kaurapuuro aiheuttaa sattuvan, kiljuvan nälän jo tunnin päästä siitä kun olen sitä syönyt. Lisäksi vatsa turpoaa ja tulee kuvottava olo. Mutta pahinta on tuo nälän tunne.
Ja kaura toimii itselläni ihan mainiosti esim. leivässä ja myslissä, mutta puuroksi tehtynä reaktio on tuo. En ole ikinä tajunnut puuron ylistystä nälkää pitävänä superaamiaisena. Tottakai se pitää nälkää jos sekaan tunkee purkin raejuustoa, kananmunaa ja banaania, mutta eihän se nälän pitävyys tuossa perustu puuroon vaan noihin lisukkeisiin.
Kun kaurapuuro on vielä pahaa ja jonkun raejuuston kanssa vielä superällöä, niin suosiolla olen poistanut sen ruokavaliostani. Esim. kaksi palaa leipää kinkun, juuston ja vihannesten kanssa toimii eikä tule nälkää ennen lounasaikaa.
Mulla ihan sama juttu kaurapuuron kanssa. Jos syön sitä pelkästään aamulla, olen tunnin päästä aivan hirveässä kunnossa. Paremmin pärjää, kun ei syö mitään. Kaurapuuro toimii kyllä, jos lisäksi syö vaikka kananmunaa tai annoksen jugurttia tai rahkaa -jotain proteiinipitoista siis.
Itse syön usein smoothien aamulla. Pohjaksi banaani tai avokado, kevytmaitoa, marjoja/hedelmiä/kasviksia ja kaurahiutaleita, banaanipohjaiseen myös jugurttia tai rahkaa, ja lisäksi kurkumaa sekä viherjauhetta.
Satuin tässä laihtumaan 2 vaatekokoa ja ei ollut varaa ostaa uusia vaatteita. Syön aamuisin kaurapuuroa jotta paisun, jotta vanhat vaatteet istuu. Päivän päätteeksi turvotus alkaa laskea, onneksi siten että vasta sen jälkeen kun on jo kotona niin ei haittaa että vaatteet alkaa roikkua ja housut tippua. Yön nukun normaalissa nykyisessä koossani. Sitten taas seuraavana aamuna uusi annos kaurapuuroa, jne... :) Eli siinä voi olla hyvät hyötynsä kun kaurapuuro turvottaa. Ei kannata moittia tätä puolta.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on itselleni pahin myrkky aamulla syötynä.
Täällä on ennenkin huomannut sen ilmiön, että moni ei vaan suostu uskomaan että (kaura)puuro ei sovi kaikille, eikä kyse ole siitä miten sen valmistaa (vesi/maito) tai mitä keinomakeutettuja soppia ja reajuustoja sinne tunkee sekaan.
Ensinnäkin kaurapuuro aiheuttaa sattuvan, kiljuvan nälän jo tunnin päästä siitä kun olen sitä syönyt. Lisäksi vatsa turpoaa ja tulee kuvottava olo. Mutta pahinta on tuo nälän tunne.
Ja kaura toimii itselläni ihan mainiosti esim. leivässä ja myslissä, mutta puuroksi tehtynä reaktio on tuo. En ole ikinä tajunnut puuron ylistystä nälkää pitävänä superaamiaisena. Tottakai se pitää nälkää jos sekaan tunkee purkin raejuustoa, kananmunaa ja banaania, mutta eihän se nälän pitävyys tuossa perustu puuroon vaan noihin lisukkeisiin.
Kun kaurapuuro on vielä pahaa ja jonkun raejuuston kanssa vielä superällöä, niin suosiolla olen poistanut sen ruokavaliostani. Esim. kaksi palaa leipää kinkun, juuston ja vihannesten kanssa toimii eikä tule nälkää ennen lounasaikaa.
Sulla menee verensokerit liian alas. Mulla on myös tuo ominaisuus, jonka takia olen karsinut haudutetun kaurapuuron pois aamiaislistaltani. Tuorepuuro toimii paremmin, mutta parhaiten toimii Risifrutti, pitää sokeritasot suht hyvinä lounaaseen asti.
T DM 1
Syön 3 munan munakkaan, johon laitan usein fetajuustoa, kirsikkatomaatteja ja herneenversoja. Syön aamupalan klo 7, ja nälkä tulee ensimmäisen kerran vasta kolmen jälkeen iltapäivällä.
Munakas ja raejuustoa vielä reilusti päälle niin hyvin pitää nälän!
Jätä ne maapähkinä voit ja hillot pois puurosta. Teen kaura, neljän viljan tai ruis ryyni puuron ja lisään kauralesettä suoliston toimintaan. Maustan aromat suolalla ja ruokalusikallinen voita. Jos on kiehu maitoa niin tulee paremman makuista kuin veteen. Ei ole ikinä turvottanut. Sunnuntai aamuisin herkutellaan riisipuurolla.
Muna, paprika, hapankorppu tuorejuustolla, skyr. Ensin menee litra kahvia.
Nälkä pysyy loitolla kanamunat, täysjyväleipä, liha/makkara/kala joku näistä lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt se puuro mikä siinä turvottaa, vaiko maapähkinävoi ja hillo? Jos puurosta tykkäät, kokeile ensin ilman noita sokereita, jos helpottaa niin laita sitten jotain muuta hillon ja maapähkinän tilalle jos ei paljaaltaan puuro maistu.
Joo, voi hyvinkin olla nekin. Paljaaltaan puuro vaan on niin tympeän makuista, enkä ole oikein keksinyt mitä siihen heittäisi että kelpaisi ja menisi alas hyvin.
Mehukeittoa suosittelen.
Arkisin mukillinen kahvia ja savuke.
Turvottaako ruismarjapuuro? Oma luottoaamiaiseni niihin päiviin, kun pitää jaksaa hyvin ja skarppina pitkälle päivään on ruismarjapuuro. Se pitää nälän poissa kauan ja verensokerin sopivana, sekä on helppo syödä aamulla, vaikka ei ruoka muuten maistuisi.
Puuro on helppo tehdä edellisenä päivänä marjamehuun, ruismarjapuuro vain paranee jääkaapissa, ja jos haluaa päästä helpolla, Saarioisella on sellainen hyvä puuroeines.
Tattarijälkiuunileipä ja päälle sitä mitä ehtii laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt se puuro mikä siinä turvottaa, vaiko maapähkinävoi ja hillo? Jos puurosta tykkäät, kokeile ensin ilman noita sokereita, jos helpottaa niin laita sitten jotain muuta hillon ja maapähkinän tilalle jos ei paljaaltaan puuro maistu.
Joo, voi hyvinkin olla nekin. Paljaaltaan puuro vaan on niin tympeän makuista, enkä ole oikein keksinyt mitä siihen heittäisi että kelpaisi ja menisi alas hyvin.
Tee puuro kauramaitoon tai lisää veteen keitetyn puuron joukkoon 1 dl valkuaista ja puolukoita. Valkuinen tekee puurosta kuohkean, melkein vaahtomaisen ja kun lisää puolukoita, korvaa melkein vispipuuron. Kauramaito puolestaan tuo puuroon makeaa pehmeyttä.
Itselleni ei puuro maistu aamuisin, mutta etäpäivänä keittelen lounaaksi usein puuroa. Laitan siihen chian siemeniä ja puruvastukseksi kurpitsan- ja auringonkukansiemeniä.
Toimistopäivinä syön aamupalaksi maustamatonta jugurttia, hunajaa, paleogranolaa ja banaanin, pensasmustikoita, pilkotun omenan tms. Paleogranolassa on paljon siemeniä, joten pitää mulla nälkää hyvin. Jos aamupala on "pelkkä" jogurtti, sitä pitää olla riittävästi, muuten ihan tyhjän kanssa. Itse käytän useimmin Valion Eila luonnonjogurttia noin 200-300 g, 25 g granolaa ja noin 100 g marjoja, hedelmiä, tms. Syön aamupalan noin klo 8 ja menen lounaalle noin klo 12.
Pekonin, paistetun kananmunan, paahtoleivän ymmärrän mutta en tuota kaikkea.
Suomalainen, puuro, voileipä, mehu, kahvi on suosikkini.